Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen takia saikulla, mutta pitää mennä töihin kun mies tulee töistä... [kyssäri]

Vierailija
03.02.2010 |

Ihan tyhmä kysymys varmaan, mutta selventäkää mulle miten tää oikeasti menee vai meneekö nyt just niinku pitääki ;)

Eli oon tämän ja huomisen saikulla lapsen sairastumisen vuoksi. Työvuorot olisi näinä päivinä ollut klo 11-19. Mies tulee töistä alkuiltapäivästä, siinä vaiheessa kun työt on tehty, mutta yleensä klo 12-15 välillä.

"Pitääkö" mun mennä töihin siinä vaiheessa, kun mies on kotona (mulle tulee siis aina nuo lastensairastelut hoidettavaksi, kun miehellä ei ole tuuraajaa...) vai olenko suosiolla kotona koko sen päivän kun on merkattu kerta saikkupäiväksi?

Entä jos mun töissä on semmonen tilanne, että on pakko mennä töihin siinä vaiheessa kun mies tulee kotiin (kuten huomenna tulee olemaan) niin miltä ajalta saan sitten palkan? Niiltä tunneilta mitkä on alunperin merkattu listaan (11-19) vai niiltä todellisilta kuten huomenna mitä luultavimmin tulee eli klo 15-19??

Tyhmiä kyseleepi hän joka on pihalla näistä käytännöistä... ;)

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän työnantajia jotka vaativat puolison työnantajlta/koululta todistuksen siitä että toinen puoliso on ollut oikeasti töissä/koulussa

Vierailija
2/29 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilapäistä hoitovapaata saa vain "lapsen hoidon järjestämiseksi" eli kun mies tulee töistä kotiin, sinä menet töihin. Periaatteessa sun pitäis itse tilapäisen hoitovapaan aikana järjestää lapselle hoitaja ja mennä sitten itse töihin, kun hoitaja tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti meet töihin, kun mies tulee kotiin. Saat korvauksen tehdyistä työtunneista.

Vierailija
4/29 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut hoitamassa kipeää lastasi.

Vierailija
5/29 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran olet saikkupäivän ilmoittanut, niin olet sit kotona!

Vierailija
6/29 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mun mielestä tuo tilapäisen hoitovapaan ("saikun") palkallisuus riippuu ihan työehtosopimuksesta. Esim. valtiolla saa palkkaa 3 ekaa päivää, lisäksi voi olla yhden päivän palkattomalla hoitovapaalla.

Vierailija
7/29 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä olen töissä klo 7-15 ja mies kotona sairaan lapsen kanssa ja hänellä olisi työvuoro klo 14-22, niin hänen ei tarvitse mennä enää töihin kun tulen kotiin. Joudun antamaan todistuksen miehen työpaikalle omasta työajastani, mutta koska työajat menevät päällekäin (vaikkakin vain tunnin) ei miestä velvoiteta menenääm enää töihin.

Vierailija
8/29 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miten se nyt menee noiden tuntien ja palkanmaksun kanssa, ku toinen sanoo toista ja kolmas kolmatta ;)

Eli pitääkö mun saada palkka koko siltä päivältä mikä on työvuorolistaan merkattu vai vaan niiltä todellisilta tunneilta?

ap

Vierailija
9/29 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

todellisilta tunneilta.

Jos olet kotona, sairaslomalla, riippuu palkan maksu työnantajastasi, maksaako?

Vierailija
10/29 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten teillä yleensä nuo palkat menee.

Ihan vinkkinä sanon, että soita hyvä ihminen esimiehellesi ja KYSY häneltä.

Kirjoituksestasi paistaa niin läpi ettet haluaisi mennä töihin enää loppupäiväksi ;)

Vierailija
11/29 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

palkanmaksu riippunee tes:sta.

Vierailija
12/29 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaan puskee flunssaa niin kivasti päälle, mutta se taas ei ole esimiehen mukaan mikään syy olla saikulla kun ei kerta kuumetta ole... Mutta se taas on asia erikseen. ;)

Kaupan alalla olen töissä eli pamin alla ja tuntipalkallisena.

ap

Vierailija
13/29 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme tiedä, minkä TES:n piiriin kuulut.

Soita esimiehellesi ja kerro, että haluat olla koko päivän kotona, vaikka miehesi voisikin hoitaa sairasta lasta osan päivää. Kysy vielä lopuksi, saatko silti koko päivältä palkkaa.

Vierailija
14/29 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sulle normaalistikin sairasloman ajalta palkka tulee.

Vierailija
15/29 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihme firmaan päin kumartelijoita täällä...

Vierailija
16/29 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihme firmaan päin kumartelijoita täällä...

Työnantaja voi velvoittaa menemään töihin. Ei siinä auta kumartelut mihinkään suuntaan. Eikä ap saikulla ole, vaan tilapäisellä hoitovapaalla järjestämässä lapsen hoitoa lapsen sairastaessa.

Vierailija
17/29 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta oman moraalini mukaan minä menisin töihin kun mies tulee kotiin ja ansaitsisin palkan kylläkin koko vuorolta, koska eikös sairaan lapsen hoitaminen ole palkallista vapaata?

Vierailija
18/29 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilapäinen hoitovapaa 4 työpäiväksi

Kun alle 10-vuotias lapsesi sairastuu äkillisesti, voit jäädä pois töistä hoitamaan häntä tilapäiselle hoitovapaalle. Se voi kestää enintään 4 työpäivää. Tilapäistä hoitovapaata voi käyttää kumpi tahansa vanhemmista, muttei yhtä aikaa. Hoitovapaa on tarkoitettu sairaan lapsen hoitamiseksi tai hoidon järjestämiseksi. Oikeus hoitovapaaseen on myös vanhemmalla, joka ei asu lapsen kanssa samassa taloudessa. Työnantajan ei tarvitse maksaa palkkaa tilapäisen hoitovapaan ajalta. Tilapäinen hoitovapaa perustuu työsopimuslakiin (työ- ja elinkeinoministeriö).

Vierailija
19/29 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilapäinen hoitovapaa 4 työpäiväksi

Kun alle 10-vuotias lapsesi sairastuu äkillisesti, voit jäädä pois töistä hoitamaan häntä tilapäiselle hoitovapaalle. Se voi kestää enintään 4 työpäivää. Tilapäistä hoitovapaata voi käyttää kumpi tahansa vanhemmista, muttei yhtä aikaa. Hoitovapaa on tarkoitettu sairaan lapsen hoitamiseksi tai hoidon järjestämiseksi. Oikeus hoitovapaaseen on myös vanhemmalla, joka ei asu lapsen kanssa samassa taloudessa. Työnantajan ei tarvitse maksaa palkkaa tilapäisen hoitovapaan ajalta. Tilapäinen hoitovapaa perustuu työsopimuslakiin (työ- ja elinkeinoministeriö).

Esim. meillä se vapaa on palkallista, rinnastettavissa omaan sairauslomaan.

Vierailija
20/29 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saat olla hoitamassa lastasi vaikka mieskin on kotona, se on ihan sinun työantajasi päätös antaa näin tehdä. Työnantajallasi olisi kuitenkin oikeus vaatia sinua tulemaan töihin miehesi tullessa kotiin. Näin jos sinulla/miehelläsi vuorotyö... Jos teillä on sama työaika, niin silloinhan ei ole mitään epäselvää ja sinä voit olla kotona ne päivät, jotka lapsen sairauden takia olet lääkäriltä hoitovapaata saanut.

meillä kyllä kirjoitetaan oikea sairauslomatodistus ja kotona ollaan siihen merkityt päivät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi