Hei! Te joilla kanoja,
mitä niiden hoito vaatii? Ja muutenkin minkälaista niiden kanssa on? Olen suunnitellut ottavani kanoja mutta haluaisin ensin muiden kokemuksia asiasta.
Kommentit (10)
Ne on siitä helppoja, että pysyvät pihapiirissä ja menevät itse iltaisin navettaan sisälle.
niin ja mukava saada kesäisin omat munat ;)
Tiloja ja ym muita olisi helppo järjestää.. Voiko ottaa vain muutaman vai ovatko miten ison lauman eläimiä?
mut ok määrä riippuuu myös siitä, millainen tila niille on antaa. Kooltaan ja malliltaan: jos on enemmän kanoja, olisi hyvä olla myös sellaisia soppia, joihin ne voivat mennä omiin ryhmiinsä.
Sopiiko ne parvekkeelle?
siellä on sopivan lämmintä, vettä tarjolla ja alakerran asukaskin on tyytyväinen kun sen parvekekukat tulee lannoitettua...
mihin kanoille saisi lämpimän paikan ja iso piha liikkua... ja vielä tyhmä kysymys: voiko vain soittaa kanaloihin tms ja kysyä onko heillä myytävänä kanoja?
Vanhaan navettaan tehtiin niille tilat. Talvella (varsinkin näillä pakkasilla) vaatii lisälämpöä ja silti on kylmä, mutta pärjäävät kyllä. Kesällä ei ole mitään ongelmia. Meillä ovat aika lailla vapaana pihalla, vaikka periaatteessa normit täyttävä ulkotarhakin on. Meillä oli alkuun 4 kanaa ja kukko, mutta tällä hetkellä enää 2 kanaa. Munien tuotannon kannalta kaksi kanaa on järkevä määrä, neljä oli liikaa. Eikä ne mitään toistensa nokkimista harrasta, kun on tarpeeksi tilaa ja tekemistä.
Munat on erittäin hyviä, varsinkin kesäaikaan. Leipomuksiin tulee sekä makua että väriä ihan toisella tavalla kuin ostomunista.
Meillä syövät rehua & kauraa & meidän perheen ruuantähteet.
lämpimän tilan, jossa päivittäin ruokaa ja koko ajan juomaa sekä orsi ja pesintäpaikat. Ja tietty paikkaa pitää putsata päivittäin, viikoittain ja kuukausittain paskat pois.
Mutta jos tuottaa MITÄÄN myyntiin, säännökset on salmonellan takia todella tiukat, pidettävä käytännössä labrapuhdasta, itse kuljettava avaruuspuvussa - ja kaikkea todella myös valvotaan.