Painoindeksin mukaan "lievä ylipaino" ja silti olen hoikan näköinen. Täh?
Oon miettinyt, että ehkä se painoindeksi ei kuitenkaan kerro ihan kaikkea lihavuudesta. Minulle monet sanovat, että ei sun tarttis laihduttaa jne. Ja näytän jopa omasta mielestäni hoikalta, kun katson peiliin. Silti mulla on lievä ylipaino painoindeksin mukaan. Hassua. Laihdutan nyt joka tapauksessa, mutta jos painan sen verran, että bmi on noin 20, näytän ihan nälkiintyneeltä anorektikolta. Outoa. Mitä mieltä olette, asiantuntijat ja muut?
Kommentit (103)
Mulla on erittäin kapeat hartiat. Siro yläosa saa monet luulemaan, että olen hoikka, vaikka oikeasti taiteilen ylipainon rajoilla.
Ja päin vastoin. Itse olin 18-vuotias, 180-senttinen, 60-kiloinen mallinkin hommia tehnyt tyttönen, kun nuortenvaateliikkeen "kohtelias" myyjä huomautti, ettei näin rotevien kannattaisi käyttää hihattomia leninkejä. Eikä kyseessä ollut mikään nirunaruluomus kuitenkaan.
No, en ole tuon kommentin jälkeen julkisesti näyttäytynyt hihattomassa...
Tiesittekö, että Brad Pittkin on painoindeksin mukaan ylipainoinen? Lihaksikkaat ihmiset painaa paljon, mutta mahtuvat suhteessa pieniin vaatteisiin. Itsekin painan 10 kg enemmän kuin ystäväni, mutta vaatteet, jotka menevät minulle solahtamalla päälle, eivät mahdu hänelle alkuunkaan. Kyse on kehon koostumuksesta. Niinpä ympärysmitat kertovat totuuden, ei painoindeksi.
mulla on aivan sama ongelma, painoindeksin mukaan oon lievästi ylipainonen, mutta käyn salilla ja pelaan sulkapalloa + pyöräilen joka päivä ja näytän vielä hoikalta. Kävin terveyden hoitajalla ja kuulemman "lievä ylipainoni" johtuu isoista hartioistani ja paksuista luistani. Olen tyytyväinen mittoihini ja kaikille asioille voi tehdä jotain, me eletään kuitenkin kerran joten ei kannata hukkaa koko elämäänsä mittojensa murehtimiseen. Kaikki ihmiset ovat yksilöitä ja jos kaikki näyttäisi samanlaisilta luuviuluilta maailmassa ei olisi mitään kivaa. Olkaa tyytyväisiä itseenne!
[quote author="Vierailija" time="01.02.2010 klo 14:43"]
165cm, 68,6 kg
On mulla vatsamakkara, siksi laihdutan.
-ap[/quote]
Painan ihan täsmälleen saman ja olen sua 5cm pidempi. Mua itkettää ja vituttaa olla tällainen s... läski!! Että kyllä sillä sunkin vatsamakkarallas täytyy mittaa olla. Sori, mutta ei noilla mitoilla voi mitenkään kutsua itseään hoikaks.
Sun kaverit on vaan kohteliaita ja sä pukeudut niin, ettei sun ylipainoa heti huomaa. Mulla on yks tällanen kaveri. Hällä on tosi hoikka naama, käsivarret ja sääret, mut sitte polvista ylöspäin näkee, mikä tynnyri siellä koltun alla lymyää, jaiks!
Vielä pari vuotta sitten olin 170cm/62kg ja siinäkin oli pari kiloa liikaa. Nyt kun pääsis edes tuohon, niin olisin tosi tyytyväinen!!
Monet ylipainoiset ihmiset näkevät itsensä normaaleina ihan kuten anorektikot näkevät itsensä lihavina. Lisäksi saatat automaattisesti katsoa itseäsi peilistä siitä imartelevimmasta kulmasta. Kannattaa myös muistaa, että läheiset ihmiset eivät varmaan koskaan sano, että kannattais laihduttaa. Osittain siksi, että asialla ei ole väliä ja hyväksyvät sinut sellaisena kuin olet. Ystävättäret taas saattavat haluta että olet pulska, jotta olisivat kauniimpia tai haluavat olla yhdessä ylipainoisia kanssasi ikäänkuin oikeuttaakseen myös oman painonsa.
Painoindeksi on vanhentunut laskutapa. Helpoiten huomaat oman painosi tilanteen jos tiukan housunkauluksen päälle tulee makkaroita ja istuessasi vasasi ja kylkesi pursuaa pehmeänä löllönä. Se on läskiä. On kuntolaitoksia, joissa voi mitata tieteellisillä metodeilla suunnitellulla laitteella todellainen lihas ja rasvapitoituusesi. Suosittelen sitä.
Kun menen omalle Omron kehonkoostumusvaa'alleni niin se mittaa rasvaprosentikseni 28% eli sen mukaan on ylipainoa. Inbodyssa rasva% 20. Pituus 160cm ja paino 55kg.Yläkroppa rasvaton alakropassa reisissä rasvaa runsaasti. Liikun aika paljon ja käyn salilla. Olen muuten tyytyväinen mutta ratsareita sais olla vähemmän. Olen 46v.
Monella muullakin on kyseessä ns hienosäätö tai hifistely. Täytyy myöntää että tykkään kun selän lihakset erottuvat ja myös olkapäät ovat sen näköiset että puntilla on käyty. Vatsapalikatkin on, mutta ne peittyy tuon löysän nahan alle.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2011 klo 16:27"]
taas näytän läskiltä vaikka olen normaalipainoinen :(
Jos rinnanympärys on metrin ja lantio saman verran ei hoikka vyötärö paljoa pelasta. Kaikki huomio kun kohdistuu niihin paksuimpiin kohtiin.
Moni minua painavampi näyttää selvästi minua hoikemmalta.
Kaikki ei aina oo sitä miltä näyttää.
[/quote]
Onkohan sun silmissä häikkää vai käytätkö huonoja vaatteita vai onko muodot löysää? Mulla persuksen ympärys metrin, vyötärö alle 70 jokusen sentin ja rinnanympärys 10cm metriä pienempi. En kyllä omasta enkä muidenkaan mielestä näytä läskiltä, ei ole hyllyvää vaan lihasta ja mitat ihan salin tulosta. Oikeilla vaatteilla pääsee vyötärökin oikeuksiin, joku löysä paita tai a-linjaiset vaatteet varmaan kerryttäisi sen +5-10kg helposti ulkonäköön.
Uskokaa tai älkää, mutta mieheni on painoindeksin mukaan sairaalloisesti lihava.:D Tosin miesten kohdalla ehkä eri asia painoindeksi, kun on enemmän lihasta? Mieheni ei edes ole mikään "lihaskimppu", tosin käy salilla kuntoilemassa ja on leveähartiainen. Paidan koko ollut teinistä saakka L, mutta lihava ei missään nimessä ole.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 09:54"]
Uskokaa tai älkää, mutta mieheni on painoindeksin mukaan sairaalloisesti lihava.:D Tosin miesten kohdalla ehkä eri asia painoindeksi, kun on enemmän lihasta? Mieheni ei edes ole mikään "lihaskimppu", tosin käy salilla kuntoilemassa ja on leveähartiainen. Paidan koko ollut teinistä saakka L, mutta lihava ei missään nimessä ole.
[/quote]
Anteeks huijasin, ei sentään sairaalloisen lihava, piti kirjoittaa merkittävä lihavuus!:D
Kenenkään luut ei lisää painoa muihin nähden kymmentä kiloa :D :D :D
Ja tosiaan, valokuva kertoo, peili ei.
olen myös bmi:n mukaan ylipainoinen. 4palaa näkyy vatsalihaksista, urheilen paljon. painoindeksi ei kerro mitään..
Itse luut eivät toki aiheutakaan sitä painoa, mutta luut tekevät ruumiinrakenteen ja jos roteva painaa saman verran kuin sellainen linnunluinen ja jos linnunluinen on normaalipainoinen, näyttääkin se roteva samalla painolla jo todella laihalta.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 10:02"]
Itse luut eivät toki aiheutakaan sitä painoa, mutta luut tekevät ruumiinrakenteen ja jos roteva painaa saman verran kuin sellainen linnunluinen ja jos linnunluinen on normaalipainoinen, näyttääkin se roteva samalla painolla jo todella laihalta.
[/quote]
Tää oli hyvä, aivan totta. Itse rotevarakenteisempana ja suht lihaksikkaana jos laihduttaisin normaali bmi:n alemmille luvuille, olisin jo aika sairaan näköinen. Kylkiluut ja vatsalihakset erottuu jo siellä lievän ylipainon liepeilläkin.
Käy jooko kirjoittamassa tää jokaiseen painokeskusteluun, kun aina huudetaan samaa "et voi olla normaali/hoikka/läski noilla luvuilla". : )
Alkuperäinen juttu on vanha, mutta kannattaa punnita jollain toisella vaa'lla. Vaatekoko sen sanoo, jos pitää olla vähintään 32 tuumaa vyötärö ja koko 40, niin silloin ei ole hoikka. Jotkut väittävät, että vaatteet tehdään nykyään pienemmeksi kuin ennen, mutta julkisuudessa olleiden juttujen ja oman kokemuksen asia on juuri päinvastoin. Olen pienikokoinen, avistuksen pyöreähkö mutta normaalipainoinen: 155/55. Mulle koko 36 on nykyään useimmiten iso ja 34 käy. Sen sijaan reilut 10 vuotta vanhat kaapissa olevan koon 34 vaatteet ei enimmäkseen mahdu. En ole jaksanut viedä niitä pois...
[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 10:29"]
Alkuperäinen juttu on vanha, mutta kannattaa punnita jollain toisella vaa'lla. Vaatekoko sen sanoo, jos pitää olla vähintään 32 tuumaa vyötärö ja koko 40, niin silloin ei ole hoikka. Jotkut väittävät, että vaatteet tehdään nykyään pienemmeksi kuin ennen, mutta julkisuudessa olleiden juttujen ja oman kokemuksen asia on juuri päinvastoin. Olen pienikokoinen, avistuksen pyöreähkö mutta normaalipainoinen: 155/55. Mulle koko 36 on nykyään useimmiten iso ja 34 käy. Sen sijaan reilut 10 vuotta vanhat kaapissa olevan koon 34 vaatteet ei enimmäkseen mahdu. En ole jaksanut viedä niitä pois...
[/quote]
hmm... Niin että vaatekoko pitää olla kaikilla sama vaikka pituusero olisi 30cm?
[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 10:35"]
[/quote]
hmm... Niin että vaatekoko pitää olla kaikilla sama vaikka pituusero olisi 30cm?
[/quote]
Huoh. Kirjoitin vaan, että vaatteet tehdään isommiksi. 32 tuuman vyötärö on kyllä iso jo pitkälläkin naisella. Minun pitäisi painoindeksini mukaan oikeastaan olla jotain kokoa 38.
[/quote]
On muuten hankala löytää vaatetta jos on persevä(kiitos punttis, tykkään ahteristani nykyään mutta en vaatekaupoista vieläkään). Kalsarit vielä ok kun ne joustaa mutta farkut. Oh my..
No enivei, tossa on pinossa sopivia farkkuja, yhdet on kokoa S, toiset 40, kolmannet M ja kalsareissa M tuntuu pieneltä mutta näitä nyt olen käyttänyt kun todennäköisesti L on sopiva kooltaan mutta haaraosa varmaan lepattaisi.
Eli eipä voi yhdeen koon perusteella sanoa ihan jämptisti.
18-39v. naisten normaali kehon rasvaprosentti on 21-32,9.
Alle 21 on alhainen.
Olen 164cm ja 57kg. Rasvaprosenttini on 27 ja vatsalihakseni näkyvät.