Lapsen takia saikulla, mutta pitää mennä töihin kun mies tulee töistä... [kyssäri]
Ihan tyhmä kysymys varmaan, mutta selventäkää mulle miten tää oikeasti menee vai meneekö nyt just niinku pitääki ;)
Eli oon tämän ja huomisen saikulla lapsen sairastumisen vuoksi. Työvuorot olisi näinä päivinä ollut klo 11-19. Mies tulee töistä alkuiltapäivästä, siinä vaiheessa kun työt on tehty, mutta yleensä klo 12-15 välillä.
"Pitääkö" mun mennä töihin siinä vaiheessa, kun mies on kotona (mulle tulee siis aina nuo lastensairastelut hoidettavaksi, kun miehellä ei ole tuuraajaa...) vai olenko suosiolla kotona koko sen päivän kun on merkattu kerta saikkupäiväksi?
Entä jos mun töissä on semmonen tilanne, että on pakko mennä töihin siinä vaiheessa kun mies tulee kotiin (kuten huomenna tulee olemaan) niin miltä ajalta saan sitten palkan? Niiltä tunneilta mitkä on alunperin merkattu listaan (11-19) vai niiltä todellisilta kuten huomenna mitä luultavimmin tulee eli klo 15-19??
Tyhmiä kyseleepi hän joka on pihalla näistä käytännöistä... ;)
Kommentit (29)
... haluaa ap:n flunssineen tartuttamaan asiakkaita "kun ei kuumetta kerran ole"? : O Yök. : P Joku kuume on aivan sivuseikka, jos on flunssa päällä, niin sitten se on ja silloin ei lähdetä tartuttamaan sitä joka asiakkaaseen.
Tilapäinen hoitovapaa 4 työpäiväksi
Kun alle 10-vuotias lapsesi sairastuu äkillisesti, voit jäädä pois töistä hoitamaan häntä tilapäiselle hoitovapaalle. Se voi kestää enintään 4 työpäivää. Tilapäistä hoitovapaata voi käyttää kumpi tahansa vanhemmista, muttei yhtä aikaa. Hoitovapaa on tarkoitettu sairaan lapsen hoitamiseksi tai hoidon järjestämiseksi. Oikeus hoitovapaaseen on myös vanhemmalla, joka ei asu lapsen kanssa samassa taloudessa. Työnantajan ei tarvitse maksaa palkkaa tilapäisen hoitovapaan ajalta. Tilapäinen hoitovapaa perustuu työsopimuslakiin (työ- ja elinkeinoministeriö).
Esim. meillä se vapaa on palkallista, rinnastettavissa omaan sairauslomaan.
Jos saat olla hoitamassa lastasi vaikka mieskin on kotona, se on ihan sinun työantajasi päätös antaa näin tehdä. Työnantajallasi olisi kuitenkin oikeus vaatia sinua tulemaan töihin miehesi tullessa kotiin. Näin jos sinulla/miehelläsi vuorotyö... Jos teillä on sama työaika, niin silloinhan ei ole mitään epäselvää ja sinä voit olla kotona ne päivät, jotka lapsen sairauden takia olet lääkäriltä hoitovapaata saanut.
meillä kyllä kirjoitetaan oikea sairauslomatodistus ja kotona ollaan siihen merkityt päivät.
joo,mutta kun ei vaadi,koska on virallinen todistus. näin ainakin täällä..
Kirjoitinkin tuossa, että työnantajallasi OLISI OIKEUS VAATIA... (tessiä en tiedä, mutta lain mukaan olisi). Hienoa kun ei vaadi. Minunkaan työnantajani ei vaadi, vaikka ei ole tessiä ja olisi oikeus vaatia. Mieheni tekee vuorotyötä ja itse ole 8-16 töissä. Minun ei itseasiassa tarvitse toimittaa edes lääkärintodistusta, soitto pomolle riittää ja täysi palkka juoksee.
Työsi on vuoroytöksi lukiteltava, joten mentävä on. Mahdatko olla Prismassa?
En ole koskaan lähtenyt töihin vaikka mies tullut kotiin. Jos on pari yötä jo valvonut oksentelevan lapsen kanssa ja itsekkin puhki niin ei tulisi mieleenikään lähteä muutamaksi tunniksi töihin. Onneksi ei ole kukaan työnantaja koskaan vihjaissutkaan.
Miehelläni oli asiakastapaaminen töissä aamupäivällä, mutta tuli sen jälkeen kotiin tekemään hommia etänä ja hoitamaan lasta, ja menin itse töihin loppupäiväksi. Näin saimme sumplittua tilanteen molempien töiden sekä lapsen kannalta hyvin.
... haluaa ap:n flunssineen tartuttamaan asiakkaita "kun ei kuumetta kerran ole"? : O Yök. : P Joku kuume on aivan sivuseikka, jos on flunssa päällä, niin sitten se on ja silloin ei lähdetä tartuttamaan sitä joka asiakkaaseen.
Mistä löytyy lääkäri, joka kuumeettoman flunssan takia kirjoittaa saikkua? Kyllä useimmassa paikassa töihin on mentävä, jopa hoitoalalla.
sitten on tietysti tes, joka menee lain yläpuolelle. Mutta omaa tessiähän ei kannata täällä kuuluttaa koko totuutena...