Kiinnitättekö huomiota muiden perheiden lasten vaatteisiin?
Vaikuttaako mielikuvaan perheestä/lapsesta jos lapsella on päällään Cupcakea, Ticket to Heavenia jne vrt jos on puettu ihan vaan Lotta&Lassi/Ciraf tms edulliseen tavikseen?
Vai katsotteko/kiinnitättekö huomiota koko asiaan?
Etenkin nyt vastatkaa mammat jotka todella panostaa omien lasten vaatteisiin, vertailee ja miettii vaatteita, pitää ehkä blogiakin lastenvaatteista.
Kommentit (56)
kun ehdit heidät vaatettaa ja pukea kauniisti sävysävyyn:) Ei siis jää aikaa enää katsellä miten muut lapsensa pukevat, mutta toki jos jollain on oikein kivan näköiset kamppeet päällä, niin se "osuu" silmään..ja vastaavasti jos kamppeet ovat todella karseat/ylipienet/ylisuuret/todella likaiset tms.
En siis ehdi kiinnittää huomoita toisten lasten vaatteisiin, mutta omani puen kyllä omasta mielestä "kivasti":)
t. suurperheen äiti, joka arvostaa laatua...ei vain tiettyä merkkiä paidan hihassa/helmassa/niskassa tms
Ja toisaalta oikein nätit ja erikoiset vaatteet huomaa myös, mutta merkeistä en itse välitä. Ja suurimmalla osalla lapsista on ihan tavalliset vaatteet, jotka eivät erityisesti pistä silmään. Lapsi on tärkein, hänen luonteensa ja persoonallisuutensa ylipäätään.
t. eräs joka kohtaa työssään lapsia päivittäin
onko lasten vaatteet siistit, puhtaat, sopivat ja säähän soveltuvat. Siis huomaan, jos on pienet/pinttyneet likaiset/seitsemällä kierrätetyt vaatteet.
Ja kyllä mä joskus merkkeihinkin kiinnitän huomioita, mutta enemmän kiinnitä huomiota, jos jollain on joku erityisen kiva vaate, vaikka olisi halpiskin.
hyvässä tai pahassa huomiota. Itse ostan esim talvipuvuiksi ja vk-ulkovaatteiksi laatua kuten Cupcake, Ver de Terre, joskus ReimaTec. Sisävaatteet ovat yleensä selvästi halvempaa, suurimmaksi osaksi joko itse tai mummun onpelemaa. Trikoovaatteissa on melkein sama, mitä merkkiä ovat, menevät vain yhdellä lapsella. Itsella helpottaa nuo kalliit ulkovaatteet, että yhtäkään en ole ostanut alle 30% alen ja toisekseen , meillä on sopivin välein 2 piiperoa niitä käyttämässä.
Lähinnä ulkovaatteisiin.. Niistä huomaa hyvin perheen pinnallisuuden tason. Pidän sitä siis jossain määrin negatiivisena asiana. Jotkut pinnallisuuden ylilyönnit varsinkin kiinnittää huomiota, tyyliin farkut alle 3kk ikäisellä vauvalla..
silti en koskaan ole pukenut poikaani varsinaisiin "merkki"vaatteisiin. Yksinhuoltaja olen kaiken kukkuraksi, en sitten tiedä vetävätkö ihmiset vääriä johtopäätöksiä lapsen pukeutumisesta. Tuloni viime vuonna olivat n. 8000 euroa brutto/kk.
Merkkeinä useimmiten Esprit, sattuu istumaan hoikan ja pitkän lapsen päälle hyvin. Ulkovaatteet ovat usein joitakin urheiluvaatekaupoista ostettuja, aikaisemmin oli hyvinkin Lassi & Lotta tai Ciraf tai mikä nyt sattui silmää miellyttämään. Taisi joskus olla Remukin.
Vaatteet ovat kuitenkin aina puhtaat, silitetyt. sopivat, sävy sävyyn sekä kelin mukaiset.
Sitten kun poika älyää itse alkaa pytään merkkivaatteita niin ostan niitä hänelle.
Yksi mihin itse kiinnitän huomiota varsinkin poikalapsilla on hiukset. Likaiset, kampaamattomat tai aikoja sitten mallinsa menettäneet hiukset kertovat minulle paljon enemmän kuin vaatteet...
poikamme eskarissa on parin perheen eskaritytöt puettu kuin 15-v teinipissikset.. Kireääkin kireemmät pillifarkut ja tiukat trikoopaidat mallia napa tai nirunarutopit tms. Nämä pistävät silmään, että ihankohan todella on lapset halunneet tollaset vaatteet päällensä.. Ovat varmaan tosi epämukavatkin päivän LEIKEISSÄ.. :/
Jos on oikein kivannäköinen vaate, kehun sitä lapselle ja/tai äidille. Nyt kovilla pakkasilla huomio on lähinnä kiintynyt joihinkin lapsiin, joilla on mielestäni liian vähän päällä.
mutta en sinällään arvioi kuin paria juttua: Kenkiä ja juhla-asuja. Mua sitten niin ärsyttää kun lapsilla on melkein järjestään aina liian pieniä tai muuten epäsopivia kenkiä. Ja ärsyttää myös jos lapset laitetaan esim. teatteriin pelkissä sukkahousuissa ja paidassa. Ei voi olla niin vaikeaa laittaa joitain housuja tai hametta mukaan...
Ja pakko myöntää et joskus kyllä ihmetyttää kun lapsi tulee viidettä päivää samoissa vaatteissa hoitoon että eikö vanhemmat tajua että lastenkin vaatteita kuuluu pestä ja vaihtaa.
Ja se kans ihmetyttää miten voi olla niin vaikeaa vanhemmille korjata haalareiden rikkoutuneita jalkalenkkejä. Näillä lumimäärillä lapsilla on todella inhottavaa ulkoilla jos lahje ei pysy kengän päällä. Ja kun monilla on liian pienet haalarit niin märkiä vaatteita sit kuivatellaan koko iltapäivä.
Rikkinäiset housut ja haalarit myös kummastuttaa.
t.lto
hyvin tarkkaan tulee katsottua lasten vaatetuksia puistossa, kerhoissa, eskarin pihalla, kaupoissa jne... Itse olen tämmöinen lastenvaatefriikki - kyllä myönnän :) Minulle lasten vaatetusasiat ovat tärkeitä ja niihin panostan. Maksankin välillä maltaita lastenvaatteista, mutta tykkään kovasti niistä :) Niin tykkää lapsetkin ja tässä koko ajan kyllä takaraivossa soi ajatus, että tuleepa opetettua kätevästi lapsetkin tähän ja mitä se on kun kaikki ovat teini-iässä, saa olla ostamassa kalliita vaatteita vähän väliä, mutta se on sitten ;) Teen myös päätelmiä perheen sosiaalisesta asemasta lasten vaatetuksen suhteen. Se ei vaan aina mene nappiin, voi tulla ihan väärä mielikuva, joka sitten murenee jossain vaiheen kun tulee selville, mikä olikaan perheen oikea tilanne. En kuitenkaan mitenkään dissaa ihmisiä jotka eivät halua tai joilla ei ole varaa pukea lapsiaan samanlaisiin merkkivaatteisiin kuin minä puen.
Jos vaikka käyn kaverillani kahvilla, niin en jälkeenpäin edes muista että oliko kakaralla mekko vai collegehousut. En kiinnitä huomiota. Sitten varmaan vasta kiinnittäisin huomiota vaatteisiin, jos niitä ei olisi...
Sama sisustuksessa ja aikuisten vaatteissa.. monet pitää mua outona.:)
t. toinen outo
siis nimenomaan ajattelin, että tässä ketjussa puhutaan pojista :) Itselläni kun on pelkästään poikia, joita vaatetan.
Tyttöjen vaatteisiin/ulkonäköön en itseasiassa kiinnitä edes huomiota, kun ne eivät kertakaikkiaan kiinnosta.
huomiota.. tuo kun sanot että tulee viidettä päivää samoilla vaatteilla hoitoon.. Mä pesen jatkuvasti pyykkiä ja kuivatan myös samantien rummussa. :) MEidän lapsi siis saattaa mennä samoilla vaatteilla seuraavana päivänä hoitoon. En ole etes tullut ajatelleeks et hoitaja saattaa kauhistella. Koskaa kyl ei likasia vaatteita hoitoo laiteta!
mutta en sinällään arvioi kuin paria juttua: Kenkiä ja juhla-asuja. Mua sitten niin ärsyttää kun lapsilla on melkein järjestään aina liian pieniä tai muuten epäsopivia kenkiä. Ja ärsyttää myös jos lapset laitetaan esim. teatteriin pelkissä sukkahousuissa ja paidassa. Ei voi olla niin vaikeaa laittaa joitain housuja tai hametta mukaan...
Ja pakko myöntää et joskus kyllä ihmetyttää kun lapsi tulee viidettä päivää samoissa vaatteissa hoitoon että eikö vanhemmat tajua että lastenkin vaatteita kuuluu pestä ja vaihtaa.
Ja se kans ihmetyttää miten voi olla niin vaikeaa vanhemmille korjata haalareiden rikkoutuneita jalkalenkkejä. Näillä lumimäärillä lapsilla on todella inhottavaa ulkoilla jos lahje ei pysy kengän päällä. Ja kun monilla on liian pienet haalarit niin märkiä vaatteita sit kuivatellaan koko iltapäivä.
Rikkinäiset housut ja haalarit myös kummastuttaa.
t.lto
Katson aina mitä muilla lapsilla on päällä. Tykkään kauniista vaatteista ja satsaan omien lasten vaatteisiin. Mulle on sama mitä merkkejä on, mutta tykkään kauniista vaatteista ja hyvistä yhdistelmistä. Omille lapsilleni ostan vain kivoja vaatteita, sekä kalliita että halpoja merkkejä ja välillä kirppariostoksia.
Tosin omat lapseni valitsevat mielellään itse mitä kaapista laittavat päälle ja yhdistelmät on välillä villejä.Koitan olla riehaantumatta asiasta koska on hyvä että ovat omatoimisia ja saavat tehdä omia valintoja.
tiedän kyllä yleensä vaatetta vilkaisemalla merkin ja hinnan. Seuraan lastenvaatteita ja tietyt merkit nyt vaan näyttävät tietynlaiselta. Ja tiedän eri merkkien hintatason. Ei tarvitse opetella ulkoa, eri merkeillä vaan on oma tyylinsä värimaailmansa ja sen oppii kyllä aika hyvin tuntemaan.
Käyttekö kaikkien paidoista laput kurkkaamassa, että mitä lukee? Vai opetteletteko netistä kaikkien vaatteiden ulkonäön ja niistä sittn muistelette? =) =)
Itse katon sen verran, että onko asu kokonaisuutena minkä näkoinen ja onko vaatteet puhtaat ja hyvässä kuosissa..
Toimeentulotukilapsen erottaa kun harjoittelee. Pitää katsoa monia yksityiskohtia kuten miten kengännauhat on sidottu
Toimeentukituloperhe voi olla esim. rahalliseen ahdinkoon joutunut YH, joka kuitenkin rakastaa lastaan yli kaiken, jolle oma lapsi on tavallaan koko maailma. Silloin ne lapsen kengännauhat sidotaan HYVIN :)
Tai nyt laman alla työttömäksi joutuneiden vanhempien lapsi.
Ehkä haetkin takaa nyt enemmänkin ns. sossulasta (joka lapsenhoidollisen laiminlyönnin takia on sossun tarkkailussa/hoidossa) kuin toimeentulotukiasiakkaan lasta? Vaikka ilmaisitkin asian ihan väärin.
vastaisin, että en katso muiden lasten vaatteita sen kummemmin. Ei kiinnosta muutenkaan toisten lapset yhtään.
Merkkivaatteita suositaan ja katson että aina on sävy sävyyn