Univelka kasvaa korkoa!
Mitä tehdä kun nyt 5kk tyttö ei nuku öisin. Olen lueskellut vanhoja päivärytmin muuttamiseen liittyviä ketjuja mutta meidän neitiin ei mikään tunnu tehoavan.
Tilanne siis se, että reilu kuukauden ajan on päästy pidemmille unille 6-7 aikaan aamulla. Nukkumaan menee kyllä iltapuuron ja hyvän maitotankkauksen jälkeen n.puol 12. Nukahtaa hienosti omaan sänkyyn mutta nukkuu ihan maksimissaan 3 tuntia ja useinmiten siinäkin välissä herää itkien muutaman kerran. Sitten herää syömään 2-4 välissä ja valvoo siitä aamuntunneille asti..sitten saattaa nukkua 6 tuntiakin putkeen ja syöttöväliksi voi tulla jopa 8 tuntia.
Ongelmana vaan kun neiti valvoo niin valvoo äitikin. Ei viihdy omassa sängyssä hereillä ja olen yrittänyt tassuttamalla rauhoitella sekä sylissä ja nukuttaa viereen mutta mikään ei auta. Neiti on pidettävä meidän sängyssä ja itse vieressä istuen (jos käyn pitkäkseen viereen niin syö koko ajan vaikkei nälkä oliskaan). En siis juttele enkä ota katsekontaktia, huone on tosi hämärä ja välillä kokeiltu ihan pimeetäkin.
Viikonloppuisin toki isikin valvoo, mutta minun on kuitenkin syötettävä kun neiti ei pulloon päin haistakaan, purskelee vaan tuttiosaa.. :) Päikkärit nukkuu hyvin ulkona. Välillä 3 tuntia ja yhdet lyhyet illemmalla. Hereilläkin on koitettu pitää ja kaksi päivää meni yhdessä välissä siten ettei nukkunut kuin 2x puoli tuntia/päivä..eikä vaikuttanut yöhön millään tavalla. Nyt on neiti ottanut myös sen tavan käyttöön, että kakka tulee yöllä valvoessa ja piristyy ensisestään kun käydään pesulla.
Miten saa pienen ihmisen ymmärtämään, että on yö ja pitäisi nukkua kun hän vaan hymyilee ja höpöttelee virkeänä!?! Toki voin nukkua silloin kun lapsikin mutta kaipaisin unta yölläkin. Päivällä menee kuitenkin oma aikansa ennenkö saa unenpäästä kiinni ja jossain välissä olisi hyvä itsekin syödä, jotta saa pidettyä imetyksen käynnissä. :) Alkaa vaan jokseenkin ärsyttää kun päivät menee torkkuessa ja oma muu elämä kuolee sen myötä.. Kuitenkin kaipaisi jotain sosiaalista kontaktiakin päiviinsä.. :/
Jos hyviä vinkkejä rytmin kääntämiseen löytyy niin otetaan ilolla vastaan, jotta päästäisiin tästä toivottomasta epätoivosta. ;)
Kommentit (2)
Meillä ei ole muita lapsia. Ja onneksi neiti on pääosin hereillä ollessaan tyytyväinen ja aurinkoinen. Sitä yrittää lohduttautua silläkin että huonomminkin voisi olla ja lapsi saattaisi huutaa päivät tms. :)
Tiedän etten ole ainoa joka tästä ongelmasta kärsii, ja toki auttaa sekin että tietää ettei ole yksin ja elää siinä uskossa että tämä on vain tietty vaihe. Olen vaan ennen lasta ollut hirmu täsmällinen ja suunnitellut kaiken etukäteen ja tämä on ollut aikamoista opettelua itselle kun ei mikään enää menekään niinkuin oli suunnitellut. :D
Tiistaina pitää kuitenkin repiä neiti ylös aikaisemmin sängystä kun neuvolaan mennään JO 11! Saas nähdä kuinka ottaa herätyksen vastaan. Jossain vaiheessa mietin jo sitäkin että alan herättää muutenkin aamulla aiemmin rytmin kääntymisen toivossa, mutta kun on saanut itse nukkua niin vähän niin ei vaan yksinkertaisesti jaksa toteuttaa ajatusta.. :/
Onko teillä muita lapsia?
Jos ei, niin nuku AINA kun lapsikin nukkuu. Siis yritä. Tärkeintä on pysyä toimintakykyisenä, viis sosiaalisista kontakteista tuossa elämänvaiheessa.
Pikkuhiljaa hinaat rytmiä oikeaan malliin. Minuutti kerrallaan.
Itse olen valvonut ihan liikaa, ja kuopuksen osalta oli kaikkein rankinta kun päivällä ei voinut koskaan nukkua. Nukuin reilun vuoden ajan max. 2 tunnin pätkiä. Kerran viikkoon yritettiin järjestää että saisin 4 tuntia putkeen. Sillä säilyi hengissä.