Vauva kuollut yliannostukseen, apteekissa kirjoitettiin lääketarraan väärä annostus
Englannissa on kuollut pieni vauva lääkkeen yliannostukseen, koska apteekissa oli kirjoitettu lääkepurkkiin väärä, kymmenkertainen annostus. Voi pientä reppanaa!
Kommentit (72)
Itse olisin kenties hengetön, ellen olisi itse tajunnut olla ottamatta väärää lääkettä.
koiralle oli myös määrätty 10*annostus, ja koira meinasi kuolla siihen. En tiedä oliko lääkärin vai apteekin moka...
ei Cocillian. Koittakaapa olla vähän tarkempia siinä muita arvostellessanne.
koiralle oli myös määrätty 10*annostus, ja koira meinasi kuolla siihen. En tiedä oliko lääkärin vai apteekin moka...
Mutta onni onnettomuudessa oli se, että lapselle olisi pitänyt antaa 150 kpl pillereitä, että vaaditavaan annostukseen olisi päästy. Joten virhe huomattiin heti.
Jos on, niin tutkintotodistukseen tulee siitä merkintä=eikä sijoitu työelämässä esim sairaalaoihin tai tervareihin, ei ainakaan niin että saisi annostella/jakaa lääkkeitä.
-Lähihoitaja joka parin muun työkaverinsa kanssa vastuussa mm lääkkeiden annosta osastolla-
jos ei mene läpi, ei valmistu, mutta ei niistä hylsyistä kuule mitään merkintään todistukseen tule. Ehkä lähäreillä on noin? Meillä lh:t ei erikoissairaanhoidossa muutenkaan saa jakaa/antaa tarvittavia lääkkeitä, insuliinin saa pistää sh:n luvalla
t sh
vaarattomamapi mut ostin kalsium/d-vitamiinitabletteja lapsille, maksoi jotain lähemmäs 30e ja kysyin nimenomaan Farmaseutilta et saako 2 vuotiaskin syödä niin katsoi kuin typerää ja sanoi että tietysti.
Kotona ennen antamista luin vielä selosteen jossa luki ettei saa antaa lapsille.
Ei niin paha juttu mut rahallisesti kurjaa.
Välillä on käyny taas niin ettei ole saatukaan apteekista lääkettä kun ei ole saatu lääkäriä kiinni annoksen suuruuden varmistamiseksi. Kerrankin oli korvatulehdus johon perjantaina mentiin hakemaan lääkettä mut lääkäriä ei enää saatu kiinni... oli "mukava" viikonloppu.
Ei ne lääkelaskut nyt niin kovin vaikeita ole, ihan perusmatematiikalla pärjää. Musta on ihan oikein, että jos et selviä lääkelaskuista, et voi valmistua. Lähihoitajista en tiedä, mutta mitä ihmettä tekisikään sairaahoitajalla, joka ei kykene ihan yksinkertaisiin laskutoimituksiin? (Nojoo, ehkä psykiatrian puolella voisi toimia)
Mitä tulee alkuperäiseen aiheeseen, niin ikävä kyllä se on niin, että niin kauan kuin ihmiset tekevät työtä, niin kauan sattuu virheitä. Lääkkeiden mukana pitäisi tulla pakkausseloste, ehkä annostus ja sivuvaikutukset kannattaisi katsoa siitä ennen lääkkeen antamista lapselle.
että jokainen farmaseutti tarkistaa aina lasten annostuksen Pharmacasta. Mutta niin kuin joku kirjoittikin, me farmaseutitkin olemme välillä sokeita omille kirjoitusvirheillemme. Itse pyrin olemaan aina tarkka, mutta lasten kohdalla tarkistan kaiken vielä erityisen tarkkaan.
Pakko kyllä kommentoida etten ole itse apteekkiurallani koskaan kohdannut mitään kohtalokkaita tai vaarallisia virheitä (virhetoimitukset useimmiten dokumentoidaan ja niitä käydään läpi). Toivottavasti niitä sattuu vähän.
t.farmaseutti
ja vois vanhukset käyttää järkee..kyllä mä ainaki lääkkeistä tajuan sen verran ett hämäis jos kymmenkertainen annostus...
- ei saa tutkintotodistusta. Ei tutkintotodistusta, ei oikeutta toimia sh:na
Mitään puoli hoitsuja ei valmistu tyyliin; ai jaa, sää saat ollakin sitten vaan perushoidossa kun on toi merkintä......
(tottakai, ei ikinä itselle...) on tullut merkintä todistukseen; EI LÄPÄISSYT LÄÄKETENTTEJÄ....
Ei varmaankaan itse aikonut suunnitella insuliinin aloittamista potilaalle??
Sen luvan antaa lääkäri.
Ne luvat antaa aina lääkäri lähihoitajalle.
kolmiolääkettä moninkertainen määrä. Tuli välitön raktio...
Tytölle määrättiin tappava annostus kuumekouristuksiin, onneksi farmaseutti huomasi että oli annos ihan pielessä.
Pakko vastata kun luin noita juttuja, ettei vanhemmilla välähdä. Jos teidän lapsellenne määrätään lääke, jossa lukee annostus 2ml kolme kertaa vuorokaudessa, niin onko annos mielestänne niin suuri, että hälytykellojen pitäisi soida??
Meidän 2kk vauvalla on juuri tuo furesis, vahvuudeltaan 10ml/mg, annostus on 0,2ml kolmesti vuorokudessa. Ennemminkin ihmettelin pientä määrää ja sitä että voiko sen sekoittaa johonkin jotta tulisi isompi määrä joka olisi hellpompi antaa. Jos siis annostus oli virheellisesti merkitty kymmenkertaiseksi niin tosiaan se olisi ollut se 2ml.
tiedoksi että lääkkeen mukana tulee aina pakkausseloste josta tavanomaisen annostuksen voi aina tarkisstaa