Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomessa ei ole köyhiä

Vierailija
22.01.2010 |

Suomessa ei oikeasti ole köyhiä ihmisiä. On vain huonosti suunniteltua taloudenpitoa ja surkeita mt-ongelmaisten kohtaloita.

Tulonsiirrot ja sosiaalietuudet takaavat tässä maassa sen, ettei ns. täysin tyhjän päälle jää.

En ole itse suurituloinen. Elän toimeentulominimin rajoilla. Kuitenkin huolellisella suunnittelulla ja tarkalla harkinnalla sen etuisuusminimin saa riittämään hyvinkin paljoon. Oli aika, jolloin olin hyvätuloinen veronmaksaja, mutta sairastuin. Kuitenkin, sairaudesta huolimatta asiat on pysyneet 'hanskassa' eikä tulojen kutistuminen ole johtanut kodin menetykseen eikä harrastuksista luopumiseen.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä on ihminen, jonka kuukausiansiot eivät riitä välttämättömään. Netti ja koira ei ole välttämättömiä ja velkakin on ns. omaa tyhmyyttä (siis se koirasta velkaa oleminen, ei opintolaina).

Mutta niin kauan ku ihmisellä on katto pään päällä, ruokaa ja harrastus, ei hän mun mielestäni ole köyhä. Pienituloinen ehkä, muttei köyhä.

Ap

Vierailija
2/30 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ja suomalainen. Eläkeläinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä kävin töissä ja sain harjoittelijan palkkaa (myyjä 7,07 e tunti) ja sain tehdä vain 6h päiviä. palkka mikä jäi käteen oli noin 900e. siitä meni vuokra 420e,vesi 10e, sähkö 20-30e, opintolaina 100e, maksoin eksälle velkaa koirasta 100e, puhlasku 20e, vakuutukset noin 50e, nettilasku 20e eli yhteensä laskuja noin 750. käteen jää noin 150 ruokaan itselle ja koiralle (ja senkin ruokasäkki makso 70e). väitän teille että minä todellakin olin köyhä!!!vaikka kävin töissä. pyörällä kuljin, ei tosiaankaan vara autoon. ja tuosta rahasta siis ruuat ja pesuaineet ym ym. ei todellakaan ollu varaa käydä leikkuuttamassa hiuksia, käydä baarissa saatikka ostaa uusia vaatteita, vanhat resut talvikamppeet ja kengät vaan niskaan ja menoks. oli mulla katto pään päällä ja ruokaa. ja koira.

Miks pitää hankkia koira, jos siihen ei oo varaa? Oma valintasi tämä.

Vierailija
4/30 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja eläkeläisissä niitä varsinkin löytyy.

Melkonen harhakuvitelma sulla on.

Vierailija
5/30 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suomessa ole köyhiä, kuin ihanvain muutama prosentti niistä kaikista leipäjonolaisista. Suurin osa "köyhistä" ei osaa hallita rahaansa, ostetaan valmisruokaa eikä tehdä itse edullisesti, kaikki suunnitelmallisuus on heidän mielestään turhaa eikä elämänhallinnasta ole tietoakaan.

Tuoki ylläoleva olisi voinut sopia opintolainaan että maksaa vain korot ja hakea korkotukea Kelasta (=kela maksaa myös korot), käyttää nettiä kirjastossa ja puhelinlaskunkin olisi voinut puolittaa jos halua olisi ollut. Ja koira on turhuus myös.

Suomessa ei todellakaan kukaan jäädy pakkaseen. Toki on heitä, jotka ovat liian ylpeitä yömajaan, tai niin humalassa ettei heitä sinne oteta, ja siksi niin hassusti käy että tulee yöllä kylmä.

Mutta kukaan, jolla on elämänhallintaa jäljellä, ei suomessa ole köyhä. Toimeentulotuki on noin 400e vuokran jälkeen, ja 100e viikossa pitää kyllä riittää välttämättömään. Ja riittää ihan hyvin, itse pärjään parillakympillä viikossa jos on pakkko. Tuon päällehän saa hakea esim bussilippua jos on pakko liikkua (siis käy töissä tai päivittäin hoidossa sairaalassa), terveysmenomaksusittaria, joulurahoja ja kaikkea muuta ylimäärästä.

Vierailija
6/30 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansaneläke on samaa tasoa ku minimityömarkkinatuki tai minimiäitiyspväraha. Asumiseen saa tukea ja käsittääkseni samat toimeentulotukinormit on olemassa kuin muillekin. Se ei ettei osaa/halua hakea itselleen kuuluvia etuuksia ei tarkoita että olisi köyhä.

Ap

Vierailija
7/30 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tunnen myös perheen joka on köyhä. Jo se kertoo että on köyhä jos pitää käydä hakemassa sosiaalitoimistosta apua. Mun tuntema perhe on perhe jossa äiti käy töissä, silti ei rahat riitä kunnolla. Ei ole autoa, asuvat vuokralla kaupungilla, ei tule lehtiä, ei ole nettiä. Äidin pitää miettiä voiko lapset harrastaa ja mitä ja missä? Yksinkertaisesti siitä syystä että ei välttämättä ole rahaa kustantaa lapsien harrastuksia.

Mua ottaa päähän sen perhee puolesta että joku viitsii ja kehtaa sanoa että suomessa ei ole köyhiä, kyllä on!

Ainoa hyvä asia heidän köyhyydessä on se että ovat köyhiä suomessa. Joissain brasiliassa oli varmasti vielä kurjempaa olla köyhä.

Vierailija
8/30 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vain niin monta osatekijää, jotka hankaloittavat elämistä erittäin taloudellisesti. Nimen omaan pitäisi osata suunnitella ja harkita, asua järkevässä paikassa, olla optimaaliset sukulais- ja tuttavasuhteet, pysyä tarpeeksi terveenä jne. Toki paljon on itsestään kiinni.

Vierailija
9/30 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

16: mun mielestä toi sun kuvailema perhe ei todellakaan ole köyhä. Koti on ja ilmeisesti ruokaakin. Mut ainahan pitää jostain saada valittaa tässä maassa. Suomessa voi olla relatiivisesti pienituloisia, mutta köyhiä suomessa ei ole.

Täällä ei kukaan kuole nälkään, harvoin edes ne jotka haluavat kuolla nälkään (anorektikot).

Vierailija
10/30 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

16: mun mielestä toi sun kuvailema perhe ei todellakaan ole köyhä. Koti on ja ilmeisesti ruokaakin. Mut ainahan pitää jostain saada valittaa tässä maassa. Suomessa voi olla relatiivisesti pienituloisia, mutta köyhiä suomessa ei ole. Täällä ei kukaan kuole nälkään, harvoin edes ne jotka haluavat kuolla nälkään (anorektikot).

Sen verran voin kertoä että ei aina sitä ruokaa ole ollut. On joutunut lainaamaan rahaa ruokaa, on joutunut jättämään joskus laskuja maksamatta yllättävän menon takia. Kukaan ei kuole nälkään siinä perheessä, mutta voi silti nähdä nälkää.

Vierailija
11/30 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

enemmän sosiaalisia ongelmia kuin absoluuttinen. Eli mitä suurempi ero rikkaimpien ja köyhimpien välillä, sitä enemmän ongelmia yhteiskunnassa.

Suomessa suhteellinen köyhyys on kasvanut 1990-luvun alkupuolelta lähtien. Silloinkin kun BKT on kasvanut, vain rikkaimmat ovat siitä hyötyneet (pääomatulojen saavat).

Vierailija
12/30 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, sosiaalitoimen toimeentuotuki on kai siksi, ettei tarvisi alle minimitoimeentulon sinnitellä. Mutta ne, joilla ei edes se minimi riitä vaan rahat on aina loppu ja ruokaa ei aina ole, eivät kai yksinkertaisesti hallitse talouttaan kunnolla.

Pienituloisella pienetkin ylimääräiset menot vaikuttaa olellisesti lopputulokseen. Sillä on merkitystä ostaako leivät vai leipooko itse, syökö muroja vai puuroja. Jne.

En jaksa uskoa, että pelkästään asumispaikka vaikuttaa niin oleellisesti siihen, että toiset kykenevät elämään ongelmitta sillä toimeentulominimillä ja jopa säästämään siitä kun toisilla se raha on mennyt ennen kuin kaikki tarpeellinen on maksettu.

Ja pienituloinen ei ole sama kuin köyhä.

Ap

Vierailija
13/30 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei saa valittaa, jos ei ole rahaa kuin puuroon ja rasvaiseen jauhelihaan, ei ole nettiä (sillä kun hoituu nykyään kaikki virallisetkin asiat), eikä voi harrastaa mitään maksullista? Tuo yleensä vähentää kaverisuhteitakin, kun ei ole koskaan varaa käydä missään kenenkään kanssa, vaan pitää tarjota keittiönpöydän äärellä näkkileipää ja vettä. Ei ole varaa kunnollisiin vaatteisiin, ei voi harrastaa esim. lenkkeilyä kun oikeaoppiset kengät maksaa..kyllähän sitä elää, mutta ei kovin laadukasta elämää. Ja sitten tosiaan vielä se luuserin leima päällä.

Vierailija
14/30 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

laskunmaksussa, linja-autokuluissa. Tv-luvankin voi irtisanoa ja säästää 20€/kk kun kaiken tarvittavan voi katsoa netissä.

Vierailija
15/30 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhällä mätänee hampaat suuhun ja terveys menee, koska ennakoivaa terveydenhuoltoa ei enää ole, korjataan vaan jo olemassaolevia, pitkälle edenneitä terveydenmenetyksiä. Mielenterveysongelmaiset ovat aivan heitteillä, samoin useat vanhukset.

Suomessa moni köyhä ei pysty ostamaan tarvitsemaansa lääkitystä.

Vaikka voihan se olla, että jossain päin maata on näinkin. Itse olen minimitoimeentulolla asunu useemmassakin kunnassa eikä ole koskaan ollut ongelmia päästä perus- tai erikoisterveydenhoidon piiriin, hammaslääkäriin, saada lapsille hoitoa ja kuntoutusta jne. Ja lääkkeetkin on sitten viimekädessä maksanut sossu, jos on oikein tiukkaa tehny. Ainakin muutaa vuosi sitten sossu maksoi myös e-pillerit. Ja tuttavalla on mielenterveyslääkitys, hän ostaa 3kk lääkkeet kerralla ja maksaa niistä huiman 3€ omavastuun..

Vierailija
16/30 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

köyhä pitäisi hakea sieltä kodista näiden hoitojen piiriin, koska köyhä ja työtön tuntuu tässä yhteiskunnassa uskovan siihen, että näin se rikkaammillakin menee. Että työssäkäyvällä on vain ja ainostaan helppoa kulutusjuhlaa koko elämä, eikä siellä työpaikallakaan oikeasti tartte juuri mitään tehdä.

Ja kyllä, olen itse ollut köyhä, sossusta on haettu ruokalippuja kauppaa varten kun olin teini jne. Mutta sellaista se välillä on. Sitten täytyy vaan tehdä valintoja ja suunnitelmia tulevaisuutta varten ja elellä niiden mukaan. Toki joillakin on elämässä ihan oikeitakin vastoinkäymisiä ja just esim. sairautta, jolle ei itse mahda mitään. Se on asia erikseen. Mutta itse olen kurkkuani myöten täynnä "YH"-kaveria, jolle masentuneisuus on elämäntapa, vetää lapsensakin siihen suohon ,eikä muuta osaa kuin valittaa kuinka rahaa on vähän. Vaikka kaikki maksetaan, ja tukia huijataan minkä keretään.

Vierailija
17/30 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se sossu ei hyvällä katso omistusasuntoa tai autoa, ei ne sun velkoja maksa, ne pitää myydä, vaikka oman maksaminen on halvempaa kuin vuokran...

kyllä tässä on eletty kolme hlö 600-700e vanheimpanrahalla plus 100e asumistuella, satunnaisesti töistä tulee 200e extraa, siitä maksetaan lainat ja kaikki, ja ei osteta eineksiä, auto pakollinen niihin satunnaisiin töihin pääsemiseksi, kyllä tää aika köyhältä tuntuu, suomessa ruokakin on niin kallista...

Vierailija
18/30 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa monet näyttämään köyhemmiltä kuin oikeasti ovatkaan.

Vierailija
19/30 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun rahat ei ole muuten riittäneet. Kyseiset ihmiset ei ryyppää, polta, törsää tmv., ei omista autoa, harrasta mitään kallista ja asuvat opiskelija-asunnossa suunnilleen halvimmassa paikassa.

Vierailija
20/30 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kerätä ruokansa jätesäiliöstä.