Onko ok, että päiväkodin aikuinen nukkuu lasten kanssa?
Mitä mieltä asiasta on päiväkodissa työskentelevät? Onko asiasta jotain ohjeistusta?
Kommentit (134)
Miten "torkahtaminen" eroaa nukkumisesta? Ei mitenkään. Jos minun mieheni torkahtaa sohvalle hetkeksi, niinä parina minuuttina autuaan tietämätön mitä ympäröivässä maailmassa tapahtuu. Tämä on monesti todistettu. En usko että naissukupuolen edustajilla on mitään yliaisteja, jotka tekevät tarkkoja havaintoja ympäristöstä silloin kun he eivät ole valveilla.
Jos esim autonkuljettaja vähän vain torkahtaa rattiin muutaksi sekunniksi, seuraukset ovat katastrofaaliset. Samalla lailla päiväkodin työntekijän torkahtaminen on vakava juttu. Antaisitko sinä anteeksi päiväkodin tädille jos lapsellesi sattuisi jotain vakavaa sillä aikaa kun valvova hoitaja "pikkuisen vain torkahti". En ollenkaan väitä, etteikö nukkarin pimeys houkuttelisi nukkumaan. Valvojan haaste onkin taistella nukahtamista vastaan. Työ on työtä, eikä se ole aina kivaa. Työssä on vastuu ja siitä maksetaan palkkaa.
tunnin-pari hämärässä, hiljaisessa huoneessa tekemättä "mitään", syötyäsi juuri vatsasi täyteen? Jos pystyt rehellisesti sanomaan, ettei torkahtaminen (siis huom., EI nukahtaminen vaan nimenomaan torkahtaminen) olisi tuollaisessa tilanteessa huonosti nukutun yön jälkeen mitenkään mahdollista, niin onnittelut, lienet jonkinlainen yli-ihminen! ;)
Olen ollut töissä väsynyt. Joskus olen joutunut menemään töihin niin etten ole ehtinyt juurikaan yöllä nukkumaan. Ei ole silti tullut mieleenikään että töissä voisi nukkua.
juuri ennen valvontavuoroa, jos kohonnut verensokeri väsyttää niin kovasti. Ei minulta nyt heru sympatiaa valvovan hoitajan torkahtamiselle, vaikka kuinka yrität sitä heruttaa.
tehdä töitä kunnolla kun kyse on vain toisten lapsista.
Hohhoijaa, osoittaa kyllä nykyajan hoitohenkilökunnan asennetta. Ei muuta kuin työaikana nukkumaan kun ei niistä toisten kakaroista ole niin väliä.
Missä muussa ammatissa saa nukkua ja jättää työt tekemättä.
Meni kyllä tämän ketjun jälkeen arvostus päiväkotihenkilökunnasta.
nukkuvansa vuoropäiväkodissa, vaikka se on virallisesti kiellettyä. Nukkuva yökkö saa pienemmän palkan kuin valvova yökkö. Että seuratkaapa yötyötä tekevät vanhemmat niitä yökköjä. Minulle ei ole tullut mieleenkään, että hoitajat nukkuvat vuoropäiväkodissa, mutta niin näkyvät tekevän.
ihminen sanoi tekevänsä niin, ja sitten heti yleistetään, että KAIKKI päiväkodin ämmät nukkuu. Tää ketju ärsyttää mua sen takia, ettei yhtään ymmärretä sitä, että on aika helppoa nukahtaa sinne hämärään lasten hengitysten ääniin, jos ei voi tehdä muuta kuin istua. Ja takuulla herää lasten ääniin. Ja koska sieltä nukkarista kuitenkin lähdetään pois ja jätetään lapset sinne nukkumaan, niin whats the big deal? Tää ketju kertoo mun mielestä nimenomaan siitä, että päiväkodin työntekijöitä halveksitaan, mutta paradoksaalisesti heille ollaan sitten valmiit jättämään lapset hoitoon...kummallista.
Se oma syyllisyys lapsen jättämisestä kanavoidaan lasta hoitaviin tahoihin.
Lapsia on valvottava. Itse olen nähnyt sellaisen tilanteen, jossa täysin terve lapsi alkoi yhtääkkiä kouristamaan kesken päiväunien eikä herännyt (tullut tajuihinsa) ennen ambulanssin tuloa. Jos siinä tilanteessa olisi aikuinen nukkunut, niin kamalaa ajatellakin mitä olisi voinut käydä.
mut mä ainakin nukuin joka yövuorossa jonkun 4h jos oli 2v hoidossa joka nukkui pinnasängyssä ni mihinkä se sieltä ois karkuun päässy :D
Kyllä minun ja kaikkien tuttujenkin lapset on tullet menneet itse pinnasänkyyn korkeidenkin laitojen yli (toki sen jälkeen on laidat laskettu että pääsee matalammaltakin) siinä 1v synttäreiden kieppeillä.
päiväkodissa samalla kun valvova hoitaja nukkuu, niin sitten herättäisiin tajuamaan että nukkuminen ei todellakaan ole ok. Itse olen kotinäiti enkä ole koskaan nukkunut päivisin kun lapseni on ollut päiväunilla. Päiväunet kuitenkin kestävät lyhyehkön aikaa ja lapset voivat herätä milloin tahansa ja saada päähänsä mitä tahansa. Sallimalla itsensä nukahtaa, ottaa siis valtavan riskin. Pienokaisten turvallisuus on valvovan hoitajan varassa ja hänen tulee kantaa vastuu. Kuulostan ehkä tylsältä ja tiukkapipolta, mutta tämä on fakta.
vastatkaa nyt JOKU paheksuja siihen kysymykseen, että mitäs sitten, jos jotain sattuu silloin, kun se hoitaja lähtee sieltä nukkarista! Ja voitte tietysti myös vastata siihen kysymykseen, valvotteko itse koko yön lastenne vierellä. Ei päiväkodissakaan olla joka ikinen sekunti lapsen vierellä. Lapset saattavat olla sellaisessa huoneessa, jossa ei juuri sillä hetkellä ole aikuista, ihan niin kuin kotonakin. Jos olette huolissanne ihan pienistä lapsista (1-2 v), niin ne nukkuvat yleensä pinnasängyissä tai vastaavissa. Oikeasti, tää keskustelu saa koko ajan absurdimpia sävyjä!
Ja meidän päiväkodissa ei valvoja lähde nukkarista pois niin kauan kuin yksikin lapsi nukkuu on huoneessa HEREILLÄ oleva aikuinen. Ihme vastuuttomuutta joissakin päiväkodeissa.
Tästä on tutkimustuloksiakin. Suodaan torkahdus hoitajille, ehkä he hoitavat lapsiamme sen jälkeen entistä paremmin ja pirteämpinä. Mielestäni on erittäin inhimillistä että hiljaisessa hämärässä huoneessa paikoillaan ollessaan ihminen torkahtaa.
Varmaan on inhimillistä torkahtaa pimeässä huoneessa lasten nukkuessa. Tämä ei kuitenkaan poista tosiasiaa että hoitaja on vastuussa lapsista koko ajan. Sairaaloissa on yököt sitä varten että joku myös varmistaa potilaiden turvallisuuden öiseen aikaan. Yököt eivät kuitenkaan jatkuvasti istu lasten vieressä yön läpi, ovat kuitenkin koko ajan kuulolla. Olin nuorena yökkönä useaan otteeseen lasten osastolla, sairaalassa oli myös aina yliyökkö joka kiersi osastot ja tarkisti että kaikki oli kunossa jos hän silloin löysi nukkuvan yökön oli potkut varmat, ainakin sijiselle. Koko yön hereillä pysyminen hiljaisella lastenosastolla,vaikka kansliassa pystyikin tekemään omia juttujaan ei ollut helppoa, mutta nukkua ei saanut.
Kyllä se houkutus nukahtaa hetkeksi lasten kanssa on suuri, eikä se varmasti maailmaa kaada mutta on se aivan varmasti sääntöjen vastaista.
lasten kannalta on, että nukkuuko siellä huoneessa aikuinen vai ettei siellä ole aikuista lainkaan? Joka paikassa kun lasten nukahtamisen jälkeen aikuinen lähtee pois ja lapset nukkuvat keskenään.
Tässä ketjussa ei ole päätä eikä häntää ja tartutaan aivan epäolennaisiin asioihin...
Pääsääntöisesti minun työurani aikana nukuttamisasiat menee näin: aivan pienillä huoneessa on lähes aina joku aikuinen valvomassa, mutta jos esim. tietää lapset, että osaavat tulla sängyistään itse pois eikä ole esim. pinnasänkyjä tai vaaraa tippua mistään, niin silloin ei ole välttämättä aina aikuista paikalla, mutta viereisessä huoneessa kylläkin ja ovi raollaan.Nykyisessä päiväkodissani on juuri näin, että sängyt kaikilla turvalliset ja matalat, mutta lähes aina huoneessa joku. Ja monesti tälläsessä tilanteessa siellä on joku, koska pienet herättävät toisiaan ja alkavat höpisemään tai huutamaan, jolloin siellä tarviikin olla aina aikuinen. Isommilla aikuista ei ole aina läsnä, koska hereillä olevia on jo sen verran ja heihin pystyy edelleenkin luottamaan, että osaavat tulla pois herättämättä muita. Kerrossänkyjä ei ole minun työurallani vielä ollut niissä päiväkodeissa missä työskentelen, mutta tiedän niitäkin olevan.
Torkkumisesta ja nukahtamisesta: Joku laittoikin, että valittajat voisivat itse kokeilla lounaan jälkeen olemista hiljaisessa ja pimeässä huoneessa pari tuntia tai tunnin, jos vaihto tapahtuu toisen aikuisen kanssa puolivälissä. Kyllä mä ainakin tunnen vastuuni, että mielestäni osaan "torkkua" niin, että olen tietyssä uni-valvetilan välimaastossa hetken aikaa ja myönnän, että noin 2 minuuttia todella harvoin voin torkahtaa niin, että tunnen nukkuneeni, mutta tietäisin herääväni heti, jos huoneesta kuuluisi ääntä. Nukkarissa "valvominen" kuuluu myös lton työnkuvaan, joten se on myös työtä - en pidä itse pahana, jos siellä torkkuu vastuunsa tietäen. Meidän päiväkodissa ei edes voisi mitään tapahtuakaan, kun lapset nukkuvat turvallisissa sängyissä, vaikka jos joku nukahtaisikin kunnolla. Työurani aikana itse en ole nukahtanut kunnolla kertaakaan enkä ole nähnyt kuin ehkä tasan 2 kertaa jonkun muun nukahtavan, niin, että ei tiedä maailmanmenosta mitään eli harvinaista se on, että siellä oikeasti nukutaan! Ja armoa niille ketkä vahingossa nukahtavat - me olemme erilaisia ja joillekin hereillä oleminen on vaikeampaa tuollaisessa ympäristössä kuin toiselle ja jokainen kuitenkin tietää vastuunsa - ketään ei nuku TARKOITUKSELLISESTI!
Kyllä meidän päiväkodissamme joku hoitajista on aina nukkarissa päikkyjen ajan. Lapsiin on oltava koko ajan katsekontakti, joten nukkarista ei lähdetä välillä pois, eikä siellä valvomassa oleva todellakaan saa itse nukkua. Vaikkakin jotkut siellä ihan oikeasti nukkuvatkin, niin sallittua se ei ole.
Nukkuminen ei ole myöskään sallittua meillä edes yövuorossa, vaan tekemistä on kyllä listattu koko pitkäksi yövuoroksi.
voin sanoa, että mikäli työntekijä nukkuu työajalla, hän saa huomautuksen työtehtävien laiminlyönnistä. Sijaisen kohdalla työsopimusta ei jatketa määräaikaisuuden päätyttyä ja vakinaiselle voidaan antaa kolme varoitusta ennen irtisanomista. Työnantaja maksaa työntekijälle työajasta, ei nukkumisesta. Ehkä tässä kunnassa asiasta ollaan tehty periaatepäätös, jonka mukaan kaikissa päiväkodeissa toimitaan. Jos päivällä haluaa nukkua, kannattaa se tehdä kotona, ei työpaikalla.
Siis kunnassa on tehty periaatepäätös (kirjoitusvirhe) ja lisäyksenä, että lepohuoneessa on aina valvoja. Lapsia ei jätetä valvomatta huoneeseen, ei muuten leikkiaikanakaan.
voin sanoa, että mikäli työntekijä nukkuu työajalla, hän saa huomautuksen työtehtävien laiminlyönnistä. Sijaisen kohdalla työsopimusta ei jatketa määräaikaisuuden päätyttyä ja vakinaiselle voidaan antaa kolme varoitusta ennen irtisanomista. Työnantaja maksaa työntekijälle työajasta, ei nukkumisesta. Ehkä tässä kunnassa asiasta ollaan tehty periaatepäätös, jonka mukaan kaikissa päiväkodeissa toimitaan. Jos päivällä haluaa nukkua, kannattaa se tehdä kotona, ei työpaikalla.
(periaatteessa 12 kpl, mutta käytännössä niistä tuntuu minä hyvänsä päivänä puolet olevan vapaapäivällä, sairaana, kotona sairaan sisaruksen kanssa tms.) kolmella hoitajalla, etten panisi ollenkaan pahakseni jos jonain hiljaisempana päivänä joku niistä ottaisi torkut lasten vieressä.
Mutta eihän se tietenkään voi olla yleispätevä sääntö että lastenhoitajat saavat nukkua töissä.
Ei jokainen lapsi ole joka ikinen hetki päiväkodissa silmälläpidon alaisena. Tietenkin 1-2-vuotiaita lapsia pidetään koko ajan silmällä, mutta kyllä lapset saavat pk:n sääntöjen puitteissa esim. liikkua huoneesta toiseen, mennä vessaan jne. Pk:n tilat on suunniteltu sillä tavalla, että ne ovat turvallsisia lapsille.
Onko se sitten teidän mielestä lapsen laiminlyöntiä, jos lapset nukkuvat pk:ssa pihalla vaunuissa? Eihän silloinkaan ole aikuinen koko ajan pihalla vieressä, vaan sisällä, jossa istuu niin, että kuulee, jos joku herää ja käy välillä kurkkailemassa! Muutamassa pk:ssa, jossa olen ollut töissä, on pienimpiä lapsia nukutettu juuri näin pihalla vaunuissa. Teidän mielestä varmaan yhden aikuisen pitäisi sitten seisoa pihalla vaunujen vieressä vai?
Pääsääntöisesti paikoissa joissa olen ollut töissää, on toimittu näin: lapset nukutetaan ja nukkarissa istutaan sadun lukemisen jälkeen jonkin aikaa. Sitten lähdetään pois. Vain ihan pieniä valvotaan loppuun asti.
kun joutuu menemään itsekin töihin. Niin ja sellaisiin töihin, missä ei saa palkkaa nukkumisesta.
Jos henkilökunta nukkuu työaikana niin silloin asiakkaalla on oikeus valittaa henkilökunnan ammattitaidosta ja ammatillisuudesta.
Ja muistakaa nukkujat, että nukkuminen työaikana on todella syy irtisanomiseen.
Hei, itse en ole hoitaja, eikä minulla ole lasta päiväkodissa, eikä kotona.
Mutta pakko oli kommentoida, koska tämä ketju on aivan älytön.
On totta, että esimerkiksi tarhassa, jossa lapsia on paljon, on oltava tiukemmat säännöt kuin kotona ja toisaalta hätätilanteessa pykälistä ja tilanteen kulusta katsotaan, kuka teki virheen.
Mutta miten ihmeessä te voitte täällä vertailla sairaanhoitajan, teho-osaston hoitajan, lastentarhan opettajan, perhepäivähoitajan, yöhoitajan, bussikuskin, duunarin ja toimistovirkailijan töitä toisiinsa. Lasten hoidon pitäisi edes jollain muotoa tarjota lapselle kodin omaiset oltavat. Miten joku päivähoitajan torkahtaminen pitäisi sitten ottaa. Päivähoitaja ilmoittaisi työnantajalle, että näin kävi ja ottaisi lopputilin? Koettakaa nyt oikeasti olla vähän aikuisempia. Ei kukaan täysijärkinen päivähoitaja tahallaan vaaranna lasten henkeä, eikä omaa päivittäistä leipäänsä. Mutta kai nyt sentään työ voi olla inhimillistäkin. Jos olet taas teho-osastolla, on selvä, että työ on haasteellisempaa ja varmasti ei voi nukahtaa ja harmi, jos tästä ei sen takia makseta hiukan enemmän, kuin työ on kuitenkin ihmishenkiä pelastavaa.
Ja kyllä, jos on oikein väsynyt, niin toimistotyöläinenkin voi ottaa päikkärit. Joissakin mukavissa työpaikoissa tähän on erikseen oikein lepohuone sitä varten :) Ja hmm..taidetaan siitä maksaa palkkaakin. Näet virkeä työntekijä tekee paremmin hommansa loppupäivän.
Ja entäs raskaana olevat työntekijät. Nehän osa käytännössä nukkuvat toimistotuoleillaan ja horrostavat ja jos eivät jää sairaslomalle, niin HEILLE MAKSETAAN PALKKAA tältä ajalta.
Lopulta te jotka jätätte lapsenne mihin tahansa hoitoon, teidän pitää luottaa niihin aikuisiin, joiden varaan lapsenne jätätte. Karmealta kuulostaa, jos täällä jonkun lapsi on sellaisessa päiväkodissa hoidossa, että hoitajia tekee mieli tulla sättimään tänne keskustelupalstoille. Ja kyllä se suurin syy lasten heitteillejättöön on aina siellä vanhemmissa.
Mikään ei ole sen rasittavampaa, kuin vanhemmat, jotka olettavat että kasvatusvastuu on lastentarhan hoitajilla, opettajilla ja milloin milläkin taholla mihin lapset satutaan jättämään. Olette ihan yhtä vastuussa ongelmista ja vielä enemmän. Jos lastasi kiusataan koulussa, se olet sinä, joka teit virheen. Et tutustunut opettajiin, sätit korkeintaan, et tutustunut lasten leikkikavereihin, et kouluun, et lasten muihin vanhempiin. Minua ei kiusattu koulussa, mutta kyllä kaverit tulivat meille kotiin, minä kävin kavereilla ja vanhempani tunsivat todella hyvin kylän toiset vanhemmat. Nykyään kukaan ei ota vastuuta mistään. Huudellaan vaan toisille, että sinun vastuu, sinä myös hoidat. Olette kaikki aivan uusavuttomia! Opetelkaa tuntemaan toisenne ja keskustelkaa sitten miten asiat ovat. Päiväkodin tädeiltä voi kysyä, että mitkä on talon käytännöt ja varmasti omakin mieli rauhoittuu. Ja jos ei, niin sitten vastuu on teidän ja viette lapsenne muualle hoitoon tai vielä parempaa hoidatte itse omat kultakäpynne. Teitä ne eniten tarvitsee. Pitämään huolta, eikä laitostamaan ja arvostelemaan sitä ainokaista paikkaa, jossa viettävät päivät 30 muun lapsen kanssa. Ja nyt kaikki päiväunille kaikki, olette selvästi sen tarpeessa.
Kun lapset nukkuvat, aina on yksi aikuinen siellä heidän kanssaan.
Periaatteessa nukkua ei saa, mutta jos nukahtaa- ei ole kuolemansynti. Ei siellä pysty niin sikeästi nukkumaan, että ei havahtuisi jos joku lapsi herää/pitää ääntä.
Nukkumahuone on pimeä, hiukan valoa saattaa tulla verhonraosta. Vaikea siellä on olla 45min-tunti täysin silmät auki, voitte vaikka kokeilla itse.
Itselläni on siellä kirja mukana, tai joskus otan kirjallisia töitä, silloin voi pienen lampun laittaa palamaan ja siihen tyynyjä eteen, ettei häikäise nukkuvia.
Samassa päiväkodissa isojen puolella, aikuinen lähtee pois nukkumahuoneesta, kun ne jotka nukkuvat ovat nukahtaneet, nukkujat jäävät siis yksin.
Kun lapset nukkuvat, aina on yksi aikuinen siellä heidän kanssaan.
Periaatteessa nukkua ei saa, mutta jos nukahtaa- ei ole kuolemansynti. Ei siellä pysty niin sikeästi nukkumaan, että ei havahtuisi jos joku lapsi herää/pitää ääntä.
Nukkumahuone on pimeä, hiukan valoa saattaa tulla verhonraosta. Vaikea siellä on olla 45min-tunti täysin silmät auki, voitte vaikka kokeilla itse.
Itselläni on siellä kirja mukana, tai joskus otan kirjallisia töitä, silloin voi pienen lampun laittaa palamaan ja siihen tyynyjä eteen, ettei häikäise nukkuvia.
Samassa päiväkodissa isojen puolella, aikuinen lähtee pois nukkumahuoneesta, kun ne jotka nukkuvat ovat nukahtaneet, nukkujat jäävät siis yksin.
käsitystäni siitä, miten asiat ovat.
En ikinä edes tajunnut, että tuossa ois mitään nokankoputtamista. Kyllähän herrajjestas monet äiditkin nukkuvat lastensa päiväuniaikaan. Tälläkin palstalla oikein suositellaan, että äidit nukkuvat lastensa uniaikaan.
Itse olen ammatiltani luokanopettaja ja -dadaa- nukun hyvin usein työaikana, pitkillä ja jopa 15 minsan välitunneilla. Kylmän rauhallisesti menen opehuoneen sohvalle röhnöttämään ja vedän viltin päälleni. Ja palkka juoksee.
Monen lapsen kaitseminen ja se taukoamaton meteli väsyttää yllättävän paljon. Kannattaisi varmaan kokeilla pph:n tai lastentarhan työntekijän ammattia ja sitten vasta rutista. Tai vaihtoehtoisesti ottakaa kotiinne päivittäin 10 alle kouluikäistä lasta vaikka kuukauden ajan. Niinköhän pysytte pirtsakkoina?
tunnin-pari hämärässä, hiljaisessa huoneessa tekemättä "mitään", syötyäsi juuri vatsasi täyteen? Jos pystyt rehellisesti sanomaan, ettei torkahtaminen (siis huom., EI nukahtaminen vaan nimenomaan torkahtaminen) olisi tuollaisessa tilanteessa huonosti nukutun yön jälkeen mitenkään mahdollista, niin onnittelut, lienet jonkinlainen yli-ihminen! ;)