oikeesti, pitäisikö mun herätä myös vapaapäivinä herättämään lähes aikuiset lapset?
että he ehtivät kouluun siis. Äidin kans riidellään nyt tästä. Lapset jo 18, 16 ja 14v enkä todellakaan koe että minun pitäisi herätä joka aamu puol 7 vain vahtimaan että he nousevat ylös???? jotenkin näen asian niin että pitää tuossa iässä jo kantaa hieman vastuuta itsekin. Toki tiedän että on niitäkin jotka palvelevat ja tekevät esim aamupalaa kymmenenvuotiaille ym mutta mä en ... Itse kuitenkin vuorotöissä hoitoalalla ja esim viimeksi olin tehnyt 15t työpäivä ja kävellyt koko ajan, nukahdin ja heräsin puol 8 ja yksi oli myöhästynyt. Äiti sit haukkuu MUA että mun pitää nousta bla bla.... jossakin raja, hallooo...
Kommentit (59)
Se on meillä yksi lapsen velvollisuudesta että herää itse kellon soimiseen. Yläkoululaiset ainakin huolehtivat itse itsensä kouluun aamuisin.
lapset on lähtenyt eka luokasta lähtien yksin kouluun. Heräävät kellon soittoon ja lähtevät kun se aika on. EI TODELLAKAAN TARVI!!!
EIHÄN NE OPI VASTUUTA IKINÄ MUUTEN. OMA MOKA JOS MYÖHÄSTYY.
lapset on lähtenyt eka luokasta lähtien yksin kouluun. Heräävät kellon soittoon ja lähtevät kun se aika on. EI TODELLAKAAN TARVI!!!
AP:n nuoretkin on voineet herätä itse ja huolehtia kouluun menosta ENNEN murrosikää. Ikävä vaan, että OSALLA nuorista murrosikä on raju. Silloin voi todella tehdä hallaa omalle tulevaisuudelleen, jos vanhemmat siihen antaa mahdollisuuden.
Huomaa, että osa vastaajista on
A) ihan pihalla siitä millaisia ongelmia murrosikä saattaa tuoda tullessaan tai
B) kuuluvat näihin välinpitämättömiin vanhempiin, jotka olettavat 16 v:n olevan jo aikuinen
JA PESEVÄT KÄTENSÄ LAPSESTAAN HETKELLÄ JOLLOIN TÄMÄ HEITÄ ENITEN TARVITSEE!
Ja tosiaan murrosikä saattaa jopa tuoda tullessaan isompiakin ongelmia kuin heräämisongelmat.
Eikö teillä anneta nuorelle mitään vastuuta itsestään?
Kyllä mun mielestä koululaisen on herättävä itsenäisesti kellon soittoon, osattava pukea, pedata petinsä ja lähdettävä kouluun!
Mä en ainakaan kohauta moiselle olkapäitä "ei oo mun vastuulla" VAAN mä heristän etusormea "EI OO MUN VASTUULLA!"
Luuletteko te, että tuollaista katsotaan armeijassa? (yksihän on sen ikäinen, että voisi siellä olla). Siellä jos jäät kiinni nukkumisesta yleisen herätyksen jälkeen niin saa rangaistuksen!
Terv. Äidiksi tulossa ja armeijan käynyt.
ja hän voi huolehtia nuoremmat teinit kouluun kun äiti on tehnyt 15 h töitä. Jos se ei onnistu, niin isä vastaamaan aamutoimista niin että äiti saa nukkua. Aivan selvä asia.
Laita aamupalaa 14-vuotiaalle ja kaitse kouluun. Mene sitten vaikka nukkumaan jos nukuttaa. Halaa kuiteski pientä.
Käske 16-vuotias laittamaan illalla itselleen aamupalaa ja kurkkaa aamulla söikö se ja töni kouluun. Silittele vähän tukkaa aamulla.
Jos 18-vuotiasta pitää vielä käskeä, niin oma häpeä! Potki persiille jos jaksat nousta.
jos kaikilla on aamuherätys.
Teilläkö laitetaan aamupala vain yhdelle ja kahdelle ja loput saa kaivaa itse kaapista. Kyllä tuntuu varmaan ankealta isommilla lapsilla kun muut passataan ja heille ei laiteta edes kahvikuppia pöytään samalla kuin muille.
Meillä onneksi on kaikki kyenneet kattamaan pöydän koko perheelle, eikä kukaan koskaan ole jättänyt kenenkään kuppia pois. Noloa se olisikin jos lapsetkin oppis kattamaan pöydän niin, että laitetaan teekuppi ja kahvikupit vain äidille ja tytölle ja nuorimmalle pojalle. Meidän perheessä joutaa isä ja vanhin poika ottamaan itse kuppinsa kaapista. He saavat kyllä passata itse itseään.
Erikoisia tapoja teillä kyllä on.
Laita aamupalaa 14-vuotiaalle ja kaitse kouluun. Mene sitten vaikka nukkumaan jos nukuttaa. Halaa kuiteski pientä. Käske 16-vuotias laittamaan illalla itselleen aamupalaa ja kurkkaa aamulla söikö se ja töni kouluun. Silittele vähän tukkaa aamulla. Jos 18-vuotiasta pitää vielä käskeä, niin oma häpeä! Potki persiille jos jaksat nousta.
Laita aamupalaa 14-vuotiaalle ja kaitse kouluun. Mene sitten vaikka nukkumaan jos nukuttaa. Halaa kuiteski pientä. Käske 16-vuotias laittamaan illalla itselleen aamupalaa ja kurkkaa aamulla söikö se ja töni kouluun. Silittele vähän tukkaa aamulla. Jos 18-vuotiasta pitää vielä käskeä, niin oma häpeä! Potki persiille jos jaksat nousta.
Mun mielestä on opiskelussa on ongelmia (vaikka siinä aamuheräämisessä tai motivaatiossa), niin vanhemmat tukee jopa sitä 18 vuotiasta. Onhan hän LAIN mukaan aikuinen, mutta muuten ihan kakara. Varsinkin pojat aikuistuvat myöhään.
lapset ovat sen verran isoja, että osaavat laittaa herätyksen, jos haluavat. Lisäksi satunnainen myöhästyminen ei koko koulumenestystä romahduta.
Varsinkin kun teet vuorotyötä, voit olettaa, että saat nukkua.
18-vuotias on vielä kakara, mutta kesähäät-ohjelman 19-vuotiaat olivat kyllin vanhoja avioliittoon.
Itse herättelen tietysti mun tokaluokkalaisen kouluun, mutta yläasteella saa kyllä huolehtia nousemisensa ihan itse. Ei minuakaan kukaan yläasteikäisenä herätellyt ja minusta herääminen kyllä kuuluu teini-ikäisen oman vastuun piiriin.
Jos ei herää ja pinnaa, niin voidaan kyllä yhdessä käydä kuraattorin juttusilla miettimässä, mikä mättää.
Kivittäkään jos haluatte mutta meillä on asiat nyt niin että mun on herätettävä ja potkittava teini ylös sängystä useana aamuna, muuten se myöhästyy monta tuntia tai koko päivän.
Ennen se hoiti itse heräämisen, ei enää. Se hyvä puoli on tässä nyt se että mä olen kotona vauvan kanssa.
Mä en yksinkertaisesti voi antaa teinin nukkua, on peruskoulun vikalla luokalla ja tää on tärkeä vuosi.
Kyllä noin isojen lasten kuuluisi jo osata nousta itse sängystä ylös ja suoriutua kouluun.
Jos on kyse A)erityislapsista, tätä ei voi vaatia. Jos on kyse B)esim. masentuneista lapsista, etsikää lapsille apua. Jos on kyse C)huonosta kasvatuksesta, kiristäkää liekaa.
Perusopetuksen piirissä (luokat 1.-9.) olevien lasten koulunkäynti on huoltajien vastuulla. Jos pinnauksia on paljon, lapsista voidaan tehdä lastensuojeluilmoitus (koulun oppilashuoltoryhmä tekee). Jos pinnauksia ja myöhästymisiä on vähän, ei ilmoitusta tehdä.
Lasten elämässä olevat aikuiset ovat kaikki lasten kasvattajia. Kyllä aikuisten tehtävä on osoittaa lapsille, miten maailmassa eletään, ollaan ja käyttäydytään. Eli jos lapsi ei itse selviydy ajoissa kouluun, on aikuisten tehtävä huolehtia lapsi ajoissa kouluun.
Lähihuoltajan oikeus on valita linja, jonka mukaan hänen kodissaan toimitaan. Etävanhemman oikeus on valiya omassa kodissaan oma linjansa, mutta kyllä etävanhemman tehtävä on saada lapsi kouluun, keinolla millä hyvänsä. Sama pätee etävanhemman uuteen kumppaniin.
Lapset saattavat käyttää tilannetta hyväkseenkin, jos heille suodaan mahdollisuus pinnaamiseen tai myöhästymiseen.
Kivittäkään jos haluatte mutta meillä on asiat nyt niin että mun on herätettävä ja potkittava teini ylös sängystä useana aamuna, muuten se myöhästyy monta tuntia tai koko päivän. Ennen se hoiti itse heräämisen, ei enää. Se hyvä puoli on tässä nyt se että mä olen kotona vauvan kanssa. Mä en yksinkertaisesti voi antaa teinin nukkua, on peruskoulun vikalla luokalla ja tää on tärkeä vuosi.
Silloin kun murrosikä raastaa ja koulunkäynti tökkii, on huoltajan tehtävä kaikensa lapsen saamiseksi kouluun. Kun nuori on koulussa, on opettajien velvollisuus pitää luokassa kuri ja järjestys, jotta oppiminen mahdollistuu.
Kuitenkaan oppia ei voi väkisin päähän kaataa, joten monen nuoren kohdalla täytyy kokoajan käydä keskustelua opiskelun tärkeydestä.
Nykyään ei oikein huonolla Pk päästötodistuksella pääse kuin johonkin lukioon. Ei varmasti sille haluamalleen linjalle ammattikouluun.
ja työskentelee aamulehtien jakajanam mikä tietysti vaatii aikaisia aamuheräämisiä. TYtär ei herää herätyskellon soittoon, vaan hänen äitinsä (jonka ei omiin töihinsä tarvitse herätä noin aikaisin), laittaa aamuyöstä kellon soimaan ja soittaa puhelimella tyttären hereille jatkaen sitten omia uniaan.
18-vuotias on vielä kakara, mutta kesähäät-ohjelman 19-vuotiaat olivat kyllin vanhoja avioliittoon.
Itse herättelen tietysti mun tokaluokkalaisen kouluun, mutta yläasteella saa kyllä huolehtia nousemisensa ihan itse. Ei minuakaan kukaan yläasteikäisenä herätellyt ja minusta herääminen kyllä kuuluu teini-ikäisen oman vastuun piiriin.
Jos ei herää ja pinnaa, niin voidaan kyllä yhdessä käydä kuraattorin juttusilla miettimässä, mikä mättää.
ja työskentelee aamulehtien jakajanam mikä tietysti vaatii aikaisia aamuheräämisiä. TYtär ei herää herätyskellon soittoon, vaan hänen äitinsä (jonka ei omiin töihinsä tarvitse herätä noin aikaisin), laittaa aamuyöstä kellon soimaan ja soittaa puhelimella tyttären hereille jatkaen sitten omia uniaan.
Jos kerran puhelimeen herää, niin miksei laita siihen herätystä itselleen?
hoidat sen sitten nousemalla tai nousematta
Tai toisaalta joka tapauksessa kyllä ton ikäisten pitäisi jo itse osata asentaa herätyskellonsa. Tai puhelimen herätys tai mikä hyvänsä.
koulunkäynti kuuluu hyvin pitkälle vanhempien vastuulle. Tai edes se, että sen lapsen pitää sinne kouluun lähteä. Jos lapsi ei ilmesty kouluun, ja koulu saa tietää, että vanhemmat ovat kyllä kotona, mutta eivät välitä huolehtia peruskouluikäisen koulunkäynnistä, on koulun velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus.
Usein juuri 14-vuotiailla on ongelmia tuon aamuheräämisen kanssa ihan peruusbiologisista syistä (ei siis välttämättä tahallista), ja usein tarvitsevat alakouluikäistä enemmän herättelyä aamulla. Myös koulumotivaatio on tuonikäisellä usein heikkoa. Joten tukea ja kannustusta tarvitaan, myös kodin puolelta. Ikävä kyllä usein koulussa on ne tietyt, jotka ovat patologisia myöhästelijöitä, eivätkä koulun moitteet ja rangaistukset heihin auta. Usein saattavat jopa johtaa lintsaukseen.
Teinin kanssa on hyvä puhua vakavasti hänen omasta vastuustaan ja tulevaisuuden mahdollisuuksistaan. Lopullinen vastuu on kuitenkin viimekädessä vanhemmalla. Vanhemmalla on myös vastuunsa kuljettaa lapsi kouluun, jos on maksetun kyytinsä missannut.
Peruskoulunsa päättäneiden muksujen kanssa toimisin vähän tilanteen mukaan. Lähtökohtaisesti en herättäisi, mutta tosiaan, tilanteen mukaan. Vastuutusta pitää olla jo enemmän kuin 14-vuotiaalla.