Miten joku pystyy syöttämään lapsilleen esim. kaupan valmiita kananuggetteja tai ranskalaisia yms.
Ihan hirveetä kamaa! Ravintoarvoltaan täysin nolla-arvoista vatsan täytettä. Oletteko tietoisia, miten ja missä ne on tehty ja mitä pitävät sisällään.
Armahtakaa lastenne kehittyviä aivoja ja antakaa heille puhdasta ja aitoa ruokaa!
Kommentit (285)
mutta saa sitä yleensä aivan liikaa ruokavaliostaan (juustot, liha...). Liika tyydyttynyt rasva johtaa kolesterolin nousuun ja siten sydän- ja verisuonisairastavuuteen.
Ei ole mitään järkeä käyttää päivittäin kookosöljyä, jos syö muutenkin jo tyydyttynyttä rasvaa. Rasvojen kokonaissaannista vain 10% saisi olla kovaa rasvaa, siis mitätön osa, jos rasvantarve on naisella keskimäärin 60g vuorokaudessa.
Jos tuo kookosöljy on ainoa kovan rasvan lähde ruokavaliossa niin sittenhän se on ihan ok. jos päiväannos ei ylity.
Se on monelle hurjaa, kun todellisuus muuttuu. Suomalaiset ovat harvoja joilla on varaa mitä laittaa suuhunsa, mainittiin aiemmin keskustelussa. Silti me olemme todella sairasta kansaa. Lihavia, sydänverisuoni ja ms-tautisia, syöpäisiä, huonokuntoisi ja allergisia.
Syitä tähän on tutkittu hyvin paljon ja näihin kysymyksiin on hyvin paljon vastauksia. Jopa niitä ihan oikeita. Kun pyyhkii mainosrahoitteisten tutkimusten ja vanhojen ja huonostitoteutettujen tutkimusten pölyt silmistä, voi huomata, että asiat ovat aika selkeitä.
Hyvän ja terveen elämän ohjeet: http://www.ted.com/talks/dan_buettner_how_to_live_to_be_100.html
Täällä puolestaan koottuna tietoa ravinnosta suomeksi ja pohditaan asioita kaikilta kannoilta: http://sundqvist.blogspot.com/
Jos on kiireinen, niin ainakin nuo kaksi linkkiä kannattaa tarkastaa, niissä kiteytyy tärkeät asiat aika hyvin.
Hyvää jatkoa kaikille ja muistakaa pitää ruoka puhtaana ja ravinteikkaana lapsilla ja itsellänne. Se, että maailmassa on paluu juurille muoti menossa, on pelkästään hyvä. Mitä pahaa on siinä, että terveyttä kannatetaan. :D aika hölmöä.
Neitsytkookosöljyssä kolesterolipitoisuus on 0%. Tietenkin pitää saada kaikkia rasvahappoja oikeassa suhteessa niinkuin muitakin ravintoaineita. Kookosöljy sopii parhaiten myös paistamiseen, koska sen kuumuuden kesto on paras kaikista rasvoista.
ap:tä luullaan provoksi. Tottahan se on mitä hän kirjoittaa. Olen niin samaa mieltä kuin ap. Prosessoimaton (kasvispitoinen)ruoka kunniaan! Tätä periaatetta meillä on noudatettu ja kirjoitinkin taannoin miten hammaslääkärissä ihmettelivät kun minä, nelikymppinen nainen, jätin esitietolomakkeessa täysin tyhjäksi kohdat lääkitykset ja sairaudet.
t: toinen nelikymppinen terve
Älä anna periksi taistelussa, jonain päivänä makkaran mussuttajat vielä tulevat järkiinsä. Toivottavasti se päivä koittaa ennen kuin saavat sydänkohtauksen, eikä vasta sen jälkeen.
Pahinta minusta on se että niin monet aikuiset saattavat itse syödä suht terveellisesti mutta antavat kuitenkin lapsille eineksiä, nakkeja, ranskalaisia, vanukkaita yms. koska "lapset tykkää niistä enemmän". Tekevät siis lapsistaan paitsi lihavia, myös sairaita. Se on hirveän surullista!
Tyydyttynyttä rasvaa on kuitenkin 90%.
eli jos käytät rasvaa 10grammaa, siitä saa kovaa rasvaa jo 9grammaa. Tuota ei tarvitse paljoa syödä, kun jo päivän terveellinen kovan rasvan osuus on kasassa.
JOO JA AJATELKAA ENNEN VANHAAN KUN KAIKKI PITI TEHDÄ ITSE! TSIISUS KRAIST!
verrata siihen, miten "ennen" asiat olivat, kun elämäntyyli ja -rytmi oli hieman erilaista kuin nykyään. Tässä sinulle kuitenkin pieni runonpätkä: "Ennen oli kunnollista Nytten ei oo kunnollista Ei saa edes kunnollista kahvia Ennen oli maailma kivasti Nytten on maailma huonosti Huumeita on kaikkialla, terroristit vihaisia"
On sinulla erilainen kuin ennen. Minulla ei ainakaan ole aikaa istua esim. tv:n ääressä, niinkuin teillä nykypäivän ihmisillä. :DDDDD Kertokaapas mihin se teidän kaikki aikanne sitten hupenee, te joilla ei ole aikaa tehdä terveellistä ruokaa. Miksi minulla on aikaa ja teillä ei? Käyn töissä ja minulla on aika iso perhe. Meillä ei ole autoa, joten kuljen kaikki matkat töihin ja muualle julkisilla, samoin haen ja vien lapset kävellen. Silti minulla on aikaa keskustella teidän kanssanne ja valmistaa terveellistä ruokaa. Teistä monilla tuntuu olevan aikaa tämän ketjun seuraamiseen, vaikkei se palvele teitä millään lailla. Miksi teillä on aikaa tähän ajanhukkaan, jos se kerta ajatuksena on niin kelvoton? Eikö nämä valinnat ole myöskin pois siitä ajasta jonka voisitte käyttää itsenne hyväksi? ap
aikamoisia oletuksia minun persoonastani! Ihan vaan tiedoksi, että viestin nro 216 kirjoitttaja tekee kotona töitä (en kokopäiväisesti) eikä ole vielä lapsia, eikä meillä ole telkkariakaan. En myöskään käytä eineksiä (paitsi joskus harvoin), ankä ainakaan mitään kananuggetteja, koska olen semivegaani kasvissyöjä. MULLA on aikaa tehdä ruokaa, mutta ymmärrän sen, että monella muulla ei ole. Jos molemmat vanhemmat ovat töissä, lapset hoidossa/koulussa ja, ja joillain/kaikilla perheenjäsenillä on kodinulkoisia harrastuksia, niin en kyllä yhtään ihmettele, että niitä jätskejä ei "pyöräytellä" kotona. Toiset haluavat myös esim. - leikkiä, ulkoilla, askarrella, touhuta lasten kanssa - tehdä käsitöitä - hoitaa pihaa - katsoa telkkaria - lukea kirjaa/lehtiä - surffailla netissä - ulkoilla/urheilla - hoitaa eläimiä - siivota - ihan vain makoilla sohvalla ja vaikka jutella jne. EIKÄ SIINÄ OLE MITÄÄN PAHAA! Jos sinä et tykkää tehdä tuollaisia juttuja, niin ok! Oo tekemättä! Vuorokaudessa on kuitenkin vain 24 tuntia, ja minusta ihmisen elämä on ihan liian lyhyt siihen, että pitäisi jatkuvasti stressata, että täytänlö nyt VARMASTI hyvän ihmisen tunnusmerkit. Kyllä vaikkapa minun vanhempieni lapsuudessa elämäntyyli ja -rytmi on ollut aivan erilainen, saati sitten isovanhempieni aikaan. Ei ollut läheskään niin paljon sellaisia asioita, joita pitäisi hoitaa, alkaen jo siitä, että usein vähintään toinen, maalaistaloissa usein molemmat vanhemmat olivat kotona. Kyllä tuosta sun hyökkäävyydestäsi huomaa, että ei tuo hieno ruokavalio ainakaan sua onnelliseksi tee. Kannattaisko miettiä, olisko elämässä jotain muutakin, kuin se, että miettii omaa terveyttä jatkvasti? Siis ei siinä musta ole mitään pahaa, että syö tervellisesti ja miettii, mitä panee suuhunsa (itsekin teen niin), mutta kun se menee pakkomielteen puolelle, se ei ole enää tervettä.
ap tosiaan taisi sanoakin, että kaikki vapaa-aika menee hänellä vain siihen itujen kasvatteluun ja jäätelön tekoon... ou mai loord. lue ketju läpi, niin tiedät mistä puhutaan.
että tee sinä mitä tykkäät, mutta jos olet terve ihminen, niin tajuat, että muutkin tekevät mitä tykkäävät olematta yhtään sen huonompia ihmisiä. Jotain ei kiinnosta panostaa niin paljon ruuanlaittoon kuin sua. Jos joku toinen tykkää istua tv:n ääressä, niin ei kai se ole sulta pois?
Mulla kyllä on aikaa panostaa ruokaan, mutta en tuomitse ihmisiä, joilla ei ole. Sä vaikutat aika fanaattiselta ja myöskin aggressiiviselta. Mistäköhän johtuu?
ja en epäile ettei ap:n ruokavalio olisi keskimääräistä terveellisempi. Meidän perheessä syödään ihan perusterveellisesti.Noita parjattuja kananugetteja ei syödä koska niitä on paketissa niin vähän että meidän 5 henkiselle perheelle edes kaksi pakettia ei riittäisi, lisäksi en pidä niiden mausta. Lapset ovat niitä joskus kavereillaan syöneet. Pari asiaa jäi kuitenkin häiritsemään. Ensinnäkin se, että mielestäni on aika uskaliasta väittää että pitkäaikaissairaudet johtuisivat ravitsemuksesta. Osa varmasti, esim. verisuonisairaudet, mutta hieman ylimieliseltä kuulostaa kehua olevansa terve koska syö "oikein". Oletko tosiaan sitä mieltä, että esim. nivelreumaa tai ms-tautia sairastava on sairautensa itse hankkinut? Mitäs ei ole syönyt ituja ja siemeniä. Tähän väliin huomautan olleeni itse 10 vuotta kasvissyöjä ja olen tutustunut tähän maailmaan, eikä tarkoitukseni ole väheksyä em raaka-aineita. Entä se että esimerkiksi mummoni on nyt 91 vuotias, ikänsä terveenä pysynyt, vaikka on syönyt äärimmäisen vähän kasviksia, puhumattakaan mistään siemenistä tai iduista. Mihin tämä perustuu? Miksi hän on elänyt niin kauan syömällä makaronilaatikkoa, karjalanpaistia, perunoita jne sekä joka päivä pullaa/kuivakakkua/ hannatädinkakkuja ym muita kahvipöydän herkkuja? Ruoka on toki ollut taatusti itse tehtyä, mutta niin se on monessa kodissa (kuten meillä) tänäkin päivänä, kuitenkin todella kaukana ap:n mallista. En ole todellakaan einesruokien kannattaja ja olen siinä samoilla linjoilla että maultaankaan ne eivät missään tapauksessa ole hyviä, kuitenkin ruokavalion runko on hyvin erilainen kuin mitä ap esittää.Onko tässä olemassa mitään kultaista keskitietä? Etteivät kaikki ehkä olekaan einesmössöä puputtavia, mutta eivät myöskään mitään viherpiipertäjiä. Meillä on viime päivinä syöty mm. lohikeittoa, uunikasviksia (porkkanaa, lanttua ja bataattia) + broileria, naudansuikalekastiketta ja perunoita jne. Siis MINUN mielestäni terveellistä perusruokaa, salaatteja ja raasteita unohtamatta. Mutta meillä syödään myös kerran viikossa karkkia ja jäätelöä ja kyllä ne minun mielestäni maistuvat oikein hyvältä =)
Jos lapsille tarjotaan kotona jatkuvasti nugetteja ja muuta valmisruokaa ei ne varmaan tiedä muuta ruokaa maailmassa olevankaan. Jos äiti on saamaton mikroruuan lämmittäjä, tuskin lapset uskaltaa muuta ruokaa pyytää, koska riskinä voi olla, ettei ruokaa saa ollenkaan.
Ap on lähes ainoa fiksu koko ketjussa
terveisin, toinen joka ei todellakaan syötä lapsilleen nugetteja, lauantaimakkaraa tai mitään muutakaan einesshchaissea.
shchaisse???
(kirjoittaja esittää osaavansa kieliäkin)
Jos lapsille tarjotaan kotona jatkuvasti nugetteja ja muuta valmisruokaa ei ne varmaan tiedä muuta ruokaa maailmassa olevankaan. Jos äiti on saamaton mikroruuan lämmittäjä, tuskin lapset uskaltaa muuta ruokaa pyytää, koska riskinä voi olla, ettei ruokaa saa ollenkaan.
riskinä niissä ortoreksiakodeissa, että lapsi ei saa vatsaansa täyteen, kun ei anneta ruokaksi lihapullia, nakkeja, lihapiirakoita, nuggetteja yms mistä lapset tykkäävät, vaan jotain ihme salaatteja ja sushia. Sääliksi käy ortisten muksuja!
Missä ruuassa sinusta on elimistön tarvitsevaa ravintoa?
-Tuore kala
-Tuoreet luomukasvikset/juurekset
-Hyvälaatuiset rasvat, eli luomulaatuiset öljyt (oliivi, kookos, rypsi)
-Oikea suola, esim. merisuola tai vuorisuola.
-Yrtit, kaikki Järvikylän tuoreyrtit esimerkiksi
-Luonnonmukaiset hedelmät ja marjat
-pähkinät ja siemenetNämä nyt esimerkiksi.
ap
mutta sinä olet listannut pelkkiä lisukkeita. Voisitko kertoa uudestan niisä RUUISTA. Nämä vastaukset kuulostaa enemmänkin salaatin lisukkeilta.
että kalaa ja kasviksia syövä mieheni pysyy niillä kyllä hyvin ravittuna. Vaikka rakentaa omin käsin kivitaloa 3o kilon harkoista sekä urheilee sen päälle.
Kasviksia on hyvin paljon erilaisia, on papuja ja muita palkokasveja, tomaatteja, kaaleja jne. Soijasta eri muodoissaan saa paljon proteiineja, samoin kalasta.
Kyllä nuo ovat ihan ravintoa, mikä pitää 80 kiloisen miehen virkeänä ja hyväkuntoisena. Luulisi sillä pärjäävän naiset ja lapsetkin (me tosin syömme lihaakin jonkin verran).
läheskään koko ketjua, sanoisin vain, että aina olen ihmetellyt Suomessa lomilla vieraillessani sitä einesten määrää, mitä nykyään perheissä syödään. Ja sitä pidetään ihan normaalina. Ja vieläpä "ruoanlaittona". Järkyttävää. Itse olen ehkä paneutunut vähän liiankin hyvin lisäaineiden maailmaan, ja siihen, mitä mikäkin on koodien ja muiden nimikkeiden takana tuoteselostuksissa. Olen tästä syystä hyvin iloinen siitä, että asumme maassa, jossa osataan vielä laittaa ruokaa ja arvostaa sitä, ja jossa isot luomumarketit pursuavat lisäaineettomia vaihtoehtoja jopa sitten ihan näille "roskaruoille", jos tarve tai halu tulee. Minun mielestäni siinä, että haluaa syödä puhdasta ja terveellistä ruokaa ei ole mitää hössötystä eikä jeesustelua. Suhtaudutaanhan Suomessa hirveän niposti tupakkaan, ilmansaasteisiin jne; miksei siis myrkkyyn ruoassa?!
Tyydyttynyttä rasvaa on kuitenkin 90%.
eli jos käytät rasvaa 10grammaa, siitä saa kovaa rasvaa jo 9grammaa. Tuota ei tarvitse paljoa syödä, kun jo päivän terveellinen kovan rasvan osuus on kasassa.
Pohjois-Karjalassa sydänkuolemat laskivat x prosenttia. Kukaan ei vaan muistanut kertoa että samana aikana muualla Suomessa sydänkuolemat laskivat vielä enemmän :)
Syön aivan riittävän terveellisesti. En ole ylipainoinen. Sipsejä en ole syönyt koskaan, hyvä jos elämäni aikana olen kaksi maistanut.
Ruoasta pitää nauttia eikä stressata turhia.
Äläs kuule arvostele ihmisiä, joiden elämästä et tiedä mitään.
Ja ei, minulla ei ole lapsia.
Ja kyllä, välttelen itse yleensä eineksiä.
Ennen kaikkea en ole tuomitseva tiukkapipo.
Ruoka on näköjään ottanut joillakin uskonnon paikan. Ihmisen aivoissa lienee sellainen ideologian mentävä aukko, joka sitten täytetään mm. hihhuliuskovaisuudella tai ruokafanaattisuudella.: P
Huomaako kukaan muu, miten samankaltaisin argumentein uskovaiset ja ruokahihhulit saarnaavat juuri heidän ideologiansa oikeellisuudesta? : D "Ei tarvitse oppia ymmärtämään tuhoavaa erilaisuutta." Taleban? Lestadiolaiset? Bible belt? Jehovan todistajat? Missä hitossa olen kuullut tuon lauseen aiemmin...?