Muutto toiseen kaupunkiin...ongelmia teinin kanssa!
Hei siskot. Nyt pitäisi töiden vuoksi muuttaa Helsingistä Turkuun. Mutta teini on asiasta eri mieltä. 16v. Ei halua muuttaa ja on ilmoittanut ettei siis aio muuttaa...Kuulostaa pikkujutulta, mutta se ei ole sitä.
Onko joku muuttanut? Vinkkejä, ideoita ja fiiliksiä...kiitos.
Kommentit (199)
koska sen 17-vuotiaan on pakko tai koska se haluaa? Ap:n tapauksessa ei ole kummastakaan kysymys. Tässä on ihan turha spekuloida millään erilaisilla tilanteilla, kun kerran ap:n tilanne tiedetään. Vanhempien viisaus punnitaan siinä, osaavatko he erottaa toisistaan tilanteet, joissa on oltava ankara ja joustamaton ja tilanteet, joissa on varaa ottaa myös lapsen tunteet huomioon. Surullisen moni vastaaja näyttää luokittelevan kaikki päätökset tuohon joustamattomuus-kategoriaan.
mutta 17v voi jo olla vuoden pois kotoa vaikkapa armeijan leivissä tai vaihto-oppilaana, ilman niitä kavereita, jotka täällä on rankattu kaiken edelle?
jälkikasvulta kysellään päätöksiä asoihin, joihin heillä voi olla mielipide, mutta ei kokemusta elämästä sen kummemmin ja asioiden syy/seuraussuhteista. Fiksumpaa on muuttaatyön perässä Turkuun, jossa työpaikka on lähellä ja vuorikaudessa jää tunteja muuhunkin. Normaali nuori saa uusia ystäviä, kukaan ei traumatisoidu muuttamisesta, ellei tunne-elämässä ole häikkää ennestään.
sun kuus-seitsemäntoistavuotiaat taitaa olla todella tynnyrissä kasvaneita jos heillä ei ole sen vertaa elämänkokemusta ja syyseuraussuhteiden tajua että tietäisivät mitä muuttaminen parinsadan kilometrin päähän voi ihmissuhteille ja muulle elämälle merkitä.
Miten ne ikinä voi parin vuoden päästä tulla omillaan toimeen?
ja uusia ystäviä saada, sekä pitää yhetyttä niihin entisiin. Junallahan pääsee nopsasti viikonlopuksi ystäviä tapaamaan, vai mitä? Työ on minusta parempi peruste muutolle kuin kaverit este.
ystväiään ja ystävät heillä, kuin perheen elättäjän lähteä jokapäiväiseen matkustusrumbaan.
Ei nyt ollutkaan kyse mun ammatista pelkästään, lähinnä tarkoitin tota palkkajuttua, ei kaikilla ole hyvä liksa, ei kaikilla ole varaa pitää kahta asuntoa tai ostaa kuukausittain tonnin lippua junaan, tai mitä nyt maksaa, en tiedä? veikkaisin että aika paljon.
Pakko sen verran sanoa että vaikka olenkin pelkkä toimistosihteeri, niin teen oman työni terveyskeskuksessa ja kyllä minä olen joutunut vaihtamaan työpaikkaa pidemmällä sen takia että en läheltä duunia löytänyt. Helsingistä Järvenpäähän, mutta mäpä en ole yksinhuoltaja vaan meidän taludessa on kaksi tienaajaa. Olisin ottanut kulmakaupastakin paikan jos olisi löytynyt, eipä ollut tarjolla :)
Oletko koskaan edes käynyt siellä? Tunnetko sieltä ketään? Onko siellä mitään muuta kuin tusinatyö?
Vai onko kyse vain siitä, että sinä haluat jotain muuta ja säntäisit sitten sinne?
Oletko koskaan edes käynyt siellä? Tunnetko sieltä ketään? Onko siellä mitään muuta kuin tusinatyö?
Vai onko kyse vain siitä, että sinä haluat jotain muuta ja säntäisit sitten sinne?
ammatteja ym edes tietämättä asiasta sen kummemmin? Mikä hemmetin tusinatyö? Siitä tusinatyöstäkin maksetaan palkkaa, jolla saa ruokaa pöytään ja laskut maksettua ja varmasti antaa enemmän kuin kotona oleminen. Arvostan ap:tä että on valmis lähtemään töihin; sinä tusinatyön huutelija ilmeisesti mielummin makaist kotona , jos et saisi jotain ihqua hommaa, kuin tekisit normaalia toimistotyötä?
ei tarvitse repiä lasta pois kotoaan. Olen aivan varma, että ap löytää vastaavanlaisen tusinatyön niin, että hän voi asua siinä missä nytkin.
Olisi vähän eri asia jos olisi valittu presidentiksi tms. mutta kuka hullu repii lapsen pois kotoaan perustoimistotöiden takia??
kaiketi siis se noin tunti. Helsingin sisällä saattaa hyvinkin mennä työmatkoihin sama aika, jos joutuu liikkumaan kaupungin laidalta toiselle. Ja sen joutuu yleensä joko itse suhaamaan autolla ruuhkassa tai matkustamaan usealla julkisella. Junaan ei tarvi kuin istua, joku muu hoitaa ajamisen ja itse voi vaikka nukkua. Ihan luksusta!
Ja tiedän kyllä että harva ihminen tekee töitä kotona mutta on eri asia matkustaa töihin toiseen kaupunkiin kuin saman kaupungin sisällä.
ei tarvitse repiä lasta pois kotoaan. Olen aivan varma, että ap löytää vastaavanlaisen tusinatyön niin, että hän voi asua siinä missä nytkin.
Olisi vähän eri asia jos olisi valittu presidentiksi tms. mutta kuka hullu repii lapsen pois kotoaan perustoimistotöiden takia??
susta on parempi maata kotona työttömänä? Hohhoijaa
kaiketi siis se noin tunti. Helsingin sisällä saattaa hyvinkin mennä työmatkoihin sama aika, jos joutuu liikkumaan kaupungin laidalta toiselle. Ja sen joutuu yleensä joko itse suhaamaan autolla ruuhkassa tai matkustamaan usealla julkisella. Junaan ei tarvi kuin istua, joku muu hoitaa ajamisen ja itse voi vaikka nukkua. Ihan luksusta!
Ja tiedän kyllä että harva ihminen tekee töitä kotona mutta on eri asia matkustaa töihin toiseen kaupunkiin kuin saman kaupungin sisällä.
ja onko työpaikka Turussa jonkun juna-aseman vieressä? Haloo?
työpaikka vastaan ja perheenä muuttaa...huh näitä juttuja
sijaitsee Helsingin radan varrella olevan aseman lähistöllä.
välttämättä asu juna-aseman lähellä!!!eli kyllä niihin matkoihin menee pidempään kuin tunti!!
tai toimistotyöt Turussa?
Olen aivan varma, että jostakin lähempää löytyy jokin vastaava työ.
Ja ei tarvitse asua juna-asemalla, eikä työn olla juna-asemalla. Silti kulkisin, koska lapsi on tärkein. Normaalille ihmiselle.
vaikka menisi tunti lisää siihen muuhun, silti se matka on vain kaksi tuntia, joista toisen voi nukkua junassa kumpaankin suuntaan.
Ei sekään ole ylivoimaista.
No Turussa on ihan hyvät mahikset että työpaikka sijaitsee Helsingin radan varrella olevan aseman lähistöllä.
miettiikö kukaan sitä mihin yh:llä on yksillä tuloilla varaa? Junalippu meno-paluulla joka arkipäivä on varmasti yh:lle aika hinnakas paukku.
vaikka menisi tunti lisää siihen muuhun, silti se matka on vain kaksi tuntia, joista toisen voi nukkua junassa kumpaankin suuntaan.
Ei sekään ole ylivoimaista.
opin jälleen uutta..
älä välitä näistä katkerista ja elämäänsä tympääntyneistä marttyyriäideistä.