Miksi istut käytäväpaikalla tai pidät siinä laukkuasi?
Ärsyttää busseissa, junissa, ratikoissa jne. ihmiset, jotka parkkeeraavat ahterinsa tai vaihtoehtoisesti laukkunsa käytäväpaikalle niin, että muut matkustajat ei varmasti pääse istumaan. Miten teillä on pokkaa? Itse pyydän tällaisia ihmisiä aina väistämään ja istun viereen, jos vapaita paikkoja ei ole, mutta kaikki eivät "kehtaa" tehdä niin.
Kommentit (51)
niin haluaisinpa nähdä, kun ruuhkabussissa hikoilevaa bussikuskia muutamankin kerran juoksuttaisi avaamassa ja sulkemassa sitä kuljetustilaa. Taitaisi olla pian hermosavujen paikka ennen päätepysäkkiä :D
ainoa alaosa on jalkatila, ja se on pieni. Ei esim. matkalaukku tai urheilukassi sinne mahdu, ei edes iso reppu. Repun ja urheilukassin kanssa on valittava meneekö vaunupaikalle vai laittaako kantamuksen penkille (jos niin iso ettei mahdu syliin).
bussin alaosassa.
Niin metsä vastaa kuin
käytöstavat kukoistavat palstalaisten ansiosta: vittuillaan kasseille ja vittuillaan ulos punkeville. Oikeasti: opetelkaa puhumaan kohteliaasti toisille, sanoa anteeksi, voisinko, kiitos ja ole hyvä!
Onko se sitten kohtelias joka sen kassin vieressä istuu? Ja se joka punkee tuppisuuna sieltä ikkunapenkiltä ulos kyynärpäätaktiikalla? Ihan samalla tavalla vaan takaisin.
rattaiden ja pojan kanssa. Minä raskaana (toista siis odotin). Kaikki paikat täynnä paitsi vaunutilan "takana" oleva käytäväpaikka, jolla istui jonkun 30-40-vuotiaan rouvan laukku. Rouva itse puhua pälpätti puhelimeen ja ei ollut huomaavinaan koko tilannetta. Bussi täyttyi ja me oltiin (minä mahani kanssa ja mies rattaiden kanssa) koko ajan ihmisten tiellä. Jolloin sanoin rouvalle, että ootko sä kaksi paikkaa ostanut? Rouva nosti aika äkäseen laukkunsa ja bussista pois jäädessän tokaisi miehelle, että kivan riivinraudan oot ittelles muijaksi ottanut. Itsessähän ei ollut mitään vikaa :) Että semmosia...
"Anteeksi, voisinko päästä tuohon istumaan"
Teen tilaa bussin täyttyessä. Mutta AVATKAA SUUNNE: En ole kertaakaan jäänyt ilman paikkaa kun sanon kuuluvalla äänellä kassin vieressä istuvalle "Anteeksi voisiko kassinne seisoa niin ihmiset pääsisi istumaan?!". Ja ainakin toivon ja luulen että viesti osalla ihmisillä menee perille vastaisuuden varallekin.
Itse olen pienikokoinen ja mahdun hyvin siihen omalle penkille, ärsyttää kun viereen tulee joku tuntematon iso ihminen ihan liki.
jos et halua olla lähellä ihmisiä. Urpo.
ja kerranki jollain tyypillä oli pitkän nahkatakin helma toisella penkillä, ihmiset seisoivat vieressä, kukaan ei kai uskaltanut istua. No minä menin vauvamahani kanssa ja istuin äijän takinliperin päälle, oli äijä hieman nolona ja jossain vaiheessa rupesi kiskomaan takkiaan pois, he heh.
Mutta harvemmin täällä Tampereella tavaroita pidetään toisella penkillä. Mua ärsyttää useammin se kun jos olen vaikka ikkunapaikalla ja viereeni istuu joku läski, se tunkee arseensa mun puolelle, siis hei, jos on niin iso arse ettei se mahdu yhteen penkkiin niin silloin sitä ylijäävää osaa pidetään käytävän puolella, ei kanssamatkustajan reiden päällä!
on lonkassa vaiva, jonka vuoksi en voi ahtautua ikkunapaikalle vaan jään istumaan käytäväpaikalle siten, että voin "oikoa" kipeää niveltäni matkan aikana. Pidän laukun sylissäni ja mielelläni nousen päästämään istumapaikkaa tarvitsevan ohitseni ikkunapaikalle. Ruuhkabussissa saan myös oman suuni auki ja tarjoan tuota paikkaa ääneen seisoville matkustajille.
Jos menen itse ikkunan viereen en voi kunnolla oikaista välillä jalkaani, jonka seurauksena lonkkani jämähtää niin että pois pääseminen ja käveleminen on työn ja tuskan takana. Meiltä matka keskustaan kestää yli puoli tuntia ja se aika todellakin riittää tuohon jumiutumiseen.
Eli kaikki käytäväpaikalla istuksivat eivät tee sitä ilkeyttään.
Laitan sen siis viereiselle penkille. Otan se siitä pois jos joku pyytää, en muuten. Rohkeesti vaan suuta auki niin kyllä se siitä sitten, saatte istumapaikan.
eiköhän se kuulu ihan normaaleihinkäytöstapoihin, että kahden paikan varaaja tarkkailee itse tilannetta, ja jos paikat täyttyvät, siirtää laukkunsa pois penkiltä?
siltä varalta, että minuun iskee äkillinen tarve vaihtaa paikkaa. Ja sujuuhan se matkakin sillä tavalla joutuisammin kun vaihtelen paikkoja muutaman kerran.
koska ikkunan vieressä on niin kylmää talvisin ja inhoan sitä jos joku läski tunkee siihen viereeni istumaan. Reunapaikallla on enemmän tilaa ja voi poistua sitten kun haluaa.
Toki anna tietä ikkunapaikalle haluavalle jos semmonen ilmaantuu.
Kassini pidän nykyisin enimmäkseen sylissäni.
Tavaroilla täytetty paikka on kyllä vapaa jos joku haluaa siihen istua. Voin pitää ne hätätapauksessa vaikka sylissäni, mutta en tee niin huvikseni varsinkaan monen tunnin matkoilla.
Kysyminen lienee ongelma vain suomalaisille. Maassa jossa asun suurimman osan aikaa on ihan normaali käytäntö kysyä voiko voi istua viereen eikä seisoa tuppisuuna ja marmattaa itsekseen. Eivätkä ihmiset ainakaan täällä oleta, että paikalle ei voi istua jos siinä on pari kassia.
Bussin alaosaan en laita 1000euron tietokonetta, melkein samanhintaista järjestelmäkameraa ja muuta eletroniikaa, jota kannan mukanani.