mitä kuluja teillä ei olisi, jos et olisi töissä
Kommentit (46)
lapset ehkä tarvitsevat enemmän vaatteita hoidossa ollessaan (esim kahdet kuravaatteet...) bensat töihin (ja muu autoihin liittyvät kustannukset) työpaikkaruokailu (tuskin jaksaisin tehdä itse eväitä lounaaksi) työvaatteet, pakko olis hankkia jotakin fiksumpia vaatteita. todennäköisesti lapset sairastaisivat enemmän, eli lastenlääkärissä käynnit
pitäähän pkoti kurikset käyttää kotona pesussa, esim viikonlopuksi kotiin....
ei tarvi kuskata kotiin. Joskus käytän pesussa. Ja kesälomaksi tyhjennän koko lokerikon.
Kotona on seuraavaa kokoa olevat, eli vähän väljät, joten ei oo kahdet just samaa kokoa. Sitten kun kasvaa ulos päikyn vaatteista, ostan taas isommat kotiin.
Mutta 2 kumpparit on (päiväkodissa yhdet aina).
lapset ehkä tarvitsevat enemmän vaatteita hoidossa ollessaan (esim kahdet kuravaatteet...) bensat töihin (ja muu autoihin liittyvät kustannukset) työpaikkaruokailu (tuskin jaksaisin tehdä itse eväitä lounaaksi) työvaatteet, pakko olis hankkia jotakin fiksumpia vaatteita. todennäköisesti lapset sairastaisivat enemmän, eli lastenlääkärissä käynnit
pitäähän pkoti kurikset käyttää kotona pesussa, esim viikonlopuksi kotiin....
Matkakulut, päivähoito- ja ip-kerhokulut. Toisaalta teen vähemmän heräteostoja ja käyn vähemmän syömässä ravintoloissa kun olen töissä
menee 65e/kk bussikorttiin ja sit hoitomaksua 233e. Mutta saan töissä ruuan "melkein ilmaiseksi" ja muksu saa pph:n luona aamupalan,lounaan ja välipalan, joten kotona ei mene sitten ruokaan rahaa juuri ollenkaan, iltapalat ja vklopun ruuat. Ja koska aikaa ei ole shoppailuun ja kahvitteluun, jää kaikki rahat säästöön :) Jos jäisin kotiin, saisin n. 260e/kk tilille, nyt saan 1500 tilille -233e-65e= 1200e. Eli TODELLAKIN mun kannattaa olla töissä, vaikka palkka onkin suht pieni.
ainakin yhden lapsen hoitomaksu 233 euroa/kk tietysti. Autoja ei tarvittaisi kahta, eikä sen yhdenkään tarttisi olla niin kallis että ois pitänyt velkaa ottaa, joten lainan lyhennys 270 euroa/ kk jäis pois. Polttoainekulut putoais siis samalla pois, eli 400 euroa/kk, vakuutukset... paljonkohan ne on, arvataan 30 euroa/kk. Eli oisko se tosiaankin niin paljon kuin 933 euroa :O
Eli näköjään n. puolet käteen jäävästä tulosta menee ns. työssä käyntikuluihin...
kahden lapsen hoitomaksut ja Hgin sisäinen julkisen liikenteen kk-lippu talvikuukausilta (lumettomana kautena pyöräilen ja tällöin en osta lippua). Työvaatteet tulevat työnantajalta eli ei kuluja niistä. Ruokaan en sanoisi kuluvan sen enempää, usein syön eväitä ja meillä on myös edullinen valvonta-ateria käytössä eli ei mene sen enempää kuin jos kotona söisin. Lasten varusteisiin menee ehkä vähän enemmän (esim kahdet kurikset ja kumpparit), toisaalta olen huomannut että ns hienosteluvaatteita ei juuri enää tarvita kun ei käydä kerhoissa ym. Hoidossa en pidä kalliita merkkivaatteita (paitsi ulkoiluvaatteet) koska en halua että tarvii varoa esim askartelussa syntyviä sotkuja. Eli ehkä nuo vaatekulutkin on fifty-fifty.
Kannattaa huomata että säästöä taas tulee esim sähkölaskussa joka pienenee huomattavasti kun kotona ei olla päivällä eikä tehdä kahta ruokaa, pidetä valoja, tietokonetta päällä ym.