Ovatko noin 65-70-vuotiaat vanhempasi "vanhuksia" vai "nuorekkaita"?
Olen hämmästynyt, miten monet pitävät tuon ikäisiä vanhempiaan aivan ikäloppuina. Toki ihmisillä voi olla sairauksia ym, jotka heikentävät kuntoa ja tekevät "vanhaksi". Mutta jos on terve, niin eihän tuossa iässä olla vielä toinen jalka haudassa.
Oma 68-v. äitini on varsin näpsäkkä henkisesti ja fyysisesti. Siksi tuntuu hassulta, että monet katsovat elämän loppuvan viimeistään kuusikymppisenä. Äitiäkin luullaan usein max. 55-vuotiaaksi. Ihan kuin lähemmäs seitsemänkymppisellä ei olisi enää oikeutta olla elämänsä vedossa.
Kommentit (50)
mutta appivanhempani ovat 72 ja 74 v. Ovat mielestäni hyvin nuorekkaita vaikka ikä toki näkyy jo päällepäin. Matkustelevat, liikkuvat paljon (pelaavat mm. tennistä viikoittain), käyttävät nettiä päivittäin. Ovat usein meillä pitkiä viikonloppuja hoitamassa meidän kolmea pientä lasta kun me matkustellaan miehen kanssa.
eikä ole ollenkaan sen vuosimäärän oloinen. Lisäksi kokee itsensä nuoremmaksi ja tuhahtelee lehtijutuille, joissa puhutaan -41 syntyneistä vanhuksista =) Ulkokuorestakaan vanhuutta ei niin hirveästi erota kuin harmaantuneista pulisongeista.
Isä tänä vuonna 74, äiti 70. Isä on fyysisesti kunnossa, mutta on aina ollut tosi vanhanaikainen ja kaavoihinsa jämähtänyt fossiili ;). Äidistä on iän ja terveyden menetyksen mukana tullut valitteleva ja arka mummeli. Oli jämäkkä ja räväkkä tyyppi nuorempana.
Lasten kanssa äiti on aina ollut hyvä, ja tykkää olla ipanoiden kanssa edelleen ja auttaa mielellään. Ja huumorintaju on edelleen tallella, vaikka tuo pessimismi monesti on se vallitseva mielentila.
Hyväkuntoisia näkee tietysti enemmän, mutta onhan paljon 7-kymmpisiä myös vuodeosastolla.
Tietysti elämän aikana sattuneet tapaturmat ja iän mukanaan tuomat sairaudet vanhentaa olemusta.
Mutta täysin tässä päivässä ovat ja pirteitä.
Äitiäni luullaan ihan yleisesti myös max. 55-vuotiaaksi. Ei pidä "mummopermistä" ja pukeutuu nuorekkaasti (no ei mihinkään teinivaatteisiin kuitenkaan :). On viime vuosina innostunut matkustelusta ja uusista harrastuksista, käy jumpassa ja kielikursseilla. Käyttää kosmetiikkaa ja meikkaa miltei päivittäin. On ylipäätään jotenkin "vapautunut" iän myötä, vaikka toki joiltain osin mielipiteet ovatkin ikäluokan mukaiset. Ei ole vakavia sairauksia tms., tosin verenpainelääkitys kylläkin.
Isäni taas, no, hänellä ikä alkaa painaa vähän enemään. Muisti ei ihan täysin toimi, saattaa kysellä samoja asioita eikä silti muista. On ollut aina sellainen peruspessimistinen luonne ja jotain alemmuuskompleksia myös, luulenpa että sekin vaikuttaa.
Tykkää puuhailla leikki-ikäisten kanssa, ja siinä onkin aivan loistava.
Molemmilla ikää jo 75. Äidillä on pitkäikäisen geenit - hänen suvussaan naiset saavuttavat yleensä 100 vuoden iän. Hän on täysin terve, hyväkuntoinen eikä edes näytä vanhukselta. Isäni askel on jo hidastunut ja selkä painunut kumaraan ja hänellä on verenpainetauti.
Jos on ikänsä repinyt fyysistä työtä niin paikkoja jo kolottaa. Jos on vain papereita käännellyt niin ei ole selkäkulumia vaan on fyysisesti paremmassa kunnossa.
Itse työskentelen päivittäin vanhusten kanssa ja voin sanoa, että suurin osa 7-kymppisistä näyttää ja vaikuttaa ihan ikäiseltään. Aika harvasta voisi veikata, että ikää on 55 ja sekä fyysinen- että psyykkinen kunto olisi huomattavasti omaa ikätasoaan parempaa.
Ikävä kyllä.
Ovat ehkä ikäistensä näköisiä, mutta muuten hyvin nuorekkaita. Matkustelevat paljon, lenkkeilevät, syövät terveellisesti, ovat mukana ajassa. Nettiä heillä ei kotona ole, mutta varsinkin isäni käyttää sitä aktiivisesti kirjastossa.
Isälläni on 1. tyypin diabetes, mutta on fyysisesti todella hyvässä kunnossa, todella hoikka. Äitini on hiukan lihaisampi, mutta jättää mutkin kävelyvauhdissa ;)
Hoitavat omasta toiveestaan todella mielellään lapsiamme, matkan takia yleensä viikon kerrallaan.
Äidilläni saattaa olla pientä dementian alkua, puhuu joskus samat asiat pariin kertaan, mutta ei muuten mitään ihmeempää.
Anoppini on n 65v, mut on ollut vanha jo 10v. Sekä henkisesti että fyysisesti. Ei mikään valittaja kuitenkaan ja on pariin viime vuoteen hiukan reipastunutkin :)
Mun äiti täyttää kohta 70-v ja on ollut jo kymmeniä vuosia täysin "ikäloppu". Elää aika omissa maailmoissaan, ei innostu uusista asioista yhtään (näin on kyllä ollut melkein aina). Ei käy missään, ei harrasta. Kyllä siinä kuulkaa aivot surkastuu!!
Isäni on 75-v, vähän nuorekkaampi kuin äitini, mutta kyllä äidin seura häneenkin vaikuttaa.
Vanhempani ovat todella vanhanaikaisia.
Tiedän että monien muiden vanhemmat ovat paljon uudenaikaisempia ja osallistuvat paljon aktiivisemmin esim. lastenlasteni elämään. Mun vanhempani eivät tee mitään lastenlastensa kanssa.
...pari vuotta nuorempi. Ovat todella pirteitä ja meneviä. Isä käy nostamassa puntteja kuntosallla (tehnyt sitä koko ikänsä) ja harrastaa muutenkin paljon. On koko ajan menossa matkaillen ja muutenkin. Äitini harrastaa myös aktiiviseti liikuntaaja tuntuu että kaikkea muutakin. Reissailee todella pljon ulkomailla eikä missään perinteisissä lomakohteissa.
Itse taidan olla se perheen vanhus jonka kumpikin pesee kunnon puolesta mennen tullen. Istun kotona sydän syrjällään heidän reissujen ym. tempausten aikana. Meillä on osat todella vaihtuneet ja se olen minä, joka kehotaa varomaan sitä ja tätä sekä ilmoittelemaan ulkomaila ollessa että kaikki on ok. Vanhempani hymähtelevät ja naureskelevat nyt minulle kuten itse heille murrosikäisenä ja myöhemmin hurjimpina menovuosinani.
Itse työskentelen päivittäin vanhusten kanssa ja voin sanoa, että suurin osa 7-kymppisistä näyttää ja vaikuttaa ihan ikäiseltään. Aika harvasta voisi veikata, että ikää on 55 ja sekä fyysinen- että psyykkinen kunto olisi huomattavasti omaa ikätasoaan parempaa. Ikävä kyllä.
Ehkä et kuitenkaan tapaa sitten näitä aktiivisia kotonaan asuvia nuorekkaita 7-kymppisiä? Ehkä ulkonäöstä iän voi arvata mutta elämänasenne ja -tyyli voi erota todella paljon eri ihmisten välillä. Jotkut istua möllöttävät kotona, eivät harrasta mitään, aivot surkastuvat. Toiset taas opettelevat vielä kaikkea uutta. Elämäntavat todella näkyvät tässä iässä.
Isäni on 74-v ja on aina ollut fyysisesti hyvässä kunnossa liikunnan ja hyvän ravinnon ansiosta. Esim. appiukkoni joka on 69-v on paljon huonommassa kunnossa, koska ei liiku yhtään ja syö mitä sattuu. Elämäntavat näkyvät todella tuossa iässä.
käy kokoontumisissa ja ajelee satoja kilometrejä. Urheilee monta kertaa viikossa, enemmän kuin omani ikäiset miehet keskimäärin.
Äitini hiihtää 6-7 km lenkkejä monta kertaa viikossa, hoitaa yksin isoa taloa ja pihaa jne. Käyttää tietokonetta, rekisteröityi juuri Facebookiin, on aktiivinen harrastuspalstallaan netissä, digikuvaa paljon jne. Näyttää ehkä 10 vuotta ikäistään nuoremmalta.
Luojalle kiitos, että ovat säilyneet terveinä. Olisinpa itse samassa iässä yhtä terve ja vireä.
Isäni (65-vuotias) on vanhus. Hän on vakavasti dementoitunut ja makaa laitoshoidossa. Ei pysty edes itse syömään enää.
Äitini (65-vuotias eli samanikäinen kuin isä) on virkeä rouva, joka voisi hyvin vielä olla työelämässäkin mukana. Harrastuksia on vaikka muille jakaa ja virtaa tuntuu riittävän. Pidän häntä ikäistään nuorekkaampana. Monet luulee äitiäni noin 55-vuotiaaksi.
tänä vuonna 60 täyttävä äitini perusti viime vuonna yrityksen. viime vuonna 70 täyttänyt anoppini ei puhu muusta kuin vaivoistaan,kauniista ja rohkeista ja naapureiden asioista. Mikään ei kiinnosta, mihinkään ei halua lähteä, jatkuvasti pihalla asioista vaikka joka asiaan onkin mielipide, se ainoa oikea nimittäin.
57 isänikin alkaa ihan selvästi olla vanhus: unohtelee, sekoittaa asioita, olemus vanhuksen. On ihan viime vuosina mennyt hurjasti "alaspäin", vika kai huonoissa elintavoissa.
varmasti pitämään ihmisen virkeänä ja aktiivisena. Jos alkaa vain nysvätä kotona katsoen Kaunareita ja Salkkareita niin eihän ihminen siitä enää kehity.
Pitää tavata paljon ihmisiä, oppia uusia asioita, liikkua niin pysyy virkeänä kauemmin!
hänen 68v sisarensa taas on nuorekas ja pirtsakka, luulisi paljoa nuoremmaksi.
Jos en tietäisi, luulisin äitiäni ainakin 75v tai enempi ja tätiäni 50+
Isäni on 67, mutta ei tunnu eikä näytä siltä. Omastakin mielestään näyttää nuoremmalta. Isäni hoitaa välillä lapsiamme, käy päivittäin kahvilassa supisemassa tuttavien kanssa ja seuraa maailman menoa lehtien ja tv:n kautta. Tietokonetta hän ei osaa käyttää, eikä lukea kännykästä viestejä :). Isäni asuu yksin, siivoaa (joka viikko), kokkaa ja tiskaa itse ja vaihtaa jopa verhot jos on sillä tuulella.