Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärtyvästä suolesta kärsivät....älää uskoko selitystä vaan luottakaa itseenne

Vierailija
10.01.2010 |

Olen vihdoin saanut avun "ärtvään suoleen" josta muka olen kaikkien lääkäreiden ja jopa huippu gastroenteorologien mukaan kärsinyt. Vaivoja minulla ollut kohta 15 vuotta ja lääkärikäynteihin, lääkkeisiin sekä luonatistuotteisiin mennyt rahaa enemmän kun laki sallii. Mistään en ole saanut avun kun vain tilapäisesti.

Vihdoin kuulin lääkäristä joka hoitanut vastaavanlaista potilaita. Päätin vara ajan...enhän voi menettää mitään mutta kun rahaa... taas. Menin kuitenkin vastaanotolle "hällä väliä" mentaliteetillä. Kuitenkin olin varovaisen toiveikas. Vastaanotto kesti tunnin jonka aikana käytiin läpi koko elämäni ja kaikki oireet. Tunnin kuluttua kävelin ulos ja suureinpiirtein leijailin pilvissä. Vihdoin lääkäri joka uskoi minua ja oireitani. Mieleen on jäänyt lääkärin lause: Kyllä me se syy löydetään.

Näin myös löydettiin. Lääkäri teetti laajan ulosteanalyysin josta tutkittiin kaikkea maan ja taivaan välillä. Näytteet tutkittiin USA:ssa koska Suomessa ei näitä tehdä. Tuloset sain juuri ennen joulua ja tulkinnan noin viikko sitten. Minusta löytyi bakteeri sekä liikaa hiivaa. Nyt häädetään bakteeri sekä sen jälkeen hiiva. Tämän jälkeen hiivadieetille jonka jälkeen vaivojen pitäisi olla pois suurimmaksi osaksi ainakin.

Olen itse aina ollut sitä mïeltä, että minussa on jotain vikaa. En siis ole uskonut tuota iänikuista keksittyä diagnoosia "ärtyvää suolta". Älkää siis uskoko lääkäreitä vaan hakekaa toinen. Painostakaa tutkimaan. Luottakaa siis itseenne. Kyse on teidän elämästä.

En minä pysty vielä sanomaan tulenko kokonaan tervehtymään mutta uskon vahvasti, että oireet saadaan poistettua suurimmaksi osaksi. Olo on jo nyt parantunut kun olen saanut vihdoin monen monen vuoden jälkeen selityksen vaivaani.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sitä tarjiotiin heti, kun helico ja sappitesteissä ei löydetty mitään. Kuiteskin mun tulehdusarvot oli tosi korkealla. Suoliston röntgentutkimuksen jälkeen taas tarjotiin samaa diagnoosia. Sillä välin vatsakivut oli vähentyneet, ja pystyin selkeästi sanomaan missä kipu on, ja kysyin gastroskopiaa (aiemmin kipu oli todella kokonaisvaltainen).

No mulle tehtiin vielä colonoskopia ennen gastroskopiaa. Gastrossa löytyi sitten haavainen tulehdus ylävatsasta.

Vierailija
22/38 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viljat ja sokerit pois sapuskoistaan (tunnetaan myös nimellä vähähiilihydraattinen ruokavalio eli karppaus).

Siinä on varmaan juuri samoja elementtejä kuin ap:n lääkärin ajatuksissa, jopa tuon hedelmäsokerin osalta.

Minun mieheni, jota oli tutkittu päältä ja sisältä, ei saanut lääkäriltä muuta apua kuin pillereitä, jotka vähän suojasivat polttelulta. Minä patistin kokeilemaan karppausta, ja kuinka ollakaan, parissa päivässä muutos oli ilmiselvä. Sen jälkeen mieheni on aina välillä luullut, että nyt maha jo kestää viljaa ym. vaan aina on tullut oireet takaisin, välittömästi.

Kehottaisin siis kaikkia kokeilemaan, voisiko helpotus mahavaivoihin tulla yhtä yksinkertaisella metodilla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sitä tarjiotiin heti, kun helico ja sappitesteissä ei löydetty mitään. Kuiteskin mun tulehdusarvot oli tosi korkealla. Suoliston röntgentutkimuksen jälkeen taas tarjotiin samaa diagnoosia. Sillä välin vatsakivut oli vähentyneet, ja pystyin selkeästi sanomaan missä kipu on, ja kysyin gastroskopiaa (aiemmin kipu oli todella kokonaisvaltainen).

No mulle tehtiin vielä colonoskopia ennen gastroskopiaa. Gastrossa löytyi sitten haavainen tulehdus ylävatsasta.

että jos on mahavaivaa, leimataan luulosairaaksi tai vaan nostetaan kädet pystyyn. Mä kärsin joitain vuosia sitten jatkuvista mahakivuista, mutta niille ei tehty MITÄÄN. Menin jopa yksityiselle lääkärille, joka sanoi - wait for it - "en tiedä mikä sinulla on", muttei kuitenkaan ohjannut eteenpäin. Mulla oli siis maha kipeä koko ajan, ei aina tietenkään kovasti, mutta koko ajan kuitenkin. Mulla auttoi, kun jätin maitotuotteet ja lihan pois.

Mutta siis joo, Suomessa vaan ei tutkita nykyään tarpeeksi. Terveydenhuollon systeemi kusee. Yksi perhetuttu on lääkäri, joka lähti julkiselta puolelta yksityiselle pitkän uran jälkeen, koska ei enää kestänyt sitä, että hommat pitää aina hoitaa huonosti.

Vierailija
24/38 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sitten kun kysyy niin ei vastaakaan.

Vierailija
25/38 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just! Ap sanoo et voi kysellä et vastaa, mutta sitten kun kysyy niin ei vastaakaan.

niin huomaat, että tää ei ole ihan uunituore ketju kuitenkaan.

Vierailija
26/38 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi päivä toisella silmällä ohjelmaa, jossa tuoreelle kakkostyypin diabetikolle tuli ärtyneen suolen oireyhtymä. Suolisto parani jättämällä light-tuotteet pois. En muista oliko syyllinen aspartaami vai jokin muu niistä vai kaikki yhdessä.

Vierailija
27/38 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sitä tarjiotiin heti, kun helico ja sappitesteissä ei löydetty mitään. Kuiteskin mun tulehdusarvot oli tosi korkealla. Suoliston röntgentutkimuksen jälkeen taas tarjotiin samaa diagnoosia. Sillä välin vatsakivut oli vähentyneet, ja pystyin selkeästi sanomaan missä kipu on, ja kysyin gastroskopiaa (aiemmin kipu oli todella kokonaisvaltainen). No mulle tehtiin vielä colonoskopia ennen gastroskopiaa. Gastrossa löytyi sitten haavainen tulehdus ylävatsasta.

Vierailija
28/38 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut jo viimeiset pari vuotta tulehduskierteessä. Jatkuvasti erilaisia infektioita, niihin lukemattomia järeitä antibioottikuureja ja lopulta maha hajosi.

Tämä on viheliäistä. Kiitän antamistanne monista neuvoista!

Vierailija
29/38 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ärtyneeksi suoleksi diagnosoitu kun muuta selitystä ei ole löytynyt. On tähystetty paksusuoli ja on otettu koepalat ja bakteeriviljelyt eikä mitään selitystä. Mulla lääkityksenä Imocur joita otan siis päivittäin, yleensä yksi riittää mutta huonoina päivinä joudun ottamaan useamman. Mielenkiintoisena yksityiskohtana sellanen että mulla tämä alkoi sen jälkeen kun sappirakko poistettiin. Lääkärit väittävät kivenkovaan ettei liity millään lailla siihen mutta jotenkin on vaikea uskoa selitystä. Voisiko kuitenkin nyttemmin jatkuvasti pohjukaissuoleen tihkuva sappineste olla se syy siihen että ripuloin? Muita joilla myös sappi poistettu ja vatsaongelmia?

Vierailija
30/38 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut jo viimeiset pari vuotta tulehduskierteessä. Jatkuvasti erilaisia infektioita, niihin lukemattomia järeitä antibioottikuureja ja lopulta maha hajosi. Tämä on viheliäistä. Kiitän antamistanne monista neuvoista!

ovatkin sitten ihan oma lukunsa. onko sinulla poissuljettu clostridium difficile?

Vierailija
31/38 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just! Ap sanoo et voi kysellä et vastaa, mutta sitten kun kysyy niin ei vastaakaan.

Luepa sä tää viestiketju huolella, niin ite huomaat että tosiaan ap on tänäänkin kirjotellut. Ja nimeomaan viestin, missä sanoo et voi vastailla kysymyksiin.

Vierailija
32/38 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ärtyneeksi suoleksi diagnosoitu kun muuta selitystä ei ole löytynyt. On tähystetty paksusuoli ja on otettu koepalat ja bakteeriviljelyt eikä mitään selitystä. Mulla lääkityksenä Imocur joita otan siis päivittäin, yleensä yksi riittää mutta huonoina päivinä joudun ottamaan useamman. Mielenkiintoisena yksityiskohtana sellanen että mulla tämä alkoi sen jälkeen kun sappirakko poistettiin. Lääkärit väittävät kivenkovaan ettei liity millään lailla siihen mutta jotenkin on vaikea uskoa selitystä. Voisiko kuitenkin nyttemmin jatkuvasti pohjukaissuoleen tihkuva sappineste olla se syy siihen että ripuloin? Muita joilla myös sappi poistettu ja vatsaongelmia?

kyllä olen lähes varma että ripulisi johtuu sappirakon poistosta. Tämä ei taas liity varsinaisesti siihen tyypilliseen ärtyneen suolen oireyhtymään eikä siihen mistä ap kirjoittaa.

Vierailija
33/38 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viimeisten kokeiden alla enää n 40. Olin syönyt siinä erilaisia vatsalääkkeitä.

Vierailija
34/38 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idiootti! Luepa sä tää viestiketju huolella, niin ite huomaat että tosiaan ap on tänäänkin kirjotellut. Ja nimeomaan viestin, missä sanoo et voi vastailla kysymyksiin.

En koskaan tiennytkään olevani idiootti, mutta av:lta opin nyt tämänkin. Anteeksi kun yritin auttaa. En tee sitä toista kertaa.

Vierailija
35/38 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin koulutetun ravintovalmentajan vastaanotolla ja sain ohjeet ruokavaliooni.

Ravintovalmennuksen alussa kävin asian osaavan lääkärin vastaanotolla ja testeissä.

Nyt olen päässyt jatkuvista vatsaoireista ja joka vuotiset flunssakierteet ovat historiaa.

Ihan sama mikä diagnoosi tai onko olemassa, nyt ainakin tiedän etten ole luulosairas vaan entinen sairas ja nyt terve! Voihan sitä sairastaakin jos haluaa aina valittaa....

Vierailija
36/38 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on diagnosoitu ärtynyt paksusuoli noin 6 vuotta sitten.

Silloin mulla oliki pahoja oireita, jotka vaikutti elämään. Saatoin kesken kauppareissun mennä kyykkyyn mahaa pitelemää, sattui niin ja tuntui että housuun tulee siinä paikassa. Rauhallinen hengittäminen kuitenkin auttoi.

Maha kipu oli läsnä aika usein, ruoan jälkeen melkeen aina suoraan vessaan.

Mutta nyt sen jälkeen, kun olen saanut lapsia, on mahakin rauhoittunut. Olen miettinyt, että johtuukohan ihan säännöllisemmästä elämänrytmistä. Silloin, kun oireet olivat pahat, olin sinkku, nukuin ja söin miten sattuu.

Välillä vieläkin menee maha sekaisin ruoan jälkeen, yleensä silloin kun olen syönyt perunaa. Mutta ei aina. Allerginen perunalle en kuitenkaan ole.

Vierailija
38/38 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös poistettiin sappirakko, jonka jälkeen olen ollut jo 7 kk sappiripulilla. Vatsa turvonnut kokoajan valtavaksi. Sittemmin tuli vatsahaava ja ripuloin pelkkää mustaa. Minulle sanottiin kanssa että ei mahda mitään kun on vaan niin hankala-asteinen ärtyväsuoli. Paskat sanon minä!
Nyt mahakirurgi sanoi, että joillekin harvoille on jäänyt sappiripulia sappirakonpoiston jälkeen, mutta että se täytyy tutkia. Nyt reiluun viikkoon ei ole tullut sappiripulia, mutta maksa-arvot nousi pilviin. Eli epäilen vian olevan maksan sappiteissä, eikä ärtyvässä suolessa. Myös B12-vitamiiniarvo on tosi korkea.