Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

raskaus ja työ leikkaussalissa

13.01.2010 |

Onko täällä ketään joka olisi toiminut työssä leikkaussalissa?

Mietin vaan tuota työympäristöä, miten niiden yhteensovittaminen onnistuu?

Pitääkö työnantajalle kertoa jo suunnitteluvaiheessa? Mietin vaan niitä kahta viikkoa ovulaatiosta siihen menkkojen pois jäämiseen jolloin ei edes tiedä olevansa raskaana... Silloin ehditään ottaa jo monta läpivalaisukuvaa ym. mikä saattaisi olla haitallista.

Ja kuitenkin realiteetti voi olla se, että raskauden yrittäminen voi kestää vaikka kuinka kauan, eikä sitä todellakaan haluaisi kuulutella melkein tuntemattomille ihmisille. Leikkaussalissa työskentely on intohimoni, enkä haluaisi sieltä lähteä vain sen vuoksi että yritetään. Pysytyykö leikkurissa olemaan työssä vielä raskausaikana, vai pitääkö heti siirtyä muihin tehtäviin vaikka keskenmeno on vielä mahdollista.

Kamalasti kysymyksiä, toivottavasti joku voisi vastata että saan mielenrauhan näissä mieltä piinaavissa kysymyksissä :)

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen nyt 5vkon harjoittelussa leikkurissa ja opiskelijaohjaaja sanoi että on tärkeää tietää jos on raskaana jotta salijakoa voidaan suunnitella etukäteen. Jos epäilet vasta raskautta niin en usko että ihan normihommista mitään haittaa olisi. voithan sitten välttää läpivalaisut, kuvaukset ym toimenpiteet jossa jotain haittaa voisi olla. Kun raskaus varmistuu niin sinuna sanoisin esimiehellesi(osaston hoitajalle tmv..) joka tekee listat ja sijoittaa ihmiset eri leikkauksiin. Itse olen pystynyt tekemään kaikkea tähän mennessä :)

HanniS + papunen 15+5

Vierailija
2/4 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin myös raskaausaikana leikkurissa harjoittelussa, ja kyllä siellä työntekiojätkin odottivat. (Parhaillaan meitä oli 4 odottavaa samassa salissa :) )

Ei siinä ole muuten ongelmaa kuin että huolehtii itse että poistuu salista läpivalaisun ajaksi (olikos se nyt se 4m joka on riittävä etäisyys). Lisäksi kannattaa välttää lastennukutuksia, sillä niissä sali ilmaan pääsee nukutuskaasuja sekä joitakin lääkkeitä joita käytetään merkkiaineina leikkauksessa. Niistä voi kysyä vaikka joltakin onko varottavaa.

Itse kertoisin varmaan listantekijälle (osastonhoitajalle) luottamuksellisesti että on mahdollista että olen raskaana, niin osaisi sijoittaa saliin jossa ei käytetä kyseisiä menetelmiä usein. Olisi itsellä turvallisempi olo ja mukavampi työskennellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen raskaana oleva leikkaussalihoitaja. Raskautta suunniteltaessa ei kauhean hyvin pysty vaikuttamaan siihen mihin toimenpiteisiin joutuu, mutta silloin on ensiarvoisen tärkeää esim.c-kaarta käytettäessä huolehtia siitä, että omat suojaimet ovat priimakunnossa. Lyijyliivit kaksinkertaiset edestä ym. Meidän leikkaussalissa tehdään myös vartijaimusolmuketutkimuksia ja siltä isotooppisäteilyltähän on lähes mahdotonta suojautua. Itse neuvottelin listanvetäjän kanssa luottamuksella säteilyä sisältävistä toimenpiteistä ja kerroin raskaudestani rv 4+3 eli heti positiivisen testin jälkeen. Myöhemmin oman rajoitteen työhön teki kova pahoinvointi ja tuolloin olinkin oikeastaan pelkästään valvovana hoitajana, jolloin pystyin poistumaan salista kesken kaiken.

Itse olin kyllä mukana lasten anestesioissa, joissa käytettiin maski-induktiota sevofluraanilla. Yleensä olin jopa se tyyppi, joka pitisitä maskia, kun anestesialääkäri laittoi tippaa. Sevon on todettu olevan turvallista raskausaikana. Suuremman hankaluuden aiheutti luusementtivalmisteet, joiden kaasut ovat sikiölle haitallisia. Nehän koitenkin haisevat salissa vielä pitkään sementoinnin jälkeen. Nykyääntosin sementin sekoitussysteemit ovat entistä suljetumpia ja turvallisempia, mutta itse kyllä pysyin sementtisaleista kaukana.

Raskaana ollessa eikannata myös hoitaa tartuntavaarallisia potilaita, tarkoitan siis esim. MRSA ja ESBL-potilaita.

Mutta kaiken kaikkiaan aina on pystynyt sopimaan turvalliset salit ja tehtävät, kun vaan on rohkeasti mennyt kertomaan tilastaan. Aikaisessa vaiheessahan tuo on paljastettava, mutta sikiön turvallisuus on kuitenkin tärkeä asia.

Vierailija
4/4 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen (nyt ä-lomalla) töissä ortopedisessa leikkurissa, joten oli pakko kertoa heti oh:lle, kun plussasin. Ennen sitä ei voi oikein tehdä mitään.Oh:n hyvä tietää, jotta voi suunnitella salivuorot siten, että ei tarttis heti kertoa kaikille. Käytännössä paljastuin kuitenkin heti. Luusemettiä ja läpvalaisua käytössä niin paljon, eikä salista päästäjiä.

Lisäksi joudin jäämään s-lomalle jo rv 22+, kun supisteli ja paikkoja särki. Muut ovat kyllä olleet melko lailla loppuun asti töissä esim. anestesia tai heräämöpuolella. Meillä ei ole mahdollista valikoitua niin hyvin, kun pieni leikkuri ja vähän väkeä.

Nyt tulossa tosin 4:s lapsi rv 38+0 :)