Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymyksiä kasvissyöjille! Varsinkin äideille

Vierailija
28.01.2010 |

Mitä ruokaa annatte vauvallenne kun he alkavat syödä kiinteitä? Teettekö silti hänelle liharuokaa vai annatteko esim. Soijaa tai papuja? Entä vanhemmat lapset?

Mistä itse saatte suurimman osan proteiineistanne?

Olen itse ennen ollut rajoitetulla kasvisruokavaliolla (jossa kuitenkin joskus kalaa, kananmunia ja maitotuotteita) ja olisinkin kiinnostunut taas kokeilemaan, mutta nyt ovat lapset kuvioissa ja nuo asiat mietityttivät...

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten käytätte niitä? Mitä teette niistä? Löytynee varmaan ihan tavallisesta kaupasta? Olen sekasyöjä, mutta nyt alkoi tämä kasvislinja kiinnostamaan.

Vierailija
2/22 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai kuivattuina. Mutta silloin niitä täytyy liottaa yön yli vedessä ja keittää noin tunnin ennen käyttöä. Mutta ovat tosi hyviä. Nam!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Possun sisäfileellä on hyvä aloittaa.

Tehkää hörhömammat omalle terveydellenne mitä haluatte mutta antakaa lapselle oikeaa ruokaa. Ihan totta :(

Vierailija
4/22 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyh. Tunnen monta hyvinvoivaa lasta, jotka eivät ole koskaan lihaa maistaneetkaan. Eikä ole lainkaan hörhöä, jos oman & perheen hyvinvoinnin lisäksi haluaa vaikuttaa tuotantoeläintenkin oloihin äänestämällä lompakollaan.

Vierailija
5/22 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyh. Tunnen monta hyvinvoivaa lasta, jotka eivät ole koskaan lihaa maistaneetkaan. Eikä ole lainkaan hörhöä, jos oman & perheen hyvinvoinnin lisäksi haluaa vaikuttaa tuotantoeläintenkin oloihin äänestämällä lompakollaan.

Tuotantoeläimen hyvinvointi on sinulle tärkeämpää kuin lapsesi hyvinvointi, terveys ja normaali kehitys?

Onneksi lapsesi ei kehity järkkäämälläsi dieetillä älyllisesti sille tasolle, että veisi noita geenejä eteenpäin. Ajatustesi ja asenteidesi linja kuolee jo tähän yhteen uuteen sukupolveen.

Vierailija
6/22 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten käytätte niitä? Mitä teette niistä? Löytynee varmaan ihan tavallisesta kaupasta? Olen sekasyöjä, mutta nyt alkoi tämä kasvislinja kiinnostamaan.

Mä käytän niitä usein ihan sellaisenaan esim ihan perussalaatissa (tomaatti, kurkku, sipuli, kikherne); on tosi raikas, mutta samalla täyttävä salaatti muuten.

Hummus, eli kikherne-tahna on tosi hyvää myös, leivän päällä tai just vaikka salaattien seurana; siihen tulee siis kikherneiden lisäksi tahinia eli sesamsiementahnaa, oliiviöljyä, valkosipulia maun mukaan, ne nyt muista tarkaa reseptiä, mutta guuglettamalla kyllä löytyy.

Falafelit nyt on ehkä tunnetuin kikherneruoka, mutta vaatii tietty vähän enemmän vaivannäköä- itse en kauheasti tykkää kotona uppopaistaa, kun sitten koko kämppä käryää.

Muutenkin kikherneitä voi ujuttaa helposti moniin eri ruokiin; couscousiin, tajineihin, vihannespatoihin, moussakaan, salaatteihin..

Löytyy siis ihan marketeista purkeissa, tai sitten kuivattuina pusseissa, jolloin vaatii yön yli liottamisen ja ainakin tunnin keittämisen.

Vierailija
7/22 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin punaisen lihan käytön lopetettuani imetyksen.

Meillä systeemi on ollut se, että kotona tehdään vain kasvis-/kalaruokaa, mutta esim. pk:ssa lapset syövät myös lihaa. Kala, kananmuna ja maitotuotteet käytössä myös kotona. N.kerran viikossa teen kanaruokaa, jota myös itse syön, mutta kanakaan ei minulle enää oikein maistu, joten olen jättämässä sen pois.

Kananmuna ja maitotuotteet ovat mainio proteiininlähde myös lapselle. Tofu maistuu myös hyvin pienillekin. Meidän 2- ja 4-vuotiaat syövät papuja jo oikein mielellään, eikä ruoansulatusongelmia ole ollut. Tosin kiinnitän papujen keittotapaan huomiota. Keitän yleensä ison kattilallisen kerrallaan, ja pakastan annosrasioihin.

Ruokaöljyä käytän paljon, useimmiten rypsiöljyä. Atooppisten lasten iho kiittää!

Hyviä reseptejä löytyy myös kirjoista Härkäpapua sarvista ja Vegaanin uusi keittokirja. Katso myös Ruohonjuuren nettisivut, siellä on kivoja reseptejä.

Vierailija
8/22 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvitse lihaa proteiinia tuomaan. Kyllä vaikkapa matiotuotteet ja muut korvaavat lihan loistavasti.

Meillä ei syödä lihaa, koska se ei kuulu perheemme arvoihin. Lapset saavat toki sitten aikuisina tehdä omat päätöksensä. Hyvinvoivia ja älykkäitä lapsia kaikin puolin.

Vierailija
9/22 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Possun sisäfileellä on hyvä aloittaa. Tehkää hörhömammat omalle terveydellenne mitä haluatte mutta antakaa lapselle oikeaa ruokaa. Ihan totta :(

Vierailija
10/22 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Possun sisäfileellä on hyvä aloittaa. Tehkää hörhömammat omalle terveydellenne mitä haluatte mutta antakaa lapselle oikeaa ruokaa. Ihan totta :(

Vierailija
11/22 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut vegaani useamman vuoden ja lakto-ovo-vegetaristi 18-vuotiaasta asti. Kun sain lapsen 22-vuotiaana, laittoi vihainen neuvolatäti meille pikaisen lähetteen ravitsemusneuvojalle, koska "lasta ei voi kasvattaa kasvisruualla". No, ravitsemusterapeutti jutteli kanssamme, kyseli syömisistämme ja tiedoistamme ja huokaisi, että "ihan turhaan teidät tänne lähetettiin, voisivat sieltä neuvolasta laittaa sellaisia perheitä, joilla on oikeita ongelmia". Ja kehui ruokavaliotamme.

En nyt enää tarkkaan muista mitä ohjeita antoi kiinteiden aloittamiseen, mutta ainakin rypsiöljyä kehotti lisäämään ruokaan ja soijaa sai antaa joskus 1-vuotispäivän jälkeen, tarkkaan en muista. Ja tosiaan jos syö maitotuotteita, niin niistäkin saa proteiinia, esim. rahka tosi hyvä, samoin kananmunista.

Olisi ihan kiva käydä näyttämässä tuota lasta nyt sille kärttyiselle neuvolatädille. Poika on kasvanut koko ikänsä yläkäyrien mukaan, on reipas ja terve 10-vuotias koululainen. :D

Vierailija
12/22 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja on koulussakin jatkanut kasvisruokalinjalla. Jos haluaa syödä lihaa/kalaa koulussa, niin syököön. Itse en ole koskaan syönyt kalaa ja lihaakin vain harvoin, joten entisellä "sekaruokavaliollani" olisivat kalat ja lihat jääneet melko tuntemattomiksi joka tapauksessa.

Vierailija
13/22 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuten lapsille annetaan samaa ruokaa kuin aikuisillekin..

Vierailija
14/22 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vältetään nisäkkäiden ja lintujen lihaa, siis maitotuotteita (osin lehmänmaitoa, osin soijamaitoa) ja munia (no niukahkosti kyllä) ja kalaa (usein) käytetään kyllä. Ja sen käyttäytymisohjeen olen lapsilleni antanut, että kylässä syödään sitä mitä tarjotaan. Fanaattisuus on mielestäni vähän uskovaisten hommaa.

Soijatuotteet, pähkinät, linssit ja kaikki kasvikset tietenkin monipuolisesti ruokalistalla. Leipää syödään aika vähän, mutta se pääosin ruista. Aamupuuro kauraa.

Meidän vegaanituttavista osa on konsultoinut ravitsemuksesta paremmin tietäviä, osa on toiminut ihan kaupunkilaisjärjen pohjalta.

Vierailija
15/22 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli monipuolista luomukasvisruokaa. Ei siinä ole oikeastaan mitään sen ihmeempää, kunhan on tarkkana, että etenkin proteiinintarve tulee täytettyä. Näin pieni kun juo vielä niin paljon maitoakin, ei proteiinimäärien tarvitse edes olla kovin suuria.

Meillä syödään päivittäisillä aterioilla (lounas ja illallinen) esim: tofua/palkokasveja/papuja/linssejä/seitania etc yhdistettynä täysjyväviljatuotteisiin (pasta/riisi/bulgur/quinoa jne) +

vihanneksia eri muodoissa+

tuoreraasteita/salaattia

leipää, juustoa, maitoa

aamuisin puuroja + hedelmiä + maitoa

välipalalla vaihtelevasti: hedelmiä eri muodoissa (palasina, sheikkeinä yhdistettynä jugurttiin/rahkaan jne; leipää jonka päällä jotain (kikherne/siementahnoja, avokadoa, juustoa ym.) tai joskus juurespaloja. Milloin mitäkin, riippuen kuinka nälkäinen lapsi on. Juomana maitoa tai vettä.

Kuten sekaruokavaliossakin tärkeää on monipuolisuus, eikä niin, että vaikka joka päivä tofua tai joka päivä kasvispihvejä. Lounaalla eri ruoka kuin illallisella.

Meillä lapsi on todella kaikkiruokainen ja hyvä syömään ja nauttii kaiken uuden maistelusta. Olen tästä tosi iloinen, ja olen aika pitkälti vakuuttunut että monipuolinen kasvisruokavalio on edesauttanut tätä suuresti. Olen ihan järkyttynyt kun katson tuttujen suomalaisperheiden menoa, joissa lapset on totutettu syömään tyyliin vaihtoehtoisesti perunaa ja jauhelihaa/makaroonia ja jauhelihaa. Tai sitten paljon eineksiä. Kasvikset on "piilotettava" ruokaan, muuten eivät putoa.

Olen tätä täällä mainostanut jo ennenkin, mutta kannattaa vilkaista alan kirjallisuutta, esim. Tuija Ruuskan Aurinkokeittiö -kasvisruokareseptejä lapsiperheille.

Vierailija
16/22 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli monipuolista luomukasvisruokaa. Ei siinä ole oikeastaan mitään sen ihmeempää, kunhan on tarkkana, että etenkin proteiinintarve tulee täytettyä. Näin pieni kun juo vielä niin paljon maitoakin, ei proteiinimäärien tarvitse edes olla kovin suuria.

Meillä syödään päivittäisillä aterioilla (lounas ja illallinen) esim: tofua/palkokasveja/papuja/linssejä/seitania etc yhdistettynä täysjyväviljatuotteisiin (pasta/riisi/bulgur/quinoa jne) +

vihanneksia eri muodoissa+

tuoreraasteita/salaattia

leipää, juustoa, maitoa

aamuisin puuroja + hedelmiä + maitoa

välipalalla vaihtelevasti: hedelmiä eri muodoissa (palasina, sheikkeinä yhdistettynä jugurttiin/rahkaan jne; leipää jonka päällä jotain (kikherne/siementahnoja, avokadoa, juustoa ym.) tai joskus juurespaloja. Milloin mitäkin, riippuen kuinka nälkäinen lapsi on. Juomana maitoa tai vettä.

Kuten sekaruokavaliossakin tärkeää on monipuolisuus, eikä niin, että vaikka joka päivä tofua tai joka päivä kasvispihvejä. Lounaalla eri ruoka kuin illallisella.

Meillä lapsi on todella kaikkiruokainen ja hyvä syömään ja nauttii kaiken uuden maistelusta. Olen tästä tosi iloinen, ja olen aika pitkälti vakuuttunut että monipuolinen kasvisruokavalio on edesauttanut tätä suuresti. Olen ihan järkyttynyt kun katson tuttujen suomalaisperheiden menoa, joissa lapset on totutettu syömään tyyliin vaihtoehtoisesti perunaa ja jauhelihaa/makaroonia ja jauhelihaa. Tai sitten paljon eineksiä. Kasvikset on "piilotettava" ruokaan, muuten eivät putoa.

Olen tätä täällä mainostanut jo ennenkin, mutta kannattaa vilkaista alan kirjallisuutta, esim. Tuija Ruuskan Aurinkokeittiö -kasvisruokareseptejä lapsiperheille.

Niin meillä siis ei vegaaninen ruokavalio, vaan maitotuotteet on kehissä. Meillä myös ideana on se, että lapsi saa kyllä kylässä halutessaan maistella kaikkea, ja jahka oppii itseänsä ja tahtoansa paremmin ilmaisemaan, ja jos todella lihaa tosissaan haluaa, niin kai sitä sitten pitää kotiinkin hankkia. Toistaiseksi emme ole muuttaneet omia ruokailutottumuksiamme kotona, mutta lapsi onkin vasta yhden. MyÖhemmin tehköön kuten tahtoo, tietenkin.

Vierailija
17/22 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, siis en ole vegaani vaan olen nyt raskaudestani/lasteni saannin asti ollut sekaruokavaliolla ja siihenkin asti meni kala ja maitotuotteeet. Nyt vaan kiinnostaisi taas alkaa. Koitan saada tuon kirjan jostain, varmaan se auttaisi paljon.

Niin, vauva on varmaan suht helkppo tapaus kun proteiineja ei mene paljoa, mutta toinen on 3-vuotias, ja ainakin nyt suht kaikkiruokainen. Kasvisruokiakin on jos maistellut, mutta varmaan mieheni kanssa menisi hanelle liha. Vauvaa enempi ajattelin, koska teen nytkin vauvanruoat itse ja jotenkin arveluttaa laittaa niihin paljon papuja ym. jotka voi olla vatsanpuruja aihettavia. Miten silloin kun oli vauva?

Kiitos!

Vierailija
18/22 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä on kaksi lasta, 3v. ja 11kk. Molemmat ovat kasvisruoka + maito + kala +muna ruokavaliolla olleet syntymästä saakka.

Sain paljon vinkkejä netistä mm. vegaaniliiton sivulta, ja jostain löysin kätevän listankin ruoka-aineista ja milloin mitäkin voi vauvalle alkaa antaa. Kalan olen aloittanut n. 10-kuukautiselle. Sitä ennen lapsi sai lähinnä tofua ja soijarouhetta perunan, pastan tai riisin seassa. Olen antanut nyt nuoremmalle enemmän kaupan valmispurkkiruokaa, jossa mm. juustoa. Vauva on syönyt myös lähes joka päivä papuja tai herneitä (kikherneitä), ja hyvin on maha kestänyt. Pähkinöitä olen jauhanut jauheeksi ja lisäänyt puuhoihin.

Kolmevuotias syö mielellään soijanakkoja, pyöryköitä, kalaa, pastaa, soijapihvejä, -nuggetteja jne. Niitä löytyy hyvä valikoima kaupan pakastealtaasta. Esim. Hälsans kök -ruoat on tosi hyviä, ja kelpaa lihaa syövälle miehellenikin. Teemmekin vain yhden yhteisen ruoan kotona, joka on siis kala tai kasvisruoka.

Reippaasti on lapset kasvaneet ja hyväruokaisia ja terveitä ovat olleet. Lähipiirin skeptiset asenteet ja kommentit vegetaristilapsista on kadonneet, ja olen enemmän kuin tyytyväinen valintaan antaa samaa ruokaa lapsilleni kuin mitä itse syön. Eilen veti vauva parsakaalimössöä innoissan ja kolmevuotias maiskutti ison pinaattikeittolautasellisen ja huusi että JAMI!

Vierailija
19/22 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, siis en ole vegaani vaan olen nyt raskaudestani/lasteni saannin asti ollut sekaruokavaliolla ja siihenkin asti meni kala ja maitotuotteeet. Nyt vaan kiinnostaisi taas alkaa. Koitan saada tuon kirjan jostain, varmaan se auttaisi paljon.

Niin, vauva on varmaan suht helkppo tapaus kun proteiineja ei mene paljoa, mutta toinen on 3-vuotias, ja ainakin nyt suht kaikkiruokainen. Kasvisruokiakin on jos maistellut, mutta varmaan mieheni kanssa menisi hanelle liha. Vauvaa enempi ajattelin, koska teen nytkin vauvanruoat itse ja jotenkin arveluttaa laittaa niihin paljon papuja ym. jotka voi olla vatsanpuruja aihettavia. Miten silloin kun oli vauva?

Kiitos!

Meillä ollaan siirrytty ihan hiljattain vasta kidney- yms. "stydympiin" papuihin, ja vauva nyt siis 1v. Olisinko aloittanut noin 8kk iässä pikkuhiljaa pienillä määrillä tofua, sitten edelleen hiljalleen esim. linssejä, herneitä, vihreitä papuja, ihan pieniä määriä kerrallaan, että vatsa tottuu. Itse käytin alkuun vauvalla linsseistâ vain punaisia tai keltaisia, ne ainakin tuntuivat paremmin sulavilta kuin vihreät (?).

Itse aloitin ihan kiinteiden alussa vauvalla soseet ihan perusvihannes- ja juuressoseilla, sitten pikkuhiljaa viljojen tultua mukaaan kuvioihin sotkin vihannesten sekaan täysjyväpastaa/riisiä/quinoaa yms (ja usein myös juustoa), sitten tofua/soijarouhetta ja vasta tämän etapin jälkeen tulivat ne pavut ja muut palkokasvit. Edelleenkin annan vaikeasti sulavia papuja varovaisesti; inha vinkki, mutta kannattaa tarkastella vauvan kakan koostumusta eritoten näiden tiettyjen ruoka-ainesten aloittamisaikoina niin saat hieman kuvaa ainesten sulavuudesta vauvan elimistössä.

Minä en ole vielä oikein uskaltautunut antamaan pähkinöitä missään muodossa, pelkään allergiariskiä. Ehkä turhaan? Joku paremmin tietävä voisi valaista tästä? Vauvalle tietenkin kaikki vastaava pitää jauhaa todella hyvin, niin myös suosittelen kik-herneille tehtäväksi, sillä ne jäävät keittämisenkin jälkeen vähän koviksi.

Mutta kannataa tosiaan katsastaa tuo edellämainitsemani kirja, siinä on ihan perustietoa eri ruoka-ainesten ravintoarvoista, mitä mikäkin sisältää jne. Ja etenee lapsen iän mukaan.

Vierailija
20/22 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos!

Meillä ollaan siirrytty ihan hiljattain vasta kidney- yms. "stydympiin" papuihin, ja vauva nyt siis 1v. Olisinko aloittanut noin 8kk iässä pikkuhiljaa pienillä määrillä tofua, sitten edelleen hiljalleen esim. linssejä, herneitä, vihreitä papuja, ihan pieniä määriä kerrallaan, että vatsa tottuu. Itse käytin alkuun vauvalla linsseistâ vain punaisia tai keltaisia, ne ainakin tuntuivat paremmin sulavilta kuin vihreät (?).

Itse aloitin ihan kiinteiden alussa vauvalla soseet ihan perusvihannes- ja juuressoseilla, sitten pikkuhiljaa viljojen tultua mukaaan kuvioihin sotkin vihannesten sekaan täysjyväpastaa/riisiä/quinoaa yms (ja usein myös juustoa), sitten tofua/soijarouhetta ja vasta tämän etapin jälkeen tulivat ne pavut ja muut palkokasvit. Edelleenkin annan vaikeasti sulavia papuja varovaisesti; inha vinkki, mutta kannattaa tarkastella vauvan kakan koostumusta eritoten näiden tiettyjen ruoka-ainesten aloittamisaikoina niin saat hieman kuvaa ainesten sulavuudesta vauvan elimistössä.

Minä en ole vielä oikein uskaltautunut antamaan pähkinöitä missään muodossa, pelkään allergiariskiä. Ehkä turhaan? Joku paremmin tietävä voisi valaista tästä? Vauvalle tietenkin kaikki vastaava pitää jauhaa todella hyvin, niin myös suosittelen kik-herneille tehtäväksi, sillä ne jäävät keittämisenkin jälkeen vähän koviksi.

Mutta kannataa tosiaan katsastaa tuo edellämainitsemani kirja, siinä on ihan perustietoa eri ruoka-ainesten ravintoarvoista, mitä mikäkin sisältää jne. Ja etenee lapsen iän mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi