MUKSI joku äiti ei halua imettää vauvaansa? Ei vaan ymmärrä :(
Kommentit (132)
jäähän nykyisin isätkin kotiin ja äidit juoksevat töihin. miehet tiskaavat ja naiset nikkaroivat,kyllä se mieskin voi lasta nykyisin ruokkia,pullosta. ei se imetys nyt niin ihmeellinen asia ole,ihan yhtä terveitä,hyvinvoivia,rakastettuja lapsia pullolla syötetytkin ovat. sama se mistä sen maidon saa. tuleehan äidin maidon mukana kaikkea paskaa,mausteet,ruoka aineet,tupakka jne. mielummin annan tölkkimaitoa kun valkosipulin makuista tai sellaista joka aiheuttaa vatsan väänteitä kun syö itse väärin
vauva saa vastutuskykynsä nimenomaan äidinmaidosta, sitä ei saa pullosta. Enkä tiedän yhtään äitiä, joka olisi töihin "juossut" ensimmäiseen kolmeen kuukauteen.. siinähän jäisi äitiyslomakin pitmättä, sillä isähän ei sitä voi pitää. Olet loistava esimerkki kouluttamattomasta "eihän sillä mitään väliä" -äidistä.. kiroiluineen kaikkineen.
täällä älähtää vain ne jotka ei imetä. Minä olen nyt täysimettänyt 5kk eikä loppua näy, mutta siltikin ihmettelen että millä perusteella te täällä sanotte onko jonkun syy väärä?
Eräskin meinasi heti että on varmaan 12v ku ei imetä. Huoh, taitaa ne teiniäidit olla ymmärtäväisempiä kuin ne maailmaa nähneet jotka kuvittelevat tietävänsä kaiken ja heidän tapansa on se ainoa oikea tapa. Just just.
Avartakaa maailmaa ja huomatkaa! Ihmisiä ei ole tehty samasta muotista!
täällä älähtää vain ne jotka ei imetä. Minä olen nyt täysimettänyt 5kk eikä loppua näy, mutta siltikin ihmettelen että millä perusteella te täällä sanotte onko jonkun syy väärä?
Eräskin meinasi heti että on varmaan 12v ku ei imetä. Huoh, taitaa ne teiniäidit olla ymmärtäväisempiä kuin ne maailmaa nähneet jotka kuvittelevat tietävänsä kaiken ja heidän tapansa on se ainoa oikea tapa. Just just.
Veit sanat suustani.
t. imettänyt äiti joka on tuskastunut muitten äitien suvaitsemattomuuteen
minä koin imettämisen huonona vaihtoehtona ja siirryin pulloon,en valittanut. en todellakaan jaksa sitten kuunnella sitä ikuista valitusta äideiltä kun tissit kipeät,roikkuu,lapsi on tissilla 1h välein ja pitää huvituttina ja voi voi kun ei pääse edes kauppaan kun vauvan pitäisi olla tissillä kokojan,ei pääse yksin mihkään jne. joten lopettakaa sitten se valitus imetyksestä jos ette uskalla tehdä oloanne mukavaksi ja siirtyä pulloon.
Tämä on niin samanlainen asia kuin sekin että lasta ei voi missään nimessä viedä kerhoon/virike hoitoon. mitään ei saisi täällä suomen maassa tehdä helpolla,kaikseta on kärsittävä ja tehtävä niin maanperinpohajisen muka täydellisesti,muuten olet huono äiti. olet huono äiti jos et imetä,jos viet lapsen hoitoon/virikehoitoon/puistotädille. Olet huono äiti jos ajatteletkaan omaa aikaa taikka juhlimaan lähtöä joskus.Olet huono äiti jos et lähde töihin tilanteen vaatiessa mutta olet myös huono äiti jos menet töihin,olet huno jos olet liian nuori/vanha,sotkuinen ja tukka takussa,liian pinnallinen jos meikkaat ja käytät kivoja vaatteita. siis koskaan ei ole hyvä,täällä niiiiin tuomitaan joka helvetin äiti,olit sitten illainen tahansa. minä haluan tehdä äitiydestä helppoa,en streessaa imetyksestä vaan siirryn pulloon sitten kun haluan ja huvittaa,minun kohdalla se oli lähestuulkoon heti. minä menen töihin ja vien lastani kerhoon silloin kun huvitaan,saatanpa nauttia munkin ja kahvia kun lapsi kerhossa ja tsillata vaan!!!! Ottakaa mallia muualta maailmasta
kaikilla näin ei onneksi ole. Minun mielestäni taas lasten imetykset tekivät olemisen huomattavasti helpommaksi, kulkeminen helppoa kun ruoka aina valmiina matkassa. Edes tutiton kuopus ei koskaan "roikkunut tissillä", eivätkä tissinikän roiku kolmen lapsen imetyksen jälkeen. Mutta näin ne kokemukset ovat erilaiset..
minä koin imettämisen huonona vaihtoehtona ja siirryin pulloon,en valittanut. en todellakaan jaksa sitten kuunnella sitä ikuista valitusta äideiltä kun tissit kipeät,roikkuu,lapsi on tissilla 1h välein ja pitää huvituttina ja voi voi kun ei pääse edes kauppaan kun vauvan pitäisi olla tissillä kokojan,ei pääse yksin mihkään jne. joten lopettakaa sitten se valitus imetyksestä jos ette uskalla tehdä oloanne mukavaksi ja siirtyä pulloon. Tämä on niin samanlainen asia kuin sekin että lasta ei voi missään nimessä viedä kerhoon/virike hoitoon. mitään ei saisi täällä suomen maassa tehdä helpolla,kaikseta on kärsittävä ja tehtävä niin maanperinpohajisen muka täydellisesti,muuten olet huono äiti. olet huono äiti jos et imetä,jos viet lapsen hoitoon/virikehoitoon/puistotädille. Olet huono äiti jos ajatteletkaan omaa aikaa taikka juhlimaan lähtöä joskus.Olet huono äiti jos et lähde töihin tilanteen vaatiessa mutta olet myös huono äiti jos menet töihin,olet huno jos olet liian nuori/vanha,sotkuinen ja tukka takussa,liian pinnallinen jos meikkaat ja käytät kivoja vaatteita. siis koskaan ei ole hyvä,täällä niiiiin tuomitaan joka helvetin äiti,olit sitten illainen tahansa. minä haluan tehdä äitiydestä helppoa,en streessaa imetyksestä vaan siirryn pulloon sitten kun haluan ja huvittaa,minun kohdalla se oli lähestuulkoon heti. minä menen töihin ja vien lastani kerhoon silloin kun huvitaan,saatanpa nauttia munkin ja kahvia kun lapsi kerhossa ja tsillata vaan!!!! Ottakaa mallia muualta maailmasta
Ja juuri ystäväsi kaltaiset ei lapsia ansaitse... Ihme pelle. Ja taidat olla itsekin.
Tosi kiva kommentti. Tiedoksi sinulle, että ystäväni on todella rakastava ja hyvä äiti nykyään eskaria käyvälle lapselleen. Yllätysraskaus oli rankka paikka nuorelle ihmiselle, mutta hän on pärjännyt mahtavasti. Miksi hän ei ansaitse sinusta lapsia?
Ja sitten omaan pelleyteeni: Maailman hienoin en ole varmasti yhtään missään, mutta ihan riittävän hyvä kuitenkin. Ymmärrän elämän moninaisuutta, toisin kuin täällä moni muu. Rakastan lastani yli kaiken, jo siksi etten saanut häntä helpolla enkä siis voi pitää häntä itsestäänselvyytenä.
En todellakaan sanonut että on 12-v kun ei imetä, vaan viittasin sillä 12-v siihen, että pitää olla todella lapsellinen ihminen jos pitää imetystä "ällöttävänä ja kuvottavana"
Se ei ollut vihjaus teini-äiteihin, aika harva kuitenkaan 12 vuotiaana raskautuu, vaan lapsellisuuteen. 12-vuotias on lapsi ei teini!
Vai voiko ihan oikeasti sanoa että nainen on aikuinen, siis kypsä (ei katso ikään vaan henkiseen kehitykseen ja älykkyyteen) jos pitää lapsen syömistä kuvottavana ja käyttää vielä termiä "ällöttävää"
Ja tuolle yhdelle tiedoksi, että juuri tuo ystäväsi "vartalon säästäminen" kertoo siitä tietämättömyydestä.
Rinnat turpoavat ja siis iho venyy jo raskausaikana, ei se imetys sitä sitten enää "pilaa". Kyllä se rintojen "rupsahtaminen" tapahtuu jos on tapahtuakseen jo ihan raskaudesta johtuen.
Ja tämä jo todisti aiemman väitteeni siitä, että monilla se, että toimii tietyllä tapaa, johtuu puhtaasti tiedon puutteesta.
sille tunteelle voi jos imetys on hyvin epämiellyttävää.
On paljon asioita joita minäkään en ymmärrä, toisaalta mä en edes halua ymmärtää. On asioita joita ymmärrän mutta en hyväksy. Ei kannata yrittää edes ymmärtää kaikkea, oma pää siinä vaan kärsii jos kaikkea yrittää ymmärtää.
Ja tuolle yhdelle tiedoksi, että juuri tuo ystäväsi "vartalon säästäminen" kertoo siitä tietämättömyydestä.
Rinnat turpoavat ja siis iho venyy jo raskausaikana, ei se imetys sitä sitten enää "pilaa". Kyllä se rintojen "rupsahtaminen" tapahtuu jos on tapahtuakseen jo ihan raskaudesta johtuen.
Ja tämä jo todisti aiemman väitteeni siitä, että monilla se, että toimii tietyllä tapaa, johtuu puhtaasti tiedon puutteesta.
Omalla kohdalla ei ollut näin. Rintani ei paisuneet sitten pätkääkään raskausaikana, vaan vasta kun maito nousi. Imetyksen loputtua sitten ne palasivat entiseen kokoonsa mutteivät entiseen terhakkuuteensa.
Eli eipä tullut tämä vaiva raskauden aikana jo. Samoin muuten oma äitini, jolla 8 lasta eikä ole saanut imetettyä kovasta yrittämisestä huolimatta ketään (maitoa ei tullut, ehkä äitini alipainon takia). Hänen rintansa eivät rupsahtaneet.
t. se kenen ystävä valitsi jättää imettämisen pois.
Itse olen imettänyt jo kahta lastani ensimmäistä 9 kk, toista sen suositellun vuoden ikään.En pitänyt imettämisestä,mutta imetin kuitenkin ,koska maitoa riitti.Toisinaan se oli vain niin hirveää kun vauva vain lutkutti tissiä eikä tuntunut lopettavan, se ei ollut kivaa, niin se vain oli silti kestin sen.. vauvan takia.Toki silloin, kun tissit ihan täynnä oli helpotus päästä imettämään mutta kun maidon tulo tasaantui, ei se aina ollut niin herkkua.Silti kuoipusta imettäessäni tunsin haikeutta jollain tasolla kun imetys loppui,aika jännä juttu.
En tuomitse niitä jotka ei halua imettää, se voi olla niin monesta asiasta kiinni sekin.Kukin tavallaan.
Aika yksilöllistä on miten raskaus ja imettäminen kehoon vaikuttaa. Imetyksestä on kyllä muuten myös äidille terveyshyötyjä, ei ainoasta vauvalle.
Jaaa-a, eipä aina noinkaan.
Ja tuolle yhdelle tiedoksi, että juuri tuo ystäväsi "vartalon säästäminen" kertoo siitä tietämättömyydestä. Rinnat turpoavat ja siis iho venyy jo raskausaikana, ei se imetys sitä sitten enää "pilaa". Kyllä se rintojen "rupsahtaminen" tapahtuu jos on tapahtuakseen jo ihan raskaudesta johtuen. Ja tämä jo todisti aiemman väitteeni siitä, että monilla se, että toimii tietyllä tapaa, johtuu puhtaasti tiedon puutteesta.
Omalla kohdalla ei ollut näin. Rintani ei paisuneet sitten pätkääkään raskausaikana, vaan vasta kun maito nousi. Imetyksen loputtua sitten ne palasivat entiseen kokoonsa mutteivät entiseen terhakkuuteensa. Eli eipä tullut tämä vaiva raskauden aikana jo. Samoin muuten oma äitini, jolla 8 lasta eikä ole saanut imetettyä kovasta yrittämisestä huolimatta ketään (maitoa ei tullut, ehkä äitini alipainon takia). Hänen rintansa eivät rupsahtaneet. t. se kenen ystävä valitsi jättää imettämisen pois.
mua ällöttää se lutkutuksen ääni. Olen aina syöttänyt pullosta.
Aika kiinteät on vieläkin.
T.Se kaksi lasta jo imettänyt.
täällä älähtää vain ne jotka ei imetä. Minä olen nyt täysimettänyt 5kk eikä loppua näy, mutta siltikin ihmettelen että millä perusteella te täällä sanotte onko jonkun syy väärä? Eräskin meinasi heti että on varmaan 12v ku ei imetä. Huoh, taitaa ne teiniäidit olla ymmärtäväisempiä kuin ne maailmaa nähneet jotka kuvittelevat tietävänsä kaiken ja heidän tapansa on se ainoa oikea tapa. Just just. Avartakaa maailmaa ja huomatkaa! Ihmisiä ei ole tehty samasta muotista!
En todellakaan sanonut että on 12-v kun ei imetä, vaan viittasin sillä 12-v siihen, että pitää olla todella lapsellinen ihminen jos pitää imetystä "ällöttävänä ja kuvottavana" Se ei ollut vihjaus teini-äiteihin, aika harva kuitenkaan 12 vuotiaana raskautuu, vaan lapsellisuuteen. 12-vuotias on lapsi ei teini! Vai voiko ihan oikeasti sanoa että nainen on aikuinen, siis kypsä (ei katso ikään vaan henkiseen kehitykseen ja älykkyyteen) jos pitää lapsen syömistä kuvottavana ja käyttää vielä termiä "ällöttävää" Ja tuolle yhdelle tiedoksi, että juuri tuo ystäväsi "vartalon säästäminen" kertoo siitä tietämättömyydestä. Rinnat turpoavat ja siis iho venyy jo raskausaikana, ei se imetys sitä sitten enää "pilaa". Kyllä se rintojen "rupsahtaminen" tapahtuu jos on tapahtuakseen jo ihan raskaudesta johtuen. Ja tämä jo todisti aiemman väitteeni siitä, että monilla se, että toimii tietyllä tapaa, johtuu puhtaasti tiedon puutteesta.
että voi olla hyvä äiti riippumatta siitä miten lapsensa syöttää. Kyllä minun tuttavapiirissä ihan ovat kypsiä vanhempia kaikki, nekin jotka eivä halunneet imettää. Sinä se et kovin kypsältä vaikuta. Et edes yritä ymmärtää muita vaan tuomitset saman tien. Sinä kuvittelet olevasi todella viisas, ehkäpä oletkin, mutta vikoja löytyy tämän asian suhteen.
täällä älähtää vain ne jotka ei imetä. Minä olen nyt täysimettänyt 5kk eikä loppua näy, mutta siltikin ihmettelen että millä perusteella te täällä sanotte onko jonkun syy väärä? Eräskin meinasi heti että on varmaan 12v ku ei imetä. Huoh, taitaa ne teiniäidit olla ymmärtäväisempiä kuin ne maailmaa nähneet jotka kuvittelevat tietävänsä kaiken ja heidän tapansa on se ainoa oikea tapa. Just just. Avartakaa maailmaa ja huomatkaa! Ihmisiä ei ole tehty samasta muotista!
En todellakaan sanonut että on 12-v kun ei imetä, vaan viittasin sillä 12-v siihen, että pitää olla todella lapsellinen ihminen jos pitää imetystä "ällöttävänä ja kuvottavana" Se ei ollut vihjaus teini-äiteihin, aika harva kuitenkaan 12 vuotiaana raskautuu, vaan lapsellisuuteen. 12-vuotias on lapsi ei teini! Vai voiko ihan oikeasti sanoa että nainen on aikuinen, siis kypsä (ei katso ikään vaan henkiseen kehitykseen ja älykkyyteen) jos pitää lapsen syömistä kuvottavana ja käyttää vielä termiä "ällöttävää" Ja tuolle yhdelle tiedoksi, että juuri tuo ystäväsi "vartalon säästäminen" kertoo siitä tietämättömyydestä. Rinnat turpoavat ja siis iho venyy jo raskausaikana, ei se imetys sitä sitten enää "pilaa". Kyllä se rintojen "rupsahtaminen" tapahtuu jos on tapahtuakseen jo ihan raskaudesta johtuen. Ja tämä jo todisti aiemman väitteeni siitä, että monilla se, että toimii tietyllä tapaa, johtuu puhtaasti tiedon puutteesta.
Luulet varmaan olevasi erityisen viisas? Siihen, että imetys tuntuu kuvottavalta, voi olla monenlaisia syitä. Rinnat ovat erilaisia, niin on vauvatkin. On myös tutkittu, että äitien, joita ei ole imetetty tai jotka on vieroitettu liian nopeasti rinnasta, imettävät vähemmän aikaa kuin muut. Taustalla voi siis olla psykologisia syitä, mitkä eivät välttämättä liity henkilön ikään. Myös synnytyksen jälkeinen masennus voi aiheuttaa sen, että imetys tuntuu vastenmieliseltä. Tuore äiti voi jopa haluta kuolla, eikä kykene rakastamaan vauvaansa. Sitähän sinä "suuri ajattelija" et ymmärrä. Jatkakaa vaan fanatismia vauvalehtien palstalla - huhhuh, miten typeriä osa mammoista on.. täytyy pitää varansa, kun tapaa ihmisiä vaikka puistossa, ettei vahingossa tutustua tuollaisiin ihmisiin..
osteoporoosin riskiä. Terveyshyödyt vauvalle on lukuisin tutkimuksin kiistattomasti osoitettu (löytyvät näppärästi googlellakin). En tiedä millaisia tuttavia teillä on, mutta itse en tunne _yhtään_ äitiä, joka olisi vapaaehtoisesti valinnut imettämättömyyden. Ilmeisesti liittyy ikään ja koulutustasoon. Ihan tavallisia akateemisia tai muuten maailman menoa seuraavia äitejä olemme - eikä joukossa ole imetysfanaatikkoja tai muutenkaan erityisen rajoittunutta porukkaa. Ehkä sitten ihan sattumaa.
"Mitä korkeampi vanhempien koulutustaso ja äidin ikä, sitä pitempään imetys kesti ja sitä myöhemmin lisäruokinta aloitettiin."
http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/kansanterveyslehti/lehdet_2005…
miksi vetää heti kauheet pultit jos joku kysyy miksi ei halua imettää? muakin kiinnostaa miksi ei koska odotan vasta ekaa ja mitä jos käykin niin että yht äkkiä en haluiskaan imettää..
Mutta se on kuitenkin sen verran häviävän pieni ryhmä, joka kokee imetyksen "ällöttäväksi" tms. (- ja heilläkin on siihen oikeus, ihan turha asiasta vängätä) että siihen on mielestäni aika turha tässä yhteydessä pilkunviilajamaisesti takertua.
Suurimmalle osalle ei-imettävistä äideistä tällaiset tungettelevat ja syyllistävät utelut ja muka-vilpittömät "ihmettelenpähän vaan"-hämmästelyt aiheuttavat kuitenkin pahaa mieltä, eritoten äitiyden alkumetreillä, jolloin tunteet herkässä ollaan muutenkin. Eli siis, olisiko hivenen hienotunteisuutta ja muiden huomioonottamista liikaa pyydetty teiltä imetyksessään onnistuneilta äideiltä?