Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MUKSI joku äiti ei halua imettää vauvaansa? Ei vaan ymmärrä :(

Vierailija
01.02.2010 |

Kommentit (132)

Vierailija
1/132 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika ajoin ottavan imettämisen esille täällä!. Samaa asiaa jauhetaan eikä se siitä miksikään muutu, toiset imettää ja toiset ei. Annetaan tämän asian jo olla, koska on paljon mielenkiintoisempia aiheita mistä keskustella.

Vierailija
2/132 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

no hei oikeasti. se rinta on lapsen oikeus, vaikka se ei susta niin ihmeelliseltä tuntuisi. jo on aikoja jos ei anneta lapselle rintaa kun ei tunnu itsestä hyvältä. siinä välittyy paljon tärkeitä aineita ja hormoneja sekä lapselle että sinulle. minusta se ei ole valintakysymys. jos lasten tekoon lähtee on parempi miettiä ensin että pystyykö ylipäänsä epäitsekkäisiin tekoihin, koska sitä se vanhemmuus on, lasten parhaan ajattelemista. jos ei onnistu niin ainakin yritit parhaasi lapsesi eteen. siis kaikissa asioissa, eikö vaan? se vaan sorahti niin pahasti korvaan et jos ei tykkää niin ei sit sovi. jos ei tykkää teini-ikäisestä lapsestaan? mikäs sitten eteen?

Näin se vaan täällä on, elämä ei ole ainoastaan lapsikeskeistä täällä vaan myös vaikka vanhemmuus on lapsen parhaan ajattelemista, niin myös vanhempi ajattelee ja saa ajatella omaa parastaan.

Korvikkeellakin kasvaa oikein hyviä ja terveitä lapsia, ei sen lapsen elämä siihen imetykseen kaadu. Tietenkin parempi olisi, muttei se ole mikään ehdoton juttu jos ei halua pysty tai voi kun sen joutuu kuitenkin lopettamaan 2.5kk ikäiseltä jos käy töissä.

Sekin on vähän eri asia, että tykkääkö teini-ikäisestä lapsestaan vai tykkääkö imettää. Kyse ei ole siitä etteikö vauvasta tykkäisi vaan ihan siitä imetyksestä ainoastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/132 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo mutta se voi olla jos antaa mahdollisuuden sen onnistumiselle. siis yrittää ensin kunnolla ennenkuin päättää et mulle ei sovi. se jos tuntuu hieman hankalalta ensin ei minusta riitä syyksi et ei. sitä paitsi omaa maitoakin voi antaa pullosta, niin ettei "oma" elämä kärsi.

äidin maito on vaan yksinkertaisesti parasta ravintoa ainakin lapselle. maidonkorvikkeet ovat ok mutta niissä on paljon sellaistakin jota lapsesi ei tarvitse.

aika vaikea uskoa että imettäminen tekisi pahaa äidille. masennuksesta en osaa sanoa mutta muuten se auttaa kroppaa paranemaan raskauden aikasesta muutoksista.

ja mitä se tarkoitta ettei sovi? muutamat tutut lopettivat ensimmäisinä päivinä koska teki kipeää..kyllä se olisi voinut siitä viikossa lähteä sujumaan. minusta liian helpolla valitaan se helpoin tie. en moralisoi vaan mietin ihan luonnollisinta vaihtoehto, halvinta myös ja terveellisintä

Vierailija
4/132 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ehkä mulle vielä ajankohtainen kun tuo esikoinen vielä masussa.

Mutta kyllä mullekin tuli mieleen että eikö se ole jokaisen oma asia. Syitä on varmasti satoja sille miksi joku ei halua tai ei voi imettää. En mä ainakaan usko että se lapsi siitä kärsii tai että siitä tulee mitenkään henkisesti vajaa tai adhd tai asperger vauvaa jos saa ruoan pullosta eikä tissistä.

Itse ehkä koen asian vaan niin että eikö ole tärkeintä että lapsi kuitenkin ruokaa saa. Tuli se sitten pullosta tai tissistä.

Eikö se kuitenkin ole niin että jokainen äiti on paras äiti omalle lapselleen..

Vierailija
5/132 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi kehittyä vauvalle normaali kiintymyssuhde, jos hänet laitetaan hoitoon 10 viikkoa vanhana??? ja kuka äiti ylipäätään pystyy viemään 10 -viikkoisensa hoitoon, mä en voisi ikinä!!!!!

Vierailija
6/132 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olen silti halunnut imettää edes sen pari kuukautta jonka olen pystynyt. Kyllä siinäkin ajassa ehtii jo vauva saada paljon hyvää! Kyllä on sattunut, mutta se menee ohi ja kyllä on saanut imettää ja lypsää ja imettää ja lypsää, nähdä vaivaa vaikka kuinka, mutta ei kai sitä aina tarvitse joka asiassa helpoimmalla päästäkään? Jos sen vauvan on halunnut, niin kai sen eteen on valmis vaivaa näkemäänkin. Nykyään vain kaikessa pitäisi päästä niin helpolla. Mikään ei ole suloisempi tunne kuin se kun oma rakas vauva imee rinnalla pitkään ja hartaasti ja lopulta nukahtaa tyytyväisenä poski rintaa vasten!

Vierailija
7/132 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi kehittyä vauvalle normaali kiintymyssuhde, jos hänet laitetaan hoitoon 10 viikkoa vanhana??? ja kuka äiti ylipäätään pystyy viemään 10 -viikkoisensa hoitoon, mä en voisi ikinä!!!!!

Tätähän on suomessa ihan mahdoton edes käsittääkään. Myös toisissa euroopan maissa äippäloma on todella lyhyt, skandinavia poikkeuksena ja ihan normaaleja ihmisiä on kaikista kasvanut. Reippaita ja sosiaalisia lapsia.

Vierailija
8/132 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mikä on "normaali" kiintymyssuhde, mutta eipä täällä paljoa noista puhuta, ja ihan "normaaleilta" ihmisiltä vaikuttavat. Ja katsopas huviksesi hieman laajemmin ympärillesi- kuinka monessa edes Euroopan maassa vanhemmille suodaan mahdollisuus olla tuota pidempään kotona vauvan kanssa? Pohjoismaita ei lasketa. Odotan mielenkiinnolla vastausta.

Vierailija
9/132 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mikä on "normaali" kiintymyssuhde, mutta eipä täällä paljoa noista puhuta, ja ihan "normaaleilta" ihmisiltä vaikuttavat. Ja katsopas huviksesi hieman laajemmin ympärillesi- kuinka monessa edes Euroopan maassa vanhemmille suodaan mahdollisuus olla tuota pidempään kotona vauvan kanssa? Pohjoismaita ei lasketa. Odotan mielenkiinnolla vastausta.

niin ja olen siis itse valinnut jäädä "omasta pussistani" lapsen kanssa kotiin pidemmäksi aikaa, lähinnä ihan siksi, että mielestäni tämä on ainutlaatuinen ja lyhyt aika elämässä. Mutta olen todellakin ainoa tuntemistani äideistä, joka on ollut yli vuoden kotona (jo 6kk:lla taidetaan päästä tähän)

Vierailija
10/132 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaan kokenut rintatulehdusta? Kipu on aivan karmea ja olo tuskainen koko ajan. Jokaista imetyskertaa pelkää ja vääntää itkua kun odottaa, että antibiootit alkaa tehota.

Itse kestin jotenkin ihmeen kaupalla niin kauan, että homma alkoi toimia, mutta todella harkitsin lopettamista kahden kuukauden sairastamisen jälkeen. Sitten neuvolan täti alkoi olla jo huolissaan alipainostani ja imetyksen lopettamista harkittiin sen takia. Osittaisimetin 1v ikään asti, mutta ymmärrän täysin, jos joku ei sitä halua tehdä.

Vierailija
11/132 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvan kiintymyssuhdetta mitataan? Hyvin tai huonosti voivalla nuorisolla vai jollakin muulla? Ihan ensin minulla tulee mieleen "normaalin kiintymyssuhteen" saaneet ja silti huonosti voivat suomalaisnuoret kouluampumisineen.

Vierailija
12/132 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvan kiintymyssuhdetta mitataan? Hyvin tai huonosti voivalla nuorisolla vai jollakin muulla? Ihan ensin minulla tulee mieleen "normaalin kiintymyssuhteen" saaneet ja silti huonosti voivat suomalaisnuoret kouluampumisineen.

viela tuhannet huostaanotetut lapset.

Vierailija
13/132 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulukiusaamisen, huonon itsetunnon ja muut supisuomalaiset sosiaaliset ongelmat.

Vierailija
14/132 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulukiusaamisen, huonon itsetunnon ja muut supisuomalaiset sosiaaliset ongelmat.

ja saatu normaali kiintymyssuhde aikaiseksi vauvaan. ;)

Vierailija
15/132 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä vain ihmettelen, että miksi kaikki imettämättömät hyökkää heti päälle, kuin yleinen syyttäjä, jos joku kysyy syytä imettämättömyyteen? Vai onko se vaan niin, että se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa?!

Faktaahan kuitenkin on, että äidinmaito on parasta ravintoa vastasyntyneelle. Siitä tiedosta ei pääse mihinkään, vaikka kuinka kiemurtelisi ja mekastaisi pullolapsien hyvästä kasvusta. Kasvaa voi hyvin pullollakin, mutta rintamaito on PARASTA ravintoa. Ja siksi minuakin vähän ihmetyttää, miten niin moni haluaa olla tarjoamatta sitä parasta omalle vauvalleen.

Tottakai on sairauksia, jotka estävät imetyksen ja toisilla (hyvin harvoilla) maito ei oikeasti riitä, mutta suurin osa imettämättömistä on tämänkin ketjun perusteella kuitenkin valinnut imettämättömyyden mukavuus-syistä. Ja en yritä syyllistää ketään valinnoistaan, vaan teen ihan tälläisen objektiivisen päätelmän esim. tämän ketjun annista.

Eikä minusta imettäminen ole kruununkiillotusta, vaan ainakin itse olen myös nauttinut siitä, hankaluuksineen ja imetysdietteineen päivineen. Imettäminen on paras tapa saada läheisyyttä vauvan kanssa, tämä on oma mielipiteeni.

Minulla on myös pullolapsi, jonka sairauden vuoksi ei häntä voinut imettää. Tämän vauvan kanssa läheisyys oli huomattavasti mekaanisempaa ja ruokailut tuli usein sysättyä jonkun muunkin harteille, kun ei ollut "pakko" itse niitä hoitaa. Jälkeenpäin olen tämän todennut ja siksikin puhun imettämisen eduista.

Vierailija
16/132 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

-häiritsee se paikallaan olo

-olen niin estoinen etten pysty imettää ihmisten ilmoilla

Vierailija
17/132 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetys inhottaa, kuvottaa, ällöttää, on hankalaa, sattuu ja on tosi noloa. Yök!

Ekaa lastani yritin imettää pari viikkoa, oli yhtä kärsimystä, toista lasta imetin viikon, kamala kokemus. Kolmatta lasta en imettänyt ollenkaan, ihana vauva-aika alusta alkaen. Imetys ei vaan tunnu luonnolliselta!

Kaksi isompaa lasta ovat jo koululaisia, ei allergioita, kummallakaan ei ainoatakaan antibioottikuuria koskaan eli terveyden perikuvia ... ovat vieläpä suunnitellulla sektiolla syntyneet, koska synnytyspelkoni vuoksi. Tuomitkaa siitä! No, itse koen olevani hyvä äiti, eikä lapsilla eikä miehelläkään ole valittamista.

Tyytyväinen äiti on hyvä äiti!

Vierailija
18/132 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen sijaan lapsiani en voisi laittaa liian pienenä hoitoon, olen ollut kotiäitinä yhteensä kuusi vuotta, vaikka toisaalta olenkin uraihminen (akateeminen koulutus ja väitöskirja tekeillä).

Vierailija
19/132 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

puoli vuotta jaksoin vähäisen maidon tulon kanssa taistella, sitten lopetin.

En ihan kauheesti tykännyt imettämisestä.

Vierailija
20/132 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mamma vaikka tupakoi?