Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Julkkisten synnytykset & yksityisyys sairaalassa

Vierailija
23.01.2010 |

Hei,

osaisikohan joku kenties julkkiksen tunteva vastata tähän:

Eilen pohdimme ystäväni kanssa, että mitenköhän kun julkkis (esim. Tanja Karpela, PMMP:n tytöt, jne.) menee synnärille, niin saavatko automaattisesti pyytämällä oman huoneen? Ja jos, niin mitä jos on täyttä, eikä esim. 1 hlön huoneita tai perhehuoneita ole?

Pakkohan heidän on päästä johonkin erileen, sillä ainakin minä "taviksena" ymmärrän, että jos itse olisin julkisuuden henkilö, en todellakaan haluaisi 4 tavismamman kanssa samaan huoneeseen, kun hoitsut ja lääkärit nykyään aika kovaankin ääneen käyvät synnytystä ja lääketieteellisiä faktoja läpi sängyn päädyssä seistessään, muiden kuullessa. Näin tavismammana se ei minua haittaa, mutta kyllä mieltä kaihertaisi, että nytkö joku soittaa seiskaan, jos olisin julkkis. No, anyway, jäimme pohtimaan asiaa, ja ajattelin kysyä täältä, jos joku tietää miten noissa menetellään.

Just curious, :D

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
23.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse synnytin Puolassa (en toki vartavasten sinne synnyttämään mennyt), oli oma huone, oma kätilö, oma lääkäri ja oma lastensairaanhoitaja, jotka siis tapasin jo ennen synnytystä ja jotka hoitivat raskaudenseurannan. Oli myös oma anestesialääkäri ja oma anestesiasairaanhoitaja. Ja koko revohka siis istui rivissä ja oli paikalla ihan vaan ja ainoastaan mua varten :).

Vai olivatko vain wannabe lääkäreitä?

Vierailija
22/49 |
23.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ihan tavis..Kolme lasta joista 2 ekaa synnytystä ihan Persiasta Naikkarilla, , niin kolmannen kohdalla palkkasin oman kätilön. Koska synnytys käynnitettiin suunnillusti päästiin sekin katomaan kuka synnytyslääkäri ja anestesialääkäri ovat vuorossa.

Synnyttäjä saa suomessa itse päättää aika pilkälle ketkä hänen kanssaan on synnytyhuoneessa ja yksityskätilöitä kyllä löytyy.

Suosittelen muillekin:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
23.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

I Ja koko revohka siis istui rivissä ja oli paikalla ihan vaan ja ainoastaan mua varten :).

Heh, kuulostaa hyvältä, taidankin varata Puolanmatkan ensi kesäksi!

Vierailija
24/49 |
23.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä mielessä, että jotain yksityishuonetta tarjottaisiin. Harvalla synnytysosastolla on sellaisia fasiliteetteja, että se olisi edes mahdollista.

Ainakin omalla työpaikallani kohdellaan jokaista ihan samalla tavalla- olit sitten TV:sta tuttu tahi et!

Vierailija
25/49 |
23.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuosikymmentä sitten ainakin Eiran (yksityisessä) sairaalassa pystyi synnyttämään, enää tietääkseni ei. Tätini oli siellä synnärillä lastenhoitajana.

Vierailija
26/49 |
23.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai olivatko vain wannabe lääkäreitä?

Meinaat siis, että Puolalaisiin lääkäreihin ei ole luottamista? :D Jestas mitä ennakkoluuloja tältäkin palstalta löytyy... Väittäisin, että monessa maassa on tasokkaampi lääkärikoulutus kuin Suomessa - ja onhan niitä huijareita täälläkin ;)

Vierailija
27/49 |
23.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ollut samaan aikaan synnärillä julkkisten kanssa. Jopa kerran yksi valtakuntamme poliittisesti merkittävin henkilö on ollut puolisonsa kanssa katsomassa puolisonsa lapsenlasta turvamiesten seistessä mukana. Ei se julkisuus luo aina tarvetta hankkia erityistä yksityisyyttä.

Onbko joskus jossain juorolehdessä lukenut jonkun julkkiksen synnärilläolosta? En tiedä, kun en koskaan lue juorulehtiä, kunhan kiinnostaa.

Vierailija
28/49 |
23.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sai Naistenklinikalla käyttöönsä neljän hengen huoneen. Muut synnyttäjät tungettiin muihin huoneisiin, mutta ministerillä piti olla oma rauha. NKL:n kätilö kertoi.

Vierailija
29/49 |
23.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se muija on, se Kirsi Joku - joka juonsi sitä vittuiluohjelmaa - ja jolla on itseään abuot sata vuotta nuorempi mies - niin hän oli samaan aikaan synnärillä, kuin minä. Ko. nainen käyttäytyi jotenkin ylimielisesti; en viitsi eritellä, mutta sen kyllä huomasi kaikki muutkin. Samalla osastolla oli vauvansa kanssa myös Sami Hyypiän mallivaimo, niin ikään hänkin tavisten huoneessa.

Vierailija
30/49 |
23.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen aina saanut oman huoneen, onneksi on ollut tilaa.

Vierailija
31/49 |
23.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin oman huoneen ja oman vessan ja lastenhoitojutut. ihan vaan pyytämällä.

Vierailija
32/49 |
23.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin oman huoneen ja oman vessan ja lastenhoitojutut. ihan vaan pyytämällä.

esimerkiksi TAYS:ssa, jossa ruuhka ajaa äitejä käytävillekin...

Vierailija
33/49 |
23.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

menee kätilön kanssa juttelemaan toiseen huoneeseen, jos esim synnytystä läpikäydään. Näin ainakin minulla OYSissä, mentiin johonkin tyhjillään olevaan lääkärinhuoneeseen käymään läpi vaikka sanoin jo huoneessa että voidaan tässäkin läpikäydä. Enkä ole julkkis...

Vierailija
34/49 |
23.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidänkään sairaalan synnärillä julkkiksille. Ihan samat periaatteet ja kohtelu kuin muidenkin äitien kanssa.

T:Klö

Vierailija
35/49 |
23.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin saksalaisessa yksityissairaalassa Etelä-Amerikassa ja naistenklinikan johtava ylilääkäri toimi mun synnytyslääkärinä ja hänen työryhmäänsä kuului 7 henkeä! Kohtelu oli ihanaa ja tämä tiimi järjesti myös mun synnytyksen kivuttomaksi.

Kaiken kaikkiaan kaunis kokemus, kuin unelma: sairaalarakennus oli 1800-luvulta, seinällä oli teksti "pyhitetty elämälle", isoista ruutuikkunoista tulvi auringonvalo sisälle, olin koko ajan hyvissä käsissä ja mun pieneenkin inahdukseen reagoitiin, synnytyksen jälkeen mut kärrättiin yksityishuoneeseen, jossa takorautaparveke puutarhanäkymällä ja kun otin suihkun, sairaanhoitaja polvistui lattialle ja kuivasi jopa mun varpaanvälit. Siinä sitten seisoin ja hämmentyneenä annoin toisen touhuta. Vieläkin olen liikuttunut, kun muistelen, kuinka kauniisti mua ja vauvaa kohdeltiin.

Ulkomailla yksityissairaalat voivat olla kuin viiden tähden hotelleja.

Itse synnytin Puolassa (en toki vartavasten sinne synnyttämään mennyt), oli oma huone, oma kätilö, oma lääkäri ja oma lastensairaanhoitaja, jotka siis tapasin jo ennen synnytystä ja jotka hoitivat raskaudenseurannan. Oli myös oma anestesialääkäri ja oma anestesiasairaanhoitaja. Ja koko revohka siis istui rivissä ja oli paikalla ihan vaan ja ainoastaan mua varten :).

Vierailija
36/49 |
23.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä huolimatta että on ihan perusjunttitavis. Kyllä sitä sai oikealla asenteella. Eikä tarvinnut olla edes se kuuluisa paksu lompsa.

Vierailija
37/49 |
23.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnyttäessäni työpaikallani.

että rahalla ei saa mitään erikoiskohtelua.

erityiskohtelua, mutta suhteilla saa. Esimerkiksi kätilö-ystäväni kun meni synnyttämään työpaikalleen, niin hänelle annettiin yksityishuone jossa oma vessa ja lapselle kaikki hoitojutut. Sai olla omassa rauhassa koko sairaalassaoloajan.

Vierailija
38/49 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sille, joka mietti synnyttäneen kätilön yhden hengen huonetta, tiedoksi: ainakin OYS:ssa kätilölle pyritään antamaan yhden hengen huone, jottei huonekaveri(t) rasittuisi, kun kätilöäidillä ramppaa työkavereita kattomassa vauvaa ja porisemassa. Mielestäni ihan hyvä perustelu.

Vierailija
39/49 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkööt porinansa vierailuajalla, kuten muutkin vieraat. Työajalla hoidetaan työt, ei istuta lässyttämässä synnyttäneiden työkavereiden kanssa.

Vierailija
40/49 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen verran yksityisyyttä hänkin ansaitsee. Aika rippeet siitä yksityisyydestä on nimittäin jäljellä, jos työpaikallaan työkavereiden silmien alla joutuu synnyttämään. Mietipä omalle kohdallesi.