Aarghhh!!! Älä KOSKAAN lainaa sukulaiselle mitään... pitkä valitus ja kauhea sukuriita!
Ostin reilut 2 vuotta sitten ompelukoneen osamaksulla ja annoin sen äidilleni samantien lainaksi, kun hän sai innostuksen ommella verhoja tms. Aluksi meinasin jo palauttaakin koneen takaisin sinne nettikauppaan, mistä sen koneen ostin, kun se ei vastannut odotuksiani, mutta äitini sai minut muuttamaan mieltäni. Muutaman viikon jälkeen pyysin konettani takaisin, mutta äitini sanoi, että kyllä se aina heillä säilyy ja voisin tarvittaessa sinne tulla ompelemaan. No, silloin ajattelin, että se on ihan hyvä ajatus, että turha minun on sitä kotiini ottaa tilaa viemään, kun en sitä itse niin usein tarvinnut. Kun aikaa kului, minua alkoi kuitenkin harmittamaan, että toinen käyttää konettani, mihin en edes itse ollut tyytyväinen. Silloin sovittiinkin muistaakseni suullisesti, että en ota konetta enää takaisin, vaan äitini saisi jossain vaiheessa maksaa koneen minulle takaisin. 1,5 vuotta kone oli siis äidilläni ja elin jatkuvasti siinä uskossa, että joskus hän sen minulle maksaisi takaisin.
Puoli vuotta sitten siskoni kone hajosi. Hän tarvitsee ompelu-ja tilaustöihinsä jatkuvasti konetta. Hänellä ei ollut silloin varaa ostaa uutta tai korjauttaa vanhaansa, joten äitini antoi tämän minun ompelukoneeni hänelle. Minun mielestäni se oli ok, sillä ajattelin, että kun kerran se ei ole minun koneeni enää, niin kyllä hän voi lainata sitä kelle vaan ja se on ollut nyt tähän päivään asti siskollani lainassa.
No, nyt tänään äiti ilmoitti ostavansa uuden paremman koneen ja minä saan vanhani takaisin reilun kahden vuoden jälkeen, jonka tosiaan siis olen nähnyt vain vilaukselta. Hän kertoi, että hän ei kuitenkaan maksa koneesta mitään, koska ei ole sitä edes käyttänyt muuta kuin yksien verhojen ompeluun. Koska siskoni on sillä enemmän ommellut, voi hän kuulemma maksaa koneen, joka maksoi silloin aikoinaan 250e.
Sisko sitten ilmoitti, että hän ei maksa koneesta kuin korkeintaan vuokraa, että hän ottaa selvää ompelukonelikkeistä vuokrien hintoja puolen vuoden ajalta. No, voi kun kiva, minua on siis vedätetty kuin kissaa hännästä. Vai mitä mieltä te muut olette?? Antaa vain asian olla vai nostaako meteli. Tuo 250e on miedän perheelle iso raha, mutta tiedän kyllä, että siskollani ja vanhemmillanikaan ei sitä rahaa ole liiemmälti. Mutta ottaa ihan TAJUTTOMASTI tämä asia päähän. Minunko vain pitäisi hyväksyä pettymykseni ja ottaa vanha ja käytetty kone takaisin ja saada siitä joku naurettava hinta ja äidiltäni ei mitään. Olen jo saanut tästä aikamoisen riidan aikaiseksi ja haluaisin kuulla mielipiteitä, miten te toimisitte tässä tilanteessa. Älytöntä tapella jostain 250 eurosta, mutta tämmöistä se meidän lähipiirissä on :( Olenko minä siis naurettava ja kohtuuton vai pitäisikö vaan unohtaa koko juttu?!?
Ok. Hyvä vinkki :D Näin täytyy varmaan tehdä, opikseni otin kyllä! Konetta ei vielä ole minulla, mutta täytyy se varmaan lähipäivinä sieltä hakea ja kaikki muutkin tavarat, jotka ovat olleet "lainassa".