Miten te jaatte kotihommat jos olette lapsen kanssa kotona?
Varsinkin jos mies ei ole lasten kanssa kotona. Musta tuntuu että on jo tarpeeksi raskasta pelkkä kaupassa käynti, siihen päälle pienemmän ruuan valmistus(soseet), kämpän siistinäpito, pyykin pesut yms. Koko ajan pitäisi olla liikkeessä. Vai pitäiskö tämäki aika käyttää siivoomiseen?
Kommentit (27)
Mies käy töissä, minä hoidan suunnilleen kaiken kotona. En koe sitä raskaaksi.
Uskon, että kotihommiakin jaetaan, kun itse menen pian töihin (olen kolmatta vuotta kotona).
Olen itse ajatellut meidän kohdalla, että minä teen kotihommat, koska se on nyt minun työtäni. Mies taas sitten tienaa omassa työssään, joka on suht raskastakin.
En kuitenkaan sano, että kaikkien kuuluisi tehdä näin. Jos sinusta tuntuu, että tuossa kaikessa on sinulle liikaa, juttele vähän miehesi kanssa. Josko voisitte jotenkin jakaa hommia, eihän se sellainenkaan hyvä ole, että sinä uuvutat itsesi.
Onko teillä useampi lapsi?
Päivät menee nopeasti ja varsinkin pienempi poika on HYVIN vilkas. Päivällä en ehdi mitään erityisiä kotihommia tekemään. Pesen ehkä koneellisen pyykkiä ja teen ruuan ja suurimaat lelusotkut siivoan jaloista pois. Mies tulee viiden aikoihin kotiin eikä ole kyllä valittanut etten olisi mitään tehnyt päivän aikana. Mies tekee yleensä lumityöt, lämmittää uunin ja muut ns. "miesten työt". Minä käyn 1-2 kertaa viikossa illalla kaupassa yksin, mies on silloin lasten kanssa kotona. Minulla on silloin tällöin iltaisin töitä ja mies vahtii silloin lapsia. Tietää mitä lapset vaatii jakuinka paljon niissä on töitä, sen takia ei varmaankaan vaadi minulta mitään "ylimääräistä". Molemmat tiedetään, että lasten kansas kotona oleminen käy samalla tavalla työstä kun muutkin työt.
Huomaan että kahden kanssa kotona oleminen on PALJON raskaampaa kun yhden kanssa. Kun oli vain yksi lapsi niin ehdin tekemään kaikki kotityöt. Kaksi ei mene siinä missä yksi, ainkakaan meidän perheen kohdalla. Katsotaan sitten kun nuo tuosta vähän kasvaa. En halua ottaa stressiä kotitöistä mitä ei ole "pakko" tehdä heti. Huilaan pienemmän päiväunien aikaan jos siltä tuntuu. Muuten en jaksaisi tätä "hulabaloota" :)
minä teen kaikki kotihommat ja mies käy töissä. hän pyrkii kuitenkin tekemään myös kotitöitä, mikäli minä en ole jotain oleellisen tärkeää ehtinyt, jaksanut tai huomannut tehdä päivän aikana. hän myös tarjoutuu tekemään osansa viikkosiivouksesta, käymään kaupassa ym. joita ehtii tehdä, mutta minä teen ne yleensä päivän aikana, joten harvoin hänen tarvitsee niitäkään tehdä.
kun olen töissä, mieheni on tehnyt melkolailla puolet kotihommista. kun mieheni on ollut kotona, hän on tehnyt kaiken ja minä olen saanut tulla valmiiseen ruokapöytään siistiin kotiin.
meillä tämä on vain mennyt automaattisesti näin, jokainen (meillä on myös isoja lapsia, jotka pystyvät osallistumaan) tekee sen minkä ehtii, jaksaa ja huomaa. eikä näistä ole vielä ongelmia tullut.
oikeastaan ruoka on ainoa, joka on ns. pakollinen ja todella huonona päivänä ruuaksikin riittää noutopitsa.
Lisäksi on kolme koululaista.
Teen päivällä ruuat (2 lämmintä ruokaa), siivoan keittiön, petaan pedit (koululaiset petaa itse), imuroin jos tarvii, pesen ja kuivaan ja viikkailen pyykit, hoidan tiskit jne. Monet näistä lasten kanssa, lisäksi ulkoillaan, kerhoillaan, askarrellaan jne. Viikkosiivouksen aloitan yleensä itse ja mies ehkä tamppaa matot ja viimeistelee mun kanssa, esim. luutuaa joskus, sekä tekee useimmat pihatyöt, lämmitykseen jne. liittyvät asiat.
Nyt kun olen kotona äitiyslomalla enkä töissä, musta on kiva tehdä asioita omaan tahtiin ja rauhassa päivän aikana. Sitten kun mies on kotona voin käydä yksin kaupassa, voidaan harrastaa vuorotellen, viettää aikaa lasten kanssa, viedä lapsia harrastuksiin jne. Jos miehen illat menis kotitöihin, se ei olis mahdollista.
En koe mitenkään raskaana tätä, vaan ihan leppoisaa, työssäkäynti ja kodinhoidon ja perheen yhtälö on paljon vaativampi ja monimutkaisempi.
jaetaan kotityöt siten, että se tekee joka ehtii. Mies tekee useammin ruokaa, huolehtii useammin pyykeistä jne.
Lisäksi on kolme koululaista.
Teen päivällä ruuat (2 lämmintä ruokaa), siivoan keittiön, petaan pedit (koululaiset petaa itse), imuroin jos tarvii, pesen ja kuivaan ja viikkailen pyykit, hoidan tiskit jne. Monet näistä lasten kanssa, lisäksi ulkoillaan, kerhoillaan, askarrellaan jne. Viikkosiivouksen aloitan yleensä itse ja mies ehkä tamppaa matot ja viimeistelee mun kanssa, esim. luutuaa joskus, sekä tekee useimmat pihatyöt, lämmitykseen jne. liittyvät asiat.
Nyt kun olen kotona äitiyslomalla enkä töissä, musta on kiva tehdä asioita omaan tahtiin ja rauhassa päivän aikana. Sitten kun mies on kotona voin käydä yksin kaupassa, voidaan harrastaa vuorotellen, viettää aikaa lasten kanssa, viedä lapsia harrastuksiin jne. Jos miehen illat menis kotitöihin, se ei olis mahdollista.
En koe mitenkään raskaana tätä, vaan ihan leppoisaa, työssäkäynti ja kodinhoidon ja perheen yhtälö on paljon vaativampi ja monimutkaisempi.
ja teini.
Mies tekee pitkähköjä työpäiviä.
- Minä pesen kaikki muut pyykit paitsi miehen (en osaa niitä kuulemma pestä). Mies silittää omat farkkunsa(kin) etc.
- Mies käy pääosin kaupassa ja osaa ajatella ruokia itse.
- Mies laittaa paljon ruokaa - viikollakin.
- Minä hoidan lapsen 98 prosenttisesti - sis. vaatehuollon etc.
- Minä siivoan, vaihdan petivaatteet etc.
- Minä voin viedä auton huoltoon tai renkaidenvaihtoon, mutta en osaa kytkeä musiikkilaitteita tai tehdä remonttihommia. Maalata osaan.
Tällä hetkellä kotihommat menevät niin, että mies tekee lähinnä ruokaa ja hoitaa pieniä remskahommia, mitä minä en osaa. JA minä kaiken muun ) :
koska olen kotona ja mies tuo palkkarahat, joita minäkin saan vapaasti käyttää.
Tarpeen mukaan, jos en ole jaksanut/ehtinyt, niin mies sitten esim. imuroi/pesee lattait/vessat, mutta pyykkihuolto ja ruuanlaitto on 99% mun hoidossa. Tarvittaessa mies ihan oma-aloitteisesti voi joskus ruuan jälkeen siivota keittiön tms. Hän tekee suurimman osan pihatöistä, mutta jos hän on matkoilla hoidan minä pihan tai vien auton huoltoon.
Me emme oikeastaan koskaan riitele kotitöistä, jos tarvin apua, niin pyydän tai sanon suoraan ettei huvittanut siivota. Ekan lapsen aikana mies joskus kommentoi, että mitä olen koko päivän tehnyt, kun en ole siivonnut, mutta nyt tietää itsekin, että aina ei lasten kanssa ehdi/pysty tai yksinkertaisesti jaksa. Yritän joka päivä tehdä jotain pientä siivousta, kun taapero nukkuu päikkäreitä ja iltaisin teen taas jotain lisää.
olen kotona 2,5-kuukautisen kanssa. hoidan arkena kotia niin, että paikat pysyy suurinpiirtein kunnossa. järjestelen, pikaimuroin, pyrin pitämään keittiön ja vessan aina siistinä ja puhtaana. teen ruuan suurinpiirtein siksi kun mies tulee töistä. kerran viikossa siivotaan yhdessä paremmin ja käydään yhdessä isommilla ruokaostoksilla. jääkappia viikolla täydentää lähinnä mies, minä joskus harvoin esim. neuvolan jälkeen käyn vauvan kanssa kaupassa. vkl:sin mies pesee pyykkejä jos jotain on jäänyt viikolla minulta pesemättä, ja arki-iltasin mies tekee pikkuhommia kuten tyhjentää astianpesukoneen. minä hoidan pääasiassa vauvan myös iltasin ja vkl:sin, mies joskus vaihtaa vaipan ja yökkärin ennen nukkumaanmenoa ja auttaa kylvetyksessä. olin ajatellut että kun jään kotiin on koti aina tiptop kunnossa ja leivonnaiset tuoksuu... no, ehkä myöhemmin kun vauva hieman kasvaa jää lisää aikaa ja energiaa kodinhoitoon, vauva on ollut aika vaativaa sorttia. toisaalta oli etukäteen kuvitellut, että mies osallistuisi enemmän vauvanhoitoon kuin mitä on osallistunut. älä ressaa, tee se mikä tuntuu hyvältä, ja muista että se mikä tilanne on nyt saattaa olla ihan muuta parin kuukauden päästä. ja muista myös levätä. oon itse tehny ihan tietosen päätöksen että kun olen saanut vauvan ulos päiväunille minä oikasen hetkeksi sohvalle. :)
-minä pesen kaikki muut pyykit paitsi mies omansa
-viikkosiivous tehdään koko perhe yhdessä
-ruokaa laittaa kuka ehtii
-kaupassa käy kuka ehtii
-minä siivoan keittiön useammin kuin mies
-mies siivoaa oman työhuoneensa kerran viikossa
-minä pyykkään likaiset lakanat, vaihdan itselleni puhtaat, mies vaihtaa itselleen puhtaat lakanat. jos en ehdi, mies vaihtaa kaikille puhtaat. lakanat vaihdetaan meillä kerran viikossa.
-mies vaihtaa renkaat ja hoitaa muutenkin autoon liittyvät jutut
-nurmikkoa leikkaa kuka ehtii
meillä on astianpesukoneen tyhjennyslista, johon on merkitty oma vuoro myös esikoisen poikaystävälle. imurointi on jäänyt vähän miten sattuu. jos ei muuten ehditä imuroida, niin sitten viikkosiivouksen yhteydessä. käsitiskit tuppaa jäämään minun pestäviksi. samoin tuulikaappi/eteinen jää usein minun siivottavaksi.
vauvan kanssa kotona ja teen yksin kaiken. Mieskin on työtön.
pääsääntöisesti mies tekee ruuan, yhdessä käydään kaupassa ja itse hoidan loput. Lapsi n. 2v ja vilkas
jälkeen käydä vielä kaupassa baikka mulla "koko päivä aikaa". Joutuisin käymään joka päivä siellä. Musta tuntuu että mun pitää jaksaa tehdä kaikki itse, mutta toisaalta tuntuu ettei jaksa/ehdi kaikkea.
meillä mies hoitaa töistä tullessa kauppa-asiat, tekee viikonloppuisin ruuat, pyykkiä pesee aina kumpi kerkiä, minä siivoan, mies pilkkoo polttopuut ja tuo ne sisälle jne.
jälkeen käydä vielä kaupassa baikka mulla "koko päivä aikaa". Joutuisin käymään joka päivä siellä. Musta tuntuu että mun pitää jaksaa tehdä kaikki itse, mutta toisaalta tuntuu ettei jaksa/ehdi kaikkea.
Mutta sullahan on koko päivä aikaa! Siis oikeesti. Nyt varmaan oot vielä sitä mieltä, että miehellä on töissä "omaa aikaa"?
Oikeesti, musta on kohtuullista, että se joka on kotona (työssäkäyvän rahoilla) myös hoitaa kodin. Jos kämppä ei ole kolmea sataa neliötä, siinä varmaan ehtii vähän siivotakin, eikös?
Voisiko mies käydä kerran viikolla kaupassa ja toisi enemmän ruokaa silloin. Toisen kauppareissun tekisitte viikonloppuna yhdessä. Meillä minä hoidan lapsia kotona ja teen kaiken itse. Mies on sellaisessa työssä, että on vain viikonloput kotona. Silloin hän osallistuu kotitöihin tasavertaisesti minun kanssa.
Kun olenkin sitä mieltä, että kotona olevan pitää hoitaa kotijutut, sitä tässä kyselinkin että mitä voin myös vaatia mieheltä. Tässä on vielä sellanen että mies ei ole lasten isä eikä "elätä" tässä perheessä mitenkään ketään ei maksa vuokraa jne...ap
töiden jälkeen mies rojahtaa sohvalle ja makaa siinä loppupäivän. ap
mies käy työssä, mä oon vauvan 6kk kaa kotona. hoidan kaiken, paitsi:
-mies imuroi
-laittaa iltateen
-vaihtaa vauvalle yhdet vaipat päivässä
lisäksi pyydettäessä hän
-tyhjentää astianpesukoneen
-laittaa pyykit kuivumaan
-tuo kaupasta mitä pyydän
-toimii autokuskina esim. neuvolakäynneillä(ite en tykkää ajaa)