Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutto toiseen kaupunkiin...ongelmia teinin kanssa!

Vierailija
12.01.2010 |

Hei siskot. Nyt pitäisi töiden vuoksi muuttaa Helsingistä Turkuun. Mutta teini on asiasta eri mieltä. 16v. Ei halua muuttaa ja on ilmoittanut ettei siis aio muuttaa...Kuulostaa pikkujutulta, mutta se ei ole sitä.

Onko joku muuttanut? Vinkkejä, ideoita ja fiiliksiä...kiitos.

Kommentit (199)

Vierailija
141/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsotaan nyt mihin ratkaisuun tässä päädytään.

Kiitos tsempeistä :)

Vierailija
142/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yh äiti yriyttää saada elämänsä järjestykseen ja on saanut vaki työn. Hieno asia,harvinaista nykyään.

Kyllä 16v. on vielä lapsi ja alaikäisenä noudattaa vanhempiensa sääntöjä.

lapsi ei asuinpaikkaa määrää.

Turussa hyviä kouluja ja varmasti tutustuu uusiin kavereihin nopsaan.

16v. muutoinkin pian uusiin ympyröihin tutustuminen kun opiskelemaan lähtee.

Kyllä ap:n kannattaa muuttaa työn peräsää. Mistä sitä enään muutaman vuoden päästä yhtä hyvän paikan saa.

Eihän tuossa ole edes oikeesti miettimistä.

Ap muuttaa ja laps kans. toki asiasta kannattaa jutella lapsen kanssa,muut silleen et tilanne on nyt tämä ja muita vaihtoehtoja ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/199 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin aiemmin sitä mieltä, että sun pitää yrittää järkätä niin että tyttö saa jatkaa Helsingissä asumista. Mutta se oli silloin kun luulin että hän on jo aloittanut 2. asteen koulun. Nyt kun kerroit tarkemmin, olen samaa mietä sun kanssa: peruskoulu loppuun Helsingissä ja kesällä muutto Turkuun ja lukioon siellä (jos siis on varma että menee lukioon). Tavallaanhan teillä on mielettömän hyvä tilanne valita se lukio ja asuinalue nyt ihan puhtaalta pohjalta. Jos vaikka löytyisi jokin erityislukio joka kiinnostaisi.

Motivointiin auttaa varmaan tuon ikäisellä hyvin raha :-) Lupaat sille jotain kivaa sitten kun sullakin on enemmän tuloja. Annat vapaat kädet oman huoneen suunnitteluun - lupaa vaikka että huoneeseen tulee pysyvästi vierassänky kavereita varten. Ehdota Ruisrockia kesällä tai Down by the Laituria tai muuta tapahtumaa, johon tyttö voisi ottaa pari täkälaistä kaveriaan mukaan.

Vierailija
144/199 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

asumaan toiseen kaupunkiin opiskelujen vuoksi. Vaihtoehtoja löytyy kun niitä pohtii..

Vierailija
145/199 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai se pisti alkuun vastaan, mutta missään vaiheessa ei tullut edes kysymykseen että oltaisiin lapsi jätetty entiselle paikkakunnalle yksin asumaan.

Meillä lopulta kääntyi asia niin että kun oltiin muutettu, lapset sopeutuivat nopeammin ja paremmin alkuun kuin me aikuiset. Saivat pian kavereita ja elämä jatkui ihan entisellään paitsi että oli uusi kaupunki missä asuttiin.

Mulle taas alkuinnostuksen jälkeen iski kova "koti-ikävä". Vaikka olin töissä, en oikein työkaverista saanut vapaa-ajan kavereita ja sukulaisia meillä ei täällä ollut eikä tuttavia ennestään.

Aikuisen on varmaan hankalampi saada kavereita ja ystäviä kuin lapsilla.

Mulla meni kaikenkaikkiaan pari vuotta, ennenkuin pystyin sanomaan että olen kotiutunut. Että voi se mennä näinkin päin, jossain vaiheessa olisin kovasti halunnut takaisin Helsinkiin, lasten takia jäin koska he yllätysyllätys sitten viihtyivätkin!

Vierailija
146/199 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttää mistä on ilmiintynyt tunnin junamatka Helsingin ja Turun välillä. Joku voisi kertoa mistä sen saa buukattua. VR:n juna kestää pari minuuttia vajaa 2 tuntia, jolloin työmatkaan menisi päivittäin vähintään 4 tuntia ja sen päälle matkat kaupunkien sisällä. Lisäksi junalippu maksaa 30 euroa suuntaansa, jolloin palkasta pitäisi päivittäin huomioida tuo 60 euron vähennys.

Vierailija
147/199 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pendelöiminen tuolla välillä ei ol eikään pikkujuttu. Meillä on töissä pari ihmistä, jotka tulevat ensimmäisellä junalla(herää viidellä) ja parhaimmillaan töissä 9.15. Täyttä päivää ei voi tehdä jos haluaa kotiin ennen yhdeksää.

Vanhemmat vetävät itsenäs jojoon jos tuollaista pitää kaksi vuotta jaksaa.

Kämppäasuminen viikolla tulee sekin kalliiksi vaihtoehdoksi verovähennyksestä huolimatta. Ja huom. Turusta ei ole helppoa saaada yksiötä vuokralle koska kaupungissa on jo ennestään 40 000 opiskelijaa, jotka imuroivat ne pikkukämpät.

Itse en ikinä jättäisi teinniä yksinään Helsinkiin asumaan...

Ei tuossa vaihtoehtoja ole, aina elämä ei ole kivaa ja kaikki selviävät vastoinkäymisistä ennemmin tai myöhemmin. Teini voi käydä viikonloppuiisn kavereilla tai toisin päin.

Vierailija
148/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurin osa on vittuuntuneita mammoja, jotka istuu koneella vain päästäkseen vittuilemaan ja purkamaan pahaa oloaan.

Oletkos huomannut kun pannaan ketju pystyyn, mitä mielialalääkkeitä palstalaiset käyttää, tulee heti n. 30 vastausta mammoilta, joilla on jotain mielenterveysongelmia.

Osa on sitten niitä, joilla mies löhöää sohvalla ja vetää kaljaa ja itse ovat jotain kaupan kassoja korkeintaa. Purkavat sitä paskaa sitten muiden niskaan.

Tää on monelle vain purkautumistie, missä pääsee oikein urakalla ilkeilemään.

Mistä ihnmeestä teit päätelmän, että ap on huithapeli?

Vaikka et itse olekaan huithapeli, niin ei kuitenkaan kaikki voi olla kohdillaan jos noin voi lokeroida ihmisen. Ap ei missään kirjoituksessaan anna mitään viitteita siitä, että olisi vastuuton tms.

Ja en ole ap. Yksinhuoltajaksi voi joutua monestakin syystä. Olisiko ap mielestäsi samalla tavalla huithapeli, jos olisi vaikka yh siksi, että lapsen isä on kuollut?

Että pistää vihaksi tuollainen sydämen sivistymättömyys.

Mieti ap silti hyvin tarkasti asiaa myös lapsen kannalta. Toisaalta maailma on hyvin erilainen nykyisin kuin mitä se oli kun me olimme nuoria. Nykyinen tekniikka mahdollistaa hyvin yhteydenpidon vaikka asuisi eri paikkakunnallakin. Oma tyttöni on ainakin hyvin paljon yhteydessä mesen ja irkin kautta ihmisiin ja ystäviin.

Toisaalta jos vastaavaa työtä voisi löytyä lähempä, niin voisitko kuvitella kulkevasi junalla jonkin aikaa ainakin niin kauan, kunnes koeaika on ohi ja työpaikka varma? Tai siihen asti kunnes lapsen lukukausi on ohi ja voi aloittaa uuden kouluvuoden uudella paikkakunnalla?

Mutta itse tunnet parhauiten tyttösi, ja herkkyyden muutosten sietämisessä. Ei varmasti ole helppo ratkaisu joten voimia.

että ap:n tapaisen huithapeliyksinhuoltajan lapsella on tosiaan jo muitakin riskitekijöitä.

Vierailija
149/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

elämään liittyvät asiat? MIten ap sitten tekisi, jos olisi saamassa töitä, mutta va:n mammojen mukaan teini ei voi muuttaa ja kotona olisi pnuorempiakin lapsia? Pitäisikö silloin odottaa vaikkapa 10v että voi muuttaa ? Ei teillä taida oikein maalaisjärki päätä pakottaa tai mikään muukaan järki, kun teini nostetaan perheen kuninkaaksi, jonka mukaan muun perheen pitäisi elää ja olla.

Vierailija
150/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole mikään ongelma kulkea Helsingistä Turkuun töihin. Kyse ei ole edes kuin parista vuodesta.

Vierailija
151/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole mikään ongelma kulkea Helsingistä Turkuun töihin. Kyse ei ole edes kuin parista vuodesta.

ja missä asuu? Myös kaupungin sisäisiin liikkumisiin menee aikaa plus VR:n jatkuvat myöhästelyt ja viat.

Vierailija
152/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

todellakin on useampi eri-ikäinen? Pitääkö oodttaa että kaikki ovat 18v ennen kuin uskaltaa muuttaa?

Vierailija
153/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähelle asemaa, jos se on ongelma.

Ja vaikka asuisi missä, pari vuotta kestää vaikka päällään seisten. Jos lapsestaan välittää.

Vierailija
154/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hypoteesissäsi Turussa, niin kyllä sinne voi useammankin lapsen äiti kulkea...

Vierailija
155/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähelle asemaa, jos se on ongelma. Ja vaikka asuisi missä, pari vuotta kestää vaikka päällään seisten. Jos lapsestaan välittää.

Vanhemmat päättää ja pari vuotta menee helposti. Ton ikäiseltä voi vaatia jo ymmärrystä vanhemmille ja sille että lasta ei viedä sen takia toiseen kaupunkiin että äiti haluaa vain olla ilkeä ja muuttaa, vaan että nyt mennnään työn perässä ja joskus niin vain täytyy tehdä.

Vierailija
156/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

15v ja ihan hyvin tuo sopeutui mantereenkin vaihtumiseen. Kyllä perheen vanhemmilla pitää olla päätäntävalta tällaisissa asioissa ja joskus nuortenkin tehdä asioita jotka eivät heitä miellytä. Ei elämä voi olla siloiteltu siten, ettei mitään tarvitse koskaan itse pureskella ja kokea. Perhe menee jopa niiden kavreiden edelle nuorellakin, mikäli välit ovat kunnossa.

Vierailija
157/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olekaan mutta kyllä se minusta ainakin tuntuisi raskaalta vaikka olisikin vain pari vuotta. ja minusta ap ei ole ollenkaan itsekäs vaan hyvä äiti koska miettii tätä asiaa kunnolla läpi. en vaan ymmärrä miksi teidän pitää ruveta heti haukkumaan ap:ta aiheettomasti!

Vierailija
158/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

no tietenkin se teini muuttaisi Helsingissä lähemmäs asemaa myös. Vai meinaatko että heillä olisi Helsingissä kaksi asuntoa?

Tässä tapauksessa ei ole _pakko_ muuttaa Turkuun. Ap voi kulkea sinne Turkuun töihin.

Vierailija
159/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta 17v voi jo olla vuoden pois kotoa vaikkapa armeijan leivissä tai vaihto-oppilaana, ilman niitä kavereita, jotka täällä on rankattu kaiken edelle?

Vierailija
160/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että työmatka on raskas.

Semmoista se vaan on se äitiys - joskus voi olla raskasta hetkittäin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme