Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutto toiseen kaupunkiin...ongelmia teinin kanssa!

Vierailija
12.01.2010 |

Hei siskot. Nyt pitäisi töiden vuoksi muuttaa Helsingistä Turkuun. Mutta teini on asiasta eri mieltä. 16v. Ei halua muuttaa ja on ilmoittanut ettei siis aio muuttaa...Kuulostaa pikkujutulta, mutta se ei ole sitä.

Onko joku muuttanut? Vinkkejä, ideoita ja fiiliksiä...kiitos.

Kommentit (199)

Vierailija
1/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse nuorempana (nyt 18v) muistan kun muutimme helsingistä VAIN vantaalle, niin tämä oli jo aivan kauheaa, kun kaverit ja koulu piti jättää taakseen. Etkö sitten saisi millään töitä helsingistä? Itse pistäisin lapset etusijalle, turku on kumminkin aika kaukana pk-seudusta.

Vierailija
2/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut on aikoinaan muutettu teini-ikäisenä Turusta yhteen kökkökaupunkiin (jossa emme onneksi kovin kauaa asuneet). Todella kova paikka, muistan miten nieleskelin kyyneleitä useana koulupäivänä alkuvaiheessa. Jossain vaiheessa löytyi kavereita, ja olo alkoi olla ok, mutta en koskaa oikeasti kotiutunut tuohon kaupunkiin.

Ymmärrän siis teiniäsi hyvin, vaikka Turku kiva kaupunki onkin, ja ainakin ihan toista kuin tuo pikkupaikka minne minut raahattiin. Tuossa iässä vaan ne kaverit ovat niin tärkeitä, ja siirtyminen uuteen porukkaan on vaikeaa.

Jos nyt pakko on siirtyä, niin:

- mille alueelle, mikä koulu?

- onko teinilläsi harrastuksia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin pori olis pahempi....

No ei vaine, ymmärrän hyvin teiniäkin, koulut kaverit jne on hesassa joten onhan se muutos.

Vierailija
4/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voi odottaa kahta vuotta niin että lapsesi elämä ei häiriinny.

Tai voisiko hän jäädä tänne käymään koulunsa loppuun?

Vierailija
5/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hengissä selvittiin ja kavereita ym sai ihan helposti. Ei se siihen kuole.

Vierailija
6/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voi odottaa kahta vuotta niin että lapsesi elämä ei häiriinny.

Tai voisiko hän jäädä tänne käymään koulunsa loppuun?

eikä aikuiset, joiden työllä maksetaan sen teininkin eläminen? Aikamoista hommaa.

Vierailija
7/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän teiniä, on varmaan tosi vaikeaa jättää kaverit ja tutut kulmat taakse ja muuttaa aivan vieraaseen paikkaan, vaihtaa koulua jne.

Itselläni ei ole kokemusta tollaisesta, ollaan muutettu, mutta lapset oli silloin pieniä ja samassa kaupungissa pysyttiin.

Nyt meidän vanhin on teini ja voin kuvitella että reagoisi samoin kuin ap:een lapsi.

Mutta, niin..aikuiset kuitenkin päättävät eivät lapset.

Vierailija
8/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei lasta tarvitse riepotella.

Minun äitini muutatti meitä tuossa vaiheessa niin, että kävin lukiota kolmessa eri koulussa.

Minä olen aikuinen vanhempi ja huolehdin lapsistani niin kauan kuin ovat alaikäisiä.

Vierailija
9/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko oikeasti järkeä vaihtaa koulua? Lukiolainenkin voi asua opiskelija-asunnossa ja saada opintotukea, ja Turkuunhan pääsee helposti junalla viikonlopuiksi. En pakottaisi noin vanhaa mukaan, vaan selvittäisin vaihtoehdot ja neuvottelisin niistä hänen kanssaan.

Vierailija
10/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaavassa tilanteessa useimmat mun tuttuni ovat päätyneet jättämään muuton sikseen ja pendelöimään töihinsä paljon pidemmillä väleillä kuin Turku-Helsinki. jotkut on ostaneet kakkosasunnon sieltä työpaikkakunnalta, jossa voi yöpyä välillä, mutta koti on kuitenkin siellä ensimmäisessä paikassa.

Tämä siksi, että tuonikäisille se kaverikuvio on tärkeä ja kuitenkin aika herkkä. Ne ovat just selviämässä murrosiän kuohusta. Muutosta voi potentiaalisesti olla heidän kehitykselleen enemmän haittaa kuin siitä olisi hyötyä vanhemmalle, joka kuitenkin on jo aikuinen ja PYSTYY pendelöimäänkin. Sit kun sen toisenasteen koulun jälkeen nuori menee joko töihin tai opiekelemaan, vanhemmat muuttaa pysyvästi johonkin - jos muuttaa. Mun ympäristössäni on tavallista muuttaa tuossa vaiheessa pariksi vuodeksi ulkomaille, joten pysyviä ratkaisuja on aika vähän...

Tietty on sitten ne tapaukset, jossa muuton tarkoituksena nimenomaan on katkaista teinin ei-niin-toivotut sosiaaliset suhteet, jolloin tärkeintä on muuttaa tarpeeksi kauas ja viedä se teini mukana.

Vierailija
11/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei lasta tarvitse riepotella.

Minun äitini muutatti meitä tuossa vaiheessa niin, että kävin lukiota kolmessa eri koulussa.

Minä olen aikuinen vanhempi ja huolehdin lapsistani niin kauan kuin ovat alaikäisiä.

peruskouluaikana ehtinyt käydä 6 eri koulua, eri puolella Suomea. Ja tiedätkös, ihan normaali aikuinen minusta tuli. Yksi muutto ei kenenkään elämää pilaa.

Vierailija
12/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuttamiseen tai muutenkaan elämisen epäonnistuvan moisen asian vuoksi. Me muutettiin kun poika oli 15v ja vaikka jupinaa tuli, päätös piti, koska töitä on tehtävä.

Vierailija
13/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi muutto voi vallan hyvin odottaa kaksi vuotta.

Minun mieheni perhe muutti kerran vuodessa, eikä siitä seurannut yhtään mitään hyvää.

Muutto on lueteltu ihan jo stressilistalla yhdeksi stressin aiheeksi, joten eipä ole kovin kummoinen äiti, joka ei voi odottaa kahta vuotta.

Vierailija
14/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko teini ainoa lapsi?

Jos on, miksi ihmeessä pitää muuttaa. Mikset kulje töihin Turkuun Helsingistä?

Vierailija
15/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja alku oli tosi rankkaa. kavereita sain kuitenkin melko äkkiä.. mutta olin muutosta isälleni niin vihainen että karkailin kotoa ja aloin käyttäytyä muutenkin huonosti.

koulu meni huonosti ja pian mulla olikin huonoja kavereita.

Kuitenkin nyt kymmenen vuoden päästä, olen onnellinen, asun täällä edelleen, enkä pois muuta koskaan!

ap, jos sun on pakko muuttaa muutat! et kysele teiniltä. Turusta matkustaa junalla helsinkiin vajaat kaksi tuntia! lupaat päästää teinin välillä katsomaan ystäviään!

Vierailija
16/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisäksi voit luvata että pääsee käymään Helsingissä usein, ja saa kutsua sieltä kavereitaan käymään teillä Turussa

Aikuinenhan tälläiset muuttoasiat päättää, tottakai se teiniä harmittaa mutta eipä sille mitään voi.

hänhän voi sitten muutaman vuoden päästä vaikka hakea opiskelemaan Helsinkiin ja muuttaa sinne takaisin ellei Turussa asuminen siinäkään vaiheessa vielä miellytä.

Vierailija
17/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi muutto voi vallan hyvin odottaa kaksi vuotta.

Minun mieheni perhe muutti kerran vuodessa, eikä siitä seurannut yhtään mitään hyvää.

Muutto on lueteltu ihan jo stressilistalla yhdeksi stressin aiheeksi, joten eipä ole kovin kummoinen äiti, joka ei voi odottaa kahta vuotta.

Aikamoinen vastuu on annettu noin nuorelle. Curlingia parhaimmillaan...eihän me nyt voida muuttaa työn vuoksi ettei meidän nico-petteri saa traumoja..

Vierailija
18/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisäksi voit luvata että pääsee käymään Helsingissä usein, ja saa kutsua sieltä kavereitaan käymään teillä Turussa

Aikuinenhan tälläiset muuttoasiat päättää, tottakai se teiniä harmittaa mutta eipä sille mitään voi.

hänhän voi sitten muutaman vuoden päästä vaikka hakea opiskelemaan Helsinkiin ja muuttaa sinne takaisin ellei Turussa asuminen siinäkään vaiheessa vielä miellytä.

Vierailija
19/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka kantavat vastuun lapsistaan.

Vierailija
20/199 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka kantavat vastuun lapsistaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi