oikeesti, pitäisikö mun herätä myös vapaapäivinä herättämään lähes aikuiset lapset?
että he ehtivät kouluun siis. Äidin kans riidellään nyt tästä. Lapset jo 18, 16 ja 14v enkä todellakaan koe että minun pitäisi herätä joka aamu puol 7 vain vahtimaan että he nousevat ylös???? jotenkin näen asian niin että pitää tuossa iässä jo kantaa hieman vastuuta itsekin. Toki tiedän että on niitäkin jotka palvelevat ja tekevät esim aamupalaa kymmenenvuotiaille ym mutta mä en ... Itse kuitenkin vuorotöissä hoitoalalla ja esim viimeksi olin tehnyt 15t työpäivä ja kävellyt koko ajan, nukahdin ja heräsin puol 8 ja yksi oli myöhästynyt. Äiti sit haukkuu MUA että mun pitää nousta bla bla.... jossakin raja, hallooo...
Kommentit (59)
Meillä lasten on ollut tuossa iässä pakko herätä ja osata lähteä kouluun, kun minä ja mies mentiin usein seiskaan töihin.
Monet tosiaan paapovat viellä murkkujakin. Välittämistä ja vanhemman hyväksikäyttämistä ei pidä sekoittaa keskenään. Kyllä se laskee lapsen itsetuntoa, jos ei itse kykene edes aamutoimiin. Tuttu kolmasluokkalainenkin on ihan avuton, kun äiti tekee voileivästä lähtien, mikroa ei osaa käyttää, yksin ei voi mennä kaverille naapuriin, ei ulos... Lapset tarvitsevat tukea kehittyäkseen, mutta vastuuta pitää myös antaa.
Vaikka kuinka haluaisit ulkoistaa vastuun niin se vain menee niin, että jos alle 16 vuotias ei kulje koulussa niin vastuu siitä on sinun.
Jos sinun keinot ei auta niin lastensuojelu astuu kehiin.
Kannattaa kasvattaa niitä lapsia jo hiukan aiemmin ennen kuin pakka räjähtää käsiin.
Mutta...siis jos tulee koulupinnausta niin koululle ja sosiaaliviranomaisille ei riitä selitykseksi, että pitäis niiden herätä. Viimeinen vastuu ala-ikäisitä on aina huoltajalla.
Eli jos teinit makaa koko päivän ja eivät käy koulua niin vaikka kuinka tuntuis vittumaiselta niin se vastuu on huoltajalla.
Harmi, mutta niin se vaan menee. Jos eivät pääse kouluun ajoissa tai ollenkaan niin lopulta sieltä otetaan suhun tai sossuun yhteys. Siinähän sitten selität, "joo, olin mä kotona, mutta oli vapaapäivä ja en viitsinyt nousta herättämään". Ehkä ne käy koulunsa loppuun sitten paikassa missä on aikuisia herättelemässä?
Mä olen heränny ekasta luokasta asti ITSE kouluun (äiti laitto vaan aina herätyksen oikeeseen aikaan, ku mä en osannu heti kelloo).
Ton ikäsen pitää jos itse osata herätä, eihän siitä muuten tuu yhtään mitään!Ois kiva tietää kuka AP on tässä perheessä, isä?
Ei jumankauta, jos mulla ois tommosia lapsia, ettei itse pääsen ni sit pitäis myös itse kantaa se vastuu. Tarkoitan et jos joku sossu ottaa muhun yhteyttä pahimmassa tapauksessa ni varmasti lapsilta (nuorilta) lähtis kaikki oikeudet pois!
Mä odotan vasta ensimmäistäni, eli nämä ei ole mun lapsiani. Puhuin vain siitä kun itse olin nuori (koulua käyvä).
Ja siis miten ihmeessä tälläseen on päädytty? On se kumma kun kaikki tuodaan nykyaikana eteen valmiina. (musta tulee varmaan ihan natsi-äiti, mutta mä en kattelis tämmöstä.)
Siskoni oli tosi huono heräämään ja laittoi minut herättämään itsensä 2 minutin tarkkuudella (ku herätyskello ei ollu niin tarkka). Tämä loppui siihen, kun herätin siskoni liian myöhään ja hän huusi minulle...äiti siis lopetti moisen shown kertomalla pari faktaa siskolleni.
Miten te kuvittelette, että nuo kaksi vanhempaa pystyy muuttamaan omilleen ja menemään itsenäisesti opiskelemaan tai töihin jos eivät edes osaa herätä!
Vaikka kuinka haluaisit ulkoistaa vastuun niin se vain menee niin, että jos alle 16 vuotias ei kulje koulussa niin vastuu siitä on sinun. Jos sinun keinot ei auta niin lastensuojelu astuu kehiin. Kannattaa kasvattaa niitä lapsia jo hiukan aiemmin ennen kuin pakka räjähtää käsiin.
Mutta...siis jos tulee koulupinnausta niin koululle ja sosiaaliviranomaisille ei riitä selitykseksi, että pitäis niiden herätä. Viimeinen vastuu ala-ikäisitä on aina huoltajalla. Eli jos teinit makaa koko päivän ja eivät käy koulua niin vaikka kuinka tuntuis vittumaiselta niin se vastuu on huoltajalla.
Harmi, mutta niin se vaan menee. Jos eivät pääse kouluun ajoissa tai ollenkaan niin lopulta sieltä otetaan suhun tai sossuun yhteys. Siinähän sitten selität, "joo, olin mä kotona, mutta oli vapaapäivä ja en viitsinyt nousta herättämään". Ehkä ne käy koulunsa loppuun sitten paikassa missä on aikuisia herättelemässä?
Mä olen heränny ekasta luokasta asti ITSE kouluun (äiti laitto vaan aina herätyksen oikeeseen aikaan, ku mä en osannu heti kelloo). Ton ikäsen pitää jos itse osata herätä, eihän siitä muuten tuu yhtään mitään! Ois kiva tietää kuka AP on tässä perheessä, isä?
Ei jumankauta, jos mulla ois tommosia lapsia, ettei itse pääsen ni sit pitäis myös itse kantaa se vastuu. Tarkoitan et jos joku sossu ottaa muhun yhteyttä pahimmassa tapauksessa ni varmasti lapsilta (nuorilta) lähtis kaikki oikeudet pois!
Mä odotan vasta ensimmäistäni, eli nämä ei ole mun lapsiani. Puhuin vain siitä kun itse olin nuori (koulua käyvä). Ja siis miten ihmeessä tälläseen on päädytty? On se kumma kun kaikki tuodaan nykyaikana eteen valmiina. (musta tulee varmaan ihan natsi-äiti, mutta mä en kattelis tämmöstä.) Siskoni oli tosi huono heräämään ja laittoi minut herättämään itsensä 2 minutin tarkkuudella (ku herätyskello ei ollu niin tarkka). Tämä loppui siihen, kun herätin siskoni liian myöhään ja hän huusi minulle...äiti siis lopetti moisen shown kertomalla pari faktaa siskolleni. Miten te kuvittelette, että nuo kaksi vanhempaa pystyy muuttamaan omilleen ja menemään itsenäisesti opiskelemaan tai töihin jos eivät edes osaa herätä!
Omassakin nuoruudessa muista että oli niitä jotka oli aina myöhässä ja niitä jotka lintsasi paljon. Osa niistä sen ajan nuorista on ihan kunnon kansalaisia ja osalla menee edellen huonosti. Nykyaikana vaan puututaa herkemmin asioihin. Itsellänikin oli kausi jona lintsasin aika paljon, mun äiti sai tietää siitä vasta keväällä kun sain todistuksen, silloin oli tapana laittaa poissaolot tunnit todistukseen.
vaikka sen aamulla ajoissa herättäisit, lintsata voi koska vaan. Pitääkö vanhemman istua koko koulupäivä lapsensa vieressä, vai mitä tarkoitatte? Ehkä pitäisi lähteä siitä, että miksi lapsi ei aamulla herää (valvominen), tai eikö halua mennä kouluun esim. kiusataanko, onko oppimisvaikeuksia, tai muita murheita? Esim. masentuneena ei jaksaisi nousta aamulla.
Tai jospa se sossuntäti istuisi koulunpenkillä murkun kanssa kaiket päivät...
ovatko he kaikki tyttöjä tai poikia?
tunnen yhden perheen jossa pojat nousevat aamulla kaksin kotona kun vanhemmat ovat jo töissä, 15v isoveli huolehtii myös vähän että 12v veli tajuaa lähteä kouluun.
ite heräsin 16v ihan yksikseni kouluun, kun muutin koulun takia eripaikka kunnallle. lintsata pystyi jos tiesi miltä tunnilta sen pystyi tekemään ilman että ope huomaa.
vaikka sen aamulla ajoissa herättäisit, lintsata voi koska vaan. Pitääkö vanhemman istua koko koulupäivä lapsensa vieressä, vai mitä tarkoitatte? Ehkä pitäisi lähteä siitä, että miksi lapsi ei aamulla herää (valvominen), tai eikö halua mennä kouluun esim. kiusataanko, onko oppimisvaikeuksia, tai muita murheita? Esim. masentuneena ei jaksaisi nousta aamulla. Tai jospa se sossuntäti istuisi koulunpenkillä murkun kanssa kaiket päivät...
Koulu tiesi että minä tiesin. Pidettiin paljon yhteyttä. Jos ei lasta näkynyt koulussa ja minä en ollut opettajalle ilmoittanut että on lapsi on kipeä tai vastaavaa, niin opettaja soitti tai tekstasi "ei ole tullut kouluun".
Tokihan mä olisin voinut antaa asian vain olla ja sysätä lapsen yhteiskunnna vastuulle ilman omaa panosta ensin, mutta ei mun luonne anna sellaiseen periksi.
Joo, ja kyllä, tottakai puitiin sitä miksi ei halua kouluun mennä?
Vanhemmilla on vastuu lapsesta vielä kun se on murkku, silloin sitä vastuuta oikeastaan vasta onkin. Ei voi olettaa että lapsi on aikuinen kun se on vähän isompi, lapsi se on teinikin ja alaikäinen sellainen.
keskimmäinen on tyttö, minä olen heidän äiti. Juttu onkin siinä että jos eivät nouse ajoissa eivät ehdi bussiin (matkaa 12-15kilsaa) ja sen jälkeen ei kulje busseja. Pitäisikö minun sitten kans kyytsäämään heidät kouluun, tarkoittaen 1-2 x viikossa aina joku myöhästyy eli olisin täystaksi (vaikka ollaan sitä iltaisinkin).
Ei sun tarvi niitä kuskata. Jos myöhästyvät niin myöhästyvät. Oppivatpa sitte kun eivät saa päästötodistusta tai ammattitutkintoa. Ei oo sun vastuulla enää herätellä ja kuskailla kouluun ton ikäisiä.
Annat nukkua mähöttää niin pitkään kuin jaksavat ja meet omiin harrastuksiin ihan rauhassa vapaapäivinäs. Ei sun tarvi pilata vapaapäiviäs teinien takia.
keskimmäinen on tyttö, minä olen heidän äiti. Juttu onkin siinä että jos eivät nouse ajoissa eivät ehdi bussiin (matkaa 12-15kilsaa) ja sen jälkeen ei kulje busseja. Pitäisikö minun sitten kans kyytsäämään heidät kouluun, tarkoittaen 1-2 x viikossa aina joku myöhästyy eli olisin täystaksi (vaikka ollaan sitä iltaisinkin).
sen verran, että heräävät itse ajoissa. Jokainen (no ehkä 14v. ei välttämättä) voisi olla jo töissäkin. Esim. kesätöistä ei voi myöhästyä ja selittää, etten heränny ku äiti ei herättäny. Katsoisin tilannetta jonkin aikaa. Itse asiassa vain oppivelvollisten koulunkäynti on vanhempien vastuulla, joten eipä sossulla uhkailu tässä ketjuss ole kovin järkevää. Muutenkin tuntuu, että omituisimpien neuvojen antajat ovat leikki-ikäisten vanhempia.
Itsellä 16- ja 14-vuotiaat koululaiset, jotka huolehtivat aamuheräämisensä kohtuullisen hyvin. Lähdetään aamulla usein lähes samoihin aikoihin, joten on helppo varmistaa herääminen. Aina en kuitenkaan sitä tee ja jos olisin ap:n tilanteessa, en tekisi. Kyllä koulusta pitää viestittää jokainen myöhästyminen, jolloin niitä voi seurata itse. Meillä informoidaan sähköisen reissuvihkojärjestelmän avulla hyvin.
meillä lapset menee ajoissa nukkumaan ja heräävät ilman kelloa ja herättävät minutkin.
mää nuo isommat lapset ymmärrän,että itse pitää osata herätä, mutta joku 7-vuotias on kyllä liian pieni kantamaan vastuun heräämisestään ja kouluun lähtemisestä.
Ei sun tarvi niitä kuskata. Jos myöhästyvät niin myöhästyvät. Oppivatpa sitte kun eivät saa päästötodistusta tai ammattitutkintoa. Ei oo sun vastuulla enää herätellä ja kuskailla kouluun ton ikäisiä.
Annat nukkua mähöttää niin pitkään kuin jaksavat ja meet omiin harrastuksiin ihan rauhassa vapaapäivinäs. Ei sun tarvi pilata vapaapäiviäs teinien takia.
[/iIkävä kyllä vanhempien velvollisuus on pilata vapaapäivänsä, jos teinillä alkaa koulunkäynti tökkiä.
Olen ammattikoulun ope ja näen ihan riittävästi näitä nuoria, joista vanhemmat ei piittaa. Perustelu on usein tuo sama KYLLÄ TEINI ON JO NIIN ISO, ETTÄ PITÄÄ OSATA JO HUOLEHTIA ITSE.
Siitä seuraa, että opiskelu tökkii ja ei valmistu ammattiin. Voi mennä tosi monta vuotta hukkaan, siksi ettei vanhemmat ole kriittisellä hetkellä jaksanu panostaa omaan lapseensa.
kun lapset oli ala-asteella. Eli lähdin töihin joka toinen viikko kuudelta. Selitin sen lapsille, onneksi oli pari viikkoa aikaa jutella ja puhua siitä, että tottuivat ajatukseen.
Oikeasti ei tullut mieleenikään se vaihto-ehto, että soittaisin töistä heidät hereille!
Aloin opettaa sitä herätyskellon käyttöä, mutta lapset kyllä hiljensi mut toteamalla, että niillä on kyllä kännyköissä herätystoiminto.
En sit sen jälkeen ole herätellyt. 16 v. lähti kesätöihin jo ennen viittä, ja huolehti lähtiessään, ettei herättele aamutohinoissaan muita.
Eli ota asia keskusteluun, selitä oma kantasi ja kerro, että oma vastuu heräämisistä ja ehtimisistä alkaa ensi maanantaista.
Jos myöhästyvät, älä lähde kuskaamaan, siitäpähän oppivat - paitsi tietysti jos joskus, siis joskus, nukkuvat syystä tai toisesta pommiin.
Ihanne on tietty että ton ikäinen muksu nousee omin avuin ylös, mutta jos ei jostain kumman syystä onnistu, niin kyllä silloin on vanhemman velvollisuus puuttua asiaan. Tietysti jos ei nuoren asiat tai tulevaisuus kiinnosta niin silloinhan voi antaa asian vaan olla ja nuoren jatkaa lintsausta, nimittäin sitähän se on.
Meillä on 2 teiniä ja molemmat suht hyvin hoitaa koulunsa ja heräämisensä, mutta sitten on niitä aamuja ollut kuin mun on pitänyt käydä herättätämässä ja potkimassa persuksiin. Meillä ei maata arkipäivinä vaan käydään koulua.
Kannattaa myös ottaa huomioon että murrosiässä jotkut lapset kapinoi enemmän kuin toiset. Vaikka se oma mussukka nousee kiltisti joka aamu itse sängystä ylös, niin on niitä jotka vähät välittää koulusta ja siitä myöhästyykö vai ei. Mun kummipoika on hyvä esimerkki sellaisesta. Kiva poika mutta koulu ei jostain syystä kiinnostanut jossain vaiheessa ollenkaan. Homma meni niin pahaksi että tosiaan koulu otti sossuun yhteyttä ja vasta sen jälkeen poika ymmärsi että nyt on tosi kyseessä. Koulua on käytävä, joko sen käy kotoa käsin tai sitten jostain muualta.
En ymmärrä en todellakaan niitä vanhempia jotka vaan olkapäitä kohauttaisivat ja sanoisivat että, "kyllä ton ikäisen jo pitää". Tai no, helppohan sitä on sanoa jos ei ole mitään ongelmia koskaan noiden heräilyjen kanssa ollut.
aikuinen on vastuussa alaikäisen lapsen koulunkäynnistä.
Itse en muuten edes herännyt herätyskellon ääneen ennen kuin joskus lukion kolmannella! Olen aina nukkunut sikeästi, alakouluikäisenä en edes herännyt kun paloauto kävi pillit vinkuen pihalla!
vaan tosi tunnollinen oppilas, mutta sikeäuninen.
Tiesittekö muuten, että teini-ikäisen aivoissa tapahtuu melkoinen yllerys, jaihan fysiologisilla muutoksilal selittyy se että
a)teinit tarvitsee PALJON unta, saman verran kuin pikkulapsen mutta
b)vuorokausirytmi myöhentyy -> unta ei saa yleensä tarpeeksi ajoissa iltaisin vaikkei pelaisikaan tietokoneella tms. -> aamulla väsyttää.
aikuinen on vastuussa alaikäisen lapsen koulunkäynnistä.
Itse en muuten edes herännyt herätyskellon ääneen ennen kuin joskus lukion kolmannella! Olen aina nukkunut sikeästi, alakouluikäisenä en edes herännyt kun paloauto kävi pillit vinkuen pihalla!
pystä heräämään ja lähtemään itsenäisesti kouluun. Mutta jos se ei onnistu, asiaan on vanhempien puututtava - ei minkäänikäinen lapsi opi ja ryhdistäydy sillä että sille vaan heristetään sormea ja sanotaan että kyllä sun nyt vaan täytyy.
Istutte alas ja puhutte asiasta. Sovitte palkkion siitä, jos myöhästymiset loppuu ja rangaistuksen siitä, jos ne jatkuu. Mietitte miten homman saisi sujumaan, ostatte herätyskellot (kännykkäähän ei kannata pitää makuuhuoneessa öisin säteilyn takia, sen kai tiedättekin?) ja sinä muista muistuttaa niiden virittämisestä iltaisin. 14 v. on vielä oppivelvollinen ja täysin vanhempien vastuulla, joten ainakin hänen suhteensa sun pitää puuttua asiaan. Samalla vaivalla autat niitä vanhempia lapsiasi ja säsäätä heidät isommilta murheilta myöhemmin.
teidän mielestänne 14 vuotias lähes aikuinen niin kuin ap sanoo? Minusta kyllä ei.
tapahtuu, jos et niitä herätä? Eikö lapsia itseään yhtään häiritse, jos he myöhästyvät monta kertaa viikossa koulusta ja saavat valitusta opettajilta?