Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos oppilas tuhoaa, rikkoo koulussa toisen oppilaan omaisuutta

Vierailija
29.01.2010 |

niin eikö silloin oppilas tai oppilaan vanhemmat ole korvausvelvollisia?

Toinen oppilas on rikkonut meidän lapsen vaatteen. Pitäisikö minun vain nyt niellä tämä ja ostaa uusi? Mielestäni ei.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on korvattava omaisuus, olipa se vahinko tai tahallinen teko.

Selkeää törkeää huolimattomuuttahan (=tuottamus) tuo edustaa, eli laittaa luistimensa toisen takin päälle. Olkoonpa takki sitten maassa tai ei. Luultavasti tuo erityislapsi on tahallaankin rikkonut takkia. Kävellyt päällä luistimilla kenties. Eihän takki noin helposti luistimista rikki mene.

Vierailija
22/45 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen oppilas on rikkonut meidän lapsen vaatteen. Pitäisikö minun vain nyt niellä tämä ja ostaa uusi? Mielestäni ei.

"Sori, mä ajoin päin sun autoa VAHINGOSSA, eihän mun tartte korvata, eihän?"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ja jotta missään mitään korvausvelvollisuutta langetettaisiin pitäisi asia viedä riita-asiana käräjäoikeuteen,mahdollisesti siitä -jos valitusluvan saa- vielä korkeampiin oikeus asteisiin. Kustannukset(oikeuden käynti) voitaisiin siellä määrätä maksettavaksi jommallekummalle tai yhteisesti molemmille..ehkä pari takkikokoa lapsesikin ehtisi kasvaa jo käsittelyä odotellessa(on nääs vähän ruuhkaa) ELI jos ette asiasta mitään ratkaisua keskenänne saa, koulun avustuksella tai ilman, etkä tee rikosilmoitusta vahingonteosta poliisille(eivät ehkä ottaisi todesta, koska teko tod.näk. ei ollut tahallinen)..asia taitaa jäädä siihen!Sitten jää vielä tämä moraalinen tuomio-istuin AV-PALSTA..:) The Judge

Vierailija
24/45 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mäkin korvasin kun mun nuorin pamautti autonoven päin viereistä autoa. Olisin tietty voinut vedota siihen että se oli vahinko ja lapsi kysessä, mutta ei tullut mieleenkään.

Vierailija
25/45 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika rikkoi kaverinsa kanssa naapurin varaston ikkunan. Potkivat palloa ja onnistuivat potkasemaan sen naapurin varaston ikkunan läpi. Naapuri itse näki tapahtuman ja tiesi että se oli vahinko, ei ollut vihainen mutta asia selvitettiin niin että minä ja lapseni kaverin vanhemmat korvattiin se ikkuna puoliksi.

Vierailija
26/45 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

28:lle Ei milloinkaan!Se mitä minä yritin selittää on, että ei ole olemassa mitään ERITYISASIAMIESTÄ joka yhdellä puhelinsoitolla kertoisi riita-asian osapuolille:"Nyt sinä olit tuhma, pyydä anteeksi ja korjaa vahingot!"JOS ei aikuiset ihmiset sopimukseen pääse keskenään on jätettävä asia sikseen tai vietävä oikeuteen. Se korvaako joku aiheuttamansa vahingon vapaa-ehtoisesti(pitäen sitä oikeutena ja kohtuutena) onkin kiinni pitkälti hänen MORAALISTAAN. Hienoa, että sitä täällä vielä löytyy. Tämä yksilöä korostava nykymeno kyllä asiaa murentaa. Moraalinen/oikeusrappio ja piittaamattomuus näkyy esim. liikenteessä vaikkapa ylinopeuksina ja liikennepakoina.Tämä aiheuttaa sen että kaikki asiat on ratkaistava rikos/muissa oikeuksissa.

The Judge (vain Nimim.)

Vierailija
27/45 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokaluokkaisten puheille en panisi paljoakaan painoa. Muuten luotettava lapsi käyttäytyy ryhmätilanteessa eri tavalla kuin kotona ja aika helposti syylliseksi leimataan joku joka sitä ei ole.

Aika helposti ovat aikuiset valmiita tuomitsemaan pienen lapsen. "Tahallaan rikkonut lakia..." jne. Pyöristyttävää.

Vierailija
28/45 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tottakai vahinko pitää korvata _jos_ tiedetään mitä on tapahtunut ja miten + kenen toimesta. Esim. kun lapsi pelaa jalkapalloa ja potkaisee pallon vahingossa ikkunaan niin tottakai se korvataan, koska tiedetään tarkkaan mitä tapahtui.

Ap:n tapauksessa ei ole tietoa, mitä itseasiassa on tapahtunut, kuka on jättänyt takin alas ja miten luistin on takin rikkonut. Jos kerran tapahtumakulkua ei kukaan pysty varmuudella kertomaan niin ei keneltäkään pyst mitään korvauksiakaan hakemaan.

Toisekseen nämä vahingossa touhutessa hajonneet vaatteet ovat mielestäni sellaisia, jotka jokainen hoitaa itse - ellei sitten toinen tahallaan riko kaverin vaatetta.

Vahongossa auton tai ikkunan vahingoittaminen onkin jo eri juttu.

Näin opettajana ihmettelen todella tuota opettajan kommenttia, opettaja kun ei oppilaiden taustoista saisi sanoa yhtikäs mitään.

Mielestäni et voi vaatia keneltäkään korvauksia kun et edes tarkkaan tiedä, mitä on tapahtunut.

Vierailija
29/45 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapseni uuden untuvatakin päälle. Olivat luistelemassa jäähallissa ja kaikkien mukaan, niin lapseni kuin muidenkin oppilaiden mukaan takki on pudonnut naulakosta, jonka päälle tämän toinen lapsi on laittanut luistimensa. Takissa on iso reika ja useita viiltoja. Miten takki putosi, sitä ei tiedetä. Oma lapseni ei ainakaan sitä pudottanut, koska luisteli aivan loppuun saakka. Ottaa päähän.

Mun mielestäni ei voi sanoa, kuka on syyllinen, joten sä kärsit nahoissasi. En mä lähtisi ketään syyttämään ilman todisteita eli jos kukaan ei nähnyt tapahtumaa (miten takki putosi, miten ne viillot tuli), niin itse ostaisin uuden.

Vierailija
30/45 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

etkä voi pyytää rahaa!

Lapsesi on laittanut huonosti takkinsa naulakkoon ja toinen on epähuomiossaan laittanut luitimet päälle

Vierailija
31/45 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos naulakko on täynnä, on joku muu saattanut tipauttaa takin ottaessaan vierestä omaansa tai jos on nojannut takkiin istuessaan takin kohdalla penkillä.

En siis ole ap. Mutta kyllä takit voi tippua naulakosta vaikka olisivat hyvin laitettukin.

Lapsesi on laittanut huonosti takkinsa naulakkoon ja toinen on epähuomiossaan laittanut luitimet päälle

Vierailija
32/45 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapselta vietiin rahaa repusta ja syyllinen kyllä löydettiin kun vähän opettajan kanssa kyseltiin. Luulis nyt että tollasessakin tapauksessa syyllinen löytyy jos viitsii vähän kysellä.

Vierailija
33/45 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on siis kavereidenkin mukaan laittanut takin naulaan. Ilmeisesti kun osa oppilaista on käynyt tauolla juomassa takki on jonkun ihan muun toimesta pudonnut penkille.

Tämä oppilas, joka ilmeisesti on tuon reiän ja viillot saanut aikaiseksi on ottanut luistimet jalasta niin, että on nojannut luistimensa terällä kyseiseen takkiin. Viiltoja on useita, joista vain yksi on mennyt läpi asti eli reikä...

Vierailija
34/45 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakettina 70-luvun malliin..

Vierailija
35/45 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän mielestänne on ok, että vajaan kaksi viikkoa vanha takki rikotaan täysin ajattelemattomalla teolla ja minun pitää se vain sietää?

Miettikääpä omalle kohdalle. Miltä sinusta tuntuisi, kun lapsesi tulisi kotiin riekaleisessa takissa? Varmaan hyvä fiilis?

ap

Vierailija
36/45 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on siis kavereidenkin mukaan laittanut takin naulaan. Ilmeisesti kun osa oppilaista on käynyt tauolla juomassa takki on jonkun ihan muun toimesta pudonnut penkille. Tämä oppilas, joka ilmeisesti on tuon reiän ja viillot saanut aikaiseksi on ottanut luistimet jalasta niin, että on nojannut luistimensa terällä kyseiseen takkiin. Viiltoja on useita, joista vain yksi on mennyt läpi asti eli reikä...

Tuo on vain arvailua ja mun mielestäni sä et voi syyttää tuosta ketään, kun et oikeesti tiedä, mitä on tapahtunut. Sinä siis joudut maksajaksi. Valitettavaa, mutta näin se mun mielestä menee.

Ei tuon ikäisiä voi alkaa syyttelemään tosta vaan, arvailemalla. Ja kyllä mä sanoisin, että tuon ikäiset ei välttämättä puhu totta. Ei he välttämättä tietoisesti valehtele. Vastaavat vaan niin, kuin ajattelevat, että pitäis vastata. "Laittoiko x takin kunnolla naulaan?" "Joo", sanoo kaikki. Mutta eihän tuon ikäiset sellaisia huomaa. Vastaavat vaan joo, kun ajattelevat, että sen sä haluat kuulla :)

Vierailija
37/45 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta et voi asialle mitään. Vahinko mikä vahinko. Kakkoluokkalainen ei vielä tajua tuossa tilanteessa syy-seuraussuhdetta (eli: jos laitan luistimen näin niin tuo takki menee rikki) - eli en kutsuisi edes ajattelemattomaksi teoksi vaan puhtaaksi vahingoksi.

Syyllisen etsiminen tuossa tilanteessa on aikuiselta pikkumaista ja naurettavaa.

Vierailija
38/45 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja juu, tiedän miltä tuntuu kun lapsi tulee kotiin uusi vaate rikkinäisenä (meillä 100e toppahousut ekalla kerralla viilloilla). Ei siinä kattoon hypitä ilosta, mutta vahinkoja sattuu. Eri asia jos joku kaveri olisi tahallaan viillellyt.

Kasvahan aikuiseksi.

Vierailija
39/45 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen ihmettelen sitä, että eikö teitä ketään muka yhtään harmittaisi, jos tämä olisi tapahtunut omalle kohdalle?

Vierailija
40/45 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen ihmettelen sitä, että eikö teitä ketään muka yhtään harmittaisi, jos tämä olisi tapahtunut omalle kohdalle?

Mutta kun ei siitä voi syyttää ketään.

Mä en itse ota stressiä lasten vaatteista. Ne tuhoutuu usein niin nopeasti ja yllättävillä tavoilla, ettei oo tosikaan.

Ystävällisesti: äiti, joka on tänä talvena ostanut 4-vuotiaalle pojalleen 5 haalaria. Pari ekaa kallista ja vikat halpiksia. Viimeinen halpis on nyt kestänyt jostain ihmeen syystä ja toinen halpis on varahaalarina... *koputtaa puuta*

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi