Rottweiler yritti tappaa naisen ja koiran Porissa
Rottweiler hyökkäsi lenkkeilijän kimppuun: "Se yritti tappaa"
11.01.2010 09:15
Isokokoinen rottweiler hyökkäsi lauantai-iltana Porissa keski-ikäisen naisen ja hänen tiibetinspanielinsa kimppuun, kertoo Iltalehti. Välikohtaus sattui naisen ollessa kävelylenkillä Porin Söörmarkussa.
Porilainen Vappu Granholm huomasi irrallaan olleen mustan rottweilerin pyörätiellä noin 150 metrin päässä. Hän nappasi oman koiran syliinsä ja lähti kävelemään karkuun. Granholm ei ehtinyt kuitenkaan pakoon, vaan rottweiler hyökkäsi häneen takaapäin ja kaatoi Granholmin maahan.
Rottweiler yritti purra Granholmia ja hänen koiraansa kurkkuun, mutta ei onnistunut siinä.
- Se yritti selvästi tappaa, Granholm sanoo Iltalehden mukaan.
Granholm selvisi ensimmäisestä hyökkäyksestä ja onnistui nousemaan takaisin pystyyn. Rottweiler kaatoi hänet kuitenkin uudestaan maahan. Hän menetti otteensa sylissään olleesta tiibetinspanielista, minkä seurauksena pieni koira joutui rottweilerin hampaisiin.
Tilanne laukesi lopulta, kun naapurin mies tulitti repimään rottweilerin pois naisen ja tiibetinspanielin kimpusta. Granholm sai välikohtauksessa haavoja ja kolhuja ympäri vartaloaan. Tiibetinspanielin vatsasta löytyi puolestaan useita syviä puremajälkiä.
Rottweiler on melko isokokoinen ja hyvin vahvarakenteinen koira, joka tunnetaan varsin aggressiivisesta luonteestaan. Tämän takia se vaatii määrätietoisen ja tiukan koulutuksen. Rottweiler on väritykseltään lähes kokonaan musta.
IS
Haku aihepiiristä
Kommentit (134)
Toki tämä pienen koiran omistaja teki kohtalokkaan virheen ottamalla koiransa syliin. Näin ollen tämä pieni koira haastoi rotikan tappeluun. Hän oli korkeamalla kuin rotikka ja omistaja vielä turvana. Ikinä ei saa pientä koiraa syliin nostaa, jos ei halua toisen koiran käyvän kimppuun.
Voi olla, että rotikka ei olisi edes hyökännyt jos tipsu olisi ollut maassa ja eivät olisi pakoon lähteneet.
tärkeintä tässä keskustelussa on ymmärtää se, että iso koira saa aikaan paljon pahempaa jälkeä kuin pieni tai edes keskikokoinen. Siksi isojen koirien omistajien on hallittava koiransa erityisen hyvin. Lisäksi esim. pittbull-tyyppisillä koirilla on erityinen leuan rakenne joka mahdollistaa pahemman pureman kuin monilla muilla roduilla. Jos pieni koira hyökkää ihmisen kimppuun, ei se edes yllä jalkoja korkeammalle tai kaatamaan ihmistä. Lapset ovat tässä suhteessa toki eri asia ja siksi toki pienetkin koirat on hallittava hyvin eritoten lapsiperheissä.
ihan havaitsematta. Kotonasi asuu otus, jossa on yli 99 % suden geenejä. Susi on hyvin hierarkinen eläin, ja jos ihmislauman johdon hierarkia ei ole kunnossa, susi/koirasi ottaa laumanjohtajan paikan. Useimmiten se turvautuu murinaan, hyökkäilyyn ja hampaisiinsa. Katsopaapas vain Isännän ja koiran käytöskoulua ja Koirakuiskaajaa. Jälkimmäinen on hyvä!
Olen sitä mieltä, että Suomessa pitäisi kaikkien isojen koirien pito olla luvanvaraista. Jokaisen isoa koiraa havittelevan pitäisi suorittaa koirakortti, jossa kysellään koiran elintavoista, pitää opiskella koirapsykologiaa ja tuntea eläinsuojelulaki. Koirille laitetaan EU:n tyyliin korvamerkit kuten lampaille ja lehmille, joten luvattomat koirat tunnistaa vilkaisulla. Luvat koiranpitoon myönnettäisiin kunnantoimistosta, kun on ensin suorittanut "koira-ajokortin", maksanut lupamaksun ja kerännyt muutaman vieraan koirankakan. Pentujen myynti olisi veronalaista tuloa. Jokohan loppuisi pentutehtailu, jota mm. eräässä pääkaupunkiseudun ilmaislehdessä on ilmoituspalstalla.
terv. kolmen saksanpaimenkoiran emäntä
johtajuusajattelu on vanhanaikasta tietoa, uudet tutkimukset ovat kumonneet sen. Samoin ns. koirakuiskaajan metodeja kritisoivat lähes kaikki eläinten koulutusta ja psykologiaa opiskelleet
ihan havaitsematta. Kotonasi asuu otus, jossa on yli 99 % suden geenejä. Susi on hyvin hierarkinen eläin, ja jos ihmislauman johdon hierarkia ei ole kunnossa, susi/koirasi ottaa laumanjohtajan paikan. Useimmiten se turvautuu murinaan, hyökkäilyyn ja hampaisiinsa. Katsopaapas vain Isännän ja koiran käytöskoulua ja Koirakuiskaajaa. Jälkimmäinen on hyvä!
Olen sitä mieltä, että Suomessa pitäisi kaikkien isojen koirien pito olla luvanvaraista. Jokaisen isoa koiraa havittelevan pitäisi suorittaa koirakortti, jossa kysellään koiran elintavoista, pitää opiskella koirapsykologiaa ja tuntea eläinsuojelulaki. Koirille laitetaan EU:n tyyliin korvamerkit kuten lampaille ja lehmille, joten luvattomat koirat tunnistaa vilkaisulla. Luvat koiranpitoon myönnettäisiin kunnantoimistosta, kun on ensin suorittanut "koira-ajokortin", maksanut lupamaksun ja kerännyt muutaman vieraan koirankakan. Pentujen myynti olisi veronalaista tuloa. Jokohan loppuisi pentutehtailu, jota mm. eräässä pääkaupunkiseudun ilmaislehdessä on ilmoituspalstalla.
terv. kolmen saksanpaimenkoiran emäntä
pikkukoiran syliin ottaminen on tyhmintä, mitä tuollaisessa tilanteessa voi oman selviytymisensä kannalta tehdä =/ tottahan siinä alkaa hyökkäävä koira hyppiä päin ja purra tai näykkiä (vaikka olisi aluksi vain aikonut haistella...) ja vielä kun pikkukoiran emäntä vähän kiljuu siihen niin siinä on soppa valmis... argh
Siis tietenkin rotikkakin tätytyy kouluttaa hyvin, eikä sitä saa pitää irrallaan jne mutta niitä aivoja sopii toki käyttää sillä uhri-puolellakin.
Mikä laki estää rottweileria olemasta auki, vaikkapa metsässä?
Tiettyinä aikoina vuodesta (silloin kun eläimillä penikoita) tietysti koiraa kuin koiraa täytyy pitää kiinni, mutta kun on metsästyskausi, saa koiraa pitää auki, mutta se pitää olla ns. hallittavissa ja pitää luottaa siihen ettei koira tee muille (koirille) pahaa.
Nimimerkillä: juoksutan omaa rotikkaani GPS panta kaulassa metsässä viikonloppuisin ja aion jatkossakin tehdä niin.
ja suunnilleen pahinta, mitä pienen koiran emäntä voi tuossa tapauksessa tehdä, on ottaa tussensa syliin. Se on silloin korkeammalla kuin se toinen koira, ja ikään kuin niskan päällä, mikä ärsyttää alempana olevaa koiraa. En mitenkään puolusta sen rottiksen tekemisiä, mutta tässä jutussa on nyt monta ikävää yhteensattumaa ja lopputulos huono.
En menisi sanomaan, että rottweiler "tunnetaan aggressiivisesta luonteestaan". Minun tuntemani rottikset ovat kilttejä, jopa lällyjä, sietävät lasten temppuja eivätkä edes huomaa pienten koirien haastamisia. Mutta joka rodussa on erilaisia yksilöitä ja koira kuin koira pitäisi kouluttaa asianmukaisesti, oli se iso tai pieni... ja pitää kiinni.
nostan koiran syliin, jos toinen koira käy kimppuun. Ihan vaikka sen takia, että kun se koira puree, se yksi puraisu voi tappaa minun kääpiökoirani, mutta ei minua (tai no voi teoriassa, mutta huomattavasti epätodennäköisempää).
Mä olen hankkinu pippurisumutteen ihan tollasia tilanteita varten. Jos koira hyökkää kimppuun, oma koira syliin ja pippurisumutetta hyökkääjän naamalle. Koskaan ei ole ollut tarvetta, mutta on turvallisempi olo kun tietää, että se on olemassa.
Lisäksi mua ihmetyttää, että kun iso koira hyökkää kimppuun, ihminen halvaantuu, ja jää raadeltavaksi, tai jättää oman koiransa raadeltavaksi. Mun kimppuun on kerran hyökännyt koira, vuosia sitten, kun olen ollut oman koirani kanssa lenkillä. SIlloin sumutetta ei ollut, joten jouduin käyttämään raakaa voimaa. Vaikka olen kuinka elänrakas, siinä vaiheessa puolustan itseäni ja koiraani kaikilla keinoilla, enkä mieti sattuuko toista. Potku on voimakas ase, ja kun sen oikein tähtää, saa isonkin koiran lopettamaan. Harva vaan jostain syystä toimii näin (plus esim pepukka käteen)
Onkos sulla kantolupa tohon pippurisumutteeseen?
Ei siis mua liikuta, mut kunhan vaan kysyn.. tosi harvalla tuskin on, vaikka pitäisi olla
Nimittäin vihainen isokin koira on niin paljon nopeampi kuin ihminen, että siinäkin yrityksessä yleensä käy huonosti.
Nimittäin vihainen isokin koira on niin paljon nopeampi kuin ihminen, että siinäkin yrityksessä yleensä käy huonosti.
Kyllä se koira on kuitenkin peto siinä missä susikin, vaikka kesyyntynyt onkin, niin alkukantaiset vaistot varmasti tuossa tilanteessa herää ja 99% ajasta jää ihminen kakkoseksi...
siinä ei voi menettää mitään jos yrittää puolustautua. Kyllä koirasta huomaa, onko se muutenvain kimpussa, vähän vaan puremassa, vai ihan kunnossa murhamielellä. En toki lähde koiraa potkimaan, jos siitä ei ole hengenvaaraa minulle tai koiralleni, mutta jos tilanne on vakava, en todellakaan jää seisomaan ja ihmettelemään.
TUNNET ILMEISEN HYVIN KOIRARODUT, KUN VOIT KIRJOITTAA ETTÄ ROTTWEILERILLA ON AGRESSIIVINEN LUONNE.SANON VAIN ETTÄ BULSS SHITTIÄ ELI HÄRÄN PASKAA!!!!!! JA IHAN NOIN VAIN OLI KOIRA HYÖKÄNNYT KARVAPALLON KIMPPUUN, LUULENPA ETTÄ TUO PIENI RÄKÖTTÄJÄ OLI PROVOSOINUT ISOA KOIRAA SIINÄ MÄÄRIN ETTÄ OLI LÄHTENYT PUOLUSTUSKANNALLA KOHTI NAISTA JA RAKKIA....TAITAA PUUTTUA TARINASTA PUOLET. USKOO KEN TAHTOO!!!!!!
KÄÄPIÖPINSERI JA ROTTWEILER
Naapurustossa kahdella neitosella neljä koirasutta. Kuulemma yksi pikkukoiran pentu raadeltu viimekesänä pahasti. Käyvät koirapuistossakin koirasusiensa kanssa. Meillä myös tuli reittivalintaan ja aikatauluihin muutos kun naapurustoon ilmestyi tämä sakki.
paljon häiriintyneitä kusipäitä?
Kun kerran rottweilerit niin usein päätyvät ihmisille, joilla ei ole käsitystä koiran kasvatuksesta, voitaisiin säätää laki, että ko ko. rotua ja muita vastaavia saa pitää ulkona ainoastaan kuonokopassa
Ei ole kenellekään tullut mieleen, että kasvattaja on myös vastuussa kenelle pentunsa luovuttaa ja ylipäätään onko itsekään tervepäinen? Eikä rottweiler todellakaan ole vaarallisin rotu mikä maailmasta löytyy. Ihminen tekee koirista vaarallisia. Jos koiralla havaittu luonnevika se on jälleen ihmisen käsissä hoitaa. Ei koira sille itse voi mitään tehdä. Kuonokoppa vasta mylläkän saisikin pystyyn. Säädetään samantien laki joka määrää koulutuksen myös pienille koirille! Terv. 156cm, 22v. maailman hienoimman rottweilerin omistaja!
Itselläni on toinen puhdas rotikka menossa ja yksi on ollut rottis/kaukkari. Harmittaa todella paljon nämä uutiset tällaisen koiran omistajana ja ihmettelen miten näitä jatkuvasti tulee. Kyllä nämä koirat saa pysymään kontrollissa johdonmukaisella ja päättäväisellä kouluttamisella. Valitettavasti kunnon kasvattajatkaan eivät voi aina vahtia mitä pennuille maailmalla tapahtuu ja millaiseen kotiin ne joutuvat tai kuinka olosuhteet niissä saattavat muuttua. Ja näitä näkee myytävän valitettavan paljon mitä ihmeellisimmissä lehdissä venäjäntuonteina ja ilman papereita..
Pitää muistaa rodun alkuperäinen tarkoitus, ns. teurastajankoira, joka siis on vahtinut omistajansa rahapussia. Alun alkaen sen on kuulunut olla epäluuloinen ja aggressiivinen vieraita ihmisiä kohtaan. Hyvällä koulutuksella ja kärsivällisyydellä tämän saa tukahdutettua ja ohjattua kyllä yhteiskunnan kannalta parempiin kohteisiin.
Itse kannattaisin sitä että vaarallisiksi luokitellut koirat laitetaan luvanvaraisiksi. Nämä munanjatkeen hakijat tuskin jaksavat kovin suurta prosessia käydä läpi saadakseen pönkitettyä egoaan ja kuitenkin jäisi oikeasti harrastaville mahdollisuus hyödyntää loistavaa työkoiraa joka oikein opetettuna on mitä mahtavin ja luotettavin kumppani. Kuonokopan käyttöpakkohan ei sinällään poista ongelmaa, vaarallinen koira saattaa muuttua vaaralliseksi myös kotonaan, joka sekään ei palvele sitä lopputulosta, että rodusta saataisiin kautta linjan yhteiskuntakelpoinen.
Ja edelleen pitää muistaa että kaikki rodut ovat kovin kapeita geneettiseltä kannaltaan ja mitä sisäsiittoisemmaksi rodut menevät, sitä enemmän niissä esiintyy terveydellisiä ongelmia, niin fyysisiä kuin psyykkisiäkin ja tässä tulee se kasvattajan harkintakyky tarpeeseen.
Rottweiler rotuun on viime vuosina alkanut tulla näitä luonnevikaisia yksilöitä, jotka käy rajusti päälle ilman varoitusta. Ei siinä kouluttaminen auta, eikä omistaja näistä koirista ole vihaisia tehnyt.
Totta on, että tämä rotu vaatii kokeneen koiranomistajan, joka kouluttaa koiransa. Mutta ei kouluttamaton oikean luonteinen rottweiler käy tuolla tavoin karkureissullaan ihmisen ja koiran kimppuun.
Toki tämä pienen koiran omistaja teki kohtalokkaan virheen ottamalla koiransa syliin. Näin ollen tämä pieni koira haastoi rotikan tappeluun. Hän oli korkeamalla kuin rotikka ja omistaja vielä turvana. Ikinä ei saa pientä koiraa syliin nostaa, jos ei halua toisen koiran käyvän kimppuun.
Voi olla, että rotikka ei olisi edes hyökännyt jos tipsu olisi ollut maassa ja eivät olisi pakoon lähteneet.
[/quote]
?? Tämä on minulle kysymysmerkki. Pitäisikö alkaa siis järjestämään koulutuksia miten toimitaan kun näen rottwailerin. Itselläni ei tosiaan kissaihmisenä ja rotwaileriin epäilevästi suhtautuvana ole hajuakaan miten tulisi käyttäytyä. Mielestäni se ei ole minun velvollisuus, kun en moista verikoiraa pidä. Varmaan esim nostaisin lapesni turvaan ko koiralta, niin varmaan myös pienen eläimen. Ikäsä kyllä lähinaapurissa on tuo koirarotu, ja ei ole hallinnassa. Nyt koira tosin on visusti piilossa, kun on muutaman kerran jouduttu sanomaan että peltään tätä koiraa eikä haluta että hyökkää lapsiemme kimppuun. Nyt se koiranrakki purkaa varmaan vimmoissaan siellä taloa sisältäpäin palasiksi ja räyhää, kun omistaja ei ole kotona. Selitys koiran häiripkäyttäytymiselle on, että se leikkii. Verikoira leikkimässä, toivottavasti ei minun pihassani enää uudestaan. Kerran tämä koira oli vapaana meidän pihassa ja lukkiuduin sisälle ja soitin omistajaa hakemaan kullannupun pois.
No siis anteeksi sekava vuodatus, en vaan tajua miksi näitä koiria pitää olla. Jos se on niin loistava käyttökoira, niin eikö sen voisi pitää jossain piilossa sitä käyttöä varten, mikä se käyttö nyt sitten ikinä onkaan.
?? Tämä on minulle kysymysmerkki. Pitäisikö alkaa siis järjestämään koulutuksia miten toimitaan kun näen rottwailerin. Itselläni ei tosiaan kissaihmisenä ja rotwaileriin epäilevästi suhtautuvana ole hajuakaan miten tulisi käyttäytyä. Mielestäni se ei ole minun velvollisuus, kun en moista verikoiraa pidä. Varmaan esim nostaisin lapesni turvaan ko koiralta, niin varmaan myös pienen eläimen. Ikäsä kyllä lähinaapurissa on tuo koirarotu, ja ei ole hallinnassa. Nyt koira tosin on visusti piilossa, kun on muutaman kerran jouduttu sanomaan että peltään tätä koiraa eikä haluta että hyökkää lapsiemme kimppuun. Nyt se koiranrakki purkaa varmaan vimmoissaan siellä taloa sisältäpäin palasiksi ja räyhää, kun omistaja ei ole kotona. Selitys koiran häiripkäyttäytymiselle on, että se leikkii. Verikoira leikkimässä, toivottavasti ei minun pihassani enää uudestaan. Kerran tämä koira oli vapaana meidän pihassa ja lukkiuduin sisälle ja soitin omistajaa hakemaan kullannupun pois.
No siis anteeksi sekava vuodatus, en vaan tajua miksi näitä koiria pitää olla. Jos se on niin loistava käyttökoira, niin eikö sen voisi pitää jossain piilossa sitä käyttöä varten, mikä se käyttö nyt sitten ikinä onkaan.