Ovatko noin 65-70-vuotiaat vanhempasi "vanhuksia" vai "nuorekkaita"?
Olen hämmästynyt, miten monet pitävät tuon ikäisiä vanhempiaan aivan ikäloppuina. Toki ihmisillä voi olla sairauksia ym, jotka heikentävät kuntoa ja tekevät "vanhaksi". Mutta jos on terve, niin eihän tuossa iässä olla vielä toinen jalka haudassa.
Oma 68-v. äitini on varsin näpsäkkä henkisesti ja fyysisesti. Siksi tuntuu hassulta, että monet katsovat elämän loppuvan viimeistään kuusikymppisenä. Äitiäkin luullaan usein max. 55-vuotiaaksi. Ihan kuin lähemmäs seitsemänkymppisellä ei olisi enää oikeutta olla elämänsä vedossa.
Kommentit (50)
mutta erittäin nuorekas ja menevä. Hänellä on tosin monia sairauksia mutta ne ovat onneksi lääkkeillä aisoissa pysyvää laatua (eläköitymisen ovat aiheuttaneet jo vuosia sitten).
Vanhempani ovat tietysti jo aika vuosi rikkaita, mutta eivät hyvänen aika mitään vanhuksia vielä, sehän tarkoittaisi sitä, että itsekin olen jo keski-ikäinen (en kai ole? n.34v)
Isovanhempani ovat tuon ikäisiä, ja ovat kyllä kieltämättä ikäloppuja. Eivät myöskään pidä itseään nuorekkaana.
Miehen vanhemmat ovat 65 ja 63. Ja ovat vanhuksia. Ovat saman kuntoisia kuin mun isovanhemmat, jotka ovat 75-80 vuotiaita.
hyvässä kunnossa edelleen. Hoitavat mielellään lapsenlapsiaan, pärjäävät ilman apua omakotitalossa ja hoitavat muutenkin asiansa itsenäisesti. Äitini jopa matkustelee naisporukassa, isäni ei ole koskaan ollut kiinnostunut reissaamisesta, vaikka kuntonsa puolesta varmaan jaksaisikin matkustaa. Isälläni on verenpainetauti ja diabetes, äidilläni ei mitään sairauksia, mutta mikä ehkä tärkeintä, molemmilla on sellainen asenne, että sairauksia ei jäädä ruikuttamaan, eikä lääkärissä juosta joka nipistyksen takia.
Ovat vanhuksia. Eivät oikein ymmärrä maailmanmenoa. Heille on järkytys, että lapsiemme isä on kotiäitinä ja minä käyn töissä. Heistä se on häpeä.
Toinen häpeä on ettemme käy kirkossa emmekä kuulu kirkkoon. Heillä kuulemma tulee ikävä meitä taivaassa kun me olemme helvetissä. Mieheni on kehottanut heitäkin eroomaan kirkosta niin voimme viettää yhdessä iäisyyden helvetissä.
Helvettiähän se olisi heidän kanssaan taivaassakin. Sellaiset ihmiset jotka olivat nuoria joskus kun maailma oli aivan vääränlainen. Nyt on parempi.
Hoitaa paljon lapsenlapsia, harrastaa, matkustelee, pitää itsenäisesti mökkiä kunnossa, hoitaa omaa iäkästä äitiään, käyttää sujuvasti nettiä, seuraa aikaansa jne.
ap
hän on siten jo, uskomatonta, 70. todella poikkeuksellisen timmi tapaus, joka pesee fyysisellä kunnollaan ja tarmollaan laudalta monet neli-viisikymppiset - ihan testeissä todistetusti. noin erityisen hyvän kunnon huomaavat jo lekurit ja tutkijatkin. häntä et uskoisi ikäisekseen. mä tässä toivon, että äiti olisi periyttänyt noi ruostumattomat geenit muhun... :)
Ainakin elämäntapa on aika vanhanaikainen, eivät juuri käy missään/harrasta mitään. Olla hissuttelevat vain kotona ja kinastelevat keskenään.
70v. äitini on ulkoisesti ainakin kymmenen vuotta nuoremman näköinen, mutta henkisesti alkaa olla jo vähän pihalla maailman asioista. Ei suostu opettelemaan tietokoneen tmv. laitteiden käyttöä eikä muistikaan ole enää entisensä. Pitää kuitenkin itseään ikinuorena eikä halua iästään muistutettavan.
66v. isäni on henkisesti skarpimpi, mutta hänellä jo aika paljon kaikenlaista fyysistä remppaa ja ollut jo pitkään pois työelämästä. Hän taas puheissa usein korostaa omaa "vanhuuttaan".
Objektiivisesti ovat melko terveitä ja fyysisesti erinomaisessa kunnossa, urheilevat aktiiviesti jne. Mutta toisaalta itse kokevat itsensä vanhoiksi ja puhuvat siitä aika usein. Miehen yli 7-kymppiset vanhemmat puolestaan eivät koe itseään vanhoiksi, eivätkä siltä sitten niin vaikutakaan.