Ovatko keskosena (alle 35rv) syntyneet lapset muita tyhmempiä?
Tunnetko keskosia (ja millä viikoilla syntyneitä) jotka ovat päässeet elämässään ns.pitkälle.
Kommentit (21)
Oma lapseni on syntynyt 24-viikkoisena. Hän on nyt täysin normaalisti kehittynyt 6-vuotias, joka osaa lukea ja kirjoittaa. :-)
Minä kirjoitin ylppäreissä kuusi ällää, päässyt opiskelemaan mitä halusin ja saanut tehdä juuri sellaista työtä, jota halusin. Aikoinaan opin kirjoittamaan ja lukemaan 5-vuotiaana, laskemaan 6-vuotiaana, hyppäsin peruskoulussa toisen luokan yli, opiskelin lukiossa kahdessa vuodessa saman verran kursseja kuin muut kolmessa vuodessa, kävin ammattikorkeakoulun 4-vuotisen koulutuksen 2,5 vuodessa (ja tein siinä samalla vielä kaksi lastakin) ja töissä olen saanut leikkimielisen tittelin olla "firman kustannustehokkain työntekijä". Tämä siis on oikeasti vain leikkiä, kukaan ei syrji tai inhoa minua töissä siksi, että teen jotkut työt nopeammin ja tehokkaammin kuin muut.
Minä synnyin aikoinani rv 28, apgar-pisteillä 1/3. Oletus henkiinjäämisestäni oli se, että "ihme, jos tämä vauva herää vielä huomenna". Tänä päivänä keskosuudestani ainoa todiste on se, että olen pienikokoinen edelleen. Onneksi Suomi on täynnä pienikokoisia naisia, ja sirot jalkani ja käteni ovat useimmiten kateuden ja ihastelun kohteena, ei kauhistelun :)
Tiedän perheen jossa kolme lasta. Nuorimmainen on keskosena syntynyt (en muista viikkoja mutta painoi syntyessän n.1,5kg) ja lapsista ainoa oikeasti järkevä! Toki asiaan vaikuttaa varmaan sekin että nuorimman kohdalla vanhemmille oli varmaan kertynyt jo jonkin verran älliä päähän.
Mutta siis. En tunne yhtään keskosta joka olisi muita ikäisiään tyhmempi! Miksi muuten kysyt?
No tietenkin vain av-palstalla :)!!! Ihanaa, kiitos taas nauruista. Tosiasiassa mitä pienemmät raskausviikot, sitä suuremmat mahdollisuudet esim. oppimishäiriöihin jne. Aika lineaarinen suhde kysymyksessä. Jos et usko, niin googleta. Jokaisesta tutkimuksesta sama asia selviää.
joka ei oikein pärjää koulussa ja hän epäili syyksi keskosuutta.... En halunnut uskoa tätä syyksi...
On mielestäni ikätasossaan kehitykseltään. Joitakin asioita täytyy sanoa useampaan kertaan, kun hän ei vaan "ymmärrä". :)
Vertailukohta on tietysti "huono", koska nyt 5v. isosisarus on aina ollut ikätasoisiaan selvästi edellä, joten en oikeastaan tiedäkään, mitä normaali 3-vuotias tekee ja millä tavalla.
Mutta siis, kysynkin: mitä väliä sillä olisi, jos keskosena syntynyt olisikin "tyhmä"?
Minusta tuntuu, että olen kasvanut hurjasti tämän toisen lapsen syntymän jälkeen, joka on ollut vetäytyvämpi ja hitaammin kehittyvä (vaikkakin siis mielestäni normaali kehitys!). Kaikki eivät vaan tunnu sitä tuttavapiirissäkään ymmärtävän ja tämä lapsi on saanut aina vähemmän huomiota.
Toisaalta, kun hän antaa jotain samaa harvemmin, mitä muut lapset tekevät normaalisti joka päivä (vaikkapa halaus mummolle), niin mummo osaa arvostaa sitä ihan eri tavalla.
Vähän sekavaa tekstiä, ymmärrän... ;)
todella fiksu. Häntä siis on tutkittu ja seurattu ennenaikaisen syntymän vuoksi paljon, viimeisimmät laajat tutkimukset olivat 5-vuotiaana (poika on nyt eskari). Poika ei vielä osaa lukea ja on viitteitä pienistä muistiin liittyvistä ongelmista, jotka voivat liittyä keskosuuteen. Toivon tietysti, että onnistuneilla tukitoimilla poika oppii lukemaan viimeistään alaluokilla, ja ettei hän kärsi tästä vaivastaan mitenkään.
Ihana, tarkka ja keskittymiskykyinen lapsi :)
varmaan pääasiassa ne jotka tietää tosi fiksuja keskosia;)...
Mun veljelle syntyi pikkukeskonen, mut vielä ei tiedä fiksuudesta, kun on vasta reilun vuoden. Töissä hoidan mm. yhtä keskosta, joka jäi vammaiseksi, ei osaa lukea, eikä kirjoittaa.
Yhden keskosena syntyneen tytön tunnen, syntyi rv 32. Hän on hiukan hitaan oloinen, koulussa keskiverto.
Toinen on pikkusisareni, joka syntyi noin kahden kilon painoisena. Hän on tosi pätevä ja menestynyt, mitä nyt voi sanoa 22-vuotiaasta. Opiskelee terveydenhoitajaksi, on jo sairaanhoitaja. Asuu omillaan, on kihloissa.
Veljeni syntyi alle kilon painoisena muistaakseni viikolla 30.. tai jotenkin niillä main. Hän on tavattoman viisas, empaattinen ja hieno mies. Kuitenkin joku elämänhallinta ja itsekunnioitus häneltä puuttuu, eikä hän oikein saa elämäänsä kasaan. On nyt eronnut, lapseton, ja asuu vanhempieni kanssa. Hän miettii niin paljon muita ja tahtoo toisille hyvää, että unohtaa itsensä. Häntä saa patistaa suihkuun ja siivoamaan.
En tiedä miten paljon tähän vaikuttaa keskosuus ja miten paljon muut asiat. Vaikka veljeni on viisas mies (opiskeli historiaa yliopistolla, tehnyt paljon tutkimuksia, kirjoittanut romaania) hän kärsi koulussa ollessaan lukihäiriöstä ja sai koulussa aika rankan kasvatuksen. Vähän niinkuin hölmön maineen. Lisäksi hänellä oli pienenä lapsena paljon ongelmia silmiensä ja korviensa kanssa, joiden takia joutui leikkauksiin. Ehkä sekin on vähentänyt hänen itsearvostustaan, koska on joutunut kokemaan särkyjä pienestä asti.
Just. Siis keskoset ovat normaalia väestöä älykkäämpiä??? No tietenkin vain av-palstalla :)!!!
Kysymyshän kuului:
Tunnetko keskosia (ja millä viikoilla syntyneitä) jotka ovat päässeet elämässään ns.pitkälle.
Ja kyllä tunnen. Pari tuttua hyvissä hommissa olevaa tohtorismiestä on syntynyt keskosena ja kyllä tuo oma 35 viikolla syntynytkin vaikuttaa varsin fiksulta, vaikka ei vielä elämässään kovin pitkälle ole päässytkään.
Harva kai tällaisiin vastaa, että en tunne. Sitä paitsi harva sitä mainostaa että on itse syntynyt keskosena.
ja on ollut tosi hyvä koulussa aina. Kaikista aineista ja näyttötöistä saanu kiitettäviä. Mun mummo sanoi että ennen vanhaan uskottiin että ennen aikojaan syntyneet lapset ovat fiksumpia kuin "oikeaan" aikaan syntyneet. Mutta en tiedä onko siitä mitään varsinaisia todisteita että keskoset olisivat fiksumpia.
jossa todettiin keskosina syntyneiden pärjäävän paremmin opiskelu- ja työkuvioissa. Tästä oli muuten jossakin uutilähetyksessäkin. Keskosina syntyneet tutkimuksen mukaan olivat pitkäjännitteisempiä ja sinnikkäämpiä. No, omien kokemusteni valossa pitää paikkansa. Itselläni on rv 29 syntynyt lapsi, joka open sanojen mukaan on luokkansa paras. No, minulle hän on ihan ihana pikkuriiviö, on loistavaa tietysti, että lapsi pärjää, syntymäpainoista sun muista viis.
Meillä on rv 31 syntynyt poika joka on nyt 5-vuotias
Hänellä oli aivoissa kystiä hienomotoriikka puolella, mutta ainakin vielä on ikäryhmässään ihan muiden tasolla.
osaa joitakin asioita paremmin kuin joku toinen mutta jossakin asioissa joku on parempi ihan niinkuin kaikilla muillakin lapsilla, ei ole osunut meille "nero eikä ihan tyhmäkään" keskonen.
Puheessa puuttuu pari kirjainta, mutta niin niitä puuttuu muiltakin samanikäisiltä
No tietenkin vain av-palstalla :)!!! Ihanaa, kiitos taas nauruista. Tosiasiassa mitä pienemmät raskausviikot, sitä suuremmat mahdollisuudet esim. oppimishäiriöihin jne. Aika lineaarinen suhde kysymyksessä. Jos et usko, niin googleta. Jokaisesta tutkimuksesta sama asia selviää.
elämä ei muuten ole niin kovin mustavalkoista kuin annat ymmärtää. Googlettamalla ei löydä koko totuutta, joten kerron sinulle, että tunnen useamman 26-34 rv:lla syntyneen vauvan. Ikäjakauma 2v-12 v. Yhdelläkään näistä ei ole kehityksensä kanssa mitään ongelmia ja koululaiset ovat koulussa täysin muiden mukana ja pari heistä ehdottomasti luokkansa parhaita.Av-palsta ja netti ei ole koko totuus.
rv 33+3 ja on vasta 8v mutta jo päiväkodissa luokiteltu fiksuksi ja oppivaiseksi. Ei keskittymishäiriöitä eikä motorisia ongelmia. Täysin kaksikielinen, hyvin sosiaalinen ja aktiivinen. Joskus tuon tyttären havainnot ja logiikka hämmästyttää meitä vanhempiakin, näkee asiat yllättävän tarkasti. Liikunnallinen ja hyvä piirtämään. Lisäksi uskon että lapsesta asti mukana oleminen matkoilla ja vilkkaassa sosiaalisessa elämässä myös opettaa lapselle paljoa: avarakatseisuutta, empaattisuutta ja kansainvälisyyttä joka auttaa eteenpäin elämässä. Tämä tyttö pärjää varmasti!
Tietysti keskosuus altistaa monenlaisille kehityksen häiriöille, myös älykkyyden alenemalle. Toisaalta hoitomenetelmät ovat kehittyneet viimeisten kymmenen vuoden aikana todella paljon. Nykyäänhän pystytään pelastamaan jopa 23-viikkoisia tai hieman pienempiäkin keskosia, mutta tässä asiassa rajat alkavat tulla vastaan. Nyt pyritäänkin kiinnittämään erityisen paljon huomiota siihen, että selviytyville keskosille tulisi mahdollisimman vähän vakavia vammoja. Lisäksi keskosena syntyneiden kehitystä seurataan tavallista tarkemmin, joten tarvittaessa he saavat ajoissa fysioterapiaa, puheterapiaa ja muita tukikeinoja.
T. se 24-viikkoisen äiti
Eli mitä vähemmän raskausviikkoja ja mitä pienempi syntymäpaino. Keskosuus ei vaikuta geenien säätelemään älykkyyteen, mutta aiheuttaa erilaisia vaikeuksia esim. aisteissa, hahmottamisessa, muistissa, aivojen välittäjäaineissa, motoriikassa ym. mutta kaikki vaivat ovat perustaltaan fyysisiä, eivätkä sinänsä tee keskosesta tyhmää. Itse olen pikkukeskonen ja poikkeuksellisen älykäs, mikä auttaa kompensoimaan muita keskosuudesta johtuvia ongelmia.
Kannattaa kysyä Albert Einsteinilta,ai
niin mutta ei taida olla enää elävien kirjoissa.Hän myös oli keskonen.
Että se siitä ("tyhmyydestä"😊)
Syntyi raskausviikolla 32.
Saa koulussa kymppejä matematiikasta, äidinkielestä, liikunnasta ja englannista. Ei vaikuta tyhmältä vaan päinvastoin tosi fiksulta ja hienolta kaverilta.