Olet siis tartuttanut lapsiisi saman hysterian ja pelon- Kyse koirista
vastasin tuohon toiseen ketjuun, mutta jäi vaivaamaan. Jas vaikka saisin tällä avauksella enemmän pohdintaa asiaan. Alla siis minun vastaukseni kejuun.
Siis kerroin että niin minä kuin lapsenikin pelkäämme vapaana juoksevia koiria ja olin sitä mieltä, että koirat tulisi olla kiinni yleisillä paikoilla kuten esim. pulkkamäessä, johon toinen keskustelu liittyi.
Eli jos lapset pelkäävät koiria, niin syy on aina vanhemmassa, joka on opettanut lapsensa pelkäämän koiria. Se joka on tätä mieltä, niin miten kommentoit tuota meidän pelon syntymistä. Ja edelleenkään en ymmärrä, että pitäisikö minun sietää vapaana juoksevat koirat yleisillä paikoilla? Ja opettaa lapsilleni, ettei ne mitään tee, ne on kilttejä ja jos kaatavat ja purevat vaatteita niin ylös vaan, sehän on VAIN koira?
Luulen, että sekin, että en pidä koirista johtuu itse koiria enemmän juuri niiden omistajista ja toisen pelon mitätöimisestä ja siitä että en pidä tuolla tavalla ajattelevien koirien omistajista.
Tuossa tapauksessakin koiran omistajat vain naureskelivat ja sanoivat, että ei se mitään pahaa, se vain leikki. MIstä ihmeestä minä sen olisin voinut tietää? Ja onko omistjille ihan normaalia, että koira leikkiessään puree paiadn hupun ja lippiksen ihan hajalle? Eivät edes tarjoneet mitään korvausta. No eipä sille tallille tarvinnut rahojani tuhlata.
[quote]
Itse en ole koskaan ollut mikään koiraihminen ja minua on joskus nuorena koira purrut. Tästä en ole lapsille kertonut, eikä muutenkaan olla oltu koirien kanssa tekemisissä. Sen olen sanonut, ettei esim. kaupan ulkopuolella olevaa koiraa saa mennä silittämään ilman omistajan lupaa.
Mutta lapsille tämä koirakammo tuli siitä, kun oltiin kerran yhdellä hevostallilla ja omistajan koirat juoksi siellä vapaana. Toinen koirista sai jonkun päähänpinttymän lapseni lippiksestä vaikka en sitä heti tajunnut, että miksi niin käyttäytyi. Hyppi 5-vuotiaan selkää vasten (oli noin saksanpaimenkoiran kokoinen eli iso koira). Monta kertaa hyppi selkää vasten ja louskutti hampaitaan yhteen pään päällä ja sivuilla. Ja vaikka kuinka monta kertaa työnsin koiran pois, niin siitä vain vauhkoontui. Loppujen lopuksi kaatoi lapsen maahan ja otti lippiksen. Tässä samassa lapsen hupparin huppuosa oli jo purtu rikki, joten ihan pienistä puremista ei ollut kyse. Onneksi ei "vahingossa" purrut korvaa, poskea tms. Ja oltii lapsen kanssa ekaa kertaa tallilla, joten ei oltu koiraa aikaisemmin nähty ja jos joku väittää, että lapseni oli joskus tehnyt koiralle jotakin, niin ei ollut.
Tuosta jäi meille kaikille aika kova pelko koiria kohtaan. Tuota ennen en oikeastaan pelännyt, mutta tuosta opin, että ihan aivottomiakin koiria tai niiden omistajia on olemassa.
Lainaus:
13 olet siis tartuttanut lapsiisi saman hysterian ja pelon?
[/quote]
Kommentit (137)
näköistä isoa koiraa, jotka hyppii hulluna hihnoja vasten kun joskus joudun kävelemään siitä ohi. Yksi niistä on saksanpaimenkoira, muitten rotuja en tiedä mutta tyyli on dobermanni/rotikka tms. On pelottanut jo tähän asti mutta nyt vasta pelottaakin, kun olen lukenut näitä viestejä. Mahtaakohan niitten omistajat PIITATA siitä onko koirat kytketty kunnolla vai ei?!! Miten voin puolustaa itseäni jos jokin niistä pääsee irti? Pitää kai ruveta tosiaan pitämään kävelysauvoja mukana? Mihin sellaisella kannattaa tähdätä jos koira käy päälle? Vai olisiko jokin muu parempi, jokin kotitekoinen pippuriviritelmä, jonka voi heittää koiran naamalle? Auttaisikohan pippuripurkki?
tökkää kuonoon tai yritä silmiin.
Taitaa tuo koirapelko aiheuttaa nyt samanlaista hysteeristä ja järjetöntä kohkaamista täällä.
Samanlaista hysteriaa kuin mikä?
Näissä joissain vastauksissa ei nimittäin ole järjen häivääkään tai mitään mielenkiintoa etsiä ratkaisua, joka olisi lapselle järkevä. Kaikki lapset eivät ole tottuneet koiriin, ja jotkut pelkäävät koiria hillittömästi. Mitä tekee järkevä vanhempi tilanteen parantamiseksi? No tietenkin auttaa lasta pääsemään pelostaan!
Tai mitä tekee järkevä koiranomistaja? Pitää koiransa kiinni, eikä oleta, että kaikkien tulisi osata toimia järkevästi, jos koira käy kiinni. Lähdetään siitä, että se koira tulisi olla kiinni ja vähintään omistaja niin lähellä, että tulee siihen väliin heti. Kiinni kuitenkin.
Mutta ihan ensiksi kertaan vielä sinulle. Meidän lapsella ei ollut koirapelkoa enne kuin vapaana juokseva koira kävi häneen kiinni. Olin siis toiminut järkevästi ennen sitä ja lapsi osasi suhtautua koiriin ihan normaalin välinpitämättömästi. Mutta jos koira kaataa sinut useasti maahan ja repii vaatteista, niin kyllä se vain säikäyttää. Ja minun järkevä kasvatus suhteessa koiriin meni siinä vaiheessa hukkaan. aj nyt minun pitäisi tehdä taas hurja työ, jotta päästäisiin siihen pisteeseen, missä oltiin ennen koiran hyökkäystä. Miksi minun pitäisi? Etenkään kun ei oman esimerkin näyttö (rapsutan koiraa) auta. Omaa koiraa emme hanki IKINÄ. Vaikka se antaisikin teille vastuuttomille koiranomistajille enemmän vapauksia olla vastuussa koirastaan. Minä kasvatin ihan järkevästi, mutta se nyt on hukkaan heitettyä aikaa. Miksi ihmeessä näkivin vaivaa kasvattaa taas uudestaan? MInusta teidän tulisi nähdä sen verran vaivaa ja pitää koirat kiinni tai ainakin vastata niiden tekemisistä. JA MIKÄ TÄRKEINTÄ PITÄÄ HUOLTA, ETTEI KOIRANNE AIHEUTA PELKOTILOJA SELLAISILLE, JOILLE NIITÄ EI ENNESTÄÄN OLLUT!
No kurjaa vääntää asiaa rautalangasta asiaa, ellet itse ymmärrä miksi. Miksi? Ettei lapsen tarvitsisi vääntää itkua jokaisen kohtaamansa koiran kohdalla tai ahdistua asiasta lopun ikäänsä, noin esimerkiksi!
Kurja vääntää rautalangasta, että nämä itkut tulivat vasta sen jälkeen, kun koira kävi kiinni. Onko mielstäsi oiekasti tarpeen, etä kaikkien tulisi oppia olemaan rennosti vaikka vieras koira käy kiinni? KOIRAT TULEE OLLA KIINNI. NIIDEN EI TULE KÄYDÄ KENENKÄÄN PÄÄLLE, EI TOSISSAAN EIKÄ LEIKILLÄÄN!
Ja sitten on näitä tilanteita, joissa koira käyttäytyy syystä tai toisesta ei-toivotusti.
Jos koira käyttäytyy ei-toivotusti, omistajan tulee hallita tämä tilanne, eikö? Vieraan ihmisen ei tule hallita tätä tilannetta. Muutenkin vaikea hallita, jos ei ole varma, että lähteekö henki vai miten pahasti koira tulee puremaan. Siinä ei kukaan järkevä osaa ottaa rennosti.
Haluatteko, että lapsi selviää kunnialla ja ilman ahdistusta koiran kohtaamisesta kummassa tahansa tilanteessa (joita tulee olemaan tuhansia lapsen elämän aikana)?
Minusta OMISTAJAN tulisi selvitä tilanteesta kunnialla. PISTE. Ei meidän muiden ulkouolisten tarvitse selvitä kunnialla siitä, kun koira kaataa maahan ja repii vaatteista ja hampaat louskuttavat ilmaan eri puolilla päätä. Siitä ei kukaan normaalin itsesuojeluvaistonomaava osaa selvitä kunnialla. Normaalia ihmistä sellainen tilanne on varmasti pelottava. MUTTA MIKÄ TÄRKEINTÄ: EI SELLAIASIA TILANTEITA EDES TARVITSE SELVITÄ KUNNIALLA, KOSKA OMISTAJAN TULEE PITÄÄ HUOLTA, ETTEI SELLAISTA TILANNETTA TULE. Mielestäni yhdenkin sellaisen pelottavan tilanteen jälkeen UHRIN tulee voida vaatia koiran lopettamista. Tai vähintään vaatia, että koira tulee sijoittaa vastuullisemman omistajan luokse. Omistaja joka ei näe tuossa mitään vastuuta, ja ratkaisu on se, että muiden tulee opetella elämään tuolaisten tilanteiden kanssa, saisi eläinten pitokiellon.
Jos ette, kannattaa paeta sen "ei meidän tartte tykätä koirista" -asenteenne taakse.
En pakene mihinkään, mutta minun ei tarvitse pitää koirista eikä varsinkaan ottaa koiraa itselleni, jotta lapseni pääsisivät eroon peloista, joita vastuuttomat koiran omistajat ovat aiheuttaneet.
Mutta jos sama pelko kohdistuisi vaikka autoihin tai hammaslääkäriin, tajuaisivat useimmat itsekin, että vanhemmilla on vastuunsa lapsen pelkojen ja kokemien tunteiden suhteen ja vastuu AUTTAA lasta pelon kanssa.
Hammaslääkärissä on pakko käydä, mutta koirien kanssa ei ole pakko olla missään tekemisissä. En tarvitse koiria pakosta missään elämäni tilanteissa. Ja miten auttaa sellaisen pelon kansa, jonka koiranomistaja on itse aiheuttanut. Hyvion vaikea vakuuttaa lapselle, että kyllä se oikeasti osaa hallita koiraansa ja ei se enää käy päälle. Lapsi ei usko tuollaisia valheiat, kun ei vanhempikaan niihin pysty uskomaan ja kun ei koiran omistaja itsekään usko.
Hammasläärissä sanon lapselle, että tämä on nyt vain pakko tehdä. Mutta en mitenkään voi lapselle sanoa, etä sen koiran on nyt vaion pakko käydä kimpuusi ja repia sinua vaatteista ja bonuksena ehkä purrakin.
ap
joten hankalaksi elämäsi teet, jos et opi tulemaan niiden kanssa toimeen.
Hammaslääkäriin ei muuten ole pakko mennä. Hoida omasi ja lapsen hampaat niin ei tarvitse mennä.
karhuún kuten vaikka vapaana juoksevaan koiraankin voi törmätä maasudulla esim. metsässä.
Onhan ne karhut tosin tulleet ihan keskustaankin.
40 missä voi kadulla kohdata irtijuoksevan karhun?
no sitten pitää välttää niitä umpimetsiä 1-vuotiaan kanssa, vai mitä?
Menee vaikka leikkipuistoon.
koiran omistajat, jotka eivät tajua, että koira tulee olla kiinni. Hammaslääkärissä on pakko käydä, mutta koirien kanssa minun ei ole pakko olla. Niin se vain on.
Suomessa on noin 600 000 koiraa, joten hankalaksi elämäsi teet, jos et opi tulemaan niiden kanssa toimeen. Hammaslääkäriin ei muuten ole pakko mennä. Hoida omasi ja lapsen hampaat niin ei tarvitse mennä.
Sinne ei tarvitse mennä, jos hoitaa hampaansa.
Ja miljoonannen kerran. Koira voi päästä irti. Se ei silti ole _normaalille_ ihmiselle maailmanloppu.
Meillä päin yksi oli lähtenyt oamlata pihalta yleiselle tielle ja kohdannut karhun.
Ja onhan niitä muunkin ikäisi kuin 1-vuotiaita, joiden kimppuun koirat ovat käyneet.
Yritän olla selkeä: Koiranomistajn tulee pitää koiransa kiinni ja olla vastuussa koirastaan. Jos ei osaa, niin ei saa pitää koiraa ollenkaan. Muiden ei tarvitse sietää huonosti käyttäytyviä koiria eikä tyhmiä omistajia.
no vau. Minä voin rehellisesti sanoa, etten ole koskaan törmännyt karhuun. Sen sijaan koiria kohtaan joka ikinen päivä kymmeniä.
Ei ole tyhmä omistaja, jos koira pääsee irti. Ja ihan hyvin käyttäytyvä koirakin voi päästä irti. Viimeksi näin koiran irti, kun pappa kaatui hoitamattomalla katuosuudella ja häneltä lipesi ote hihnasta. Herttainen mies ja kiva koira. Otin kiinni ja palautin. En kuollut siihen.
Yritän olla selkeä: Koiranomistajn tulee pitää koiransa kiinni ja olla vastuussa koirastaan. Jos ei osaa, niin ei saa pitää koiraa ollenkaan. Muiden ei tarvitse sietää huonosti käyttäytyviä koiria eikä tyhmiä omistajia.
Ja se versio ei ole kamalan uskottava.
Ja se versio ei ole kamalan uskottava.
Juurihan olet tehnyt tässä ketjussa kaikkesi, että kaikille tulisi selväksi tapahtumien kulun olevan täysin uskottava ainakin omistajien toiminnan osalta.
Viimeksi näin koiran irti, kun pappa kaatui hoitamattomalla katuosuudella ja häneltä lipesi ote hihnasta. Herttainen mies ja kiva koira. Otin kiinni ja palautin. En kuollut siihen.
kavereita. Ota seuraavaksi kiinni aggressiivinen vapaaksi päässyt koira :p
Ja se papparaisen koira oli uros, joka ryntäsi haukkumaan minun uroskoiraani. Eli ei sekään ihan ongelmaton tilanne ollut.
Eikähän me tiedetä onko ap:n tapauksessa koira ollut aggressiivinen. Ap kun ei selvästikään ymmärrä koirista tuon taivaallista.
meillä päin oli talli, ja sen omistaja asui samassa yhteydessä. Koirat olivat pihalla irrallaan tallillakävijöiden seassa ja ihan hyvällä menestyksellä. Mun mielestä jos ei koiria kestä niin sitten on parempi olla pois niiden lähettyviltä.
koiran omistajat, jotka eivät tajua, että koira tulee olla kiinni. Hammaslääkärissä on pakko käydä, mutta koirien kanssa minun ei ole pakko olla. Niin se vain on.
Suomessa on noin 600 000 koiraa, joten hankalaksi elämäsi teet, jos et opi tulemaan niiden kanssa toimeen. Hammaslääkäriin ei muuten ole pakko mennä. Hoida omasi ja lapsen hampaat niin ei tarvitse mennä.
Hammaslääkärissä käy NORMAALI ihminen tarkastuksissa. NORMAALI ihminen käyttää lapsensa hammaslääkärissä esim. oikomishoidoissa. Jos et sitä tiennyt, niin ei tarvitse olla reikiä tai mieletön kipu, kun hammaslääkärille voi mennä =). Siellä nimenomaan on PAKKO käydä.
Kimppuun käyviä ja vapaina juoksevia koiria minun ei ole pakko oppia sietämään tai olla pelkäämättä. Toisaalta taidan nyt enemmän pelätä noin idiootteja koiran omistajia enemmän kuin sitä koiraa.
Olisiko hyvä alkaa ajamaan lakiehdotusta, että tuollaisista pelkotilanteen aiheuttamisesta omistaja saisi kunnon sakot ja esim. 3. kerran jälkeen eläimenpitokiellon.
Sinun kohdallasi on tullut selväksi, että et koe olevasi vastuussa koirasi käytöksestä vaan joko siirrät puheenaiheen ihan muuhun kuten hammaslääkäriin tai sitten oletat, etä kaikkien muiden tulee muuttua, mutta sinun ei. Jos tulee kunnon sakot, niin eikähän se pistä pitämään parempaa huolta siitä, ettei niitä vahinkoja satu?
Minusta siinä pelossa ei ole mitään väärää se on jopa ihan normaalia, jos vapaana oleva koira käy päälle, repii vaatteista ja louskuttaa hampaitaan pään päällä ja sivuilla. NORMAALI koiranomistaja tajuaa, ettei niin saisi käydä.
105, hammaslääkärin meno on täysin omaa syytäsi. Sinne ei tarvitse mennä, jos hoitaa hampaansa. Ja miljoonannen kerran. Koira voi päästä irti. Se ei silti ole _normaalille_ ihmiselle maailmanloppu.
en haluakaan ymmärtää koirista yhtään sen enempää kuin sen, että niillä on pääsääntöisesti neljä jalkaa, ärsyttävä ääni ja useimmilla paljon irtoavaa karvaa. Plus ällöttävä haju. Uskomatonta, että tämä ketju pyörii täällä vielä ihan samassa pisteessä.
että älä sinä huolehdi toisten ihmisten peloista, keskity pitämään koirasi hallinnassa.
Tuo lause "ja sitten on näitä tilanteita, joissa koira käyttäytyy syystä tai toisesta ei-toivotusti" kertoo aika pitkälle siitä, että se on KOIRA joka käyttäytyy ei-toivotusti. Omistajaa ei taas näy mailla halmeilla. Omistajasta ja ainoastaan omistajasta riippuu, kuinka se koira käyttäytyy. Jos koira on vapaana ja pääsee hyppimään ihmistä vasten, nuolemaan kasvoja tai puremaan, niin se johtuu ainoastaan omistajasta. Koiraa on helppo osoittaa sormella, omistajankin nähtävästi.
Toisekseen, koirapelkoinen tai ei niin sillä ei ole siinä kohtaa juurikaan merkitystä kun se vapaana oleva koira käy kiinni.