Itkettää! Taas tuli huudettua hidastelevalle 5-v:lle aamulla. :(
En käsitä, miten tyttö voi olla niiiiiiin hidas pukemaan joka ikinen aamu. 7-v. isosisko kiskaisee vaatteet päälle yhdessä hetkessä, kun pikkusisko venyy eteisen lattialla ja touhuaa kaikkea muuta kuin mitä pitäisi.
Ja minä tietenkin hermostun. Eihän se mitään auta, mutta silti hermostun. Kello menee ja on pakko ehtiä päiväkotiin ja töihin. Minusta 10 minuuttia ulkovaatteiden pukemiseen pitäisi olla ihan riittävä aika tuon ikäisille - mutta ei se näköjään riitä. Tytöllä menisi varmaan tunti, jos hän saisi itse päättää.
Tänään herätin lapset 10 minuuttia aikaisemmin, jotta heille jäisi enemmän aikaa pukemiseen. En tiedä mihin tämä ylimääräinen aika katosi, mutta kiire tuli jälleen - ja minä huusin.
Lapseni saa varmaan traumat hirviöäidistä, joka on aina vihainen. Tyttö jotenkin itsekin kärsii hitaudestaan. Hän saattaa esim. itkeä sitä, miksi isosisko aina "voittaa" pukemisen ja miksi hänellä menee niin kauan.
Mistä ihmeestä saan voimaa kestää ainaisen hidastelun, ja miten osaisin rohkaista tyttöä positiivisesti? Tyttö on hirveän tarkka ja huolellinen, siksi varmaan pukeminenkin vie niin paljon aikaa. Joka ikinen nappi on oltava kohdillaan just eikä melkein.
Kommentit (62)
meillä on hidasteleva 5-vuotias poika.
Lapsi on hidas ihan kaikessa tekemisessä ja sen lisäksi unohtuu helposti haaveilemaan tai tutkimaan jotain juttua. Häntä täytyy aina pukemistilanteissa muistutella "laita nyt se sukka jalkaan ..... ja toiseen jalkaan myös".
Syöminen on ihan samanlaista, melkein jokainen suupala pitää muistuttaa =o.
Tarhaan lähteminen onnistuu helpoiten kun autan poikaa pukemisessa. Osan vaatteista puen hänen päälleen ja poika pukee osan itse. Silloin hän ei unohdu haaveisiinsa vaan pukee reippaasti ne vaatteet jotka itse laittaa ylleen.
Lapsi osaa kyllä pukea kaikki vaatteet itse ja napit ja vetoketjut laittaa kiinni. Tarhassa pukee itsenäisesti ja kotonakin yleensä, vain tarha-aamuina äiti auttaa.
Meillä se ainakin toimii. Tiedän että osaaa pukea ja halutessaan nopeastikin, mutta aamulla ei mene kenenkään hermo kun autan.
päästään lähtemään tarhaan ilman huutoa ja itkua kun äiti auttaa hidastelevaa lasta pukemisessa. Helpottaisi varmasti teidänkin aamuja.
En usko että auttamisesta mitään haittaa on kun lapsi kerran osaa itse pukea.
Joka-aamuinen kiukkuaminen ja huutaminen ei varmasti ole hyväksi kenellekään perheessä.
Sitä joutuu kans hoputtaa tai muuten se vaan jää haaveilemaan ja myöhästyy taksista.
meillä on hidasteleva 5-vuotias poika.
Lapsi on hidas ihan kaikessa tekemisessä ja sen lisäksi unohtuu helposti haaveilemaan tai tutkimaan jotain juttua. Häntä täytyy aina pukemistilanteissa muistutella "laita nyt se sukka jalkaan ..... ja toiseen jalkaan myös".
Syöminen on ihan samanlaista, melkein jokainen suupala pitää muistuttaa =o.Tarhaan lähteminen onnistuu helpoiten kun autan poikaa pukemisessa. Osan vaatteista puen hänen päälleen ja poika pukee osan itse. Silloin hän ei unohdu haaveisiinsa vaan pukee reippaasti ne vaatteet jotka itse laittaa ylleen.
Lapsi osaa kyllä pukea kaikki vaatteet itse ja napit ja vetoketjut laittaa kiinni. Tarhassa pukee itsenäisesti ja kotonakin yleensä, vain tarha-aamuina äiti auttaa.
Minulla on 6-v tyttö, joka on niin aamu-uninen ja sen takia hidas, että jos jättäisin ulkovaatteiden pukemisen hänen harteilleen, aamut olisi yhtä tappelua. Sen sijaan puen itselleni kengät ja sanon tytölle että tules, niin puetaan vaatteet päälle. Haen tumput, hatut ym. siihen viereen valmiiksi ja eikun toimeksi. Me ollaan 5 minuutissa ulkona. Sen verran tyttö on nykyisin reipastunut, että saa vikkelästi jo villasukat jalkaan ja puvun päällensä. Kunhan valvon vieressä että pukee.
5-v on kuitenkin aika pieni.
Vai huudatko jotain tappouhkauksia tms.? Kyllä minä ainakin huudan lapsilleni ihan hyvällä omallatunnolla jos oikeasti eivät yhtään ala tehdä sitä mitä pyydän. Ja jos ei huuto tehoa, pistän heidät jäähylle miettimään että kannattaisiko äitiä kuunnella. Arvostella saa, mutta aika harvoin meillä aamuisin jostain pukemisesta tarvitsee huutaa.
vaikka 15 min ennemmin kuin sisarus.
Joten siirrät herätyskellon soimaan 15 minuuttia aiemmaksi - yksinkertaista eikö totta.
Minulla on kaksi tyttöä ja toinen tarvitsee aamutoimiin aikaa enemmän, ovat jo koululaisia mutta ovat täysin erilaiset luonteeltaan.
Aikoinaan kun naapurin tyttö kävi meillä leikkimässä ja olivat menossa yhdessä ulos tämä tyttö oli valmis alle minuutissa ja omilla se kesti kesti ja kesti.
Pitää ymmärtää että ihmiset ovat erilaisia jo pienestä alkaen eikä siinä ole mitään kummallista.
Jotkut ovat syntyjään jo loivaliikkeisiä toiset sähikikäisiä ja väliin mahtuu vielä monen sortin tallaajaa.
Perustetaanko vertaistukiryhmä hitaiden lasten vanhemmille ;)
Laitan vaatteet valmiiksi, vedän takin vetskarin, autan rukkaset käteen tms.
Mutta monesti tyttö hermostuu, jos joku puuttuu pukemiseen. Jos vaikka tarjoudun "annas kun äiti auttaa kenkien kanssa", niin tyttö saa raivarin ja kiljuu "eikä, eikä, mä haluan ITE pukea". Hän saattaa esim. repiä jaloistaan pois minun pukemani kengät, koska ne ovat "huonosti".
ap
Etenkin aamupalalla saattaa tuijottaa leipä kädessä tyhjyyten täysin ajatuksissaan ja saa muistuttaa vähän väliä että haukkaappas taas leipää. Sama juttu pukemisen kanssa, istuskelee toinen sukka jalassa ja toinen toinen kädessä pitkät tovit ennen kuin taas muistaa jatkaa.
Mitenköhän onnistuisi kouluun lähtö ellen olisi kotona. Kolmasluokkalainen oli samanlainen mutta vasta nyt kolmannelle mennessään on aamut alkaneet sujua omatoimisesti. Kuitenkin jos ulkona pitää olla 15 vaille, niin puolelta aletaan pukemaan. Kyllä siihen ainakin 10 min menee, mutta usein katoaa koko 15 min pukemiseen.
Musta pääasia on että varaa ITSELLEEN aikaa että on vieressä auttamassa kun puetaan tai auttaa lapselle päälle. Siitä voi kehitellä mukavan aamuhetken kun ehditään vähän juttelemaan ja halimaan siinä pukiessa. Aamuisin pienet saattaa olla niin unenpöpperössä ja ajatuksissaan ettei heiltä voi vaatiakaan että toimisivat kuin ajatus.
Mutta silti, arvaa onko paljon aamuja kun minultakin on mennyt hermot. Auttaa kuitenkin kun yrittää asennoitua niin että kivempi lähteä 10 etuajassa kuin myöhässä. Silloin aamu sujuu leppoisasti vaikka jotain yllättävää tulisikin vastaan.
vaikka 15 min ennemmin kuin sisarus.
Joten siirrät herätyskellon soimaan 15 minuuttia aiemmaksi - yksinkertaista eikö totta.
Kuopus ei pue (itse) ennen kuin muutkin ovat eteisessä, piste. "Helppojen" ja ei-voimakastahtoisten lasten vanhempien voi olla vaikea tätä uskoa, mutta niin se vain on.
Tänään tosiaan laitoin kellon 10 min. aikaisemmin soimaan, mutta ylimääräinen aika hävisi johonkin. Taisimme kaikki olla tavallista väsyneempiä. Pitää huomenna varmaan varata puoli tuntia lisäaikaa, jospa se auttaisi...
ap
tytön kanssa, että mitkä vaatteet pukee itse ja mitkä autetaan ja miten autetaan,
että lapselle jäisi vieläkin enemmän aikaa pukemiseen.
Mieluiten siten, että kaikki muut häiriötekijät saisi poistettuaj ja lapsella ei olisi mitään muuta tekemistä kuin se pukeminen.
Käytännössä ei aina hitailla lapsilla toimi. Meillä tyttö on vasta 3 v, ja toooodella hidas etenkin syömään. Ei auta, jos varaa 15 min lisäaikaa - kaikki käytettävissä oleva aika kuluu aina, eikä riitä. Mikään ei auta. Tyttöä ei saa auttaa. Lopputulos on aina, että otan lautasen kesken pois, kun aika loppuu. Seurauksena huuto, jota kestää päiväkodille saakka.
siihen asti kun muut tulee pukemaan jos ei suostu autettavaksi ?
kuin lisää aikaa pukemiseen koko poppoolle.
Siis tämä kuhnaileva kuopus määrää teillä tahdin, onneksi olkoon.
Avuton olet jos on näin päässyt käymään että lapsi pyörittää perhettänne tahtonsa mukaan. Lapsi toimii noin jos siihen antaa mahdollisuuden. Lapsi kokisi olevansa turvassa jos vanhemmat asettaisi rajat vaikka vaikean kauttakin - siitä tässä on oikeasti kysymys.
Katso peiliin ja ala herätä näkemään tämän asian oikea laita.
siihen asti kun muut tulee pukemaan jos ei suostu autettavaksi ?
vähän hankalaa se on. Sinänsä ihan hyvä vinkki kyllä.
ap
Vähemmän huutamista ja enemmän apua, niin pääsette matkaan eikä kenenkään tartte menettää hermoja!
Jos kerta olet varannut 10min pukemiseen, niin voisit sen ajan käyttää lapsesi auttamiseen!
Herätä vaikka puoli tuntia aikaisemmin, mutta ÄLÄ HUUDA.