**Lokakuun lahjat 2010**
Noniin,jospa mie nyt sit ekana kerron itsestäni...
Eli minä vm-84,
mieheni vm-82.
Lapset syntyneet: 3/02(tyttö),7/03(tyttö), 4/06(poika) ja 6/08(tyttö)
ja nyt odotan viidettä lasta.
LA 13.10
Nuorimmaista ennen oli yksi kohdunulkoinen raskaus,jonka tiesin jo plussatessa ettei tule päättymään hyvin.Testi näytti tosi haaleaa plussaa ja parin päivän päästä tuli verta hiukkasen,sitten taas loppu ja tein testin ja edelleen näytti haaleaa plussaa,no kaiikkien verikokeiden sun muiden jälkeen tehtiin sit keskeytys kun todettiin kohdun ulkoiseksi.
Jotenki taas pelottaa ettei kaikki ole kohdallaa,en tiiä mistä se johtuu,mut on vaan semmonen olo.Nyt ei kyllä ole ollut mitään vuotoja,mut ei kyl mitään olojakaan pahemmin,ei öllö oloa tai kauheaa väsymystä joita yleensä on heti alkanu ku menkat on jäny pois.Nipistelyjä ja vihlontaa on ollut,mut niitä on menkkojenki aikaan.
Kirjotelkaahan tekin itestänne vähän tarkemmin niin päästään alotteleen meidän "yhteinen" odotus :)
-Näppis & vempula 4+2(hurjaa :D )
Kommentit (148)
Heippa kaikille ja onnittelut heille onnellisille, jotka ovat onnellisina nähneet jo pienet sydämet sykkimässä! :-)
Olen neljättä odottava -78 äippä Espoosta, mies -79, minulla lapset -99, -01 ja -04 edellisestä avioliitosta. Nykyisen mieheni kanssa olemme olleeet yhdessä 1,5v ja menossa kk päästä naimisiin, lapsi miehelle ensimmäinen biologinen. Vähän jännittää kun lennämme Aasiaan häämatkalle rv10 eli pitkät lennot edessä.. haikara toivotettiin tervetulleeksi 4kk sitten ja nyt jännitän että miten käy hääpuvun kun tuntuu että massu pukkaa jo pullottamaan vaikka viikkoja vasta 5+2. Oireina tukkoinen nenä, mankkamainen juilinta massussa, massun turvotus varsinin iltaisin sekä aivastaessa vihlonta, arat ja turvonneet rinnat, herkistynyt hajuaisti vaikka toistaalta nenä ihan tukosssa mut jotkut hajut "pomppaa" vahvana nenään sekä pieni kuvotus jos nälkä sekä ihan uutena juttuna edellisiin raskauksiin verraten on itkuherkkyys: lähes joka ilta itku tullut jostain asiasta, ilosta tai surusta, hämmentävää...Heheh!. Ultra meillä yksityisellä 8.3 eli vielä saa 2vkk odottaa... ei millään kestäis kun haluis pian varmistuksen et sielä oikeesti kasvaa joku!!
Mukava liittyä joukkoon kasvavaan!!
MiniUnikko ja Omppu 5+2
Niin ja MiniUnikon laskettu aika 22.10. Pitäiskö yrittää tähdätä tuohon "maagiseen" 20.10.2010.. heheh, siinä meille tavoitetta kaikille! ;-)
ja nyt pannaria iltapalaksi nauttimaan vielä... nam!
MiniUnikko ja Omppu 5+2
Hei, sellaista haluaisin kysellä teiltä että minkälaisia tuntemuksia teillä on ollut alavatsassa? Mulla oli silloin aluksi menkkakipuja kun olis pitänyt menkkojen alkaa ja sitten ne loppuikin hetkeksi. Nyt on kuitenkin ehkä viikon verran ainakin ollut joka päivä jonkinlaista kipuilua. Mitään vuotoa ei ole ollut missään vaiheessa ja kipuilu ei mielestäni ole vain yhdessä kohdassa aina. Olenko ihan höpsö vai onko aihetta huoleen? Yleensä nämä kipuilut menee nopeasti ohi, hieman hieron vatsaa tai selkää ja alkaa helpottaa ja näitä tulee yhdestä pariin kertaan päivässä.
Olin muuten sillä tavalla onnekas, että olin varannut jo ajan ennen neuvolaa varhaisultraan yksityiselle. Neuvolasta sain kuitenkin lähetteen kunnalliselle varhaisultraan, koska Jaz-pillereiden aikaan mulla ei tullut ikinä menkkoja ja tulin ekasta yrityskierrosta raskaaksi, joten viikot varmistetaan ultralla :) säästyipä 100e.
Terkuin, Jadessa (omien laskujen mukaan 6+2)
Mullakin on ollu vatsakipuja ja selkäkipuja, sellaisia kuukautismaisia. Aina kuumottelen että nytkö menee kesken, mutta jos nyt oikein muistan niin kaikissa raskauksissa on ollu aluksi tätä (odotan siis neljättä). Mulla on myös rinnat tosi kipeet, vaikka imetän vielä nuorimmaista, niin luulin säästyväni siltä... Mulla myös maha jo muka näkyy (tai sitten se johtuu siitä että leivoin lauantaina pullaa ja niitä tulee sitte syötyä joka aterialla "vähän jälkiruuaks" :D ) Eikös se vatsakipuilu johdu siitä että kohtu kasvaa?
Mulla on jo keskiviikkona eka neuvola, jännää!
Ninnana ja Pampula 6+1
On niin helpottavaa kuulla että en ole ainoa joka "kärsii" vatsakivuista, vaikka eihän ne kivut tietenkään kivoja ole :/.
Eli itsellä oli myös alussa niitä menkkamaisia kipuja, ja nyt parin päivän ajan ollut juuri tuon kerran pari päivässä kipua, joka tosin on ihan selkeesti tossa oikealla alhaalla. Se menee myös ohi ihan hetkessä esimmerkiksi juuri hieromalla siitä kohtaa. Mitään vuotoa ei ole ollut, mutta silti huolestuttaa kun tuo kipu on vain yhdessä ja samassa kohdassa aina.. :S
Sittenhän tähän liittyy vielä se, että sain plussan vasta kuukautisten ollessa viikon myöhässä niin alkaa epäilyttää että onkohan siellä oikeasti ketään(vai onko kyseessä tuulimuna), ja että jos on, niin onko oikeassa paikassa..
Yritän vakuutella itselleni että ovulaatio saattoi olla myöhässä tai että testit joilla testasin ensin oli jotenkin virheellisiä (ne oli netistä tilattuja kiinalaisia :D). Eli vasta sitten apteekin testillä sain plussan.
Toisaalta pahoinvointia on nyt viime viikon ajan ollut aika paljon, ja rinnat ovat niin arat ettei pysty nukkumaan mahallaan, joten kai ne ovat merkkejä siitä että raskaushormoni lisääntyy, ja että kaikki on ok ?
Noh, ylihuomennahan se selviää kun on ultra.
Huhhuh, tulipahan tekstiä. Anteeksi tästä kauheasta vuodatuksesta ja itsekeskeisyydestä, alkaa ihan hävettää.. :/
Lily & salamatkustaja 6+6
Mulla myös on ollut jonkin aikaa tavallista voimakkaampaa kipuilua mahassa, jopa niin että yöllä olen herännyt tuskailemaan. Soitin sit neuvolaan tänään, koska olen reissuun huomenna lähdössä ja sain ajan lääkärille josta laittoivat mut äitipolille. Siellä sit kurkattiin mikä on kohdussa meininki ja kaikki kunnossa! Pieni sydän siellä sykki ja menossa ollaan n. kuuden viikon tienoilla :) Ihanaa!
Magdaliina (elelee omien laskujensa mukaan kun viikot ei varmistuneet) rv 6+3
Minulla alkoi heti plussaa seuraavana päivänä alamahan vihlonta, ja alaselkä on myös kipeä oikeastaan koko ajan. Menkkamaista kipua ei ole oikeastaan ollut, toisin kuin kuopusta odottaessa, silloin oli aika kovaakin menkkajomotusta 9. viikolle asti.
Viime yönä piti sitten käydä päivystyksessä migreenin takia. Ei mennyt millään lääkkeillä kotona ohi. Päivystyksessä sain Panacodia ja sillä helpotti. Oli vähän hassua (ja noloa :) kerota siellä olevansa raskaana viikolla 4+1. Ja migreenistä,(ja siitä etten pystynyt pitämään edessilmiä auki,) huolimatta hymyilytti niin kovasti tuota sanoessa :) Minulle tuo migreeni oli yksi vahvistus oireille, olen joka kerta saanut pahan kohtauksen raskauden alussa, ennen synnytystä ja synnytyksen jälkeen, eli hormoonimuutosten aiheuttamana.
..täällä myöskin! Samoin vatsa ollut tänää n ihan kamalan pömpsällä, oikeesti näytttää kun olisin jo neljännellä-vidennellä kuulla... Järkyttävää!Itseä pelottaa että onko kaikki kunnossa, ajattelin varata aikaa lääkärille huomisekis et jos suostuis varmistaaa et kaikki kunnossa ja oikeessa paikassa niin sais mielenrauhan.. Saa nähdä et huoliiko ne arvauskeskukseen sisään näillä viikoilla ja huolilla...
Hyviä vointeja!
MiniUnikko + Omppu 5+3
kun mulle sanottiin että täytyy varata puoltoista tuntia siihen! niin pystynkö menemään sinne ton meen 1-vuotiaan kanssa?? kun en tie minkä tekosyyn keksisin että voisin pyytää mummua vahtimaan siksi aikaa, niin haluisin ottaa mukaan, mutta onkohan kauheen hankalaa jos kestää oikeesti noin kauan, niin 1-vuotiaalla voi helposti varmaan hermot siellä mennä.. :/ mut jos ottais jotain naposteltavaa ja jonkun lelun mukaan, mitä luulette??
jane& pikkunapero 6+0
Onks kellään muulla oireena kutina? Mä kutisen niiiiin kamalasti :P Ehhkä nää on jotain mun omia vaivoja :D Mul kans vatsa jo pömpöttää vähä.. miehelle tokasinkin että aika huolestuttavaa sinäänsä, mä paisun siis varmaan kun pullataikina kohta. Viikkoja ois nyt 6+6 ja neuvola on tosiaan ens viikolla, vähä jänskättää.. Mullaki on oikeestaa koulu kesken mutta sen voi aina laittaa jäähylle.
Ois ihana päästä varhaisultraa mutta meillä on ultrat n. vkolla 12 ja sit vkolla 20, niitä odotellessa
Nyt se on totta ja todellista myös mun pään sisällä:)...siis eka neuvola oli eilen ja arvioitiin LA 8.10 tänään oli sitten varhaisultra ja siellä se joku alien oli mahassa :D...ja lasketuksi ajaksi tuli mittojen mukaan 7.10:DEnsimmäistä kertaa oikeastaan hymyilin kun ymmärsin että se on todellista:D
Ajattelinpa kysäistä teiltä että milloin aiotte kertoa raskaudesta sukulaisille ja tuttaville, vai oletteko jo kenties kertonut? :D
Itse olen kertonut vain parille läheiselle ystävälle, mutta lipsahduksia on kyllä meinannut sattua :D
Olen hieman kahden vaiheilla että kerronko varhaisultran jälkeen vanhemmille, mies ei vielä haluaisi omalle perheelleen kertoa.
Eipä tällä kertaa muuta :D
Voikaahan hyvin ! :)
Lily & salamatkustaja, 7+0
Tänään alkoi 8. viikko ja kävin neuvolassa ensimmäistä kertaa. Tunnin verran meni. En ottanut sikainfluenssa rokotusta vielä, täytyy miettiä asiaa ja ehkä ottaa sitten muutamien viikkojen päästä. Ehkä.
Toinen asia jota jäin miettimään on sikiöseulonnat. En tiedä haluanko mennä verikokeeseen ennen np-ultraa, kun en tiedä mitä sitten teen tiedolla mahdollisesta kohonneesta riskistä. Mitäs te muut olette tuumailleet?
Sunnuntaina alkoi kevyt etova olo. Pitää syödä koko ajan jotain pientä, että pysyy olo kohtuullisena. Varsinaista pahoinvointia ei siis vielä ole eikä oikein mitään muutakaan ihmeellistä. Paitsi maha tosi turvoksissa. Hoikka nainen kun olen niin pistää tosissaan silmään:)
Meillä oli eilen ensimmäinen neuvola + ultra ja kaikki oli hienosti - kirppu köllötteli oikeassa paikassa ja sykekin löytyi heti.:) Huh helpotus! Seuraava neuvola vasta 31.3.
Elise: Meillä mies oli mukana neuvolassa ja tulee jatkossakin olemaan miten töiltään ehtii. Meillä myös esikoinen tulossa ja miehelle on tärkeää saada olla kaikessa mukana.:)
Täällä on myös ollut menkkamaisia kipuja sekä vatsassa että selässä, mulle lääkäri sanoi että niin kuuluukin.
- Mouhou + pieni 7+5
(ultrassa vastasi viikkoja 7+0, mutta ei lähdetty LA:ta muuttamaan, joten menkkojen mukaan mennään :p)
Ei tarvi yhtään hävetä omia vuodatuksiaan eikä mitään muutakaan, parasta musta tässä saitissa on just se et voi vuodattaa omia tuntojaan, kuitenkaan tuntematta itseään ihan pöhköksi (miltä saattaisi tuntua, jos me kaikki näistä ihmettelyistä soitettaisi koko ajan neuvolaan tms :D).
Kiva kuulla etten ole yksin vatsakipujeni kanssa, normaali oire näyttää olevan.
Ja NiGi, mä kutisen kanssa, hassua kuulla et sitäkin liikkeellä :D oon pari kertaa nyt näiden viikkojen aikana saanut ihan järkyn kutina kohtauksen, kutisee siis ihan koko vartalosta, eniten ehkä selästä, rinnasta tms. Täytyy kai rasvailla ihoa vielä vaan enemmän!
Onpas meitä jo monta! Ihanaa kun on muillakin vauvoja masuissa. Mulla ei oo vielä ees maha kipuillu, mutta tiedän kahdesta aiemmasta kokemuksesta että jossain vaiheessa se turpoaminen tuntuu nipistelynä sun muuna. Yks keskenmeno on takana ja silloin oli jo alkuviikoilla tunne ettei vatsa kestäny minkäänlaisia vatsalihasliikkeitä, kuten nostelua ym.
Kiva kuulla että osa on jo nähny tulokkaan ultrassa :) Ite ajattelin kuitenkin ootella sinne 11. viikolle sinnikkäästi.
Joka päivä tekis mieli kertoa koko maailmalle että meidän perheeseen tulee kolmas muru (poika, ei kait niitä muita osata tehä :) ) mut oon vielä pitäny suun kiinni. Pitää kait ennen ekaa neuvolaa kertoa, jos joku vaikka hoitais poikia niin sais jutella ihan rauhassa. Mulla on TAAS uus terveydenhoitaja ja ihan toinen neuvolakin vaikken oo muuttanu kovin kauas edellisestä asunnosta. Nää aluejaot vaan vaihtelee paljon.
Onneks ei oo vielä mitään oireita rintojen turpoamisen lisäks. Odotellessa pahaa oloa...
Näppis, mikä vointi?
Kaikille jaksamista kevättä odotellessa.
Mulla oli tänään eka neuvola, tästä se lähtee... Eka ultra on vasta viikoilla 11-13 (kunnallinen) ei millään jaksais oottaa!
Jane, mullakin on kohta vuoden vanha poika, jätin sen isin kanssa kotiin, tosin siitä syystä, että neuvola oli siihen aikaan aamulla kun poika vasta heräilee ja syö aamupuuroa. Olisin kyllä muuten ottanu sen mukaan, onhan siellä neuvolassa leluja ja ihmeteltävää (tai ainakin meidän neuvolassa on leluja, kun siinä on samassa lastenneuvola). Ja eihän siellä ekassa tehdä mitään sen kummempia tutkimuksia, paitsi verikoe. Toisaalta oli ihana käydä yksin (kerrankin jossain) ja sai ihan rauhassa istua ja höpistä raskaana olemisesta!
Tahtoisin kuuluttaa jo koko maailmalle, että meillepä tulee vauva! Mutta en uskalla vielä, ennen kun on tämä alkuraskaus ohi. Siskolle kerroin jo, ja anopille (joka on tietty "lipsauttanu" koko miehen puolen suvulle tämän salaisuuden :D).
Pahoinvointi yltyy pieninä askeleina, vielä ei onneks tuota mitään vaikeuksia esim. avata jääkaappia, mutta eiköhän sekin tuu muuttumaan viimestään ens viikolla. Tämä jatkuva pissalla käynti on kyllä vähän ärsyttävää, se vois jo loppua... Nyt sitä kamalasti toivoo, että raskausoireet olis voimakkaampia, kun meinaa vieläkin tuntua vähän epätodelliselta koko juttu, mutta sitten ku pahoinvointi tosissaan alkaa (ja närästys, suonenvedot yms) niin sitten toivoo taas että loppuis jo!! Noh, äkkiä ne viikot menee..
Ninnana ja Pampula 6+4
alkaahan tännekin tekstiä syntyä: )
Aika matelee odotellessa, vielä kuusi päivää varhaisultraan - tulis jo tiistai!
Joku puhui sikapiikistä tuossa aiemmin - mulle sanottiin, ettei sitä enää anneta ennen viikkoa 12. Eli sitten tod.näk. otan kyllä, ihan varuilta. Onneksi en mennyt silloin piikille kun oli oman ikäryhmän aika, olin silloin jo raskaana, en vain tienyt vielä.
Mulla aiemmat raskaudet mennyt suht hyvin, ilman senkummempia pahoinvointeja, etomisia aiheutti kyllä aika monet hajut, muttei tarttenut oksalla käydä. No ei ole tarttenut nytkään, mutta huomattavasti suurempaa etomista on ilmassa.Ja ei näköjään tykkää jumpasta, tuo alapää. Nyt olen pariin otteeseen testannut ja joka kerta on kipeytynyt ikävästi. Kumma, että jo tässä vaiheessa! Crosstreinerillä kyllä pystyy ajelemaan, onneksi : )
Monelle kaverille on jo päässyt "lipsahtamaan" salaisuus! Kahdelle siskolle kanssa, mutta isovanhemmille ja pojille kerrotaan vasta ultran jälkeen. Mietin semmosta, että ottasinko pojat mukaan np-ultraan ja kun olis eka tsekattu onko mahassa kaikki ok, niin sit kutsuisin pojat katsomaan pikkuista - eli kertoisin asian sillä tavalla. Vai pitäiskö niitä valmistella etukäteen? Pojat siis 6 ja kohta 9 ja ovat jo monta vuotta haluneet pikkusisarusta tulevaksi, joten ovat varmasti innoissaan: ) Viikko sitten viimeksi nuorempi sanoi jotain vauvaohjelmaa katellessa, että eikö sinunkin mahassa voisi olla vauva ja pussas sitten mahaa : ) Arvaa tekikö mieli kertoa!
Kaikille ihanan aurinkoista ja pirteää päivää
sannri 7+6
Paljoa en kerinnyt kirjoittelemaan, mutta kovasti olen palstaa seurannut. Kiitän kovasti seurasta mutta valitettavasti jätän ketjun. Käytiin tänään alkuraskauden ultrassa yksityisellä (7+1) ja lääkäri totesi että se on tuulimuna. Eli saimme lähetteen tyhjennykseen. Viimeisen viikon ajan oli ruskeaa tuhruvuotoa muuten ihan kunnon raskausoireet (rinnatu turvonneet ja arat, alavatsalla nippailua, väsymystä ja etovaa oloa). Alussa oli menkkamaisia kipuja mutta loppuivat jossain vaiheessa. No näillä mennään. Pitkän yrityksen jälkeen tämä tuntuu kyllä tosi kurjalta. No ei voi muuta kuin nostaa päätä pystyyn. Kyllä se tästä.
Toivotan kuitenkin kaikkea mahdollista hyvää teille odottajat!!! Toivottavasti pääsen jossain vaiheessa uudestaan palstailemaan;-)
Onnea jälleen uusille mukaan tulleille!
Kiitos Ninnana ja LeeLoo vastauksistanne! Täällä ollaan jo hieman rauhoituttu:) Ei kai sitä muuta voi kuin uskoa, että kaikki menee hyvin. Etenkään kun ei mulla nyt mitään varsinaista syytä ole uskoa, ettei olisi.. Pukkais nyt vaan kunnon oireet niin tämä epävarmuus hälvenisi:D Sitten tietysti kitisisin miten kauhia olo osaakin olla!
LeeLoo vielä: Enhän minä edes muista miten noita raskausviikkoja lasketaan. Laskin edellisten menkkojen alusta ja silloin se tarjoittaisi, että maanantaina tulisi tasan viisi. Mulla on vähän pidempi kierto kun se olettu 28 pvä.
Mitä ultria teille muuten kuuluu? Täällä tehdään alkuraskauden ultra joskus viikolla 10 ja kuulemani mukaan myös nykyisinm rakenneultra joskus viikolla 20. Esikoista odottaessa oli vain tuo alkuraskauden. Käytiinkin sitten rakenneultrassa yksityisellä.
Sittenpä täytyy keskittyä ihailemaan pojan rakentamia legolinnoja. Kuullaan taas!:)
Viljamiina