kopioitu toiselta keskustelupalstalta (koskee voodoo.-nukkeja)
Oletteko, tämän forumin lukijat jo tietoisia näistä uusista Iberon voodoo-nukeista, joita kaupataan Citymarketeissa?
Alla on viesti, jonka olemme itse lähettäneet omien lastemme koulun ja urheiluseuran sähköpostilistalle. Sitä saa vapaasti lainata ja muokata ja lähettää edelleen.
"Hei kaikki lasten vanhemmat, opettajat ja muut!
Laitamme teille viestiä vakavasta asiasta, joka on viimeisen Pirkka-lehden (1-2/2010) sivuilla. Lehden välissä on Citymarketin mainos, jonka sivulla 21 on Iberon voodoo-nuket!
Ne on varmaan tarkoitettu ystävänpäivälahjoiksi, sillä "jokaisella nukella on oma tarinansa ja merkityksensä".
Me ja monet muut ovat olleet järkyttyneitä, kun löysimme ne. Nuket eivät ole mitään leluja, eikä voodoo ole mikään leikki, vaan totisinta totta eri puolilla maapalloa. Esimerkiksi Haitissa noin 50% harjoittaa tätä pahojen henkien palvontaa. Tällaista pakanallista noitameininkiä myydään nyt suomalaisille lapsille ja nuorille.
Vetoamme teihin, ettei kukaan ostaisi tai anna lapsensa ostaa näitä "nukkeja". Halutessasi voit myös ottaa jollakin tavalla yhteyttä Iberoon tai vaikka lähimpään Citymarketiin ja valittaa asiasta.
Toivomme, että välität viestiä muillekin! Nuket pois Suomen markkinoilta!"
Kommentit (68)
nuo barbiet ja bratzit on vaaraksi lapsille. Barbit opettaa syömishäiriöisiksi ja bratzit huorahtavasti pukeutuviksi aivottomiksi pissiksiksi (ne animaatiot on ihan luokattoman huonoja). Noita meille ei tule, mutta noita söpöjä lankapäitä voisin ostaa, tykkäis varmaan lapset ja innostuis tekemään itsekin noita kun ne nytkin tekee itse nukkeja sukista ym.Te olette kyllä sekaisin ihmiset. Olen aika järkyttynyt tämän keskustelun tasosta. Uskovaiset ei ole kyllä tervettä sakkia eikä muutkaan hourupäät. Tuo ei ole psykoosista kaukana kun höpöuskomukset vaikuttaa tuolla tavalla ihmiseen että joka paikassa nähdään saatanan ja muun pahuuden vaanivan. Palatkaa todellisuuteen vaikka lääkärin avulla.
Eikä tyttö todellakaan harjoita mitään alakulttuuria, vaan keräilee, vaihtelee ja rakentelee niille koteja. Samaan kategoriaan laittaisin Barbien, Bratzien ja Moxien kanssa. Viatonta lapsen leikkiä.
Koululaisen keskustelupalstalta luin, että lapset ovat jo kyllä keksineet, että voodoo-nukeksi käy mikä vain nukke. Tai vaikkapa nalle. Ikävä lukea, miten koululaiset ovat kiinnostuneet voodoon kaltaisista jutuista. Toivon kaikille intoa lähteä ulos lasten kanssa ja keksivän voodoon-nukkejen tilalle muuta tekemistä. Sinuna vanhempi, vaikka kuinka pitäsit voodoo-varoitusta turhana, kehoittasin kuitenkin varoittamaan lapsia siitä, enkä antaisi leikkiä voodoo-leikkejä. Pysykää myös itse kaukana voodoosta.
Siellä ne on voodoo-nuket ja dildot vierekkäin sittarin hyllyllä!!! Kortsujakin myyvät ja naisten alushousuja!!! Ja pyhäpäivinäkin!!! Kyllä se on nyt vihulainen saanut otteen sittari-kauppiaiden sieluista!!! Mihin tämä maailma on menossa!!!!
Repesin!
Tules pyyhkimään tietokoneeni näyttö puhtaaksi. :)
Voodoo on aivan yhtä höpöjuttua kuin jumala ja iänkaikkinen elämä ym ym...
Joo,o...en nyt tiedä oikeen, et pitäiskö itkee vai nauraa..
Mä olen sitä mieltä et nää Cittarin nuket on vaan pelkkää hupia, eikä sitä pidä sekottaa tähän oikeaan voodoohon.
Ja kuulkaas te hysteerikot, kyllä nää pikkumurut kuulkaas keksii ihan mistä vaan hupinsa!
Jos mun tyttöni haluais joskus tälläsiä ostaa ni senkus. Siihen saa sit joku hysteerikko-mamma sanoa mitä haluaa!
Ottakaa ihmiset aivan rauhassa, on täs maailmas paljon pahempiankin asoita.
Ja nyt sit kauhistellaan, et voi kauheeta miten tuokin voi ajatella noin. HUVITTAVAA!!!!!
Joo,o...en nyt tiedä oikeen, et pitäiskö itkee vai nauraa..
Mä olen sitä mieltä et nää Cittarin nuket on vaan pelkkää hupia, eikä sitä pidä sekottaa tähän oikeaan voodoohon.
Ja kuulkaas te hysteerikot, kyllä nää pikkumurut kuulkaas keksii ihan mistä vaan hupinsa!
Jos mun tyttöni haluais joskus tälläsiä ostaa ni senkus. Siihen saa sit joku hysteerikko-mamma sanoa mitä haluaa!Ottakaa ihmiset aivan rauhassa, on täs maailmas paljon pahempiankin asoita.
Ja nyt sit kauhistellaan, et voi kauheeta miten tuokin voi ajatella noin. HUVITTAVAA!!!!!
En minä ainakaan kauhistele, pahan olemassaolo on todellisuutta. Toivon teille kaikille iloista mieltä ja viisaita valintoja omasta ja lastenne puolesta. Toki kaikki voivat aivan vapaasti ostaa niitä nukkeja, se on jokaisen oma valinta. Toivon silti, kaikella lämmöllä, olkaa ostamatta niitä ja keksikää lapsillenne vaikka lumessa riehumista näin ihanana talvena.
En minä ainakaan kauhistele, pahan olemassaolo on todellisuutta.
Se on totta, mutta kyllä se paha on ihan meissä itsessämme, ei sitä tarvitse hakea mistään yliluonnollisesta. Nukke on nukke ja siihen voi liittää hyvää tai pahaa ajattelua, eikä sillä ole sen isompaa väliä.
Ei voodoo ole mitään pahojen henkien palvontaa tai pakanallista noitameininkiä. Se on uskonto, maailman suurin luonnon uskonto vieläpä.
Tässä lainaus nettisivulta Tieku.fi: "Voodoohon liitetään usein pahuus. Syynä lienevät uskomukset zombeista, elävistä vainajista, ja musta magia, jossa vihollista esittävään nukkeen pistetään neuloja. Alkuperäisessä länsiafrikkalaisessa voodoossa keskeisellä sijalla ovat kuitenkin jumalien hyvät työt. Voodoo-riiteissä hyvä ja paha käsitetäänkin yleensä saman asian eri puoliksi eikä toistensa vastakohdiksi, kuten länsimaisissa kulttuureissa."
Että niin!
Minä en usko tuollaiseen. Aijon ostaa voodoo nuken ja vaikk olisikin totta ei minua pelota,koska vaan nukkeja. Ja yhdellä vlogaajalla on yli 7 voodoo nukkea ja 5 muuta pullippia eikä ole mitään kokenut. Että osaatte olla -.-
Katsoin jotain ohjelmaa, jossa käytiin kai Nigeriassa voodoo torilla, ja oli kammotus mitä siellä myytiin apinoiden päitä, liskoja kuivattuna ja kaikkia eläinten osia.
Näytettiin myös sitä voodoo toimintaa. Minua ne kanantapotkin jo harmittaa, sitten kun luen että albiinoneekeristä saa rutiköyhässä maassa tuhansia euroja ja että albiinoja tapetaan kymmenittäin, joissakin maassa ne joutuvat elämään turvataloissa.
Minä en siis ymmärrä kulttuurien rikkautta, vaikka en usko voodoo henkiin.
eikös ne Haitin woodoo-nuket tehdä jonkin ihme rituaalien mukaan tmv.
Nuo kaupoissa myytävät on ihan normaaleja tehdasvalmisteisia :)
eikös ne Haitin woodoo-nuket tehdä jonkin ihme rituaalien mukaan tmv. Nuo kaupoissa myytävät on ihan normaaleja tehdasvalmisteisia :)
olivat muuten aika ovelasti sijoitettuna juuri sisäänkäynnin jälkeen kaupassa. ei ainakaan jäänyt keneltäkään huomaamatta.
noihan on vaan nukkeja:)meilläkin jokaisella lapsella on tommoset ja nuorin on 1v.roikkuu tutissa kiinni.suojelee tuttia ettei huku:)
tää on ihan normaalia? juu juu, on siis viksua näyttää lapselle et juu kato kyl mutsilki on tollanen tiäks mitä sil tehää? haluut et näytän? ja hei! opetetaa ne voodoon alkeetki samalla. hyvää suuntaa ollaa menossa koko jengi. aika ajattelematonta on, jos ei oikeesti mitää ihmeellistä ja väärää täs huomaa! menkää suomen kansa hoitoon.
miksei siitä siis kuule koskaan mitään hyvää? miksi siihen aina liittyy jotain kamalaa?
kyl tällasen pitäs jokasta täysjärkistä ihmistä jollai taval liikuttaa, oli uskos tai ei.
hölynpölyä! Anna mä arvaan; te pelkäätte 13. päivää jos se on perjantai ja saatte slaagin jos musta kissa juoksee tien yli? Tikapuiden ali ette ainakaan kävele... hohhoijaa vaan...
enkä myöskään hyväksy voodoota.
niin tiedät varmasti, että voodoo ei ole totta.
Kuten kristinuskolla on voodoolla pimeä puoli. Kristinuskolla se on saatananpalvonta ja voodoolla se on "mustaa magiaa".
Voodoo rituaalit suorittaa siis Loan pappi, joka ei siis tee näitä mustan magian rituaaleja kuten juurikin voodoo nukella pahanteko, zombit jne. Mustan puolen rituaalit hoitaa "Bokor", joka harjoittaa sekä valkeaa tai mustaa magiaa, tai manaaja/noita. Valtaosa voodoon harjoittajista ei kuitenkaan harjoita mustaa magiaa, vaan palvelevat Loaa valkoisen magian puolella.
Verrattavissa siis täysin kristinuskoon.
valkoinen magia = perinteinen usko
musta magia = saatananpalvonta
rukoilu ja kirkonmenot / saatananpalvojien rituaalit = valkoisen ja mustan magian rituaalit ja toimitukset
Yksinkertaista.
hölynpölyä! Anna mä arvaan; te pelkäätte 13. päivää jos se on perjantai ja saatte slaagin jos musta kissa juoksee tien yli? Tikapuiden ali ette ainakaan kävele... hohhoijaa vaan...
enkä myöskään hyväksy voodoota.
niin tiedät varmasti, että voodoo ei ole totta.
Kuten kristinuskolla on voodoolla pimeä puoli. Kristinuskolla se on saatananpalvonta ja voodoolla se on "mustaa magiaa". Voodoo rituaalit suorittaa siis Loan pappi, joka ei siis tee näitä mustan magian rituaaleja kuten juurikin voodoo nukella pahanteko, zombit jne. Mustan puolen rituaalit hoitaa "Bokor", joka harjoittaa sekä valkeaa tai mustaa magiaa, tai manaaja/noita. Valtaosa voodoon harjoittajista ei kuitenkaan harjoita mustaa magiaa, vaan palvelevat Loaa valkoisen magian puolella. Verrattavissa siis täysin kristinuskoon. valkoinen magia = perinteinen usko musta magia = saatananpalvonta rukoilu ja kirkonmenot / saatananpalvojien rituaalit = valkoisen ja mustan magian rituaalit ja toimitukset Yksinkertaista.
Tosissaan niitä nukkeja käytetään valkoisen magian puolella parantamiseen ja hyvään. =)
Kiitos sinulle varoituksestasi voodoo-nukeista. Aina riittää niitä, jotka nauravat kaikille tälläisille varoituksille. Ikävää. En toivoisi kenenkään sekaantuvan voodoohon, edes leikkimielellä citymarkettien nukkeja ostamalla. Lämmöllä kehoittaisin kaikkia jättämään ne nuket kauppaan, osta sillä rahalla jotain muuta:) Haluammehan kaikki antaa lapsillemme turvalliset eväät kasvuun, joten toivokaamme kaikki, jotta voodoo-nuket yms. saataisiin pois Suomen markkinoilta!
Lämpimästi toivon, ettet sinä 9-vuotiaan lapsen äiti sulje silmiäsi pahalta. Uskon kyllä, että sinun 9-vuotiaasi on ihan viattomana lapsena leikkimässä voodoo-nukeilla, mutta entä jos hänen joku kaverinsa kokeilee voodoon toimivuutta? Silloin ei olekaan leikki kaukana, ja tyttäresi voi jonain päivänä kokeilla samaa. Kyseessä on vakava asia, tulella ei kannata leikkiä. Toivon, ihan vain kaikella lämmöllä, että keksisit jotain mukavaa hänelle, vaikkapa jonkin harrastuksen tai jotain muuta mukavaa tilalle. Sinulla on oikeus omaan mielipiteeseesi ja lapsellasi täysi oikeus leikkiä nukeillansa, mutta kehoittaisin vielä miettimään ja keräämään nuket pois. Kaikkea hyvää teille ja aurinkoista kevättä:)!