Vauva kuollut yliannostukseen, apteekissa kirjoitettiin lääketarraan väärä annostus
Englannissa on kuollut pieni vauva lääkkeen yliannostukseen, koska apteekissa oli kirjoitettu lääkepurkkiin väärä, kymmenkertainen annostus. Voi pientä reppanaa!
Kommentit (72)
Suomessakin on vanhus kuollut sairaalassa tuommoisella tavalla muutama vuosi sitten.
NOita varmaan tapahtuu paljon enenmmän kuin uutisoidaan.
Mulla on tapana tarkastaa lääkeannostus aina Pharmacasta, huomaisin varmaan maallikkonakin, jos annostus olisi tosi pahasti pielessä. Olen huomannnut, että resepteissäkin on valitettavasti virheitä.
Olisipa ihmisillä yleensäkin joku helppo mahdollisuus tarkastaa saamiensa lääkkeiden annostus. Virheitä sattuu, mutta useammalla tarkistuksella suurin osa tulisi edes huomattua.
eipä kyllä vanhemmillakaan paljon välähdä. :(
ns. tavalliset vanhemmat voisivat tajuta annostuksen virheellisyyden, jos kyseessä ei ole joku tavallinen lääke, jonka annostuksen maallikkokin osaisi arvioida?
t. 4
Muutenhan pitäisi purkin mukana tulla neuvo tavanomaisesta annoksesta.
ns. tavalliset vanhemmat voisivat tajuta annostuksen virheellisyyden, jos kyseessä ei ole joku tavallinen lääke, jonka annostuksen maallikkokin osaisi arvioida?
Tajuaahan sen, että kymmenkertaisella annostuksella ei lääkettä riittäisi kuurin loppuun asti.
..sairaalassa väärästä tubista vauvalle ainetta..
eivät ne ammattilaisetkaan virheettömiä ole, eli kaikki pitää kyseenalaistaa tänä päivänä..
ja kunnon korvausvastuu tommosille.
noin vaativassa hommassa on joku hutilus.
mulla on tapana lukea vielä pakkausseloste ja tavallinen annostus. Kyllä siitä voi jo jotain päätellä jos se on ihan reilusti yli sen.
muuten ajatellut sitä kuinka ammattitaitoisia on esim. sairaanhoitajat suomessa näissä lääkeasioissa? Ainakin itse huomasin kun olin tk:ssa harjottelussa että hoitajat kauhistelivat tulevia lääketenttejä.
muuten ajatellut sitä kuinka ammattitaitoisia on esim. sairaanhoitajat suomessa näissä lääkeasioissa? Ainakin itse huomasin kun olin tk:ssa harjottelussa että hoitajat kauhistelivat tulevia lääketenttejä.
hoitajille ovat Suomessa niin vaativia, että niitä on syytäkin kauhistella? Eli vaativan tentitn joutuvat läpäisemään, hyvähän se vain on. Vai mikä sun pointti oli???
ja joka muuta väittää niin valehtelee tai sitten ei ole päässyt sille osaamisen tasolle, että näkisi virheensä.
Joidenkin työssä virheillä vaain on kovempi hinta.
Ja tuo on hyvä huomio, että kymmenkertaisella annostuksella kymmenen päivän kuuri ei kestä kuin kaksi päivää. Ja vaikka lapsista ei vielä olisi edes kokemusta, niin kyllä valtaosaa äideistä alkaisi epäilyttää, kun vauvalle pitäisi syöttää lääkettä muutama ruiskullinen kerralla.
riippuu ihan pakkauskoosta miten paljon menee. Joskus on jäänyt reippaasti yli puolet esim. jostain nestemäisestä yskänlääkkeestä tai jostain tipoista.
Tajuaahan sen, että kymmenkertaisella annostuksella ei lääkettä riittäisi kuurin loppuun asti.
[/quote]
hoitajille ovat Suomessa niin vaativia, että niitä on syytäkin kauhistella? Eli vaativan tentitn joutuvat läpäisemään, hyvähän se vain on. Vai mikä sun pointti oli???
[/quote]
Jos hoitaja pelkää ettei pääse tentistä läpi niin miten helvetissä siihen voi luottaa että osaa antaa ja jakaa lääkkeet oikein?!
vaativan tentin??? Edelleenkin pointtisi hakusessa. Minkä alan ihminen itse olet? K-kaupan kassa, joka ei ole kertaakaan antanut rahasta väärin takaisin, tai klikannut debitiä vahingossa creditille?
Jos hoitaja pelkää ettei pääse tentistä läpi niin miten helvetissä siihen voi luottaa että osaa antaa ja jakaa lääkkeet oikein?!
vaativan tentin??? Edelleenkin pointtisi hakusessa. Minkä alan ihminen itse olet? K-kaupan kassa, joka ei ole kertaakaan antanut rahasta väärin takaisin, tai klikannut debitiä vahingossa creditille?
Olen k-kaupan kassa ja tk:ssa harjoittelussa. Sure jeah..Sinä et nyt vaan tajua tätä? Jos hoitajat osaisivat työnsä (lääkelaskut esim.) ei tarvisi pelätä tenttejä ja päntätä niihin. Ne pitää osata aina eikä vaan silloin kun on koe tulossa.
eipä kyllä vanhemmillakaan paljon välähdä. :(