Päiväkodista viesti, että virikelapset eivät saa
hoitoa talvilomaviikolla. Onko tämä subjektiivisen oikeuden ja lain mukaista?
Kommentit (29)
Voithan valittaa asiasta, tuskin auttaa kuitenkaan tähän vuoteen.
Muuten tuli kysely meille työssä käyville vanhemmille, jossa kyseltiin tarvetta kyseisenä viikkona.
virikelasta vaan opiskeluni vuoksi tarvitsen pienelleni hoitoa. Aloitukseni ei siis koske juuri minua ja lastani mutta mielestäni arveluttava käytäntö, joka ollut kaupungissamme kaikkien lomien suhteen, joulun aikaan 3vk. On lapsia joilla ei ole hyvä olla kodissaan ja joille päiväkoti pelastus.
Ap
Tsiisus, kun työssäkäyvätkin jaksavat lomillaan hoitaa lapsensa, niin ei vaan virikemammat...
ja ihmettelen myös, millä perusteella päiväkoti tietää, ketkä lapsista ovat "virikelapsia" ja keiden vanhemmat opiskelijoita, etätyöläisiä, yrittäjiä jms.
mutta toisaalta, jos ei ole hoitotarvetta, niin ehkä juuri talvilomaviikolla kannattaisi tehdä jotain omin nokkineen.
virikelasta vaan opiskeluni vuoksi tarvitsen pienelleni hoitoa. Aloitukseni ei siis koske juuri minua ja lastani mutta mielestäni arveluttava käytäntö, joka ollut kaupungissamme kaikkien lomien suhteen, joulun aikaan 3vk. On lapsia joilla ei ole hyvä olla kodissaan ja joille päiväkoti pelastus.
Ap
Vai että kysyttiin ketkä oikeasti tarvitsevat työn/opiskelun vuoksi hoitoa loma-aikana?
mammat hoitakoon itse lapsensa sen aikaa! ja kyllähän ne siellä päiväkodissa tietää kenenkä lapset on "virikelapsia".
täysin ettei virikelapsille tarjota lomaviikoilla hoitoa. lapsille jo muutenkin vaikea löytää varahoitopaikkaa, kun heitä tumpataan toisiin hoitopaikkoihin paljon.
lapset tarvitsevat myös lomaa!
Minusta oli myös aika kummallista kun kunnalta ilmoitettiin että kunnallisen pph:mme vapaapäivinä lapsillemme ei vaan ole hoitopaikkaa. Ei mahdu. Käskettiin ottamaan lomapäiviä itselle (siis minä ja mies olemme kokopäivätöissä). Onneksi esimieheni ymmärsi ja antoi vaihdella lomapäiviäni. Lomat kun pitää meillä toivoa varsin aikaisin, eikä niitä juurikaan vaihdella.
Tuli kanssa mieleen että onko tämä ihan laillista kun pienellä varoitusajalla sanotaan että sori ei ole mitään hoitopaikkaa tarjolla. Pph:mme oli ilmoittanut todella ajoissa omat lomansa ja lapsien varahoitotarpeen, mutta meille asiasta ilmoitettiin varmaan vasta vuorolistoja tehdessä (pari viikkoa etukäteen). Nyt on sitten minulla ylläriloma ja kesäloma kutistui viikolla.
ja ihmettelen myös, millä perusteella päiväkoti tietää, ketkä lapsista ovat "virikelapsia" ja keiden vanhemmat opiskelijoita, etätyöläisiä, yrittäjiä jms. mutta toisaalta,
molemmat vanhemmat työ -tai opiskelupaikan. Raskauttakaan ei helposti pysty hoitajilta pimittämään joten helposti sitä laskee 1+1 jos äiti tuo vaunujen kanssa taaperoa hoitoon.
varmasti itse tekisin asian eteen jotakin.
En hyväksy sitä, että päivähoito rikkoo lakia.
Tässä ei ole kyse oikeasta tai väärästä, eikä lapsen edusta, vaan siitä, että päivähoito säästää ja näin rikkoo lakia.
En minäkään riko lainsäädäntöä millään lailla, enkä hyväksy sitä kenekään muun tekevän.
Minusta oli myös aika kummallista kun kunnalta ilmoitettiin että kunnallisen pph:mme vapaapäivinä lapsillemme ei vaan ole hoitopaikkaa. Ei mahdu. Käskettiin ottamaan lomapäiviä itselle (siis minä ja mies olemme kokopäivätöissä). Onneksi esimieheni ymmärsi ja antoi vaihdella lomapäiviäni. Lomat kun pitää meillä toivoa varsin aikaisin, eikä niitä juurikaan vaihdella. Tuli kanssa mieleen että onko tämä ihan laillista kun pienellä varoitusajalla sanotaan että sori ei ole mitään hoitopaikkaa tarjolla. Pph:mme oli ilmoittanut todella ajoissa omat lomansa ja lapsien varahoitotarpeen, mutta meille asiasta ilmoitettiin varmaan vasta vuorolistoja tehdessä (pari viikkoa etukäteen). Nyt on sitten minulla ylläriloma ja kesäloma kutistui viikolla.
kova kovaa vastaan koska sen hoitopaikan on löydyttävä. Kunta sitten vaikka palkaa erikseen hoitajan lapsille.
varmasti itse tekisin asian eteen jotakin.
En hyväksy sitä, että päivähoito rikkoo lakia.
Tässä ei ole kyse oikeasta tai väärästä, eikä lapsen edusta, vaan siitä, että päivähoito säästää ja näin rikkoo lakia.
En minäkään riko lainsäädäntöä millään lailla, enkä hyväksy sitä kenekään muun tekevän.
koittivat siis noudattaa lakia.
ja ihmettelen myös, millä perusteella päiväkoti tietää, ketkä lapsista ovat "virikelapsia" ja keiden vanhemmat opiskelijoita, etätyöläisiä, yrittäjiä jms. mutta toisaalta,
Papereihin joutuu kirjoittamaan molemmat vanhemmat työ -tai opiskelupaikan. Raskauttakaan ei helposti pysty hoitajilta pimittämään joten helposti sitä laskee 1+1 jos äiti tuo vaunujen kanssa taaperoa hoitoon.
Ja useinkin juuri "yleisten" lomien aikaa siksi että monet vanhemmatkin ovat silloin lomalla ja lapsia jo luontaisestikin silloin vähemmän ja siksi vielä kysellään ja toivotaan ettei tuotaisi turhaa hoitoon. Ehkä ei kaikkien sääntöjen mukaista jos kohdistetaan johonkin tiettyyn ryhmään mutta kyllähän siinä ajetaan lasten etua.
Ihan varmasti jos kotiolot ovat niin surkeat ettei siellä voi olla niin järjestetään varahoitopaikka tms jostain muualta mutta vähän tuntuu ettei siinä kohtaa enää pelkkä virikehoito tukitoimeksi riitä....
kuten on ilmoitettu niin syys kuin muinakin lomaviikkoina, että silloin on hoitopaikka kiinni. Niinpä meistä ainakin toinen on aina lomansa ajoittanut tuohon ajankohtan.
molemmat vanhemmat työ -tai opiskelupaikan. Raskauttakaan ei helposti pysty hoitajilta pimittämään joten helposti sitä laskee 1+1 jos äiti tuo vaunujen kanssa taaperoa hoitoon.
koskei päivähoidon tarjoaja sitä mihinkään tarvitse. Olen vain antanut numeron, josta minut saa työaikana kiinni. Haa, ehkä päiväkodissa luullaan, etten olekaan töissä. Mut mitä sitten, sittenhän luulevat. Sama se mulle, se ei kuulu niille pätkääkään. Palkkatiedot menevät suoraan kaupungin sosiaali-ja terveystoimelle päivähoidon keskukseen, eivät päiväkotiin.
näimpä juuri.
itselläni kun oli kuopuksen äippäloman aikaan esikoinen tarhassa 12pvää kuussa "virikepaikalla", ei olis tullut mieleenkään vinkua vielä että lomien ajankin olisi hänet pitänyt siellä hoidattaa.
outoa jos jotkut vanhemmat kokee oman lapsensa kanssa olon niin vastenmieliseksi, että lomatkaan ei kelpaa vaan hoidossa ois pidettävä 24/7/365 mielellään.
ei hoidossa ole muutkaan lapset?