Miten lestadiolaiset äidit jaksatte, oikeasti? Mistä saatte voimia?
Täällä voi anonyymisti kertoa... Mistä saatte voimaa jaksaa, kun on iso katras lapsia ja tiedätte, että uusia tulee... Kyllähän lapset ihania ovat ja rakkaita, mutta.. varmasti on raskastakin, vähän unta ja omaa aikaa jne. Lapset kiukkuavat ja vaativat huomiota..
Kommentit (52)
Pakko jotakin on lestadiolaisperheissä jäädä tekemättäkin, ei voi vuorokauden tunnit riittää kaikeen. Jos lapsia on vaikka kymmenen, en usko että ruoka- ja pyykkiliikenteen pyörittämisen ohessa jokaiselta kysellään läksyt, valvotaan hampaiden pesut kahdesti päivässä (kyllä, hampaiden pesu pitäisi valvoa 12-vuotiaaksi), pestään pyllyt joka kakan jälkeen, vaihdetaan lakanat viikottain, tsekataan riittävän usein etteivät kengät ole liian pienet, huolehditaan karieshygieniasta 24/7, nimetään asioita yksivuotiaalle, rasvataan lastenrattaiden akselit säännöllisesti, testataan palovaroittimet viikottain, varataan neuvola-ajat ja tuhat muuta asiaa (en minäkään pysty/jaksa tätä kaikkea).
Kaikkein vähiten uskon, että kaiken tuon jälkeen lapset saisivat kiireetöntä kahdenkeskistä aikaa vanhempiensa kanssa.
Hyvinhän se äiti jaksoi, kun jätti minut jo 7-8-vuotiaana yksin nuorempien sisarusten kanssa. Tuon ikäisenä olen kirjoittanut päiväkirjaani tekemiäni kotitöitä, ihan peruspuuhastelua oli esim. vauvan kakkapyllyn pesu.
Ainakin meidän paikkakunnalla lestaperheiden teinit on käytökseltään... törkeitä. Siis todella useat teinit, ei tietenkään kaikki. Mutta moni oli tosi ylimielistä nirppanokka porukkaa. Haukuttiin muita ihmisiä, arvosteltiin porukassa, tupakkaa vedettiin ringissä. Ja nämä oli siis tyttöjä. Ehkä osaavat lastenhoidon nuorina, mutta onkos ihmekään. Mutta kyllä suurin osa kyläni lestalapsista kasvoi niin ku pellossa. Kahdenkeskistä aikaa lapsille ei ollut, joten mukulat sitten teki kaikkea ilkeää ja käytöstavoista ei ollut tietoakaan. Ja muka pidättäydytään esiaviollisesta seksistä. No, kummasti kun naimisiin mentiin heti 18 vuotta täytettyään niin lapsi syntyi 6kk päästä. Että kyllä siellä on puuhasteltu. Toisaalta monet nuoret käyttävät kondomia seurustelun aikana, koska eivät halua paukahtaa paksuksi. On tullut nähtyä paljon näitä hyviä ja huonoja esimerkkejä, mutta kyllä monen perheen lapset on ite kertoneet että lapsuusaika oli aika hirveää. Vaikka uskonto käskisi täyttämään maan jälkeläisillä, niin voisi ensin kyllä miettiä mihin lapsilukuun asti jaksaa kaikki lapsensa hyvin kasvattaa, jottei tee koko perheestä onnetonta porsimalla 20 lasta koska "lahko käskee". Ihmiselle annettiin myös terve järki ja vapaus valita. Valitettavan moni on mennyt painostuksen mukana ja elää nykyisin perhehelvetissä. Voimia vaan niille perheille...
Tosi paljon isoimmat lapset hoitaa pienempiä ja äidit oikein ylpeilee sillä. Mm. Faebookissa... Ei siinä paljoa lapsen jaksamista ja mielipidettä kysellä. Tehdään älyttömiä kotityölistoja jääkaapin oveen, jotta äiti saa saa vetää lonkkaa sohvalla pelaten Candy Crushia.
Tietenkin on hyvä opettaa lapsille kotitöiden teko ja vastuunottaminen, mutat rajansa kaikella. Jos lasketaan sen varaan, että 12v on lapsenvahti monelle pienemmälle monta tuntia päivässä vanhempien menojen takia, niin ei ole oikein.
Oikeesti! Kai se pitäs järjenki sanoa että SEIS. Minusta menee ihan yli tää lapsien teko touhu. Ja sitten se ku näkee noin 8 v pennun työntämässä lastenrattaita. Ei se jumala sitä pelasta auton alle jäämisestä. Järki käyttöön hei.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2010 klo 00:44"]
että isommat lapset joutuu TODELLA paljon hoitamaan pienenpiä ja oma lapsuus ja nuoruus kärsii tästä. Jännä uskonto kunta ,kun röökiä saa vetää raskaana ollessaankin ja kondomit on kielletty !!! miettikää!!
Minä oon 10 lapsesta vanhin, enkä muista että olisin kärsinyt pienempien hoitamisesta. Varmasti olen heitä hoitanut, mutta ei pakolla eikä katkerana. Kyllä mä muistaakseni olen aina saanut vapaa-aikaa ja mennä kavereiden kanssa kun olen halunnut.
Tuota loppuosaa ei viiti edes kommentoida...
t. 2 lapsen vl-äiti
Mikset? Kysyn ihan mielenkiinnosta?
Jeesus veti röökiä, muttei käyttänyt kondomia?
Oikeesti? Mikä logiikka? Eikö kellään teistä kilise, että näissä säännöissä ois jtn kummallista?
Tätä minäkin oon miettinyt. Työkaverini on 11 lapsen lestadiolainen äiti. Tulee töihin viideksi, hakee pienimmät tarhasta, tekee lounaan ja toisen ruuan kun mies tulee kotiin, siivoaa, hoitaa lasten yöheräilyt ja on pirteämpi kuin minä lapseton, joka raahautuu aamuvuoroon silmät ristissä kello 8 nukuttuaan 9 tuntia keskeytyksettä.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 19:04"][quote author="Vierailija" time="17.01.2010 klo 00:44"]
että isommat lapset joutuu TODELLA paljon hoitamaan pienenpiä ja oma lapsuus ja nuoruus kärsii tästä. Jännä uskonto kunta ,kun röökiä saa vetää raskaana ollessaankin ja kondomit on kielletty !!! miettikää!!
Minä oon 10 lapsesta vanhin, enkä muista että olisin kärsinyt pienempien hoitamisesta. Varmasti olen heitä hoitanut, mutta ei pakolla eikä katkerana. Kyllä mä muistaakseni olen aina saanut vapaa-aikaa ja mennä kavereiden kanssa kun olen halunnut.
t. 2 lapsen vl-äiti
Oikeesti? Mikä logiikka? Eikö kellään teistä kilise, että näissä säännöissä ois jtn kummallista?
Lisäksi syntiähän tietysti saa tehdä, kunhan vaan pyytää sitä veljiltä anteeksi. Sehän mahdollistaa sairaat teot, mistä mediassakin on puhuttu.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 19:12"][quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 19:04"][quote author="Vierailija" time="17.01.2010 klo 00:44"]
t. 2 lapsen vl-äiti
Lisäksi syntiähän tietysti saa tehdä, kunhan vaan pyytää sitä veljiltä anteeksi. Sehän mahdollistaa sairaat teot, mistä mediassakin on puhuttu.
Amen!
Isoja perheitä on muillakin kuin lestadiolaisilla - ja toisaalta lestadiolaisilla on pieniäkin perheitä.
t. kahden lapsen lest. äiti (enempää ei ole tullut, vaikka lupa on annettu)
Eihän Jumala anna enemmän kuin ihminen jaksaa kantaa ja ei koskaan hylkää. Joten ei ole hätiä mitiä vaikka tulis toiset 10 lasta lisää! ;)
Mutta lest. perheissä kuitenkin kun ehkäisy on kielletty.. eli ei voi päättää kuitenkaan itse lapsiluvusta. Synnytettävä vain lisää vaikka kuinka olisi väsynyt jne...
Naapurin lestadiolaisäiti on jotenkin aina niin reippaan ja hyväntuulisen oloinen, vaikka ihan varmasti yöt on rikkinäisiä monen pienen kanssa eikä hän saa lepoa juurikaan. Miten hän jaksaa olla tuollainen? Onko se jo lapsuudesta opittu ja asennekysymys?
siinä on kyse asenteesta elämään. Asiat on niin kuin on ja tähän on kasvettu, sitä vaihtoehtoa ei ole, että itse asiaan vaikuttaisi. Meillä muilla se on ja siksi sitä pähkäillään joskus varmaan liikaakin.
Tyttäreni paras kaveri on lestadiolainen ja heillä on lapsia nyt 16kpl. Äiti on aina todella reippaan oloinen ja huoliteltu. Lapsilla on usein myös hienoja ja ihania vaatteita mitä itsekkin voisin lapsilleni haluta. Olen siis myös miettinyt rahapuolta, koska täälläpäin he kaikki asuvat omakotitaloissa. Tämä perhe rakensi juuri kolmannen talonsa. Ja se tunnelma kun käy heidän kotonaan, kaikki on vaan niin seesteistä. Ei siellä lapset huuda ja mesoa pitkin taloa vaikka heitä monta onkin. Myönnän että hetkittäin olen jopa kateellinen heille.
minulla on ikäviä kokemuksia siitä. ei itsellä mutta tunnen tapauksia. seurauksena on pahoja mielenterveysongelmia ja lapset ovat sukulaisten harteilla.
ja siitä luottamuksesta, että Jumala johdattaa elämääni.
Voimaa saa myös uskonyhteisöstä, joka tukee ihan konkreettisesti ja jonka kanssa voi jakaa tuntemuksiaan. Yksi voiman lähde itselleni on mahtava puoliso, joka tekee kaikkensa perheensä eteen ja johon voi luottaa sataprosenttisesti. (Jopa pitkälle työmatkalle uskalla päästää vailla epäilyksen siementäkään, vaikka olisi naisia mukana ;).)
Lisäksi voimaa saa tietysti lapsista itsestään: vaikka joskus kiukkuavatkin ja on huonoja päiviä, niin usein ei voi kuin ihmetellä, että juuri minua on näin suloisilla ja ihmeellisillä lapsilla siunattu :).
Joskus väsymys voi jollakulla silti olla niin kova, että ei jaksa iloita. Voi olla, että fysiikka tai mielenterveys vaatii ehkäisemään, ja silloin asialla nähdään olevan Jumalan siunaus.
En itse koe asiaa niin, että "ehkäisy on kielletty", vaan kyse on Raamatun tulkinnasta. Siksi ehkäisyasiassa ei olla tilivelvollisia kellekään maan päällä olevalle ihmiselle, vaan ainoastaan Jumalalle. Kun itse menin naimisiin, eikä lapsia alkanut heti kuulua, ei kukaan lestadiolainen udellut, että mikä on kun lapsia ei ala tulla. Sen sijaan useita ei-lestadiolaisia asia kiinnosti kovastikin ;). Eikä siinä mitään: kerroin, että avoimin sylin otetaan lahjat vastaan, jos meitä joskus vain aletaan lahjoa!
Meitäkin on moneen junaan, ja yksilöitä olemme kaikki, vaikka samaa uskoa tunnustaisimmekin, joten yleistäminen ei tässä jaksamisasiassakaan oikein päde. Tässä kuitenkin omia ajtuksiani, joita kysymys herätti.
26-vuotias VL-äiti
jatkuvasti raskaana. Omat raskauteni ovat olleet vaikeita fyysisesti ja henkisesti. Siinä tilassa en ole ollenkaan "oma itseni", vaikka tila luonnollinen onkin. Minusta on kuitenkin ihanaa, että raskaudet ovat olleet vain poikkeustiloja, lyhyitä pätkiä koko elämäni näkökulmasta.
suurperheen äidit. Nuorena jaksaa paremmin kuin vanhana. Mutta mitä sitten kun lapsia on jo riittämiin ja ikää alkaa tulla. Riskit kasvavat joka ikävuoden myötä, mutta nelikymppisenäkään ei saa ehkäistä.
Miten silloin jaksaa vielä pikkulapsiaikaa kun sitä kenties on takanakin jo 20 vuotta?
Kyllä se jaksaminen perustuu siihen,että lapset hoitavat toisiaan ja ihan pienistä ei jakseta välittää. Tiedän tämän kun olen läheltä joutunut seuraamaan. Isommat siskot hoitavat pienempiä jopa vanhempien lomien aikana ja kouluun soitetaan ja pyydetään lasta tulemaan kotiin kun äiti vie toista esim. läkäriin( siis ala-aste ikäinen tulee vahtimaan alle kouluikäisiä) Vähän isommat lapset ovat iltakaudet omilla teillään, vanhemmat käyvät puoliltaöin tarkistamassa ,että kaikki ovat sängyissä ja tulleet kotiin ja ovat tallessa. Meno on kuin ryysyrannassa.