Miten päästä yli koulukiusaamisesta?
Minua kiusattiin neljännestä luokasta lukion loppuun asti. Nykyään olen pian 19 vuotta täyttävä nuori nainen, ja aina välillä kiusaamiskokemukset edelleen vaivaavat minua. Kärsin myös kaikenlaisista mielenterveyden ongelmista, ja uskon että kiusaaminen on niihin osasyy. Miten päästä yli?
Kommentit (4)
Olin myös koulukiusattu 7 - 8 luokalla. Mietin silloin joskus päivien päättämistä. Olisi ollut helppo ja varma juttu, mutta en uskaltanut iäsyyden takia. Oli huono itsetunto. Kaksi tyttöä jätti ja se jätti jäljet sisimpään. Menin naimisiin ja saimme kolme lasta. Kun pojat tappelivat näin punaista, koska en hyväksynyt kiusaamista. Sitten olin kerran hengellisessä tilaisuudessa ja runoilija kysyi, haluatko antaa anteeksi niille kiusaajille? Sanoin, haluan. Muutaman kuukauden kuluttua huomasin etten ollut enää muistanut kiusaamista koulussa. Olin vapaa. Tein hienon työuran ja sain hyvän eläkkeen. Omat lapset ovat hyvissä ammateissa ja on lapsenlapset jotka käyvät kylässä.
Olen silti sitä mieltä, että kiusaajat ovat paskiaisia. Niitä löytyy työpaikalta ja taloyhtiöistä. Onneksi ei tarvitse asua heidän kanssaan.
Pystytkö puhumaan terapeutille tai vertaistukiryhmässä? Onko sulla ap epävakaa persoonallisuus?
Terapiaan. Älä jää yksin noiden kokemusten kanssa.
Hyväksymällä asia ja keskittymällä tulevaan. Pilaat elämäsi märehtimällä moista. Menneisyys ei katoa. Sen kanssa opitaan elämään.