Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva kuollut yliannostukseen, apteekissa kirjoitettiin lääketarraan väärä annostus

Vierailija
29.01.2010 |

Englannissa on kuollut pieni vauva lääkkeen yliannostukseen, koska apteekissa oli kirjoitettu lääkepurkkiin väärä, kymmenkertainen annostus. Voi pientä reppanaa!

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on tapana lukea vielä pakkausseloste ja tavallinen annostus. Kyllä siitä voi jo jotain päätellä jos se on ihan reilusti yli sen.

Juuri näin teen itsekin. Aina. oli kyse ihan omasta tai jonkun muun perheenjäsenen lääkkeestä. Yhtäkään pilleriä ei popsita tai nesteitä oteta ennenkuin se ohjelappunen on luettu läpi. Monesti on tullut tilanne eteen että ei ole tiennyt että esim jonkun lääkkeen käytön aikana ei saa esim flunssalääkkeitä käyttää tms.

Vierailija
62/72 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa myös lapsille antaa? Purkissa varmaan luki, ettei saa antaa koko purkkia lasten käsiin, ettei tenava popsi tabletteja kourakaupalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukaisin nopeasti artikkelin läpi, mutta ymmärsin että olivat antaneet väärän vahvuista lääkettä. Eli lääkkeen annostus oli oikea, mutta vahvuus väärä. Ja kyseessä oli nesteenpoistolääke, krooniseen sairauteen.

Vierailija
64/72 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

milligrammamääräinen lääke - oikea olisi ollut 4mg, niin tuli 6mg. Onneksi kyse astmalääkkeestä mutta silti. Apteekissa vain sanoivat että "Ihmisiä hekin ovat". No niin ovat kyllä lapsetkin!

Vierailija
65/72 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

apteekissa tämä on sitten huomattu lääkettä hakiessa.

- virheen lääkekuurin pituudessa (ihmetteli että miksi on niin lyhyt, onko kenties toinen kuuri peräkkäin), ja soitti lääkärille joka totesikin että piti olla viikon kuuri (reseptissä oli 3 pv).

Kiittelin tarkkaa farmaseuttia, mistä ihmeestä olisin itse maallikkona älynnyt että pitääkin olla viikon kuuri...

Vierailija
66/72 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmat itse huomasivat, lääkäri määräsi ja apteekissa olisivat antoivat tuon määrän. Käytiin itse sitten pienempi kokoisina tabletteina.

Vierailija
67/72 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mukava ihminen muuten, mutta tätä en kestä. Olen pahoillani.

Vierailija
68/72 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänen virheitään resepteissä olivat muunmuassa tälläiset.

Vauvan allergialääkettä määräsi melkein koko pullollisen yhdellä kertaa annettavaksi. oikea annostus olisi ollut 2ml kerran päivässä.

Silmätippoja 15 tippaa kolmesti päivässä suuhun.

Minä itse sain kolminkertaisen annostuksen panacodista. Melkein henki lähti kun sain anafylaktisen shokin.

Vierailija
69/72 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Farmasistina tarkistan aina lääkärin määräämän annoksen jos kyse on lapsesta ja tarvittaessa olen lääkäriin yhteydessä.

Siis että se on osa sitä perustyötä, oli resepti sitten lapselle tai aikuiselle.

Minulle lääkäri oli kirjoittanut juuri sitä tässäkin ketjussa mainittua Cocillanaa 10 ml kerta-annoksella, ja apteekki soitti lääkärille, koska annostus poikkesi normaalista.

Vierailija
70/72 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuumetta alentavaa supon muodossa.

Lääkäri vaan totes, et: No ainakin kuume laski.

Vierailija
71/72 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Farmasistina tarkistan aina lääkärin määräämän annoksen jos kyse on lapsesta ja tarvittaessa olen lääkäriin yhteydessä.

Siis että se on osa sitä perustyötä, oli resepti sitten lapselle tai aikuiselle.

Minulle lääkäri oli kirjoittanut juuri sitä tässäkin ketjussa mainittua Cocillanaa 10 ml kerta-annoksella, ja apteekki soitti lääkärille, koska annostus poikkesi normaalista.

Jos se poikekaa Pharmacan annoksesta eikä siinä ole lääkärin SIC! merkintää tulee ottaa yhteys lääkäriin annoksen varmistamiseksi. Lääkäri voi tietoisesti siis poiketa annoksesta halutessaan ja meidän työtä helpottaakseen merkitä sen reseptiin.

Lasten reseptit tarkistan aina, koska annokset muuttuvat kilojen välein, niitä en opi ulkoa. Monet aikuisten lääkkeistä on sellaisia että annokset muistaa suunnilleen, jos epäillyttää tarkistan annoksen aina.

Lääkkeiden viitehintajärjestelmä on pienentänyt apteekkien katteita ja vähentänyt siten tiskisssä olevien farmaseuttien määrää välillisesti, mutta sen lisäksi se on lisännyt työmäärää. Huomaatte varmaan usein että joudutte odottamaan apteekeissä? Kiireen tuntu työssä on lisääntynyt viimeisen viiden vuoden aikana ja sitä kautta myös stressi ja välillä uupumus. Nämä yhdessä voivat välillä johtaa siihen että tarkkaavaisuus herpaantuu ja farmaseutti saattaa tehdä virheen. Vastuu on tietysti yksittäisen farmaseutin mutta samalla myös apteekkarin, joka loppukädessä on vastuussa kaikesta mitä apteekissa tapahtuu, oli hän paikalla tai ei. Vaan riski virheisiin on kuitenkin niin pieni että emme useinkaan saa lisää työvoimaa, vaan tulos revitään selkänahasta. Esim. meillä tapahtuu virhe noin kerran kuussa missä on poimittu laatikosta väärän vahvuinen tai väärä lääke tai ohje on kirjoitettu väärin tms.

Suomalaiseen apteekkijärjestelmään voitte siis luottaa! Kaikesta huolimatta.

Vierailija
72/72 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin etukäteen luvannut osallistua tutkimukseen, jossa olisi annettu eri tavalla esilääkitys kuin yleensä. No, menin leikkaukseen ja sain jotain rauhoittavaa ja kipulääkettä (kai, en muista enää).

Sitten porhalsi paikalle tutkimuksen tekijä joka alkoi tenttaamaan hoitajaa, että mitä minulle oli annettu. Tämä siinä sitten posket punaisena selitti jotain, tutkimuksen tekijä oli todella vihainen kun ei ollut kuulemma paljon testattavia lupautunut.

Olin siis saanut sen normaalin lääkityksen mutta vähän kyllä alkoi epäilyttämään, että näinkö epävarmaa tämä touhu on, hoitaja ei siis ollut lukenut papereitani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän