Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutto toiseen kaupunkiin...ongelmia teinin kanssa!

Vierailija
12.01.2010 |

Hei siskot. Nyt pitäisi töiden vuoksi muuttaa Helsingistä Turkuun. Mutta teini on asiasta eri mieltä. 16v. Ei halua muuttaa ja on ilmoittanut ettei siis aio muuttaa...Kuulostaa pikkujutulta, mutta se ei ole sitä.

Onko joku muuttanut? Vinkkejä, ideoita ja fiiliksiä...kiitos.

Kommentit (199)

Vierailija
121/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos voi muuttaakin. Mitä hyötyä on uudesta työstä, jos koko palkka menee kulkemiseen ja lapsen äitiaika vähenee dramaattisesti?

Vierailija
122/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme vaivaa näitä av-mammoja jotka tuomitsevat ap:n pähkäilyjä????

Oletteko te ihan lukutaidottomia? Ap:han on jo monta kertaa sanonut, että hän tekee ratkaisun YHDESSÄ lapsen kanssa ja lapsen sekä äidin parhaaksi.

Ja kuinka moni teistä, arvon AV-mammat, on oikeasti valmis pendelöimään (mikä karmea sana) n. 4h päivässä töihin? Tai edes 2h? Sekä maksaa siitä "ilosta" summan joka riittäisi esim ruokaan n. kuukaudeksi? Ja luuletteko ihan tosissanne, että se asuminen toisella paikkakunnalla viikot on ilmaista?

Olkaa hyvä ja koittakaa itse elää pari kolme kuukautta

niin, että laitatte syrjään saman summan (eli matkakulut+majoitus+ruoka= n. 1000€) ja tulkaa sitten kertomaan oliko sen arvoisia neuvoja (toinen asunto vs. pendelöinti) tuolle ap:lle!

Eiköhän ap:lla ole muitakin menokohteita kuin tuo matkaaminen tai maksaa toista asuntoa.

Kaikkein parasta olisi, jos ap saisi puhuttua lapsen kanssa niin, että kumpikin voi hyvillä mielin muuttaa Turkuun.

Tsemppiä AP!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti olen hämmästynyt näistä vastauksista.

Miten joku olettaa, että äidin pitäis suhata päivittäin edestakaisin Hki-Tku-Hki -väliä.

Tai että tosta noin vain äiti "hankkii itselleen työn lähempää". Missä hiton maailmassa te elätte? Ei se nyt ihan noinkaan mene.

Kyllä, olen muuttanut useamman kerran lapsuudessani. Ei en haluaisi, että omat lapseni joutuvat samaan rumbaan. Mutta kyllä, jos tilanne niin vaatii, me muutamme. Syitä voisivat olla: taloudellinen tilanne (ei olisi varaa nykyiseen kotiimme), toisen lapsen paha kiusaaminen koulumaailmassa (koko perhe muuttaisi yhden takia), toisen lapsen ajautuminen huonoille poluille, työttömän äidin uusi työpaikka yli 100 km päässä (ei sitä ansiosidonnaistakaan kovin kauan saa ja kun olen ainoa elättäjä perheessä, on laskut maksettava, mies työkyvyttömyyseläkkeellä, pienellä tulolla siis). Äkkiseltään tuli nuo syyt mieleen.

Toki voisin harkita muuttoa, jos molemmat lapset perustellusti kertoisivat, miksi he haluavat nykyiseltä alueelta pois. Mutta vasta kun ovat isompia. Kyllä minusta teinikin voi muuttaa. Varsinkin ap:n kaltaisessa tilanteessa.

AP:lle, kuinka ehdoton lapsesi on muuton suhteen? Kuinka vakaan oloinen työpaikka sinulla olisi uudessa paikkaa?

Vierailija
124/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen tehdään niinkuin lapsi sanoo. Tuttu ei halunnut laittaa lasta erityisluokalle vaikka opettaja suositteli, syy oli se että lapsi ei halunnut vaihtaa luokkaa. No, kertas sitten seiskan. Toinen ei voinut muuttaa kun lapsen olis pitänyt vaihtaa koulua ja lapsi ei halunnut. Saman kaupungin sisällä olisivat muuttaneet ja koulun vaihto ei olisi välttämättä ollut edes pakollista, mutta teini ei halunnut sitä pidempää koulumatkaa, eli eivät muuttaneet.

Äiti oli sitä mieltä että hyvä pitää niistä kavereista kiinni jotka lapsi on tuntenut ekasta saakka, ihan kun niiden kanssa ei olisi voinut olla kouluajan ulkopuolella? Anyway, nyt on se poikalössä jonkun sortin pikkurikollisia.

Huhhuh, tätä nykymenoa, lapset vie ja äidit vikisee.

Vierailija
125/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on työpaikka ja lapsi ei kärsi.

Luulisi siinä olevan syytä tarpeeksi.

Vierailija
126/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta että normaali teini kyllä sopeutuu ja saa uusia kavereita; ei välttämättä. Minusta ei tarvitse olla kovin epänormaali teini, että on sosiaalisesti hankalaa muuttaa. Itse olen ihan normaali, mutta luonteeltani ujo ja helposti hermostuva. Jouduin muuttamaan 6 kertaa kouluikäni aikana ja sosiaaliset suhteeni ovat todella kärsineet tästä. Ja entäs jos ei ole normaali vaan esim. taipumusta masennukseen, traumaattisia kokemuksia tms.? Ap:n tyttärellä näin ei tosin ollut.

Toiseksi: minusta ne, jotka sanovat, että jos ap ei muuta niin teini päättää mitä tehdään, ajatteelvat tilannetta hieman "hassusti". Minusta päätös ei missään nimessä saa olla teinin harteilla tai tehtävissä, mutta se ei tarkoita sitä, että välttämättä pitäisi muuttaa. Tilannetta pitäisi ajatella objektiivisesti lapsen edun kannalta ja tilannetekijöiden kannalta, painottaen lapsen etua (koska vanhemmat ovat vastuussa lapsestaan ja tämän hyvinvoinnista ja sen varmistamiseksi voi joskus joutua tinkimään omastaan). Äidin pitäisi ottaa täysi vastuu päätöksestä ja tähän mielestäni kuuluu, että rehellisesti tunnustaa, että muutto voi olla (ei välttämättä ole, mutta VOI olla) jossain määrin vahingollista teinille ja miettiä, kuinka suurta vahinkoa tapahtuu ja voiko itse elää sen kanssa, että tytölle aiheutuu vahinkoa.

Sanoisin omien kokemusten perusteella ap:lle että älä ainakaan muuta ja yritä sitten lakaista kaikkea tytölle aiheutunutta surua maton alle. Jos muutatte, niin anna tytölle tilaa surra menetyksiään (kaverit, koulu, pysyvyys) ja sure hänen kanssaan, äläkä kiellä hänen tunteitaan tai leimaa niitä teinin oikutteluksi. Toisaalta jos päätät (ja päätös on sinun, tietenkin), että ette muuta, niin muista että sekin on SINUN päätöksesi eli jos päätät, että et halua että tyttö joutuu muuttamaan, niin se on sinun ratkaisusi ja myös sinun vastuullasi - tyttöä ei saa syyllistää siitä (et varmasti niin tekisikään, mutta yritin selventää miten ajattelen asiasta).

Vierailija
127/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensinäkin junamatka (pendolinolla) helsingistä turkuun kestää hiukan alle 2h, jokaista vuoroa ei ajeta pendolla eli käytännössä joutuisi matkustamaan myös tavallisella junalla, jolloin matka-aika on se 2h. Tämä siis pelkkä junamatka, siihen lisäksi siirtymiset kummassakin päässä, melko alakanttiin arvioituna 1h sekä aamulla että illalla. Eli ap:n työmatka olisi 3h aamulla ja 3h illalla.

Eipä tuo ainakaan olisi lapsen etu, eikä ap:n. Järjetöntä olisi ajatella, että ap käyttäisi työmatkoihin päivittäin 6h!

Toisekseen en lähtisi vertaamaan jatkuvaa muuttamista kertamuuttoon - itse en ainakaan ap:n vastauksista huomannut, että olisi muuttanut ja muuttamassa jatkuvasti.

Teini kyllä sopeutuu muuttoon, Turussa on hyviä kouluja ja lukioita. Tervetuloa tänne! =)

Vierailija
128/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parin kolmen vuoden päästä tyttösi lähtee opiskelemaan ja silloin hän joka tapauksessa joutuu tekemään pakolliset valinnat.

Juttele, mitä hän muutossa pelkää ja vierastaa ja keksikää yhdessä ratkaisuja.

Vierailija
129/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta olen monista vastauksista melko järkyttynyt..huh.

Minulla olisi siellä Turussa vakituinen hyvä työ. Jonka haluaisin. En ole täältä pk-seudulta työtä löytänyt. Kaikkiin työpaikkoihin on hirvittävät määrät hakijoita. Ei se ole tänä aikana kovin helppoa.

Tyttö ei ole ehdoton, mutta joudun vielä suostuttelemaan kyllä. Huomaan kyllä jo hieman myöntymisen merkkejä.

Ja toki päätös on minun, mikä se sitten onkaan, en missään nimessä ole sysäämässä päätös vastuuta tyttärelleni.

ap

Vierailija
130/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekäs.

Vierailija
131/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai nyt tuon ikäinen saa jo vapaasti asua siellä missä haluaa! Vanhemmat muuttaa mutta miksi ihmeessä 16-vuotiaan pitäisi? Eihän nyt tuossa iässä enää yleensä muutenkaan asuta kotona, ja kun on joku opiskelupaikkakin niin sinnehän hän tietysti jää. Opintoktukea ei muuten saa ennen kun täyttää 17, toisin kuin joku täällä väitti, mutta samanverran se teini maksaa siellä kotona kuin muuallakin, varsinkin jos on fiksuna valinnut sellaisen toisen asteen koulun jossa on ilmainen asuntola.

Tässä tilanteessa antaisin teinille täyden vastuun tehdä omat valintansa. Jos haluaa jäädä, sitten jää, etsii itselleen asunnon ja sillä selvä. Ei 16-vuotias enää mikään lapsi ole, hyvänen aika sentään... !!!

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Huhhuh, ap....

Oudoista asioista se sinäkin otat stressiä....

Ihan naurelen sinulle täällä...

Että teini ei halua muuttaa, no EI TIETENKÄÄN HALUA!!

Vierailija
132/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kevätlukukauden ajan Helsingistä junalla Turussa töissä. Tyttäresi saa lisää aikaa miettiä ja sopeutua muuttoon. Ehditte tutustua Turkuun kevään ja kesän aikana. Käytte katsomassa eri asuntoalueita ja käytte vaikka tutustumassa tulevaan kouluun. Otatte rauhassa selvää esim. harrastusmahdollisuuksista.

Turku on ihan mukava kaupunki, eikä mahdottoman kaukana Helsingistä - tervetuloa!

t:turkulainen 3 teinin äiti

Vierailija
133/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulu muuttuisi joka tapauksessa, eli hän käy nyt ysiä ja menee syksyllä lukioon. Eli parhaimmaissa tapauksessa ei tarvitsisi kesken vaihtaa koulua. eli menisi uuteen lukioon uudessa kaupungissa. ap

Mutta nyt siis ihmettelen entistä enemmän ap:n stressausta. Tyttöhän valmistautuu muutenkin päättämään minne päin suuntaa. Hänhän voi päättää haluta vaikka Inariin opiskelemaan, ei kai ap aio sitä päättää minne tyttö menee opiskelemaan??

En ole varma onko ap maininnut koska muutto olisi mutta ei ainakaan kesken viimeisen luokan yläastetta kannata muuttaa. Oma äitini muutti juuri tällä tavalla kun pikkusiskoni oli 16v ja viimeisellä luokalla yläasteella tammikuussa. Äiti muutti ja pikkusisko jäi paikkakunnalle käymään ysin loppuun, asui isovanhemmilla. Lähti sitten omille teilleen opiskelupaikkaan 500km päähän. Eikö ap:lla ole tällaista mahdollisuutta?

Vierailija
134/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaista. Kaupunkilaislapset ei tosiaan yksin asu ton ikäisenä, joku maalaispenska ehkä asuu kun omassa kaupungissa ei ole opiskelupaikkaa, mutta ei kaupunkilainen vielä 16-vuotiaana, eikä tarvitsekaan. Se on alaikäinen ja sä olet sen huoltaja.

Vierailija
135/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap ei ole vinkuvinku minäminä! kyllä se on työpäivän lisäksi liikaa matkustaa neljä tuntia ja jos lipuista joutuu vielä maksamaan yli neljäsataa euroa niin huh huh..siis ihan ihme tyyppejä tällä palstalla!

Vierailija
136/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai haluaako teinisi, että elätte sossun avustuksilla.

Aika lellipennun olet kasvattanut.

Meillä tuollainen olisi ollut ilmoitusasia.

Mutta meillä onkin tärkeää, että tienaamme itse rahamme, emmekä elä yhteiskunnan avustuksilla.

Mutta olen monista vastauksista melko järkyttynyt..huh.

Minulla olisi siellä Turussa vakituinen hyvä työ. Jonka haluaisin. En ole täältä pk-seudulta työtä löytänyt. Kaikkiin työpaikkoihin on hirvittävät määrät hakijoita. Ei se ole tänä aikana kovin helppoa.

Tyttö ei ole ehdoton, mutta joudun vielä suostuttelemaan kyllä. Huomaan kyllä jo hieman myöntymisen merkkejä.

Ja toki päätös on minun, mikä se sitten onkaan, en missään nimessä ole sysäämässä päätös vastuuta tyttärelleni.

ap

Vierailija
137/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttö voisi jäädä. Ja minun mielestä 16v on melko nuori jäämään Helsinkiin yksin.

En ole aikonut muuttaa kesken ysin, vaan sitten heti kun tytön yläaste toukokuussa päättyy.

Siis jos muutamme.

ap

Vierailija
138/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekäs.

Itse olet.

Vierailija
139/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli tienaa juuri yritän...hohhoijaa.

/ap

Vierailija
140/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinulle ja tyttärellesi. Älä välitä niistä jotka sanovat että olet huono äiti tai itsekäs, et todellakaan kuulosta siltä.

Tsemppiä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän