Onko imetys hyvän äidin mitta?
Pauliina Seppälä kertoo perjantaina 5.2. ilmestyvässä Vauvassa, miten epäonnistunut imetys jätti syyllisyyden.
Miltä tuntuu, jos imetys ei sujukaan?
Kommentit (99)
Mä en tajua miks se on joillekin niin vaikea ymmärtää, että imettämättömyys ei aina (usein) ole äidin oma valinta ja että kaikilta ei yksinkertaisesti maitoa tule! Se, että ei pystynyt lastaan imettämään vaikka olisi halunnut on jo tarpeeksi rankkaa, niin tuodaan siihen sitten vielä järjetön lasti syyllisyyttä miten huono äiti on kun ei imetä ja miten vajaaksi lapsi nyt kehittyy kun jää ilman sitä parasta ravintoa. Helppo huudella jos imetys onnistuu ja maitoa riittää, mutta mitäs siinä teet jos maito ei koskaan rintoihin noussut??? Ja tiedoksi, kyllä rintojen rakenne voi vaikuttaa siihen etei maitoa tule tarpeeksi. Joillain on vain vähän maitorauhasia.
vuorovaikutussuhteen lapsen ja äidin välille - sellaista läheisyyttä ei pullolapsi saa koskaan. On äitejä jotka ovat kylmiä ja etäisiä ja uskon että heiltä ei imetys onnistu. Lisäksi on äitejä jotka ovat itsekkäitä, eräs tuttuni ei vaan pitänyt imetyksestä ja lopetti imetyksen heti laitokselta kotiuduttuaan ja sama kaikkien lastensa kohdalla. "Nortti" maistui raskaus- ja imetysaikana. Imetyksen onnistumiseen voi vaikuttaa omalla asenteella, äiti huolehtii ravinnostaan ja etenkin veden juonnistaan. Yksi iso lasillinen vettä ennen imetystä ja toinen imetyksen jälkeen, tämän kun muistaa ruokailujen lisäksi ei maidosta tule pulaa. Ostin kyllä varalta kaappiin Tuttelia raskauden loppuvaiheessa joka antoi "turvaa" jos maito olisi ehtynyt. kolmen äiti
Ollut aina, lapsesta asti. Ja lyön vaikka vetoa että äitini on parempi äiti kuin sinä ikinä kykenet edes kuvittelemaan olemaan.
Itse täyimetin kuopusta, osittain esikoista. Esikoisen imetys epäonnistui lukuisista syistä. Aikansa harmitti, mutta nyt kun esikoinen on kohta 5v niin asialla ei ole mitään merkitystä. Muut seikat kuin joku imetys kyllä ratkaisevat hyvän äitiyden.
Onnistunut imetys tosin tuo hyvän äitiyden kokemuksia.
Eri puolilla Suomea, tai jopa saman paikkakunnan sisällä, neuvoloiden ja synnytyssairaalaoiden antama tuki ja neuvot imetykseen ovat hyvin erilaisia. On tuurista kiinni, sattuuko esikoisen imetystä aloittavalle äidille imetysmyönteinen vai -vastainen ammattilainen.
Voin kertoa omalta kohdalta, että imetystä todella yritettiin ja kovasti. Kun sieltä rinnasta ei vaan tullut mitään tai hyvin vähän vaikka kuinka tarjosi joka välissä aina ja kaikkialla. Yritettiin korjata lapsen imuotetta matalien nännien takia käytin rintakumia pompin tasajalkaa ei auttanut. Esikoisen kohdalla yritin seuraavaa heräsin yöllä "lypsämään" koska olin kuullut, että se saattaa auttaa maidon herumiseen (lapsi oli siis tuolloin sairaalassa ja vein säälittävät millilitrat mukanani)
Ja tiedoksi äitinikään ei aikanaan onnistunut imettämään ja ilmeisesti mummollanikin oli ollut suurehkoja ongelmia.
juuri tätä nro 7 (ja 12) yritti kertoa mutta heti tuomittiin ja syyteltiin huonoksi äidiksi!!!
Mikään yksittäinen pikku asia ei kerro siitä, onko hyvä äiti vai ei. Tämä nyt pitäisi olla aika selvä juttu.
Voin kertoa omalta kohdalta, että imetystä todella yritettiin ja kovasti. Kun sieltä rinnasta ei vaan tullut mitään tai hyvin vähän vaikka kuinka tarjosi joka välissä aina ja kaikkialla. Yritettiin korjata lapsen imuotetta matalien nännien takia käytin rintakumia pompin tasajalkaa ei auttanut. Esikoisen kohdalla yritin seuraavaa heräsin yöllä "lypsämään" koska olin kuullut, että se saattaa auttaa maidon herumiseen (lapsi oli siis tuolloin sairaalassa ja vein säälittävät millilitrat mukanani) Ja tiedoksi äitinikään ei aikanaan onnistunut imettämään ja ilmeisesti mummollanikin oli ollut suurehkoja ongelmia.
juuri tätä nro 7 (ja 12) yritti kertoa mutta heti tuomittiin ja syyteltiin huonoksi äidiksi!!!
puhunut maidon riittävyydestä mitään vaan että nänni ei mennyt oikeaan kohtaan =O Ja kukaan ei tuominnut, vaan useampikin on sanonut, että jos ei yrityksistä huolimatta onnistu, that's fine. Taitaa sulla oma syyllisyys nyt painaa pahemman kerran.
Mikään yksittäinen pikku asia ei kerro siitä, onko hyvä äiti vai ei. Tämä nyt pitäisi olla aika selvä juttu.
ole yksittäinen pikku juttu vaan erittäin kokonaisvaltaisesti vauvaan (ja äitiin) vaikuttava asia, kuten tämänkin keskustelun tasosta voidaan havaita.
meillä vauva ei vain suostunut imemään. Kuukauden yrityksen jälkeen neuvolassa kehoittivat lopettamaan yrityksen koska lapsi kasvoi muuten niin hienosti. Ihmettelen itsekin miksi usein tällä palstallakin tuomitaan äidit jotka eivät imetä! Monella sitä maitoa ei vain tule! ei siihen itse voi vaikuttaa! parempi että lapsi saa silloin ruokansa pullosta kuin nääntyy nälkään!
Koska vauva HALUAA syödä, se on hänen elinehtonsa. Pulloa annetaan vaan liian herkästi, vauva oppii siihen eikä rinta enää kelpaa. Tekstisi on juuri tyypillistä, puolustelevaa kun et voi myöntää, että olet itse (ehkä tyhnmyyksissäsi) tehnyt väärin.
imemättä jättäminen johtuu neuvolan ja äitiyspolin mukaan siitä että vauva ei saanut nänniä oikeaan kohtaan suussa. Tähän ei kuulemma voinut vaikuttaa. Suippokärkinen tuttipullon tutti sopi suuhun. ("rintamuotoiltu" tuttipullon tutti ei sopinut). Älä tuomitse kun et asiasta mitään tiedä. Olisin imettänyt jos olisi ollut mahdollista. Pakko on antaa pulloa jos lapsi ei syö!!!! Ei sitä mielestäni liian herkästi anneta jos halutaan pitää lapsi hengissä. Toivottavasti kukaan ei kuuntele neuvojasi vaan luottavat tässä asiassa asiantuntijaan niin kuin minä tein!!!
tuollaisia lausuntoja?? Miten lapsellesi olisi käynty muutama vuosista sitten, kun ei ollut muuta ruokaa? Ja tosiaan, vauvan suuhun saa nännin oikeaan paikkaan kun opettelee sitä kerta toisensa jälkeen esim imetystukihenkilön kanssa. Aivan uskomatonta.
tällaisia nevoja annetaan koska vauvan paino ei lähtenyt nousuun. Ei se kuulemma siitä yrityksellä parane. (kaikilla EI vain onnistu!!!, ei ole äidistä kiinni!!!)
Joten vielä kerran (kun täällä ei tunnuta ymmärtävän asiaa!!!!!!!)
Lapselle kehoitettiin antamaan pulloa koska muuten olisi nähnyt nälkää!!!!
Älkää yrittäkö leikkiä täällä asiantuntijoita, kun ette niitä ole!!!!!
Voin kertoa omalta kohdalta, että imetystä todella yritettiin ja kovasti. Kun sieltä rinnasta ei vaan tullut mitään tai hyvin vähän vaikka kuinka tarjosi joka välissä aina ja kaikkialla. Yritettiin korjata lapsen imuotetta matalien nännien takia käytin rintakumia pompin tasajalkaa ei auttanut. Esikoisen kohdalla yritin seuraavaa heräsin yöllä "lypsämään" koska olin kuullut, että se saattaa auttaa maidon herumiseen (lapsi oli siis tuolloin sairaalassa ja vein säälittävät millilitrat mukanani) Ja tiedoksi äitinikään ei aikanaan onnistunut imettämään ja ilmeisesti mummollanikin oli ollut suurehkoja ongelmia.
puhunut maidon riittävyydestä mitään vaan että nänni ei mennyt oikeaan kohtaan =O Ja kukaan ei tuominnut, vaan useampikin on sanonut, että jos ei yrityksistä huolimatta onnistu, that's fine. Taitaa sulla oma syyllisyys nyt painaa pahemman kerran.
ollaan taas pilkunviilaajia!!! Kyse oli YRITYKSESTÄ!!
Eipä tässä viitsi enää mitään kirjoitella kun TUOMITAAN heti!
Tunnen olevani nyt parempi äiti kuin sen yhden kuukauden ajan kun imetin nuorempaa. Tiesin ettei vauva saa tarpeeksi ravintoa kun imetän. Vastoin neuvolan kehotusta(olis pitänyt vaan imettää ja käydä painokontrollissa) ja migreenilääkityksen takia aloitin korvikkeen käytön ja nyt vauva kasvanut todella hyvin kun saa tarpeeksi ravintoa. Neuvolassa olivat tyytyväisiä mun ratkaisuun.
Esikoista imetin 4kk koska hän lopetti itse. ja hänkin söi lopulta pullosta paremmin kuin tissistä.
Olen todella tyytyväinen valintaani olla imettämättä.
Minusta se on pikku juttu. Itse kyllä imetin lastani, mutta kaikki ei eivät sitä tee. Huonoa äitiä se ei tee kenestäkään, imettääkö vai ei. Toiset katsovat parhaaksi olla imettämättä, jos imetys oikeasti ahdistaa. Jos äiti on ahdistunut, se ei ole hyväksi vauvalle. Äitiydessä on kuitenkin tärkeää pitää huolta paitsi vauvasta, niin myös omasta hyvinvoinnista
Minusta se on pikku juttu. Itse kyllä imetin lastani, mutta kaikki ei eivät sitä tee. Huonoa äitiä se ei tee kenestäkään, imettääkö vai ei. Toiset katsovat parhaaksi olla imettämättä, jos imetys oikeasti ahdistaa. Jos äiti on ahdistunut, se ei ole hyväksi vauvalle. Äitiydessä on kuitenkin tärkeää pitää huolta paitsi vauvasta, niin myös omasta hyvinvoinnista
Hyvän äidin mittana ovat: mahdollisimman pitkä täysimetys, omien soseiden teko ja kotona pitää olla vähintään kolme vuotta.
Näiden kriteerien perusteella olen todella huono äiti, mutta mitä väliä. Itse koen olevani hyvä äiti, ja se on tärkeintä.
Äidin pitää lasta imettävän lähes kouluikään asti, jotta tasapainoinen lapsuus täten taataan. Jos tässä epäonnistuu, on syyllisyys ja häpeä ihan omaa syytä. Tästä kannattaa kantaa syyllisyyttä ihan koko lopunikäänsä. Sanoo terapeutti mitä tahansa.
Ja voitaisiin vaikka vaatia jokaiselle epäonnistuneelle jokin tatuointi vaikka otsaan, niin Hyvät Äidit voisi sitten sylkeäkin kadulla vielä päälle.
Mutta olisin itse kovin pettynyt jos imetys ei nyt 4 kerralla jostain syystä onnistuisi. Kannatan kyllä kovasti rintaruokintaa, mutta jokainen tyylillään.
Yritetään arvostetaan jokaisen äidin päätöstä ja tukea häntä siinä eikä tuomita!
Äidin pitää lasta imettävän lähes kouluikään asti, jotta tasapainoinen lapsuus täten taataan. Jos tässä epäonnistuu, on syyllisyys ja häpeä ihan omaa syytä. Tästä kannattaa kantaa syyllisyyttä ihan koko lopunikäänsä. Sanoo terapeutti mitä tahansa.
Ja voitaisiin vaikka vaatia jokaiselle epäonnistuneelle jokin tatuointi vaikka otsaan, niin Hyvät Äidit voisi sitten sylkeäkin kadulla vielä päälle.
:)
Voi, niitä lapsia joiden äidin vaahtoavat täällä imetyksestä! Kyllä saa hävetä kun ekana koulupäivänä äiti tulee ruokatunnilla imettämään!
ensinnäkin, näiden imetysfanaatikkojen joilla imetys on sujunut kuin tanssi on helppo huudella muille, että imetyksen onnistuminen on vain omasta halusta kiinni. Meidän kuopus syntyi täysiaikaisena, mutta ei koskaan jaksanut imeä rintaa. Myös pullon tuttiin piti leikata isompi reikä ja silti syöminen kesti ikuisuuden. Imetysfanaatikkojen neuvoja noudattamalla kuopuksemme olisi kuollut nälkään. Tällaisia ongelmia saattaa olla muillakin vauvoilla kuin vain keskosilla.
Lisätään tähän nyt vielä, että onnistuin kyllä pumppaamaan maitoa, joten kuopuksemme joi pullosta rintamaitoa, mutta imetys ei meillä sujunut päivääkään.
ensinnäkin, näiden imetysfanaatikkojen joilla imetys on sujunut kuin tanssi on helppo huudella muille, että imetyksen onnistuminen on vain omasta halusta kiinni. Meidän kuopus syntyi täysiaikaisena, mutta ei koskaan jaksanut imeä rintaa. Myös pullon tuttiin piti leikata isompi reikä ja silti syöminen kesti ikuisuuden. Imetysfanaatikkojen neuvoja noudattamalla kuopuksemme olisi kuollut nälkään. Tällaisia ongelmia saattaa olla muillakin vauvoilla kuin vain keskosilla.
Lisätään tähän nyt vielä, että onnistuin kyllä pumppaamaan maitoa, joten kuopuksemme joi pullosta rintamaitoa, mutta imetys ei meillä sujunut päivääkään.
mieltä minäkin!
sanottiin neuvolassa että sama se on mistä se lapsi sen ravintonsa saa (rinnasta vai pullosta) kunhan se sitä saa ja kasvaa!!!!
nyt vajaa kuukauden ikäinen kakkonenkin on vain osaimetyksellä. Yritetään nyt puristaa kuitenkin vielä jonkin aikaa, ettei ihan torsoksi jäisi. En ota asiasta stressiä. Tykkään imettää, jos on aikaa rauhoittua ja mammia vauvan kanssa rauhassa, mutta ei mulle ole ongelma hakea pulloa lisäravinteeksi tunnin imetyssession jälkeen, kun alkaa hartiatkin jo väsyä, pitää päästä vessaan ja saada juomista. Siksi tuo esikoisenkaan imetys ei oikein kestänyt, kun liikaa annettiin pulloa.
Väitän olevani silti hyvä äiti ja lapset saa paljon läheisyyttä. Esimerkiksi tämäkin vauva nukkuu enimmäkseen yöt mun kainalossa ja annan muutenkin vauvalle paljon kontaktia. Tuo imetys on vaan se mun heikko kohta!