MUKSI joku äiti ei halua imettää vauvaansa? Ei vaan ymmärrä :(
Kommentit (132)
Sitä vain ihmettelen, että miksi kaikki imettämättömät hyökkää heti päälle, kuin yleinen syyttäjä, jos joku kysyy syytä imettämättömyyteen? Vai onko se vaan niin, että se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa?!
Faktaahan kuitenkin on, että äidinmaito on parasta ravintoa vastasyntyneelle. Siitä tiedosta ei pääse mihinkään, vaikka kuinka kiemurtelisi ja mekastaisi pullolapsien hyvästä kasvusta. Kasvaa voi hyvin pullollakin, mutta rintamaito on PARASTA ravintoa. Ja siksi minuakin vähän ihmetyttää, miten niin moni haluaa olla tarjoamatta sitä parasta omalle vauvalleen.
Tottakai on sairauksia, jotka estävät imetyksen ja toisilla (hyvin harvoilla) maito ei oikeasti riitä, mutta suurin osa imettämättömistä on tämänkin ketjun perusteella kuitenkin valinnut imettämättömyyden mukavuus-syistä. Ja en yritä syyllistää ketään valinnoistaan, vaan teen ihan tälläisen objektiivisen päätelmän esim. tämän ketjun annista.Eikä minusta imettäminen ole kruununkiillotusta, vaan ainakin itse olen myös nauttinut siitä, hankaluuksineen ja imetysdietteineen päivineen. Imettäminen on paras tapa saada läheisyyttä vauvan kanssa, tämä on oma mielipiteeni.
Minulla on myös pullolapsi, jonka sairauden vuoksi ei häntä voinut imettää. Tämän vauvan kanssa läheisyys oli huomattavasti mekaanisempaa ja ruokailut tuli usein sysättyä jonkun muunkin harteille, kun ei ollut "pakko" itse niitä hoitaa. Jälkeenpäin olen tämän todennut ja siksikin puhun imettämisen eduista.
Kirjoitin tuolla aiemmin pariin kertaan omasta imetyskokemuksestani, maidon riittämättömyydestä ja lopulta halusta lopettaa.
Sanot, että syynä on oma mukavuus. Näin onkin, tavallaan. Koin kuitenkin todella vahvasti, että oma mukavuuteni on myös etu vauvalle. Panostus, jota jouduin imettämisen eteen laittamaan söi vauvalle suoraan annettavasta panoksesta valtaosan, ja aloin jo lasta katsoessani pelkäämään seuraavaa imetystä. Mielessäni pyöri "riittääköhän maito, mitä jos se taas itkee, nälkiinnytänkö lapseni" ja usein imettäessa itkin.
Näin ei ollut alussa, jolloin imetys tuntui toimivan. Silloinkin taisi olla niin, ettei se oikeasti toiminut, koska lapsi oli niin tavattoman laiha.
no, siis tarkoitan tällä sitä, että vaikka joku syy voi olla jotenkin omaakin mukavuutta tuovaa, ei se poista suoraan sitä etteikö se olisi myös lapsen etu. Jos en äitinä pysty katsomaan lastani rakastaen ja syy siihen on imetys, ei ole vaikea sanoa mitä pitää tehdä.
Ainakaan minun mielestäni.
Imetys on minulle vieläkin surun aihe ja arka paikka, vaikka olenkin tyytyväinen tekemääni päätökseen. Tämä oli meille oikea ratkaisu, vaikka olisin alunperin tahtonut tehdä toisin. Samoin on oikea ratkaisu jos imetys alusta asti tuntuu äidistä hirveän pahalle eikä siksi tahdo imettää, se on silloinkin oikea ratkaisu ja monelta kannalta todennäköisesti myös lapsen etu.
En minäkänn kaikkea ymmärrä, enkä jaksa ymmärtääkään...
Sitä vain ihmettelen, että miksi kaikki imettämättömät hyökkää heti päälle, kuin yleinen syyttäjä, jos joku kysyy syytä imettämättömyyteen? Vai onko se vaan niin, että se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa?!
Miten voi olla noin vaikea ymmärtää, että imettäminen on hyvinkin intiimi ja henkilökohtainen asia, ja sen epäonnistuminen tai mahdottomuus syystä tai toisesta voi olla hyvinkin arka paikka naiselle, ja että tuollaiset syyllistävät kommentit tyyliin "en ymmärrä, rintamaitohan on PARASTA lapselle" voivat aiheuttaa todella pahaa mieltä ja huonommuuden tunnetta äideissä, jotka kokevat "epäonnistuneensa" näinkin tärkeässä osassa äitiyttä.
SIKSI minä älähdin, ja jo moneen kertaan tässä ketjussa, vaikka itse olenkin imettänyt, että en voi puolestani ymmärtää ap:n kaltaisia empatiakyvyttömiä tärkeilijöitä, jotka tulevat tänne elvistelemään omilla onnistumisillaan, oli aihe toisille sitten kuinka herkkä tahansa. En voi ymmärtää, en sitten niin millään, että näin typerää ja oman egon pönkittämiseen tähtäävää "keskustelua" käydään yhä vuonna 2010.
t. toinen vastaaja Ranskasta
Miten voi olla noin vaikea ymmärtää, että imettäminen on hyvinkin intiimi ja henkilökohtainen asia, ja sen epäonnistuminen tai mahdottomuus syystä tai toisesta voi olla hyvinkin arka paikka naiselle, ja että tuollaiset syyllistävät kommentit tyyliin "en ymmärrä, rintamaitohan on PARASTA lapselle" voivat aiheuttaa todella pahaa mieltä ja huonommuuden tunnetta äideissä, jotka kokevat "epäonnistuneensa" näinkin tärkeässä osassa äitiyttä.
SIKSI minä älähdin, ja jo moneen kertaan tässä ketjussa, vaikka itse olenkin imettänyt, että en voi puolestani ymmärtää ap:n kaltaisia empatiakyvyttömiä tärkeilijöitä, jotka tulevat tänne elvistelemään omilla onnistumisillaan, oli aihe toisille sitten kuinka herkkä tahansa. En voi ymmärtää, en sitten niin millään, että näin typerää ja oman egon pönkittämiseen tähtäävää "keskustelua" käydään yhä vuonna 2010.
Onko sulla luetunymmärtämisessä joku ongelma???
Tässä keskustelussakin tullut jo monesti esille että on ERIASIA jos imettämienn ei yrityksestä huolimatta onnistu. Ei sellaisia äitejä kukaan syyllistä, eikä ihmettele miksi ei imettänyt.
Kysymyksen aloittaja ja niin myös tuo vastaaja kenen kimppuun hyökkäät, selvästikin tarkoitti äitejä jotka VALITSEVAT PULLON OMASTA MUKAVUUDEN HALUSTAAN. Ymmärrätkö nyt. Siis voisivat imettää mutta eivät halua. Ja syynä on:
Kun imettäminen on ällöttävää, kuvottavaa (siis WHAT???? minkä ikäsiä nää ihmiset on 12???)
tai kun halutaan pyöriä päivät ostoskeskuksissa ja imettäminen on noloa. Tai kun vaan on vaikea pysyä se hetki aloillaan. Tai halutaan polttaa tupakkaa tai käydä bilettämässä.
Tälläisiä syitä on vaikea ymmärtää, kun kuitenkin se äidinmaito on PARASTA ravintoa vastasyntyneelle lapselle. Se ei ole mielipidekysymys vaan fakta eli tosiasia joka ei muutu epätodeksi vaikka kaikki maailman itsekkäät pikkuäidit sitä vastustaisi.
Aika ennen kiinteiden aloitusta on niin älyttömän lyhyt, muutama kuukausi. Mitä sinä aikana menettää jos ei pääse baariin tai shoppailemaan tai jotain muuta yhtä "tärkeää".
JA tuolle idiootille joka kommentoi ettei ole Lehmä, ihan sellainen pikku vinkki, että kannataa tutustua siihen biologian kirjaan uudelleen. Kaikki nisäkkäät imettävät, eivät vain lehmät ja ihmiset.
tässä keskustelussa ei ollut vielä ainuttakaan imetysfanaattista leuhotusta, ainoastaan asiallinen kysymys ja kasa agressiivisia vastauksia.
Miksi te joiden imetys on sairauden tms syyn takia epäonnistunut edes kommentoitte tällaiseen kysymykseen. Kysymyshän oli osoitettu niille jotka eivät ole imettäneet, koska eivät ole HALUNNEET niin tehdä. Ja te jotka olette omasta mukavuudenhalustanne korvikkeen valinneet, miksi teillä ei ole selkärankaa seistä valintanne takana ja keskustella aiheesta.
Tuntuu, että nykyään naiset ovat yksinkertaisesti täysin vieraantuneita luonnosta, imetys ällöttää, synnytys ällöttää ja isoin ongelma ikinä on että tulee kakkaa synnytyksestä. Tai että menee tissit pilalle tai pimppi pilalle.
Niin ja normaalista biologiasta ei tiedetä yhtään mitään. Imetyksen tai alatiesynnytyksen biologiset vaikutukset ovat täysin vieraita asioita.
Ainoa motiivi toimia jollain tavoin tuntuu olevan "kun mä haluun" millään faktalla ei ole merkitystä.
Vai onko niin että tällä palstalla vaan on kerääntynyt suurimäärä keskimääräistä tyhmempää porukkaa.
Niin ja mun puolesta voitte korvikkeita syöttää ihan kaikessa rauhassa, ei se ole pois kuin teidän lapseltanne. Ei vaikuta minun äitiyteen pätkääkään ja kruunua en omista joten sitä ei tarvitse kiillotella.
Ja omista valinnoistani en tässä keskustelussa voi puhua, koska en ole VALINNUT pulloruokintaa. Se vaan oli pakko, koska imetys yrityksestä huolimatta epäonnistui, syynä sektio ja suihkutissit, rintatulehdus jne.
En siis ole imetysfanaatikko enkä mikään mukaan fanaatikko.
että ap kysyi, miksi ei _haluta_ imettää. Joskushan imetys ei onnistu, eikä sille sitten mitään voi. Mutta tulihan tässä näitä vastauksia jo sille haluttomuudellekin.
epäonnistuminen tai mahdottomuus
vain inhoan imettämistä, todella karmea tunne, tekee minusta ihan hermoraunion! Toipumiskuukauden olen sitä aina kestänyt, sen jälkeen siirrytty pulloihin/korvikkeeseen ja elämä taas sujunut hyvin.
Onko sulla luetunymmärtämisessä joku ongelma???
Tässä keskustelussakin tullut jo monesti esille että on ERIASIA jos imettämienn ei yrityksestä huolimatta onnistu. Ei sellaisia äitejä kukaan syyllistä, eikä ihmettele miksi ei imettänyt.
Kysymyksen aloittaja ja niin myös tuo vastaaja kenen kimppuun hyökkäät, selvästikin tarkoitti äitejä jotka VALITSEVAT PULLON OMASTA MUKAVUUDEN HALUSTAAN. Ymmärrätkö nyt. Siis voisivat imettää mutta eivät halua. Ja syynä on:
Kun imettäminen on ällöttävää, kuvottavaa (siis WHAT???? minkä ikäsiä nää ihmiset on 12???)
tai kun halutaan pyöriä päivät ostoskeskuksissa ja imettäminen on noloa. Tai kun vaan on vaikea pysyä se hetki aloillaan. Tai halutaan polttaa tupakkaa tai käydä bilettämässä.Tälläisiä syitä on vaikea ymmärtää, kun kuitenkin se äidinmaito on PARASTA ravintoa vastasyntyneelle lapselle. Se ei ole mielipidekysymys vaan fakta eli tosiasia joka ei muutu epätodeksi vaikka kaikki maailman itsekkäät pikkuäidit sitä vastustaisi.
Aika ennen kiinteiden aloitusta on niin älyttömän lyhyt, muutama kuukausi. Mitä sinä aikana menettää jos ei pääse baariin tai shoppailemaan tai jotain muuta yhtä "tärkeää".
JA tuolle idiootille joka kommentoi ettei ole Lehmä, ihan sellainen pikku vinkki, että kannataa tutustua siihen biologian kirjaan uudelleen. Kaikki nisäkkäät imettävät, eivät vain lehmät ja ihmiset.
tässä keskustelussa ei ollut vielä ainuttakaan imetysfanaattista leuhotusta, ainoastaan asiallinen kysymys ja kasa agressiivisia vastauksia.
Miksi te joiden imetys on sairauden tms syyn takia epäonnistunut edes kommentoitte tällaiseen kysymykseen. Kysymyshän oli osoitettu niille jotka eivät ole imettäneet, koska eivät ole HALUNNEET niin tehdä. Ja te jotka olette omasta mukavuudenhalustanne korvikkeen valinneet, miksi teillä ei ole selkärankaa seistä valintanne takana ja keskustella aiheesta.Tuntuu, että nykyään naiset ovat yksinkertaisesti täysin vieraantuneita luonnosta, imetys ällöttää, synnytys ällöttää ja isoin ongelma ikinä on että tulee kakkaa synnytyksestä. Tai että menee tissit pilalle tai pimppi pilalle.
Niin ja normaalista biologiasta ei tiedetä yhtään mitään. Imetyksen tai alatiesynnytyksen biologiset vaikutukset ovat täysin vieraita asioita.
Ainoa motiivi toimia jollain tavoin tuntuu olevan "kun mä haluun" millään faktalla ei ole merkitystä.
Vai onko niin että tällä palstalla vaan on kerääntynyt suurimäärä keskimääräistä tyhmempää porukkaa.Niin ja mun puolesta voitte korvikkeita syöttää ihan kaikessa rauhassa, ei se ole pois kuin teidän lapseltanne. Ei vaikuta minun äitiyteen pätkääkään ja kruunua en omista joten sitä ei tarvitse kiillotella.
Ja omista valinnoistani en tässä keskustelussa voi puhua, koska en ole VALINNUT pulloruokintaa. Se vaan oli pakko, koska imetys yrityksestä huolimatta epäonnistui, syynä sektio ja suihkutissit, rintatulehdus jne.
koska et osaa käyttää kappalejakoa ja kirjoitat caps lockit päällä puolet tekstistâsi.
Imetys/imettämättä jättäminen, niin pakon sanelema kuin vapaaehtoinenkin, on henkilökohtainen asia, ts. ei kuulu kenellekään muulle.
Ps. Huutaminen ja nimittely on rumaa ja niin nettietiketin kuin yleisten hyvien käytöstapojen vastaista, mutta etpä sinä taida tällaisista muutenkaan pahemmin perustaa.
mitä ihmettä se muille kuuluu imettääkö vai ei? Korvikkeellakin kasvaa lapset. Paro ystävääni kokeilivat imettämistä, mutta se ei vain sopinut heille ja siirtyivät korvikkeeseen. Miksi pitäisi väkipakolla tehdä jotakin mistä ei pidä?
No vaikka toisekseen ehkä olisi syytä ajatella sitä vauvaa eikä omaa tyhmää napaansa! Ääliö syy olla imettämättä kun EI PIDÄ SIITÄ! Tuskin sitä ihan herjalla sanotaan, että äidinmaito on paras ravinto vauvalle.. Kuka on niin TYHMÄ ettei halua parasta vauvallensa? Ymmärrän jonkun järkevän syyn olla imettämättä, mutta tuollainen "Iik en tykkää siitä" on kyllä silkkaa itsekkyyttä...
Olihan tuossa kappalejako. Mea culpa.
Tässä keskustelussakin tullut jo monesti esille että on ERIASIA jos imettämienn ei yrityksestä huolimatta onnistu. Ei sellaisia äitejä kukaan syyllistä, eikä ihmettele miksi ei imettänyt.Kysymyksen aloittaja ja niin myös tuo vastaaja kenen kimppuun hyökkäät, selvästikin tarkoitti äitejä jotka VALITSEVAT PULLON OMASTA MUKAVUUDEN HALUSTAAN. Ymmärrätkö nyt. Siis voisivat imettää mutta eivät halua. Ja syynä on:
tai kun halutaan pyöriä päivät ostoskeskuksissa ja imettäminen on noloa. Tai kun vaan on vaikea pysyä se hetki aloillaan. Tai halutaan polttaa tupakkaa tai käydä bilettämässä.Tälläisiä syitä on vaikea ymmärtää, kun kuitenkin se äidinmaito on PARASTA ravintoa vastasyntyneelle lapselle. Se ei ole mielipidekysymys vaan fakta eli tosiasia joka ei muutu epätodeksi vaikka kaikki maailman itsekkäät pikkuäidit sitä vastustaisi.
Miksi te joiden imetys on sairauden tms syyn takia epäonnistunut edes kommentoitte tällaiseen kysymykseen. Kysymyshän oli osoitettu niille jotka eivät ole imettäneet, koska eivät ole HALUNNEET niin tehdä. Ja te jotka olette omasta mukavuudenhalustanne korvikkeen valinneet, miksi teillä ei ole selkärankaa seistä valintanne takana ja keskustella aiheesta.Tuntuu, että nykyään naiset ovat yksinkertaisesti täysin vieraantuneita luonnosta, imetys ällöttää, synnytys ällöttää ja isoin ongelma ikinä on että tulee kakkaa synnytyksestä. Tai että menee tissit pilalle tai pimppi pilalle.
Vai onko niin että tällä palstalla vaan on kerääntynyt suurimäärä keskimääräistä tyhmempää porukkaa.Niin ja mun puolesta voitte korvikkeita syöttää ihan kaikessa rauhassa, ei se ole pois kuin teidän lapseltanne. Ei vaikuta minun äitiyteen pätkääkään ja kruunua en omista joten sitä ei tarvitse kiillotella.
KYllä tässä ketjussa on mielestäni ihan yhtä lailla imetysfanatismia kuin sen vastaan ärjähtämistä. Jos et itse ymmärrä, että juuri tuommoisen "tarkoitti äitejä jotka VALITSEVAT PULLON OMASTA MUKAVUUDEN HALUSTAAN. Ymmärrätkö nyt. Siis voisivat imettää mutta eivät halua. Ja syynä on: Kun imettäminen on ällöttävää, kuvottavaa (siis WHAT???? minkä ikäsiä nää ihmiset on 12???)" -tekstit ja "se äidinmaito on PARASTA ravintoa vastasyntyneelle" ovat sitä imetysfanatismia parhaimmillaan.
Jännä kun kukaan ei kommentoi tuota kommenttia, jossa kerrotaan imetystressistä. Onko niin, että kun joku kertoo rehellisesti omaa huonoa kokemustaan imetyksestä, ei sitä voida hyväksyä? Miksi olisi huono syy olla imettämättä imetyksen ällöttävyyden takia, jos se luo suuren stressin ja paineen äidin ja lapsen välille?
Jos et itse ole kokenut imettämistä ikävänä puuhana tai saanut siitä stressiä, et ehkä sitten ymmärrä asiaa. Mutta sepä ei vähennä muiden kokemusta, tajuatko? Onko mitään väliä sillä mikä syy tekee imetyksestä niin ikävää ettei sitä tahdo tehdä, jos se kuitenkin semmoista on?
Kiva juttu jos sinulle imetys on mennyt helposti ja mukavasti ja olet onnistunut siinä, mutta kaikille se ei niin käy, ja siinä voi olla syynä vaikka mikä noista edellä mainituista syistä. Se ei merkitse sitä, että äiti olisi jotenkin epäkypsä. Minusta itseasiassa sinä vaikutat tekstisi pohjalta epäkypsältä "WHAT 12v" -ihmiseltä.
vauva oli "laiska,löysä" vauva vastasyntyneenä ja hänellä todettiinkin alentunut lihastonus. vauva oli laiska syömään ja emme päässeet kotia kun vauvan paino ei noussut,korviketta heti alusta asti annettiin sairaalassa,ja ties mitä koitettiiin jotta vauva olisi jaksanut/kiinnostunut imemisestä. kotona alkoivat rintaraivarit ja olin ressissä koska odotimme vauvan dna tuloksia(down epäily) itkua vääntäen koitinimettää mutta ei siitä tullut mitään. joten annoimme pullosta,vauva oli tyytyväinen,minä olin tyytyväinen ja mieskin koska pystyi nyt auttamaan minua enemmän ja jakamaan yöheräilyjä,kaupungilla helppoa ja saa omaakin aikaa. pullosta tykätään meillä ;))
...kaikenlaiset ihmiset sitä lapsia tekeekin. Imetys on kyllä maailman luonnollisin asia. Jos joku ei imetä sen takia, että se on ällöä tai muuta vastaavaa, niin sääliks käy sellaista ihmistä. On meinaan naurettava ihminen hän. Kai samaiset ihmiset jättää vauvansa pepun pesemättä "ku se on niiiiin ällööö". :D
vauva oli "laiska,löysä" vauva vastasyntyneenä ja hänellä todettiinkin alentunut lihastonus. vauva oli laiska syömään ja emme päässeet kotia kun vauvan paino ei noussut,korviketta heti alusta asti annettiin sairaalassa,ja ties mitä koitettiiin jotta vauva olisi jaksanut/kiinnostunut imemisestä. kotona alkoivat rintaraivarit ja olin ressissä koska odotimme vauvan dna tuloksia(down epäily) itkua vääntäen koitinimettää mutta ei siitä tullut mitään. joten annoimme pullosta,vauva oli tyytyväinen,minä olin tyytyväinen ja mieskin koska pystyi nyt auttamaan minua enemmän ja jakamaan yöheräilyjä,kaupungilla helppoa ja saa omaakin aikaa. pullosta tykätään meillä ;))
Tuollaisen syyn minäkin ymmärrän :)
yli hilseen..
Tässä kun joku kirjoittaa koko ajan, että USEAMPIKIN (korostaa nimenomaan tätä) joka ei ole imettänyt, on jättänyt imettämättä omasta mukavuudenhalustaan.
No, miten se mukavuudenhalu nyt tulkitaankaan. Toisille synnytyksen jälkeiset ja imetyksen aikaiset hormonit aiheuttavat ihan hirvittävän pahan mielen ja ns. baby bluesin, olematta kuitenkaan mikään varsinainen masennus tai psykoosiin johtava. Tätä on monen vaikea käsittää, koska sitä ei omalle kohdalle ole sattunut. Jokainen ihminen on erilainen ja siis eri äitienkin hormonit voivat aiheuttaa ihan erilaisia reaktioita. Se, että äiti todellakin voi huonosti, vaikkei ole masentunutkaan, on otettava kuitenkin vakavasti. Vai väitättekö, että pitäisi mennä tällaiselle äidille sanomaan 'ryhdistäydy, sun pitää vaan yrittää'?
Ei se aina onnistu. Sen, ettei em. syistä ole imettänyt, voi yksinkertaisimmin sanoa, ettei pitänyt imettämisestä, se ei tuntunut hyvältä, se tuntui pahalta. Sen te tulkitsette ''vain omaksi mukavuudenhaluksi''.
No, sitähän se TAVALLAAN onkin, mutta onko se jotenkin halveksuttavaa? Miksi poljette tällaisia äitejä maanrakoon, te jotka olette imettäneet? Jonkinlainen itsetunnon puute näköjään vaivaa suomalaisia äitejä, kun ollaan niin kärkkäitä tuomitsemaan muita ''yleisen edun piirissä''. Tärkeämpää tällaisille on vain saada oma olo tuntumaan hyvältä ja erinomaiselta, ja sen tunteen he saavat sillä, että ajattelevat joidenkin toisten olevan huonompia kuin he itse, milloin mistäkin syistä. Surullista. Me ollaan kuulkaas kaikki ihmiset ihan samanarvoisia, sinä joka imetät, ja sinä joka et imetä. Joku pultsari tuolla katuojassakaan ei ole vähempiarvoisempi kuin joku korkeastikoulutettu ihminen kalliissa isossa talossaan.
Ja kukaan ei todellakaan ole kiistänyt sitä, etteikö rintamaito olisi lapselle parasta ravintoa. Omat yleistyksenne voitte ihan hyvin tehdä minustakin, mutta muistakaa, ettei luulo ole tiedon väärti.
Ja lopuksi, miettikää te, joilla tämä imettämättömyys herättää niin suurta ihmetystä, että jopa halvennatte toisia sen takia, niin sitä, miksi on näin? Miksi se koskettaa teitä niin kovasti? Jos teillä omat asianne ovat hyvin, niin miksi?
Niinpä.
Tässä keskustelussakin tullut jo monesti esille että on ERIASIA jos imettämienn ei yrityksestä huolimatta onnistu. Ei sellaisia äitejä kukaan syyllistä, eikä ihmettele miksi ei imettänyt.Kysymyksen aloittaja ja niin myös tuo vastaaja kenen kimppuun hyökkäät, selvästikin tarkoitti äitejä jotka VALITSEVAT PULLON OMASTA MUKAVUUDEN HALUSTAAN. Ymmärrätkö nyt. Siis voisivat imettää mutta eivät halua. Ja syynä on:
En siis ole imetysfanaatikko enkä mikään mukaan fanaatikko.KYllä tässä ketjussa on mielestäni ihan yhtä lailla imetysfanatismia kuin sen vastaan ärjähtämistä. Jos et itse ymmärrä, että juuri tuommoisen "tarkoitti äitejä jotka VALITSEVAT PULLON OMASTA MUKAVUUDEN HALUSTAAN. Ymmärrätkö nyt. Siis voisivat imettää mutta eivät halua. Ja syynä on: Kun imettäminen on ällöttävää, kuvottavaa (siis WHAT???? minkä ikäsiä nää ihmiset on 12???)" -tekstit ja "se äidinmaito on PARASTA ravintoa vastasyntyneelle" ovat sitä imetysfanatismia parhaimmillaan.
Jännä kun kukaan ei kommentoi tuota kommenttia, jossa kerrotaan imetystressistä. Onko niin, että kun joku kertoo rehellisesti omaa huonoa kokemustaan imetyksestä, ei sitä voida hyväksyä? Miksi olisi huono syy olla imettämättä imetyksen ällöttävyyden takia, jos se luo suuren stressin ja paineen äidin ja lapsen välille?
Jos et itse ole kokenut imettämistä ikävänä puuhana tai saanut siitä stressiä, et ehkä sitten ymmärrä asiaa. Mutta sepä ei vähennä muiden kokemusta, tajuatko? Onko mitään väliä sillä mikä syy tekee imetyksestä niin ikävää ettei sitä tahdo tehdä, jos se kuitenkin semmoista on?
Kiva juttu jos sinulle imetys on mennyt helposti ja mukavasti ja olet onnistunut siinä, mutta kaikille se ei niin käy, ja siinä voi olla syynä vaikka mikä noista edellä mainituista syistä. Se ei merkitse sitä, että äiti olisi jotenkin epäkypsä. Minusta itseasiassa sinä vaikutat tekstisi pohjalta epäkypsältä "WHAT 12v" -ihmiseltä.
et siis ihan oikeasti osaa lukea???
nimenomaan kerroin että itselläni EI imetys onnistunut. huokaus ei auta edes rautalanka ei.
ja jos sinulla tullut imetyksestä stressi joka vaikuttanut vuorovaikutukseen vauvan kanssa niin silloinhan sinulla on ollut kunnollinen syy olla imettämättä, etkä ole lopettanut tai ollut aloittamatta mukavuus syistä, eli kysymys ei koskenut sinua.
se "what 12-v???"
"jotenkin ällöttävää", sitoo liiaksi (vaikea mennä shoppailemaan tai bilettämään, ylipäätään jatkaa elämäänsä kuten ennen mahdollisimman nopeasti) tai pelkäävät rintojen rupsahtamista tai miehen mielenkiinnon lopahtamista (tämän viimeisimmänkin olen todellakin kuullut yhden äidin suusta). Eivät siis edes viitsi yrittää. Ihmettelen näitä kyllä, erityisesti siitä syystä että samat tyypit yleensä eivät lasten tarpeista myöhemminkään ole kovin kiinnostuneita.
Suurin osa tässä ketjussa provosoituneista ei ilmeisestikään kuulu tähän ryhmään, harva myöntää esim. päättäneensä jo ennen lapsen syntymää, ettei halua imettää.
ja jos sinulla tullut imetyksestä stressi joka vaikuttanut vuorovaikutukseen vauvan kanssa niin silloinhan sinulla on ollut kunnollinen syy olla imettämättä, etkä ole lopettanut tai ollut aloittamatta mukavuus syistä, eli kysymys ei koskenut sinua.se "what 12-v???"
Mikä tekee minun syystä tai sitten sinun syystä paremman kuin toisen syystä? Se että sinun syy on omasi? Minun syyni voi aivan hyvin lukea mukavuussyyksi. Minusta oli mukavampaa olla lapsen kanssa kun en imettänyt. Minulla siinä oli takana stressi, mutta miksi se olisi parempi syy kuin vaikka se rupsahtamisen pelko?
Hyvä ystäväni sai aikoinaan lapsen 18-vuotiaana. Ensin hän ajatteli aborttia, mutta teki sitten rohkean päätöksen pitää lapsen ja kasvattaa sen yksin. hän kuitenkin päätti jo raskausaikana ettei halua imettää, syynä oli rupsahtaminen. Hän koki, ettei tahdo kuitenkaan luopua kokonaan nuoresta ruumiistaan, vaikka tahtookin lapsensa pitää ja lasta hoitaa hyvin.
Kuka tämän sitten tuomitsee vääräksi, en minä ainakaan.
tämä ryhmä, joka ei nimenomaan halua imettää niin marginaalisen pieni, että keskustelu menee väärille urille? ja näin myös ne, jotka eivät syystä tai toisesta ole onnistuneet imetyksessä pahoittavat mielensä. kuitenkin nuo "äidinmaito on parasta ravintoa lapselle" -jutut kolahtavat myös tai ehkä etenkin niihin äiteihin, jotka olisivat tahtoneet imettää, mutta jotka ovat siinä epäonnistuneet.
minä olen imettänyt kaikkia kuutta lastani, kahden kohdalla se onnistui vain kolmen kuukauden ajan, sen jälkeen lapset alkoivat jostain syystä hylkiä rintaa, enkä onnistunut enää heitä saamaan syömään rintamaitoa. kyse oli ns. rintaraivareista, joita ainakin minä sekä pelkäsin että surin suunnattomasti. molemmat näistä lapsista on terveitä nuoria, joilla ei ole nuhakuumetta kummempia sairauksia koskaan ollut, joten oma huoleni korvikkeitten syöttämisestä aikoinaan on ollut turha.
neljästä muusta imetyksestä yksi jatkui kunnes lapsi oli vuoden ikäinen, se oli kertakaikkisen helppo tapaus, joka suostui syömään vaikka pää alaspäin (kuvaannollisesti) ja kolme muuta taas jatkui tuonne 8 kuukauden ikään, kunnes lähdin töihin.
ja jos sinulla tullut imetyksestä stressi joka vaikuttanut vuorovaikutukseen vauvan kanssa niin silloinhan sinulla on ollut kunnollinen syy olla imettämättä, etkä ole lopettanut tai ollut aloittamatta mukavuus syistä, eli kysymys ei koskenut sinua. se "what 12-v???"
Mikä tekee minun syystä tai sitten sinun syystä paremman kuin toisen syystä? Se että sinun syy on omasi? Minun syyni voi aivan hyvin lukea mukavuussyyksi. Minusta oli mukavampaa olla lapsen kanssa kun en imettänyt. Minulla siinä oli takana stressi, mutta miksi se olisi parempi syy kuin vaikka se rupsahtamisen pelko? Hyvä ystäväni sai aikoinaan lapsen 18-vuotiaana. Ensin hän ajatteli aborttia, mutta teki sitten rohkean päätöksen pitää lapsen ja kasvattaa sen yksin. hän kuitenkin päätti jo raskausaikana ettei halua imettää, syynä oli rupsahtaminen. Hän koki, ettei tahdo kuitenkaan luopua kokonaan nuoresta ruumiistaan, vaikka tahtookin lapsensa pitää ja lasta hoitaa hyvin. Kuka tämän sitten tuomitsee vääräksi, en minä ainakaan.
Ja juuri ystäväsi kaltaiset ei lapsia ansaitse... Ihme pelle. Ja taidat olla itsekin.
Ole ymmärtämättä, eipä mun valinnat sulle kuulukaan.