Painoindeksin mukaan "lievä ylipaino" ja silti olen hoikan näköinen. Täh?
Oon miettinyt, että ehkä se painoindeksi ei kuitenkaan kerro ihan kaikkea lihavuudesta. Minulle monet sanovat, että ei sun tarttis laihduttaa jne. Ja näytän jopa omasta mielestäni hoikalta, kun katson peiliin. Silti mulla on lievä ylipaino painoindeksin mukaan. Hassua. Laihdutan nyt joka tapauksessa, mutta jos painan sen verran, että bmi on noin 20, näytän ihan nälkiintyneeltä anorektikolta. Outoa. Mitä mieltä olette, asiantuntijat ja muut?
Kommentit (103)
Minä olen 181/83 ja olen normaalipainoisen näköinen. Kylkiluut näkyy kun nostan kädet ylös, ihan suht. Hoikka. Kaikki jotka arvioi painoni sanoo että noin 70kg. Voi olla, että joku muu saman mittanen voisi näyttää ylipainoiselta mutta minä en näytä. Vartalon rakenne vaikuttaa asiaan. Jos minä painaisin 65kg olisin luuviulu:) mielummin terve kroppa kuin pelkkää luuta ja nahkaa! Ap, olet Oikeen sopivassa mitassa juuri nyt. Painoindeksiin ei kannata edes laittaa omia mittojaan, Se valehtelee usein. Olkaa onnellisia omassa kehossanne!! Elämä on niin lyhyt että on turhaa murehtia muutamista liikakiloista. Oikeasti!:)
[quote author="Vierailija" time="01.02.2010 klo 14:43"]On mulla vatsamakkara, siksi laihdutan.
-ap
[/quote]
Sisko on sua 15 kg laihempi ja on hoikka...
vastaavat n. 10 kiloa painostani. 65 kiloisena näytän siltä kuin painoa olisi 50-55kiloa. Eli luiseva ja anorektinen. Ei hyvä, mutta bmi:n mukaan se sopiva. Eli, Elizabeth Taylorin mukaan katson peiliin, enemmän kuin sitä vaakaa.
Tuollainen 25-28 BMI on ihmisellä vielä ihan hyvä, varsinkin jos lihaksia on jonkin verran. Itse olen mies ja painoindeksi tasan 25. Yhtään kiloa en halua pois, koska silloin alan näyttämään omasta mielestäni liian laihalta. Pikemminkin muutama kilo saisi vielä lihasmassaa tulla.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 13:07"]Tuollainen 25-28 BMI on ihmisellä vielä ihan hyvä, varsinkin jos lihaksia on jonkin verran. Itse olen mies ja painoindeksi tasan 25. Yhtään kiloa en halua pois, koska silloin alan näyttämään omasta mielestäni liian laihalta. Pikemminkin muutama kilo saisi vielä lihasmassaa tulla.
[/quote] juuri näin! Mitkä ovat mittasi?
171/71, vaatekoko 36-38 (pitkähihaiset paidat 40 hihanpituuden takia) rasvaprosentti 26. Ylipainoinen/normaali/hoikka?
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 13:34"][quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 13:07"]Tuollainen 25-28 BMI on ihmisellä vielä ihan hyvä, varsinkin jos lihaksia on jonkin verran. Itse olen mies ja painoindeksi tasan 25. Yhtään kiloa en halua pois, koska silloin alan näyttämään omasta mielestäni liian laihalta. Pikemminkin muutama kilo saisi vielä lihasmassaa tulla.
[/quote] juuri näin! Mitkä ovat mittasi?
[/quote]
188cm ja 86kg. 24 pilkku jotain siis näytti sittenkin olevan indeksit.
Mulla paistoi kylkiluut selkeästi läpi kun painoin n. 58kg ja olen 160cm pitkä ja tissejä ei ollut nimeksikään. Mulla on vankka tiimalasivartalo, leveät hartiat ja leveä lantio ja iso peppu ja reidet. En näytä pahalta nytkään, vaikka on 4kg ylipainoa eli painan n. 68kg, sillä paino on jakautunut tasaisesti ja suurin osa yhä pepussa ja reisissä joka ei todellakaan haittaa, ne ovat seksikkäät muhkeampina. Minua ei olla uskottu ylipainoiseksi. Mutta kyllä, yritän silti laihduttaa, terveyden vuoksi. Vyötärö-lantio-kurvinikin on selkeä.
Milloin te ihmiset tajuatte että paino ei automaattisesti ole verrannollinen sen kanssa miltä näyttää? Ette voi vertailla itseänne muihin, siinä vaan ei ole mitään järkeä kun kaikki on erilaisia. Joku on 160cm ja on löllyvä painaessaan 55kg, toinen taas näyttää hyvältä ja sopusuhtaiselta painaessaan 65kg (mm. Minä itse, parhaalta näytän kun olen 63-64kg, kun silloin on jonkinnäköiset tissitkin olemassa).
Painoindeksi ei ole kiveen hakattu absoluutti vaan ihmisten itse suunnittelema systeemi.
Johonkin ne rajat pitää vetää, ja ovathan ne suuntaa antavia, mutta järki käteen: 100g ero voi heittää ihmisen normaalipainoiseksi tai ylipainoiseksi, ja noilla termeillä on valtava vaikutus psyykeen.
Mulla 5 kilon painon muutos ei juurikaan näy kropassa. 2cm lisää lantiolla ja rinnoissa ja sentti vyötäröllä. Tosin tuo on lihasta mutta kuitenkin, nyt on bmi 25. Tuo kropan kapeus (nyt 97-82-97) tekee sen että näytän yhä "hoikalta" muiden mielestä
Vierailija kirjoitti:
Mulla 5 kilon painon muutos ei juurikaan näy kropassa. 2cm lisää lantiolla ja rinnoissa ja sentti vyötäröllä. Tosin tuo on lihasta mutta kuitenkin, nyt on bmi 25. Tuo kropan kapeus (nyt 97-82-97) tekee sen että näytän yhä "hoikalta" muiden mielestä
Mistä lähtien 82 cm on ollut naiselle kapea vyötärö? Eihän tuo ole edes suositusarvoissa vielä (alle 80 cm).
Ei kannata tuijottaa vaakaa eikä bmi:ä.
Itse olen jättänyt punnitsemisen pois ja luotan kriittiseen näkökykyyni ja vaatteiddn kertomaan.
Kun pitää kutakuin saman kook vaatteita ja usein samoja suosikkivaatteita ne kertovat onko paino ok vai pudonnut tai noussut. Taustalla päätös, etten uusia vaatteita hanki vaan kykenen käyttämään jo olevia vaatteitani.
Kuntoilu kasvattaa lihaksia ja sekin pitää huomioida.
Jos on lievä ylipaino, ei esim. terveytensä takia tarvitse laihduttaa. Ja kun sinua asia ei haittaa ilmeisesti muutenkaan, niin jätä ajatus sikseen. Ehkä sinulla on vain lihasta normaalia enemmän, se painaa enemmän kuin läski.
Yleisesti väitetään, että BMI 30+ on lihavuuden raja. Tämä on kuitenkin valetta! Tieteellisen tutkimustiedon mukaan lihavuuden raja menee naisilla BMI n. 24 ja miehillä 28.
"BMI significantly underestimates adiposity. A better cutpoint for obesity with BMI is 24 for females and 28 for males."
http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0033308
Siskoni painoi alimmillaan 70kg, pituutta 173 cm. Alkoi olla syömishäiriö, liikkui hulluna ja söi vain jotain hiirenannoksia. Menkat jäi pois ja näytti todella kurjalta. Lääkäri ei uskonut painoa vaan laittoi vaakaan. Vaatekoko oli 36 ja luut vaan paistoi. Ei se vaaka todellakaan kerro aina kaikkea.
Mulla paistoi kylkiluut selkeästi läpi kun painoin n. 58kg ja olen 160cm pitkä ja tissejä ei ollut nimeksikään. Mulla on vankka tiimalasivartalo, leveät hartiat ja leveä lantio ja iso peppu ja reidet. En näytä pahalta nytkään, vaikka on 4kg ylipainoa eli painan n. 68kg, sillä paino on jakautunut tasaisesti ja suurin osa yhä pepussa ja reisissä joka ei todellakaan haittaa, ne ovat seksikkäät muhkeampina. Minua ei olla uskottu ylipainoiseksi. Mutta kyllä, yritän silti laihduttaa, terveyden vuoksi. Vyötärö-lantio-kurvinikin on selkeä.
Milloin te ihmiset tajuatte että paino ei automaattisesti ole verrannollinen sen kanssa miltä näyttää? Ette voi vertailla itseänne muihin, siinä vaan ei ole mitään järkeä kun kaikki on erilaisia. Joku on 160cm ja on löllyvä painaessaan 55kg, toinen taas näyttää hyvältä ja sopusuhtaiselta painaessaan 65kg (mm. Minä itse, parhaalta näytän kun olen 63-64kg, kun silloin on jonkinnäköiset tissitkin olemassa).
Juurikin näin!
Itse 164/68 lihaksikas tiimalasi, on peppua ja jalkoja sekä selkää ja käsilihaksia. Rasvaprossa Alle 10.
Hei täydellinen pakkaus olen lihakset kunnossa 157 pituus 47 paino. Ikä jo riittävästi. Vielä katseita kerään.
Vierailija kirjoitti:
"läski" kirjoitti:
Milloin te ihmiset tajuatte että paino ei automaattisesti ole verrannollinen sen kanssa miltä näyttää? Ette voi vertailla itseänne muihin, siinä vaan ei ole mitään järkeä kun kaikki on erilaisia. Joku on 160cm ja on löllyvä painaessaan 55kg, toinen taas näyttää hyvältä ja sopusuhtaiselta painaessaan 65kg (mm. Minä itse, parhaalta näytän kun olen 63-64kg, kun silloin on jonkinnäköiset tissitkin olemassa).Juurikin näin!
Itse 164/68 lihaksikas tiimalasi, on peppua ja jalkoja sekä selkää ja käsilihaksia. Rasvaprossa Alle 10.
Höpö höpö noille sun rasvaprosenteilles.
https://www.builtlean.com/wp-content/uploads/2012/09/body-fat-percentag…
[quote author="Vierailija" time="01.02.2010 klo 15:04"]
muutaman sadan gramman (max. 500 g muistaakseni) painon!
Näin meille kerrottiin UKK instituutissa kuntokurssilla :)
[/quote]
aika outoa, jotkut on tosi pieniä kooltaan, toiset isoja vaikkei kummallakaan olis yhtään läskiä ja pituus sama. Toinen voi käyttää kokoa 32 ja toinen 40 ja kummallakin sama rasvaprosentii eikä läskiä yhtään.