Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"törkeintä" mitä olette lääkäriltä kuulleet?

Vierailija
12.01.2010 |

Useita päiviä kestäneen, lähes halvaannuttavan migreenikohtauksen jälkeen lähetettä hakemassa; "mene kotiin lepäämään pimeään huoneeseen, johtuu likaisista silmälaseista ja liiasta silmämeikistä"

Kommentit (211)

Vierailija
181/211 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

päänsäryssä (Hortonin neuralgia) ja olin saanut tk-lekurilta kortisonitabletteja, joille olin allerginen.

Sain tableteista ihan hirvittävän olon. Poissaolevan. Luulin esim. tippuvani tuolilta.

Päivystävä lääkäri sanoi, että ei hän nyt sairaslomaakaan voi oikein määrätä blablabla. Luuli, että olin hakemassa saikkua. Hain vain apua kammottavaan oloon.

Ikinä - en ikinä enää mene päänsärkyni takia Jorviin.

Vierailija
182/211 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. yksi joka sairastaa samaa sairautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/211 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tulette niin kalliiksi yhteiskunnalle. Näin sanoi sektiolääkäri, kun lapseni syntyi alle kilon painoisena keskosena. Edellinen vauva kuoli vuotta aikaisemmin kohtuun 2kk ennen laskettua aikaa.

olikohan kyse turussa olevasta lääkäristä???

vanhempi mieshenkilö.

olen kuullut häneltä kanssa tulevani kalliiksi kun kävin vastaanotolla reilun vuodon takia joka todettiin keskenmenoksi.

Vierailija
184/211 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin keskenmenoepäilyn vuoksi, joka pitikin paikkansa, ja kun ultran jälkeen istuin lääkärin pöydän viereen niiskuttamaan ja odottamaan jatko-ohjeita, lääkäri totes että "sun vaginas haisee ihan hirveelle".

Vierailija
185/211 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. yksi joka sairastaa samaa sairautta.

mutta silloin kun diagnoosi tehtiin, sairastuneita oli n. 5000. Itsekin tunnen kaksi muuta Crohnin taudin sairastajaa ( siis ihan sattuman kautta, en oman tautini takia). :)

Vierailija
186/211 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos sitä ovat, niin todella asiatonta tietenkin.

Osassa taas on ihan turhaan vedetty herneet nenään kun lääkäri on sanonut niinkuin asia on.

Äänensävy ja tapa sanoa asiat tietenkin vaikuttaa. Jos sanon "tämä raskaus menee kesken eikä mitään ole tehtävissä, joten voit aivan hyvin mennä kotiin" ystävällisesti, empaattisesti, käsi olalla ja silmiin katsoen, niin karu lause on aivan eri kuuloinen kuin äkkiä tiuskaistu, seinään katsoen.

Mutta en viitsi edes aloittaa litaniaa siitä, mitä kaikkea me lääkärit saamme potilailta kuulla. Itse gynekologina lienen säästynyt pahimmilta, mutta jatkuvasti sitä kuulee vaatimuksia, vähättelyä, suoranaista vittuilua, jopa tappouhkauksia, valitusta "huonosta palvelusta" jne. Esim. jos sairaalapäivystyksessä tehdään jonkin keskenmenoepäilyn vuoksi ultra, niin siinä nyt ei vain kuulu asiaan alkaa tutkia sikiön sukupuolta ja ottaa litaniaa söpöjä ultraäänikuvia. Kun sekin aika voi olla poissa esim. henkeä uhkaavan vuodon tai muun kriittisen potilaan hoidosta.

Synnyttäjät ovat myös hyvin herkkiä loukkaantumaan ja kääntelemään sanotut asiat väärin. Eräälle kohdunsuu täysin auki saliin tulleelle rouvalle sanoin: nyt ei ehditä enää puuduttaa, sillä vauva syntyy, mutta helpottaa kun ponnistat" ja hetken päästä jouduin vielä sanomaan: "nyt sun on pakko työntää, vauvalla on paha paikka" kun sykkeet laskivat ja äiti kiukutteli ettei halua ponnistaa. Autoin sitten imukupilla terveen lapsen maailmaan, koska äiti totaalisesti kieltäytyi yhteistyöstä.

Myöhemmin hän on väittänyt, että kielsin häneltä kaikki puudutukset jotta vauva syntyisi nopeammin ja olin uhkaillut että vauva syntyy kuolleena. Olin "repiny lapsen päästä ulos väkisin" vaikka hän olisi halunnut rauhassa synnyttää. Kiittämättömyys on maailman palkka...

Onneksi suurin osa potilaistakin on ihania!

Vierailija
187/211 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienen luumun kokoinen kysta selästä. Sitä oli yritetty poliklinikalla punktioida tyhjäksi, mutta se kasvoi takaisin, joten lääkäri päätti leikata sen. Odottelin nukutussalissa leikkausta ohuen peiton alla, minulle oli annettu vain paperiset pikkuhousut jalkaan.

Vähän ennen kuin minut nukutettiin, leikkaava lääkäri totesi, että oletpa sinä pikkuinen, nosti peittoa ja tarkasti vielä pikku rinulini. Noloa! Mutta ajattelin että kaipa tämä on jonkin näköinen lääkärintarkastus, jossa lääkäri arvioi painooni nähden sopivan nukutusaineen tms.

(No, pieleen meni arvio (?), jouduin leikkauksen jälkeen kolmeksi päiväksi teho-osastolle nukutusaineesta johtuvan oksentelun takia).

Vierailija
188/211 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyhmää, että vaikkä kärsit kuvusta, et anna miehesi viedä hoitoon...

Mutta mikä tässä sun jutussa menikään lääkärin piikkiin, omaasi mun mielestä.

Vierailija
189/211 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kokenut kolme keskenmenoa, ja lääkärit ovat lähes aina sanoneet samalla tavalla: - Se ei olisi ollut terve kuitenkaan eli luonnon tapa hoitaa asia - Nämä ovat niin yleisiä juttuja, harva edes huomaa keskenmenoa, kun tapahtuu niin varhaisessa vaiheessa - Ei kannata suhtautua siihen lapsena. Siinä vain epäkelpo sikiö meni kesken. Luulen, että lääkäreitä ihan ohjeistetaan olemaan kylmän analyyttisiä, jotta sille ei tule liikaa tunnepainoa. Eihän nuo kommentit ole kivoilta tuntuneet, mutta sen verran tyrmistynyt olen ollut joka kerta, että itku on tullut vasta oven toisella puolella. Se kai ehkä on tarkoituskin.

Vierailija
190/211 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen huomannut saman itsestäni. jos vaan siistii ja jättää jonkun verran, niin hiivaa ei tule. jos ajelee kaikki, niin varmana saat käydä apteekissa.

Vierailija
191/211 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitkeän hiivatulehduksen takia. Gynekologi oli hieman hajamielinen vanhempi herra, joka alapäätäni tutkiessaan mumisi: "Se on ihan itseaiheutettua nyt tämä, mmh... Ei sitä ennen ollut tällaista muotia, että näitä karvoja ajeltaisiin, mmmmmh... Niillä karvoilla on kuule tyttö tarkoitus siellä, ja nyt kun sinä olet ajanut ne pois, niin tässä on tulos. Ihan järjetöntä touhua, mmmmh...." En mä tuosta jaksanu kauheasti pulttia ottaa, mutta oishan se voinut mielipiteensä häpykarvojen tärkeydestä vähän asiakasystävällisemminkin ilmaista. Täytyy kyllä herran kunniaksi myöntää, että olen jälkikäteen itsekin huomannut, että hiiva iskee muhun helpommin, jos pitää posliinia pitkään. Mutta tämä nyt oli aivan pikkujuttu monien muiden kokemuksiin verrattuna, aivan järkyttäviä kokemuksia monilla!

Vierailija
192/211 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sarveiskalvon haavaumista, eli koko sarveiskalvo hajalla ja kuulin lääkärilta että olen narkkari jos jatkan lääkkeiden syömistä. En osannut sanoa mitään. Olin siis syönyt kaksi kk lääkkeitä alkaen buranasta-oxynormiin ja oxycontiniin ja olin normi tarkastuskäynnillä itkien että sattuu edelleen, niin lekuri totes et oot narkkari jos vielä syöt lääkkeitä. Mikään ei auttanut vaikka normi arki oli siin vaihees itkua 24/7... enpä tuohon mitään osannut vastata muuta kuin että en pysty lastani kotona enää hoitamaan lääkkeistä huolimatta, koska kipu vie kaiken energiani

Vierailija
193/211 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

25-vuotiaana hakemassa aborttia, kortsu oli pettänyt ja ko tilanteessa ei silloisen avomieheni kanssa todellakaan ollut lasten hankinnan mahdollisuutta, niistä syistä ei enempää tässä. Elin siis kuitenkin vakituisessa parisuhteessa, enkä ollut mikään vastuuton teini enää. Terveydenhoitaja sitten siinä ensin haastatteli ja kyseli myöhemmästä ehkäisystä. Sanoin, että varmasti jatkamme kondomilinjalla, pillereitä en halua. Siihen terkkari totesi tylysti, että kannattais kyllä, oot kuitenkin vuoden sisään uudelleen täällä aborttia kinuamassa. Muutenkin kokoajan puhui siihen malliin, että olisin 14-vuotias, joka kännipäissään on onnistunut hankkiutumaan raskaaksi...Jossain vaiheessa pinna tuli täyteen ja ärähdin kyseiselle terkkarille aika pahasti...

Vierailija
194/211 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin lääkärin joka on mielestäni ihan kiva tyyppi.

ja saadakseen arvostusta perheeltä/sukulaisilta/kavereilta sillä lääkikseen tunnetusti on vaikeaa päästä ja lääkäriksi opiskelun tiedetään yleisesti olevan vaativaa. Edellytyksiä alalle tai sosiaalista älykkyyttä kyseisillä tyypeillä ei välttämättä ole paskaakaan ja sen tosiasian tulevat potilaat tuntevat nahoissaan. Psykologisia testejä pääsykokeissa ei ole, pääsykoe painottuu loogis-matemaattisen osaamisen mittaamiseen.

Vierailija
195/211 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sinä oikein syöt, kun olet niin lihava?! Kysyi neuvolan terkkari, kun olin ensimmäisellä äitiysneuvolakäynnillä. Okei, olen ylipainoinen mutta tarvitseeko siitä noin sanoa. Muutenkin neuvolakerta oli ihan kamalaa morkkausta. Sain onneksi vaihdettua terkkarin koska edellisessä raskaudessa itkin jo valmiiksi ennen neuvolaa, että mitä se letkauttaa taas tällä kertaa.

Vierailija
196/211 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- 2. perhelääkäri ei suostunut puhelimessa lähettämään sairaskohtauksen saaneelle lapselleni reseptin uusimista- menimme taksilla paikallissairaalaan, kun akuuttilääkitys jäi saamatta/ sama yksityilääkäri ehdotti, että memenmme lomakaupungin yksityiselle- matka olsi maksanut 500 e taksilla ja lääkärinmaksuilla ja tutkimuksilla ja lääkeillä

----------

- 3. kirjoitti väärät päivämäärät lääkärintodistukseen leikkauksen jälkeen

---------

- 4. ja 5. hoitovirheet- molemmmissa liian pikainen ja väärä diagmnoosi ja molemmissa asianmukaisen hoidon viivästyminen- toinen yksityinen lääkäri, toinen kunnallinen neuvolalääkäri

Vierailija
197/211 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolan terkkari sano mulle, kun oli ollu muutamasti pissitulehduksen oireita, että sulla on klamydia, kun sulla on ollu aiemminkin klamydia. No menin sit testiin ja lääkäriin ja lääkäri kyllä ihmetteli terkkarin "diagnoosia".

Samasta terkkarista olis voitu tehdä kantelu vaitiolovelvollisuuden "unohtamisesta".

Vierailija
198/211 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Kainalosauvoja ei nykyisin enää käytetä, koska niistä voi tulla hermovaurioita, nykyisin käytetään kyynärsauvoja. Sauvat eivät ole lääkärillä, vaan ne ovat yleensä jossain varastossa, josta ne antaa hoitaja tai lääkintävahtimestari. Kaikissa paikoissa ei edes ole sauvoja, vaan ne pitää seuraavana päivänä hakea omalta terveysasemalta. Joka tapauksessa vika ei ollut lääkärissä.

2) Sairaskohtauksen saaneen lapsen lääkitseminen puhelinreseptillä ei missään tapauksessa ole asianmukaista. Lääkäri teki täysin oikein ohjatessaan teidät hakeutumaan vastaanotolle. Puhelinreseptin antamalla hän olisi todennäköisesti tehnyt hoitovirheen ja saanut taatusti tuomion jos lapsi olisi vaikka kuollut.

3) Etkö ole itse koskaan kirjoittanut vahingossa väärää päivämäärää mihinkään? Varmaankin lääkäri korjaa virheen kun siitä sanot. Lääkäri nyt vain kirjoittaa päivittäin kymmeniä lääkärintodistuksia ja yleensä kauheassa kiireessä, on aivan inhimillistä että joskus voi tulla väärät päivämäärät.

4) & 5) Et edes kerro mitä mielestäsi on tapahtunut, mutta edellisten perusteella voisi otaksua, että vika tuskin oli lääkärissä...

Vierailija
199/211 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaksoset olisivat kuulemma vammaisia ja sydänvikaisia jotka eivät voisi elää koskaan normaali elämää. Suunniteltiin jo hautajaisia ja mietin sitä päivää, kun joudumme kantamaan pieniä arkkuja.

Tuolla ne kaksi täysin tervettä ja normaalia lasta nyt kuitenkin leikkii. =)

Vierailija
200/211 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naistenklinikalta sanoivat, että mitään ei ole tehtävissä se on keskenmeno. Turhaan tulet tänne, kun mitään emme voi kuitenkaan tehdä.

Menin yksitysielle ja sain äkkiä lähetteen kättärille. Siellä tutkivat ja passittivat suoraan leikkaussaliin. Verta oli jo vuotanut vatsaonteloon.

Hyvä luottaa myös omiin tuntemuksiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan