Julkkisten synnytykset & yksityisyys sairaalassa
Hei,
osaisikohan joku kenties julkkiksen tunteva vastata tähän:
Eilen pohdimme ystäväni kanssa, että mitenköhän kun julkkis (esim. Tanja Karpela, PMMP:n tytöt, jne.) menee synnärille, niin saavatko automaattisesti pyytämällä oman huoneen? Ja jos, niin mitä jos on täyttä, eikä esim. 1 hlön huoneita tai perhehuoneita ole?
Pakkohan heidän on päästä johonkin erileen, sillä ainakin minä "taviksena" ymmärrän, että jos itse olisin julkisuuden henkilö, en todellakaan haluaisi 4 tavismamman kanssa samaan huoneeseen, kun hoitsut ja lääkärit nykyään aika kovaankin ääneen käyvät synnytystä ja lääketieteellisiä faktoja läpi sängyn päädyssä seistessään, muiden kuullessa. Näin tavismammana se ei minua haittaa, mutta kyllä mieltä kaihertaisi, että nytkö joku soittaa seiskaan, jos olisin julkkis. No, anyway, jäimme pohtimaan asiaa, ja ajattelin kysyä täältä, jos joku tietää miten noissa menetellään.
Just curious, :D
Kommentit (49)
yhden julkkisäidin olleen ihan tavallisessa huoneessa niin kuin muutkin, sillä eräs puolituttu tavismamma juorusi kun oli itse osastolla samaan aikaan.
eli tarjositko ilmoittautumisen yhteydessä, että maksat ekstraa jos pääset omaan huoneeseen?
eräs näyttelijä. Joten sen perustella vastaisin että ihan normi kohtelu, toisaalta taas enhän mä tiedä mitä saavat jos vaativat? vai onko niin että osa ei edes mitään "erityiskohtelua" kaipaa?
yhden julkkisäidin olleen ihan tavallisessa huoneessa niin kuin muutkin, sillä eräs puolituttu tavismamma juorusi kun oli itse osastolla samaan aikaan.
Kyllä rohkenen epäillä, että suomalaisessa tavallisessa sairaalassa, et rahalla ihan hirveitä saa aikaiseksi... Eri asia on jos menet erikoismaksuluokanpotilaana (ainakin aiemmin oli tälläinen mahdollisuus) eli maksat kaiken itse, niin silloin voit jotakin toivoa. Yksityissairaalat on sitten erikseen... Ja olen minäkin ollut yksin huoneessa, ihan ilman lisämaksuja. Niin ja perhehuoneessahan ei ole muita äitejä...
Niin siis oli tarkoitus lainata 2...
Siis jos maksais helahoidon, oman huoneen ja vaikkapa kätilön koko ajan vierelle?
ja se on mielestäni kyllä huutava vääryys.
Mutta suhteilla saa erityiskohtelua, esim. yksityishuoneen.
Voisin laittaa vaikka kaikki säästöni hyvinsujuneeseen synnytykseen. Sais oman huoneen, puudutukset oman halun mukaan. Ja sen kätilön vierelle. Ja kun voimat loppuis, niin pääsis omasta pyynnöstä sektioon : )
T:2 surkeaa synnytyskokemusta
Eräs rouva oli raskaanaolevien osastolla yksityishuoneessa, koska oli erään lääkärin yksityispotilas. Luulen, että aika tavallista.
että rahalla ei saa mitään erikoiskohtelua.
erityiskohtelua, mutta suhteilla saa. Esimerkiksi kätilö-ystäväni kun meni synnyttämään työpaikalleen, niin hänelle annettiin yksityishuone jossa oma vessa ja lapselle kaikki hoitojutut. Sai olla omassa rauhassa koko sairaalassaoloajan.
itsekin, jos jotkut synnyttäneet mammat ei tajua keskittyä omiin vauvoihinsa ja asioihinsa vaan siihen mitä juoruilevat huonekaveristaan. kertoo enemmän sinusta kuin ko. ihmisestä, muttet ehkä sitä tajua...
Mikä se muija on, se Kirsi Joku - joka juonsi sitä vittuiluohjelmaa - ja jolla on itseään abuot sata vuotta nuorempi mies - niin hän oli samaan aikaan synnärillä, kuin minä. Ko. nainen käyttäytyi jotenkin ylimielisesti; en viitsi eritellä, mutta sen kyllä huomasi kaikki muutkin. Samalla osastolla oli vauvansa kanssa myös Sami Hyypiän mallivaimo, niin ikään hänkin tavisten huoneessa.
ollessa saa yksityishuoneen kyllä, mutta maksamalla siitä. eikä kyse ole ollut mistään "tiskin alta" toiminnasta, vaan normaali käytäntö, jota on voinut käyttää. Vuonne 1995 synnytin ensimmäisen lapseni ja olin EML(=erikoismaksuluokka)-potilaana synnärillä, muistaakseni tuolloin yksityishuoneen hinta oli 500mk eli noin 84e/yö.
Enää ei taida tuota EML-luokkaa olla.
meillä oli kahden hengen huoneet.Hyvä että olikin,oisin tullut hulluksi kolmen vasta synnyttäneen äidin kanssa.Sairaalassa olo kun ahdisti muutenkin..
olin just 3 muun äidin kanssa samassa huoneessa... (sille joka kyseli, että missä ollaan 4-hengen huoneissa) osasto oli 52.
erityiskohtelua, mutta suhteilla saa. Esimerkiksi kätilö-ystäväni kun meni synnyttämään työpaikalleen, niin hänelle annettiin yksityishuone jossa oma vessa ja lapselle kaikki hoitojutut. Sai olla omassa rauhassa koko sairaalassaoloajan.
Itse synnytin Puolassa (en toki vartavasten sinne synnyttämään mennyt), oli oma huone, oma kätilö, oma lääkäri ja oma lastensairaanhoitaja, jotka siis tapasin jo ennen synnytystä ja jotka hoitivat raskaudenseurannan. Oli myös oma anestesialääkäri ja oma anestesiasairaanhoitaja. Ja koko revohka siis istui rivissä ja oli paikalla ihan vaan ja ainoastaan mua varten :).
ja kolmannen kerran omassa kopissa vaikka en sitä olisi edes halunnut!!
t.köyhä yh
mutta mulla oli ihan yksin koko huone käytössä. Onko siinä jotain erikoista?
Samanlai ne on ihmisiä ja niiden pimpat repeää. Niiden tietojen salassapito ei ole yhtään tärkeämpää kuin taviksenkaan.
mutta omasta kokemuksestani voin sanoa, että rahalla saa ja hevosella pääsee.
En ole minäkään joutunut jakamaan huonetta kenenkään kanssa synnytyssairaalassa.