mitä kuluja teillä ei olisi, jos et olisi töissä
Kommentit (46)
Ainakin hoitomaksu 190-230 e. Lisäksi ei ehkä tarvittais toista autoa, noin 400 e kuussa. Ei tarvittais kuravaatteita, ehkä noin 80 euroa vuodessa. Ei tarvittais erillisiä sisäjumppavaatteita, ehkä 40 e vuodessa eikä unilelua kahtena kappaleena 15 e. Ei tarvittais tavallisia ja talvikumisaappaita, noin 60 e vuodessa. Ehkä selvittäisiin myös vähemmillä vaatehankinnoilla lapselle, kun ehtisin pestä vaatteita paremmin, sanotaan vaikka 15 e kuussa vähemmän vaatteisiin. Eli noin 30 e kuluja pois vaatteista ja tarvikkeista.
Kaikkiaan säästö olisi siis varmaan 600-650 euroa kuussa.
muuta en äkkipäätä keksi. Varmasti kaksi autoa tarvittaisiin sittenkin mutta olisiko toinenkin sitten tuollainen 5 vuotta vanha vai vanhempi, niin sitä en tiedä.
eiköhän sitä kotona yhden lounaan halvemmalla väsää. Ja bensaa kuluis vähemmän kun ei joka päivä tarvis ajaa sitä 15-20 km suuntaansa töihin.
Ainakin hoitomaksu 190-230 e. Lisäksi ei ehkä tarvittais toista autoa, noin 400 e kuussa. Ei tarvittais kuravaatteita, ehkä noin 80 euroa vuodessa. Ei tarvittais erillisiä sisäjumppavaatteita, ehkä 40 e vuodessa eikä unilelua kahtena kappaleena 15 e. Ei tarvittais tavallisia ja talvikumisaappaita, noin 60 e vuodessa. Ehkä selvittäisiin myös vähemmillä vaatehankinnoilla lapselle, kun ehtisin pestä vaatteita paremmin, sanotaan vaikka 15 e kuussa vähemmän vaatteisiin. Eli noin 30 e kuluja pois vaatteista ja tarvikkeista.
Kaikkiaan säästö olisi siis varmaan 600-650 euroa kuussa.
lakselma + omat työvaatteet ja työpaikkaruokailu, bensakulut 200e kuussa mulla ainakin.
kaikki nämä yhteensä tekee mun kuukausipalkan ilman veroja eli EI MITÄÄN JÄRKEÄ KÄYDÄ TÖISSÄ. Jotta kannattaa käydä töissä, tulee palkan olla minimissäänkin n. 3000 e mut toki palstalaiset sen verran tienaakin mut minä en joten lopetin työt.
kun olen kotona minulla on aikaa esim suunnitella ruokaostoksia, ja tehdä enemmän kotiruokaa. meillä on säästynyt melkein 200 euroa kuukaudessa pelkästään sillä. tottakai säästyy myös lasten hoitomaksut (toinen tosin osan viikosta hoidossa). kaksi autoa on, mutta asummekin korvessa :D
Mulla oli tossa 400 euron auton kulussa mukana bensat. Meillä kun kakkosauto ei ole kovin hehkee, niin siinä ei ole kovin suuri arvonalenema. Työpaikkaruokailu tulee kans päälle tosin voin tehdä myös eväät, onneksi voin töissä olla aika huonoissa vaatteissa, joten siitä ei tule ekstrakulua, en sen huonommissa vaatteissa voisi kulkea muutenkaan ihmisten ilmoilla.
Ei olisi ainakaan puolia nykyisistä vaatemenoista, ulkona syömisistä, kahviloista, leffoista, teattereista, matkoista, harrastusvälineistä jne. Jos pakko olisi, pystyisin tinkimään aika paljon kaikesta, mutta luomu-kasvisruokaa ostaisin edelleen hintaan mihin hyvänsä.
kun olen kotona minulla on aikaa esim suunnitella ruokaostoksia, ja tehdä enemmän kotiruokaa. meillä on säästynyt melkein 200 euroa kuukaudessa pelkästään sillä. tottakai säästyy myös lasten hoitomaksut (toinen tosin osan viikosta hoidossa). kaksi autoa on, mutta asummekin korvessa :D
on aikaa ostaa alevaatteita ja käydä kirppiksillä joista tulee ainakin meillä se kaikkein suurin säästö. töissäkäydessä ei sellaisia ehdi. kokeiltu on mut aika ei piisaa mihinkään töissäkäydessä.
lisään vielä, että hoitomaksut tietysti jäisi pois ja oman lounaan 7-10€ hinta/päivä. Veikkaan että tonnin pintaan kk vähemmän menisi, mitä nyt menee, osin turhaankin.
mutta nämä nyt ainakin
- Helsingin sisäinen bussikortti pari kymppiä/kk
- lasten pk-maksut noin 400 e/kk mutta jos eivät olisi pk:ssa pitäisi olla enemmän harrastuksia, joista tulisi kustannuksia
- työvaatteet jokunen kymppi kuussa
- työpaikkalounas 6 e/pv mutta tuo raha saattaisi hyvinkin mennä jos kotona laittaisi 3 lapselle aamupalan, lounaan ja välipalan jotka nyt kuuluvat hoitomaksuun
onko jotain 40 euroa kuussa, ruokaan menee paljon, paljon enemmän rahaa töissä kun kotona.
Mä teen itse leivät jne, meidän tällä hetkellä ruokalasku on 25 euroa viikossa, koska kaapeissa on paljon varastoja.
Tuloja, mä saan tuttavilta kirpparitavaroita, mulla on myyntipaikka kirpparilla ja tämä tulo, n 25 euroa kuussa, ei tulisi, jos olisin töissä.
ja tietty hoitomaksu.
Vaatteet me ollaan tähän mennessä lähes kokonaan saatu, eli niihin ei välttämättä menis yhtään enempää rahaa.
Sähköön menis. Kun olen päivällä kotona, voin käyttää taloyhtiön pyykkitupaa, jolloin käytän taloyhtiön sähköä. Kotona kuluisi pyykkikone + sähkö. Ei paljoa säästöä, mutta kone on taloyhtiöllä myös paljon parempi.
- toimeentulotuella
- asumistuella
- lapsilisällä
- elatustuella
- kotihoidontuella
Saisin saman rahan tai saattaisin jäädä jopa miinukselle, jos menisin töihin vaikkakin olen ammatin itselleni opiskellut. Nyt pelkään syrjäytymistä työelämästä sillä en ole työharjoitteluiden, opiskelun aikaisen sivutyön ja kesätöiden lisäksi tehnyt päivääkään töitä. Mutta vakituista paikkaa ei löydy ja sijaisuuksia en voi alkaa tekemään, koska minun on turvattava lapseni ja oma taloudellinen tilanne. Vielä olisi vuosi aikaa etsiä vakituinen työpaikka, mutta yh-äidille sitä ei tunnu löytyvän. :/
siivoja
toinen auto
ip-hoito
osa liikuntaharrastuksista (kotona ollessani lapset liikkuivat ja urheilivat kanssani todella paljon).
*hoitomaksut kolmesta lapsesta
*bensakulut pienemmät (autoja kaksi, asumme korvessa)
*lapset tarvitsevat vähemmän vaatetta kuin hoidossa ollessaan
Kun palaan töihin jää käteen n. 200 euroa enemmän kuin nyt.
rahaa menisi vähemmän työmatkojen dieselkuluihin, muuta rahallista säästöä en oikein keksi. Suurin säästö tulisi kuitenkin hermoissa (sekä omissa että miehen), ne kun nykyisessä kiireessä kuluvat riekaleiksi.
Lisää kuluja tulisi puheluista (työnantajan puhelin käytössä), sekä ruoasta, koska työpaikalla saan aika usein ilmaisen ruoan. Lisäksi varmaan pitäisi ruveta harrastamaan jotain ja siihen joko menisi rahaa tai se tuottaisi riippuen siitä mitä rupeaisin tekemään ;-)
5v täyttävää kuopusta ei missään tapauksessa otettaisi pois päivähoidosta kuitenkaan, hän on aivan ihanassa kielikylpypäiväkodissa oppimassa uutta kieltä ja viihtyy loistavasti. Toisesta autostakaan ei voisi luopua, koska lasten kuljettaminen kouluun, päiväkotiin ja harrastuksiin ei onnistuisi ilman autoa ja mies tarvitsee toisen auton joka tapauksessa töissä.
Ei ehkä kannattaa jättää n. 9000 euron bruttopalkkaa näiden vuoksi?
mitään muuta kuluja ei työnteosta tule.
Siis 12 ateriaa päivässä, lisäksi pesuainekuluja, vesi- ja sähkökuluja, puhelinkuluja, kyniä, paperia, leluja, askartelumateriaaleja yms., mitä nyt lapsiin päivän aikana menee. Saan kyllä kustannuskorvaukset, mutta ei se kaikkeen riitä.
- kahden lapsen hoitopaikkamaksut (maksimit)
- toisen auton hankinta- ja ylläpitokustannukset sekä vakuutusmaksut
Bussimaksuja ja bensakuluja.
Lumettomina aikoina kuljen aina pyörällä töihin. Minulla on työvaatteet, pitkät hiukset joita pidän kiinni ja meikkaisin vaikka olisin kotiäitinä. (ei siis ulkonäköön meneviä kuluja.) Auto kai joka tapauksessa. (vain yksi. Kaksi olisi täyttä turhuutta.)
Olen freelance-taiteilija, eikä työstäni mitään erityisiä kuluja tule, minkälaisia täällä nyt ihmisillä on. (Verovähennykset ovat sitten asia erikseen.)
On palkka päivärahoineen, km-korvaukset, ruuat, majoitukset.
Ja lapsi (alle vuoden vanha nyt) on aina mukana. Jatkossakin on, ellei halua olla mummolassa/kummilassa.
Joten mun lounasruokalassa maksama lounas maksaa ainakin viisi kertaa niin paljon kuin kotona se neljänneksen suurempi satsi sitä, mikä siellä kuitenkin tehdään. Joten kyllä työpaikkaruokailu on kalliimpaa kuin kotona.