Onko imetys hyvän äidin mitta?
Pauliina Seppälä kertoo perjantaina 5.2. ilmestyvässä Vauvassa, miten epäonnistunut imetys jätti syyllisyyden.
Miltä tuntuu, jos imetys ei sujukaan?
Kommentit (99)
ei imetys ole äitiyden mitta, vaikka mielestäni kannattaa yrittää. meillä kävi hyvin hankalaksi, kun jouduin lääkityksen takia lopettamaan imetyksen ja lapselle tuli maitoallergia ja sitten todellakin kalliit korvikkeet käyttöön. äidinmaidon aikana ei ollut ongelmia...ja syyllisyys on todellakin olemassa varmasti aina, vaikka tiedän ettei kaikki pysty edes sitä paria kuukautta imettämään minkä itse pystyin. ja allergiat tulee jos on tullakseen usein imetyksestä huolimatta.
silti on mielestäni SAIRASTA mitata ÄITIYTTÄ pelkästään imetyksen kannalta. hyvä äiti tekee PARHAANSA lapsen HYVINVOINNIN turvaamiseksi, oli ne keinot sitten mitä tahansa.
Toisaalta yhtä lailla ihmettelen äitiä, joka tupakoi ja imettää heti perään pientä vauvaa.
Siis siinä mielessä, että jos äiti jättää itsekkäistä syistä imettämättä, hän ei ole hyvä äiti. Näin kärjistäen. Jos äiti tekee töitä imetyksen eteen (tai imetys ei ole ollenkaan mahdollista fyysisistä syistä; leikkaus, lääkitys jne), hakee apua ja neuvoja eikä se siltikään suju, on asia ihan ok.
On imettäviä äitejä jotka ovat muutoin huonoja, ja äitejä jotka eivät imetä ja ovat muutoin hyviä.
Imetys on hieno juttu, mutta ei se mikään onnistuneen äitiyden mittari ole.
Toki pitää edes yrittää imettää,mutta jos se ei syystä tai toisesta onnistu ei äiti muutu huonoksi äidiksi.
Läheisyyden voi saavuttaa iavn hyvin myös pulloruokinalla.
Hyvään äitiyteen kuuluu paljon muutakin kuin pelkkä imetys tai ylipäätäänsäkään pelkästään lapsen ruokkiminen.
Hyvä äiti yrittää parhaansa, mutta jos imeyts ei siitäkään huolimatta onnistu, ei äiti siitä huonoksi muutu.
Sen sijaan esim. tänäänkin eräässä keskustelussa yksi äiti kommentoi, että ei ymmärrä miksi äidin pitäisi karsia ruokavaliostaan lapselle vatsavaivoja aiheuttavat ruoat - pulloa vaan peliin. Ko. kirjoittaja on minusta esimerkki huonosta äidistä; minä ja minun tarpeeni menevät lapsen hyvinvoinnin edelle.
koska lopulta on kyse vain lapsen ruokkimisesta, ja sekin onnistuu myös muuten. Tietysti tuntuu jotenkin hullulta, jos imetys ei "onnistu" vain siksi, että äiti "ei pidä siitä" tai se "sitoo liikaa", ja tuollainen voi ainakin jollain tavalla olla merkkinä siitä, että äitiydessä on ehkä muitakin ongelmia. Toisaalta on paljon ihan oikeitakin syitä, jotka voivat tehdä imetyksestä sietämättömän vaikeaa. Ja suurin osa äideistä, jotka tunnen, joilla imetys ei ole mennyt putkeen tavalla tai toisella, kyllä tuntevat olonsa siitä hyvin kurjaksi... :-/
meillä vauva ei vain suostunut imemään. Kuukauden yrityksen jälkeen neuvolassa kehoittivat lopettamaan yrityksen koska lapsi kasvoi muuten niin hienosti. Ihmettelen itsekin miksi usein tällä palstallakin tuomitaan äidit jotka eivät imetä! Monella sitä maitoa ei vain tule! ei siihen itse voi vaikuttaa! parempi että lapsi saa silloin ruokansa pullosta kuin nääntyy nälkään!
jos pitää karsia maito, viljat, muna, kala, suurin osa kasviksista ja hedelmistä ja vielä lihoistakin niin siinä alkaa jo äidin terveys olla vaarassa. Yksi tai muutama karsittava on ihan eri asia.
Sen sijaan esim. tänäänkin eräässä keskustelussa yksi äiti kommentoi, että ei ymmärrä miksi äidin pitäisi karsia ruokavaliostaan lapselle vatsavaivoja aiheuttavat ruoat - pulloa vaan peliin. Ko. kirjoittaja on minusta esimerkki huonosta äidistä; minä ja minun tarpeeni menevät lapsen hyvinvoinnin edelle.
meillä vauva ei vain suostunut imemään. Kuukauden yrityksen jälkeen neuvolassa kehoittivat lopettamaan yrityksen koska lapsi kasvoi muuten niin hienosti. Ihmettelen itsekin miksi usein tällä palstallakin tuomitaan äidit jotka eivät imetä! Monella sitä maitoa ei vain tule! ei siihen itse voi vaikuttaa! parempi että lapsi saa silloin ruokansa pullosta kuin nääntyy nälkään!
Koska vauva HALUAA syödä, se on hänen elinehtonsa. Pulloa annetaan vaan liian herkästi, vauva oppii siihen eikä rinta enää kelpaa. Tekstisi on juuri tyypillistä, puolustelevaa kun et voi myöntää, että olet itse (ehkä tyhnmyyksissäsi) tehnyt väärin.
Ainakin yrittää pitää.
Itsekin karsin ruokavalion alle kymmeneen ruoka-aineeseen mutta sekään ei auttanut (lapsi olikin rajusti allerginen maissille jota kukaan ei tajunnut ajoissa) ja sain imetettyä vain 3kk mutta ainakin yritin parhaani ja lapseni sai sentään ennen Neocatelle siirtymistä kunnon vastustuskykypaukun.
ja pitää yrittää TARPEEKSI. Tai siis enemmän kuin pari iltaa puolihuolimattomasti, ja ehkä summamutikassa ottaa vaikka rintakumit avuksi vaikkei oikein tiedä mikä on imetysvaikeuksien syy. Siis ongelmien pohjimmainen syy pitää selvittää (esim. imetystukihenkilön kanssa) ja jos siihen ei millään löydy ratkaisua, voi alkaa miettiä muitakin keinoja. Ja osittaisimetyskin on vaihtoehto, tosin silloin maito usein ajan kanssa tyrehtyy kun rinnat eivät saa kaipaamaansa ärsykettä.
Koska vauva HALUAA syödä, se on hänen elinehtonsa. Pulloa annetaan vaan liian herkästi, vauva oppii siihen eikä rinta enää kelpaa. Tekstisi on juuri tyypillistä, puolustelevaa kun et voi myöntää, että olet itse (ehkä tyhnmyyksissäsi) tehnyt väärin.
imemättä jättäminen johtuu neuvolan ja äitiyspolin mukaan siitä että vauva ei saanut nänniä oikeaan kohtaan suussa. Tähän ei kuulemma voinut vaikuttaa. Suippokärkinen tuttipullon tutti sopi suuhun. ("rintamuotoiltu" tuttipullon tutti ei sopinut). Älä tuomitse kun et asiasta mitään tiedä. Olisin imettänyt jos olisi ollut mahdollista. Pakko on antaa pulloa jos lapsi ei syö!!!! Ei sitä mielestäni liian herkästi anneta jos halutaan pitää lapsi hengissä. Toivottavasti kukaan ei kuuntele neuvojasi vaan luottavat tässä asiassa asiantuntijaan niin kuin minä tein!!!
Voin kertoa omalta kohdalta, että imetystä todella yritettiin ja kovasti. Kun sieltä rinnasta ei vaan tullut mitään tai hyvin vähän vaikka kuinka tarjosi joka välissä aina ja kaikkialla. Yritettiin korjata lapsen imuotetta matalien nännien takia käytin rintakumia pompin tasajalkaa ei auttanut. Esikoisen kohdalla yritin seuraavaa heräsin yöllä "lypsämään" koska olin kuullut, että se saattaa auttaa maidon herumiseen (lapsi oli siis tuolloin sairaalassa ja vein säälittävät millilitrat mukanani)
Ja tiedoksi äitinikään ei aikanaan onnistunut imettämään ja ilmeisesti mummollanikin oli ollut suurehkoja ongelmia.
Äidin pitää lasta imettävän lähes kouluikään asti, jotta tasapainoinen lapsuus täten taataan. Jos tässä epäonnistuu, on syyllisyys ja häpeä ihan omaa syytä. Tästä kannattaa kantaa syyllisyyttä ihan koko lopunikäänsä. Sanoo terapeutti mitä tahansa.
imemättä jättäminen johtuu neuvolan ja äitiyspolin mukaan siitä että vauva ei saanut nänniä oikeaan kohtaan suussa. Tähän ei kuulemma voinut vaikuttaa. Suippokärkinen tuttipullon tutti sopi suuhun. ("rintamuotoiltu" tuttipullon tutti ei sopinut). Älä tuomitse kun et asiasta mitään tiedä. Olisin imettänyt jos olisi ollut mahdollista. Pakko on antaa pulloa jos lapsi ei syö!!!! Ei sitä mielestäni liian herkästi anneta jos halutaan pitää lapsi hengissä. Toivottavasti kukaan ei kuuntele neuvojasi vaan luottavat tässä asiassa asiantuntijaan niin kuin minä tein!!!
tuollaisia lausuntoja?? Miten lapsellesi olisi käynty muutama vuosista sitten, kun ei ollut muuta ruokaa? Ja tosiaan, vauvan suuhun saa nännin oikeaan paikkaan kun opettelee sitä kerta toisensa jälkeen esim imetystukihenkilön kanssa. Aivan uskomatonta.
Minultakaan ei koskaan maitoa kunnolla herunut, ihan tippoja vaan. Imetin lastani kuitenkin ekat 5 viikkoa, ja aina imetyksen perään ruokin hänet korvikkeella. Silti tämä imetyksen epäonistuminen ei ollut mikään maailmanloppu enkä kertaakaan ajatellut että olisin huono äiti. Toki se harmitti, mutta en asialle mitään voinut. Pidin vauvaani paljon lähellä ja annoin rakkautta ja läheisyyttä hänelle muilla keinoin. Ja myös isä pääsi osallistumaan ruokkimiseen ja myös heille varmasti kehittyi läheisempi suhde kun ruokkiminen ei ollut pelkästään äidin homma. Ja keneltäkään en myöskään koskaan saanut mitään negatiivisia kommentteja, pänvastoin kaikki vaan tsemppasivat että ei kannata stressata, terveitä lapsia kasvaa myös korvikkeilla. Enkä koskaan myöskään kokenut mitään paheksuvia katseita keneltäkään. Sen takia nämä muiden kokemukset hieman minua ihmetyttävät. Ettei ne paheksuvat katseet vain olisi omien korvien välissä? Tuntuu vaan ei nykypäivänä voi olla niin tyhmiä äitejä, että kuvittelisivat että imetys ei voi epäonnistua tai imettämättömyys olisi huonoa äitiyttä. Mutta kyllä niitäkin kai sit on, ONNEKSI minun kohdalleni näitä moukkia ei ole sattunut.
Miksi tehdä lapsi, jos ei halua tarjota hänelle parasta mahdollista hoivaa ja luonnollista ravintoa?
Vanhemmilla tuntuu nykyään olevan hukassa, mitä lapsi oikeasti tarvitsee, kun ympärillä on niin paljon keinotekoisia vaihtoehtoja ja vallalla "ei saa syyllistää"-kulttuuri. Ei saa syyllistää tupakoinnista raskausaikana, korvikeruokinnasta (vaikka rintamaitoakin olisi ollut) tai siitä, että vie jo parin viikon ikäisen vauvan hoitoon saadakseen "omaa aikaa". Tuntuu, että on paljon tärkeämpää näyttää ja vaikuttaa mahdollisimman lapsettomalta, kuin antaa lapselle tilaa olla lapsi ja olla itse aikuinen vanhempi.
Lapsi ei ole mikään nukke, vaan kokonainen ihminen, johon vanhempien valinnat vaikuttavat koko loppuelämän. Äidin rinnalla on lapselle muukin merkitys, kuin ravinnonlähde. Vielä aikuisetkin etsivät lohtua pullosta, kun eivät sitä muilta ihmisiltä ole saaneet.
Äiti, 22
Kyllä se minusta on. (Luen kuitenkin pois ne äidit, joilla/joiden vauvoilla on jokin todellinen fyysinen tai sairauteen perustuva este imettämättömyydelleen.) Se tosiaankin sitoo äidin vauvaan pitkähköksi aikaa, mutta mitäpä ei lapsensa eteen tekisi, jos se vain antaa parhaan mahdollisen alun elämään.
Eli lapsen immuniteetti vahvistuu, suojaa allergioilta ja korvikemaidon lisäaineilta sekä vierasaineilta vauvan suolistossa. Lisäksi mikään maailman korvike ei ole vitamiini-, hivenaine- sekä rasvakoostumuksensa puolesta yhtä hienosti vauvalle sopivaa kuin äidin tuotos. Ihmisen lapsi on tehty syömään ensimmäisenä ruokanaan ihmisenmaitoa ja se on hänen terveytensä (sekä fyysisen että psyykkisen) kannalta parasta.
Lisäksi imetys tuo vauvalle lohdun, turvallisuuden ja läheisyyden tunnetta, mikä vaikuttaa psyykkiseen hyvinvointiin myöhemmin. Puhumattakaan varhaisesta vuorovaikutuksesta äidin kanssa.
Mitä äitiin tulee, niin imetys kiinteyttää ja laihduttaa, nopeuttaa synnytyksestä palautumista ym. Rinnat eivät rupsahda imetyksen vuoksi, vaan syynä ovat raskauden aikaiset hormonit, jotka enemmän taikka vähemmän rupsahduttavat eri yksilöiden rintoja, imettivät nämä taikka eivät.
Ihmettelen myös, kuinka joku voi pitää imetystä hankalana, sillä sehän se juuri on sitä helpointa ruokkimista: ei pullojen pesemistä ja keittelyä, ei rahankulua, ei yöllä ylösnousemista, vain tisu esille ja unet jatkuvat...
Minäkään en ymmärrä näitä pinnallisia, itsekkäitä (tai vain typerän tietämättömiä?) äitejä jotka syöttävät lapselleen korviketta (vaikka itseltä tulisikin alussa maitoa), että pääsisivät itse paremmin menemään. Oikeasti; ajattelen näin, mutten kehtaa sitä suoraan heille sanoa.
Mutta kukin tavallaan, omia ovat lapsemme ja valintamme.
paremmin en voisi itse sanoa! T:toinen 4pisteen vauvan äiti