Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miltä tuntuu kun perätilavauva käännetään?

Vierailija
27.01.2010 |

Itsellä vk 34+4 ja vauva on vielä "väärin"päin. Neuvolasta laittoivat lähetteen synnärille, että jos on vielä kääntymättä kun vk 37, niin sitten yrittävät kääntää.

niin haluaisin tietää, että mitä siinä tapahtuu ja miltä se on tuntunut?

Vauva on pienikokoinen ja sillä on tilaa liikkua vielä, joten olettaisin olevan helppo operaatio?

Valistakaapas nyt tietämätöntä! Kiitos.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei puhuta kääntämisestä, vaan kääntämisen yrityksestä. Se kai kuvaa operaatiota helpoiten. Siihen lähdetään asenteella, katsotaan miten käy.

Ensin saat pari tablettia ja piikin rauhoittavia. Odotat huoneessa lääkkeen vaikutusta, synnärillä siis olet, minä olin yhdessä sellaisessa varasynnytyshuoneessa, ei siellä muita ollut.

Mulla oli operaatiossa yksi lääkäri ja kaksi lääkäriharjoittelijaa ja kaksi hoitajaa. Siis viisi ihmistä sängyn ympärillä.

Lääkäri sen tekee. Miten tätä kuvailisin?

Hän katsoo ultralla ja tunnustelee vatsaasi, ja käy sitten painamaan vauvasta jotain kohtaa, jotta vauva ärsyyntyisi ja lähtisi "karkuun" eli menisi oikeaan asentoon.

Mulla lääkäri koetti jotain alle 5min ja sanoi sitten, että on niin vahvasti telakoitunut takapuolensa kanssa istumaan, että ei onnistu.

Tämä muuten kyllä tuntuu, ihan siltä kuin lääkäri yrittäisi siirtää ihoasi toiseen paikkaan!

Viikon päästä tästä oli sitten sektio, koska vauvan kokoarvio oli yli 4kg.

Vierailija
2/9 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta, kun kävelin kotiin, niin vauva kääntyi matkan aikana takaisin perätilaan. Syntyi kuitenkin normaalisti pää edellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri selosti itse näin, että tarttuu vauvan peppuun ja vetää sen ylös, jolloin pää sitten tietysti liukuisi alas. Käytännössä se tuntui voimakkaalta painallukselta mahalla ja piti kohtua puristuksessa kun ensin kätilö ja myöhemmin toinen lääkäri yritti tarkistaa, pääsikö pää alas. Sai siis "painamalla" aina pepun ylös mutta pää ei liikkunut mihinkään, joten kolmannen yrityksen jälkeen luovuttiin. Eka yritys tuntui vähän tuskalliseltakin kun oli niin paljon painetta mahalla ja sattui oudosti selkään. Kaksi seuraavaa yritystä ei sitten enää tuntunut juuri miltään.

Vierailija
4/9 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos vastauksista, jotenkin arvelin, että tällaista leipomista se olisikin : )

Sittenhän sen näkee, että miten käy, ei tämä kauheasti ainakaan vielä huoleta. Jos tuo omia aikojaan ottais kuperkeikan.

Vierailija
5/9 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäsin aivan kauheasti, koska täällä av:lla oli just juttua napanuoran kiertymisestä kaulan ympärille ja istukan repeämisestä.

Minulla oli liian vähän lapsivettäkin, mutta kokeilin silti luomumenetelmää, eli olin mahdollisimman paljon nelinkontin lattialla. Senkin opin täältä :))

Lopputulos oli, että vauva oli kääntynytr aivan itsestään ja synnytys käynnistettiin lapsiveden vähyyden vuoksi. Vauva syntyi normaalisti alakautta!

Vierailija
6/9 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siinä vaiheessa kun sanoin että ei taida kääntyä, lääkäri sanoi ettei ole sitä vielä edes yrittänyt, oli vasta tunnustellut. Ei jatkettu yritystä, valitsin sektion.

Vierailija
7/9 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo nelinkontin oleminen on jotain mitä olen harrastanut viimeviikon muutenkin, en edes tiennyht että se voisi auttaa : D Tuntuu, että vauva ahdistaa kylkiluita ja on todella pinkeä ja kivulias olo ollut aina iltasin, niin tuo kontillaan olo on auttanut noihin tuntemuksiin.

Vierailija
8/9 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika akupunktioon, niilla on keino se kaantaa. Soita vaikka ensin ja kysy niilta mita tekevat yms ja paata sitten varaatko ajan.

Vierailija
9/9 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulussa ei annettu rauhoittavia piikkejä eikä pillereitä. 2 lääkäriä oli käännöstä yrittämässä ja ensin päätä ja yläkroppaa sievästi käänsivät ja sitten yrittivät pyllyä nostaa. Yleensä siinä kun yläkroppa on jo kääntynyt niin vauva pyörähtää kuulemma lopun itse, eikä sitä siihen pakoteta. Koko ajan äidiltä kysellään, ettei satu liikaa. Aika rajultahan se näytti ja äidille kävi vähän kipeää, muttei kuitenkaan liikaa. Eikä poika kääntynyt. Eikä synnytys käynnistynyt, sektio tehtiin ja ollaan kaikki hyvin tyytyväisiä ja hyvässä kunnossa. Pikkumiehellä oli vasen lonkka luksaatiossa ja jalat hyvin veltot syntyessä, eli ei ihme ettei pyörähtänyt itse. 2 viikon kontrollissa lonkat kuitenkin ok, eikä lastahoitoa tarvita. Ei kannata pelätä ulkokäännöstä eikä sektiota meidän kokemusten mukaan, suositeltua perätilasynnytystä 4,3kg-jätkälle sen sijaan kauhunsekaisesti pelkäämme edelleen... ei se pää olisi mitenkään sieltä voinut mahtua tulemaan!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan