Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

oikeesti, pitäisikö mun herätä myös vapaapäivinä herättämään lähes aikuiset lapset?

Vierailija
09.01.2010 |

että he ehtivät kouluun siis. Äidin kans riidellään nyt tästä. Lapset jo 18, 16 ja 14v enkä todellakaan koe että minun pitäisi herätä joka aamu puol 7 vain vahtimaan että he nousevat ylös???? jotenkin näen asian niin että pitää tuossa iässä jo kantaa hieman vastuuta itsekin. Toki tiedän että on niitäkin jotka palvelevat ja tekevät esim aamupalaa kymmenenvuotiaille ym mutta mä en ... Itse kuitenkin vuorotöissä hoitoalalla ja esim viimeksi olin tehnyt 15t työpäivä ja kävellyt koko ajan, nukahdin ja heräsin puol 8 ja yksi oli myöhästynyt. Äiti sit haukkuu MUA että mun pitää nousta bla bla.... jossakin raja, hallooo...

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsilla (ei 18 v.) oppivelvollisuus ja sinä heidän vanhempana olet lapsistasi vastuussa.

Vierailija
22/59 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös vuorotyössä, vanhimmat lapset 12 ja 14. Enää vuoteen en ole herätellyt. Itse heräävät ja lähtevät kouluun. Vanhempi on kerran nukkunut pommiin (tällöin en tosin ollu itse edes kotona, ei myöskään lapsien isä) ja oppi kerrasta.

Luottamusta ja vastuuta lapselle.

Onko äitisi kenties ollu kotiäiti sinulle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pari kertaa syksyllä unohdin herättää, on tyttö alkanaut laittaa itse herätyksen tarpeeksi aikaisin. Isommatkin lapset ovat heränneet itse jo pieninä koululaisina.

Vierailija
24/59 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuossa iässä huolehtinut itse itseni sängystä ylös ja oma häpeä on ollut, jos näin en tehnyt. Siis oikeasti, jos lapset on 14, 16 ja 18 vuotiaita, niin kyllähän niillekin pitää jo vastuuta antaa. Tuli ihan mieleen tuo pakkaseen jätetty 8-vuotias. Joku kommentoi, että tällä palstalla on juuri täällaisia outoja mielipiteitä, että 8-vuotias pystyy kyllä huolehtimaan itsestään, mutta 18-vuotiaalle pitää kuoria perunat. Ja näköjään herättää kouluun...

Vierailija
25/59 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi, mutta niin se vaan menee. Jos eivät pääse kouluun ajoissa tai ollenkaan niin lopulta sieltä otetaan suhun tai sossuun yhteys. Siinähän sitten selität, "joo, olin mä kotona, mutta oli vapaapäivä ja en viitsinyt nousta herättämään". Ehkä ne käy koulunsa loppuun sitten paikassa missä on aikuisia herättelemässä?

Vierailija
26/59 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo vuoden ajan itse. Työaikani alkaa joko klo 7 tai 9 ja mun mies lähtee kotoota jo ennen kuutta. Ostin heille kyllä todella kova ääniset herätyskellot ja niistä eivät ole tykänneet vaan ovat laittaneet kännykän herätyskellon soimaan ja itse ovat heränneet vaikka mulla olisikin myöhäisempi työaika. Eli nyt sanot lapsilles että itse rupeevat herättelemään tai teet sitä vielä 10 vuoden päästä kun he asuvat omissa asunoissaan.

Vierailija
27/59 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne on noin avuttomia, ettei saa persettään ylös sängystä ajoissa, niin sitten ne on niin avuttomia, ettei voi lähteä yksin (vaan äidin kanssa!) kavereiden luo iltaisin ja viikonloppuisin jne.. Ei ku vastavetoa vaan jos nuoriso alkaa märisemään.

Äidillesi sano, että tarkoitus ei ole kasvattaa mitään peräkammarin tyttöjä ja poikia, joille kaikki tehdään valmiiksi eteen. Vastuuta ja velvollisuuksia pitää antaa nuorillekin!

Mä olen hoitanut kans omat aamuni hyvin pienestä koululaisesta. Äiti kävi ravintolassa töissä, jotka tosin silloin meni kiinni jo 01-02, mutta oli silti aamuisin niin väsynyt ettei jaksanut (tai viitsinyt) nousta. Karjaisi kerran, että ylös ja siitä eteenpäin ihan mun vastuulla 1-2-luokilla. Siitä ylemmät luokat yksin omalla vastuulla.

Vierailija
28/59 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin yleensä sitä otetaan yhteyttä vanhempiin. Jos ei auta niin lastensuojelu on yksi tie.

Eli ap jos sun teinit ei nouse ylös kun olet vapailla niin se vastuu lasten koulunkäynnistä on kaikesta huolimatta sinun.

Sinun ei tarvitse herätä, mutta vanhemmat silti joutuvat kantamaan vastuun pinnauksesta, koska lapsilla on oppivelvollisuus 16 ikävuoteen asti.

Vierailija
29/59 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi, mutta niin se vaan menee. Jos eivät pääse kouluun ajoissa tai ollenkaan niin lopulta sieltä otetaan suhun tai sossuun yhteys. Siinähän sitten selität, "joo, olin mä kotona, mutta oli vapaapäivä ja en viitsinyt nousta herättämään". Ehkä ne käy koulunsa loppuun sitten paikassa missä on aikuisia herättelemässä?

Mä olen heränny ekasta luokasta asti ITSE kouluun (äiti laitto vaan aina herätyksen oikeeseen aikaan, ku mä en osannu heti kelloo).

Ton ikäsen pitää jos itse osata herätä, eihän siitä muuten tuu yhtään mitään!

Ois kiva tietää kuka AP on tässä perheessä, isä?

Vierailija
30/59 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta...siis jos tulee koulupinnausta niin koululle ja sosiaaliviranomaisille ei riitä selitykseksi, että pitäis niiden herätä. Viimeinen vastuu ala-ikäisitä on aina huoltajalla.

Eli jos teinit makaa koko päivän ja eivät käy koulua niin vaikka kuinka tuntuis vittumaiselta niin se vastuu on huoltajalla.

Mä olen heränny ekasta luokasta asti ITSE kouluun (äiti laitto vaan aina herätyksen oikeeseen aikaan, ku mä en osannu heti kelloo).

Vierailija
31/59 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa ne oppii pikku hiljaa heräilemään, kun sää jälki-istuntoa tms. myöhästelyistä.

Toki äitinä sinun tulee huolehtia, että nuoret ovat iltaisin ajoissa pedissä, jotta lapset ehtivät nukkua riittävästi.

Vierailija
32/59 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän kukaa muakaan herättynyt kouluu (olin ekanluoka puolessavälissä kun muutettiin) ku muutettiin maalle ja kännyköitä ei ollut (vanhemmat siis matkalla töihin...), itse pisti illalla herätyskellon soimaan että seisoin pihalla ajoissa taksia (iso paha tien takia) odottamassa, muuten ajoi ohi!

Vierailija
33/59 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska oppivelvollisuus on suoritettu. Mutta 14-vuotiaan kohdalla asia on eri.

Vierailija
34/59 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta...siis jos tulee koulupinnausta niin koululle ja sosiaaliviranomaisille ei riitä selitykseksi, että pitäis niiden herätä. Viimeinen vastuu ala-ikäisitä on aina huoltajalla.

Eli jos teinit makaa koko päivän ja eivät käy koulua niin vaikka kuinka tuntuis vittumaiselta niin se vastuu on huoltajalla.

Ei jumankauta, jos mulla ois tommosia lapsia, ettei itse pääsen ni sit pitäis myös itse kantaa se vastuu. Tarkoitan et jos joku sossu ottaa muhun yhteyttä pahimmassa tapauksessa ni varmasti lapsilta (nuorilta) lähtis kaikki oikeudet pois!

Vierailija
35/59 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
36/59 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja miettiä itseään kasvattajana.

Miksi teinit makaavat kouluaamuina, eivätkä lähde kouluun?

Älä anna lojua tietokoneella koko yötä ja katsoa telkkaria.

Telkkarit ja tietokoneet pois huoneesta ja lapset ajoissa nukkumaan.

Vauvat on ihkuja, mutta sitten se mielenkiinto lopahtaa. Halutaan tekaista muutama ihku vauva peräkkäin ja sitten ei jakseta kantaa vastuuta niistä isompina.

Hopi hopi, nyt aikuisuutta kehiin ja teineille rytmit kuntoon ja viikolla kaupungilla luuhaamiset pois yms.

Tsekkaapa samalla, vetävätkö kaljaa tai muuta kun tuntuu, että ei aamulla saa itseään sängystä ylös.

Hei haloo, se vanhemmuus on muutakin kuin se 6 kuukauden täysimettäminen.

Vierailija
37/59 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omansa, lastensa vai kyseisten nuorten? Eli siis kuka on tämä velvoitettu herätyskellon korvike?

Vierailija
38/59 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kuinka haluaisit ulkoistaa vastuun niin se vain menee niin, että jos alle 16 vuotias ei kulje koulussa niin vastuu siitä on sinun.

Jos sinun keinot ei auta niin lastensuojelu astuu kehiin.

Kannattaa kasvattaa niitä lapsia jo hiukan aiemmin ennen kuin pakka räjähtää käsiin.

Ei jumankauta, jos mulla ois tommosia lapsia, ettei itse pääsen ni sit pitäis myös itse kantaa se vastuu. Tarkoitan et jos joku sossu ottaa muhun yhteyttä pahimmassa tapauksessa ni varmasti lapsilta (nuorilta) lähtis kaikki oikeudet pois!

Vierailija
39/59 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapsi rupes myöhästelemään koulusta kahdeksannella luokalla. Mä olin töissä ja elin siinä luulossa että meni ajoissa kouluun, myös lintsauksia oli ollut. Muhun otettiin koulusta yhteyttä ja sanottiin että heillä ei ole kohta muuta mahdollisuutta kuin tehdä lapsesta sossuun ilmoitus, jos ei tilanne parane. Olivat lapsen kanssa jutelleen asiasta jo pariin otteeseen, niin oma opettaja kuin rehtorikin.

Meidän ei auttanut muu kuin ruveta soittamaan kotiin ja herättämään lapsi, todellakin valvomaan että lähtee kouluun. Tyhmältähän se tuntui, kun kyseessä oli 14-vuotias lapsi joka aikaisemmmin oli hoitanut heräilynsä itse ja samoin teki toisella luokalla oleva pikkusisarus.

Jos mä ja isä ei oltais kaiksesta huolimatta onnistuttu patistamaan lasta ajoissa heräämään ja lähtemään kouluun, niin seuraava etappi lapsella olis varmaan ollut koulukoti tai vastaava paikka?

Vierailija
40/59 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin oletin heti ap:n puhuneen oman äitinsä kanssa, ja olevan siis näiden lasten äiti.

No ihan sillä, ku AP aloittaa "puhuin äidin kanssa..."

Omansa, lastensa vai kyseisten nuorten? Eli siis kuka on tämä velvoitettu herätyskellon korvike?