Miksi istut käytäväpaikalla tai pidät siinä laukkuasi?
Ärsyttää busseissa, junissa, ratikoissa jne. ihmiset, jotka parkkeeraavat ahterinsa tai vaihtoehtoisesti laukkunsa käytäväpaikalle niin, että muut matkustajat ei varmasti pääse istumaan. Miten teillä on pokkaa? Itse pyydän tällaisia ihmisiä aina väistämään ja istun viereen, jos vapaita paikkoja ei ole, mutta kaikki eivät "kehtaa" tehdä niin.
Kommentit (51)
taas ärsyttää suunnattomasti ihmiset, jotka jäävät palloilemaan siihen lastenvaunutilaan. Vaikka bussissa on tyhjiä paikkoja vaikka muille jakaa, niin silti pitää jäädä siihen seisoskelemaan!! Varsinkin jos sattuu olemaan vielä kahdet rattaat siinä. Muutenkin ahdasta ja koko ajan muiden tiellä, niin sitten vielä nää urpot, jotka ei voi mennä istumaan tai seisoskelemaan sinne takaovelle!! Aaargh!! Kyllä helpotti :D
ja jos tilaa on, pidän tavarat mielellään vieressä. Jos kulkuneuvo alkaa täyttyä, kerään kamat syliin. Ilkeyttäni tai kiusan vuoksi en jätä ketään paikatta.
että vieraiden ihmisten lähelle päästäminen on helpottunut Lontoossa asumisen johdosta. Nykyään en enää laita laukkua viereiselle paikalle bussissa vaan syliini.
Lontoossa aamuni ja töistä pääsyni tube-asemilla näyttivät tältä: http://www.anewdayanewdawn.co.uk/wp-content/uploads/2009/01/crowded-tub…
että onko ne shoppailureissut aivan pakko ajoittaa niin, että on kuljettava ruuhkabusseilla?
taas ärsyttää suunnattomasti ihmiset, jotka jäävät palloilemaan siihen lastenvaunutilaan. Vaikka bussissa on tyhjiä paikkoja vaikka muille jakaa, niin silti pitää jäädä siihen seisoskelemaan!! Varsinkin jos sattuu olemaan vielä kahdet rattaat siinä. Muutenkin ahdasta ja koko ajan muiden tiellä, niin sitten vielä nää urpot, jotka ei voi mennä istumaan tai seisoskelemaan sinne takaovelle!! Aaargh!! Kyllä helpotti :D
Pori-Tampere junassa monta kertaa ollut niin täyttä, että seisoskellut lasten kanssa käytävällä. Todellakin sanon, niille jotka kassille varaa paikkaa, mutta ei ilmekään värähdä. Siis että on pokkaa. Mutta pahinta, että konnari ei ole tehnyt mitään kun olen sanonut, siis hän ei voi käskeä siirtämään laukkuja. Sanoi vain "se on tällästä". Niistähän pitäisi periä junalipun hinta/kassi penkillä.
että onko ne shoppailureissut aivan pakko ajoittaa niin, että on kuljettava ruuhkabusseilla?
ihan sama monelta sinne bussiin menee, niin aina vähintään yks urpo jää siihen seisoskelemaan! Ja tosiaan kirjoitin, että vaikka bussissa on paikkoja vaikka muille jakaa. Ja tosiaan välttelen ruuhka-aikoja ja bussissa matkustamista yleensä rattaiden kanssa, pakon edessä vaan.
T. 3
ja avannut suusi itse? Riittää kun ystävällisesti sanoo, että anteeksi, istuisin tähän. Naurettavaa mutista itsekseen tai jälkikäteen, jos ei itse ole edes yrittänyt.
Pori-Tampere junassa monta kertaa ollut niin täyttä, että seisoskellut lasten kanssa käytävällä. Todellakin sanon, niille jotka kassille varaa paikkaa, mutta ei ilmekään värähdä. Siis että on pokkaa. Mutta pahinta, että konnari ei ole tehnyt mitään kun olen sanonut, siis hän ei voi käskeä siirtämään laukkuja. Sanoi vain "se on tällästä". Niistähän pitäisi periä junalipun hinta/kassi penkillä.
pysäkillä pois. Tai jos on joku tosi iso/painava kantamus, mutta ei niin iso että kehtaisi viedä vaunupaikoilta tilaa.
Ja syy: koen vaivalloiseksi joko hyppäyttää toisen ylös melkein heti kun on istunut tai sanoa että oota, jään kohta pois, istu sinä ikkunan viereen ja joko istua käytäväpaikalle tai seisoa sen pari pysäkinväliä...
häiritsee, jos joku seisoo sinun ja vaunujesi vieressä?
ihan sama monelta sinne bussiin menee, niin aina vähintään yks urpo jää siihen seisoskelemaan! Ja tosiaan kirjoitin, että vaikka bussissa on paikkoja vaikka muille jakaa. Ja tosiaan välttelen ruuhka-aikoja ja bussissa matkustamista yleensä rattaiden kanssa, pakon edessä vaan.
T. 3
pysäkillä pois. Tai jos on joku tosi iso/painava kantamus, mutta ei niin iso että kehtaisi viedä vaunupaikoilta tilaa.
Ja syy: koen vaivalloiseksi joko hyppäyttää toisen ylös melkein heti kun on istunut tai sanoa että oota, jään kohta pois, istu sinä ikkunan viereen ja joko istua käytäväpaikalle tai seisoa sen pari pysäkinväliä...
Teen tilaa bussin täyttyessä.
Mutta AVATKAA SUUNNE: En ole kertaakaan jäänyt ilman paikkaa kun sanon kuuluvalla äänellä kassin vieressä istuvalle "Anteeksi voisiko kassinne seisoa niin ihmiset pääsisi istumaan?!".
Ja ainakin toivon ja luulen että viesti osalla ihmisillä menee perille vastaisuuden varallekin.
kun siinä joutuu itsekki seisomaan, ihmisiä tulee kyytiin ja jää pois kyydistä, kokoajan jotain liikennettä siinä, on itsekkin tiellä ja muutenkin ahdasta!! Miks ei voi mennä istumaan, jos paikkoja on vapaana?? Pakko jäädä siihen..
T 3,9
Jos minulla on lämpimät vaatteet ja koetettä on liian lämmin, istun käytäväpaikalle. Annan mielelläni tilaa, jos joku haluaa mennä ikkunapaikalle. (tämä koskee lähinnä kaupungin busseja)
En kuitenkaan koskaan vie molempia penkkejä vaan pidän tavarat sylissäni.
ja avannut suusi itse? Riittää kun ystävällisesti sanoo, että anteeksi, istuisin tähän. Naurettavaa mutista itsekseen tai jälkikäteen, jos ei itse ole edes yrittänyt.
Se on kuule juuri niin, että eivät liikahdakaan vaikka sanotaan, vaikka minä sanon tai konnari sanoo. Paljon varusmiehiä,nuorisoa, mutta vanhuksilla ja keski-ikäisillä myös sama tyyli.
Istu ensikerralla laukun päälle. Mä olen huomannut parhaaksi tyyliksi vain tulla ja istua ja samalla kun olen jo kankkuani kääntämässä penkkiä kohti sanon "anteeksi, tässä on varmaan tilaa" ja joka kerta on laukku viivana repäisty altani pois.
Pitää mennä eikä meinata. Muista kuitenkin olla kohtelias.
Se on kuule juuri niin, että eivät liikahdakaan vaikka sanotaan, vaikka minä sanon tai konnari sanoo. Paljon varusmiehiä,nuorisoa, mutta vanhuksilla ja keski-ikäisillä myös sama tyyli.
nyktään asun böndellä ja julkisia tulee käytettyä harvemmin. Helsingissä asuessani laitoin usein laukkuni käytäväpaikalle, koska luin matkan aikana kirjaa, etenkin silloin, kun asuin n. puolen tunnin bussimatkan päässä keskustasta, ja tulin päättärinjälkeiseltä pysäkiltä kyytiin. Tarkkailin kyllä tilannetta ja otin laukun pois heti, kun bussi alkoi täyttyä. Samoin olen joskus mennyt käytäväpaikalle istumaan, jos matka on ollut lyhyt.
Mulle ei koskaan tuottanut ongelmia kysyä täydessä bussissa, josko pääsisi laukun paikalle tai tyhjänä olevalle ikkunapaikalle. Multakin on jonkun kerran joku pyytänyt paikkaa, kun ajatuksissani en ole huomannut, että bussi alkaakin jo täyttyä. Lisäksi aina, kun olen istunut sellaisella paikalla, että vieressä oleva matkustaja on joutunut siirtymään tieltäni, olen sanonut esim. "anteeksi, mä jään seuraavalla" tms. Tämä lause tuntuu olevan monella hakusessa. Kerran istuin ratikassa erään minkkiturkkimummon vieressä, jolla alkoi vähän ennen Stokkaa polvi nousemaan. Mä ajattelin, että en nouse ennen kuin rouva ilmaisee jotenkin sanallisesti, että aikoo jäädä seuraavalla pysäkillä. Koska en polvennousemisesta huolimatta älynnyt nousta, rouva tokaisi mulle "pois tieltä"! Olisi varmaan pitänyt sanoa, että tuollaisiako käytöstapoja teille ennen vanhaan opetettiin.
mutta jos bussissa on muita paikkoja vielä vapaina istun siinä reunapaikalla vikat pysäkinvälit siinä toivossa että saan istua loppuun asti.
Jos jäät seuraavalla pois, voit nousta ja sanoa istu tähän jään seuraavalla?
on vain viisi ja puoli miljoona asukasta. Kaupungitkin ovat harvaanasuttuja. Suomalainen on tottunut tilaansa ja vierastaa turhaa läheistä kontaktia vieraiden kanssa.
Huomasin saman ilmiön kun muutin takaisin Suomeen kuuden Lontoossa vietetyn vuoden jälkeen.